• kvp
    #10
    Az egesznek nem az az ertelme, hogy teljesen ember nelkul menjenek a hajok. Az a fontos, hogy ne kelljen 3x8 oras vagy 2x12 oras orseg a hidra akik csak a gps-es terkepet nezik es az automata meg vezeti a hajot. Egy tavvezerelheto/automata hajora eleg egy valtas szemelyzet, azaz gyakorlatilag csak a mernokok kellenek, akik kozott kell lennie 1-2 hajovezetesre is alkalmas embernek. A kikotesnel emberek vezetnek, csak eppen nem a rendes szemelyzet, hanem a helyi revkalauz iranyit. A tengeren meg beallitjak az utvonalat es a hid felugyeletet elvegzi a kozponti iranyitas, ahol 1 ember tobb tucat hajot is felugyelhet. (es olcsobb a 3x8 oras valtas megszervezese). Ha baj van, akkor felkeltik a fedelzeten levo mernokoket es azok megjavitjak a hajot vagy ideiglenesen kezzel vezetik amig helyreall a tavvezerles. Harmad vagy negyed akkora koltseg es nem romlik a szinvonal.

    Automata kamionok eseten is jo ideig maradna a sofor, csak eppen valtas nelkul es az ut nagy reszen alhatna, mivel az unalmas autopalyas reszeken a szamitogep vezetne. A varosi forgalomban meg ott ulne a helyen a sofor, hogy megnyomja a feket ha a szamitogep hibazik. Nagyjabol az automata hajok is ilyenek lennenek. Nem mintha a repulok nem igy mennenek mar evek ota, ezert is kopott ki a radios, a fedelzeti mernok es a navigator a szemelyzetbol. Mara mar eleg ket pilota, sot sok kisebb amerikai tarsasagnal mar csak 1 pilota van es max. az egyik legikiseronek van meg egy alap vizsgaja, hogy ha veletlen bajba kerulnek akkor le tudja tenni a gepet.