SG.hu
Need for Speed: Most Wanted
Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Criterion Games
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo 2,4 GHz-es vagy AMD Althon X2 2,7 GHz-es processzor, 2 GB RAM, Nvidia Geforce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 3870 grafikus kártya, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Quad Core processzor, 4 GB RAM, Nvidia Geforce GTX 560 vagy ATI Radeon HD 6870 grafikus kártya, 6 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Need for Speed-sorozat, Burnout-sorozat
Kategória: autóverseny
Az 1994 óta, tehát immáron közel húsz éve létező Need for Speed-sorozat megélt már a múltban valódi mélypontokat és igazi sikereket is. Az Electronic Arts versenyjátéka időrőlidőre hajlamos volt belesüllyedni a középszerűségbe, ám akadtak olyan időszakok, amikor évről évre csak és kizárólag kiemelkedő címek születtek a név alatt. Egy ilyen korszak volt a kétezres évek első fele, amikor a két Underground-epizód mellett megjelent a nagyszerű ötleteket felvonultató Most Wanted, valamint a sokak számára mindmáig kellemes emléket jelentő Carbon.
A franchise ezt követően ismét rögös utakra tévedt, és egyre másra érkeztek a rajongók számára óriási csalódást jelentő epizódok. Az Electronic Arts azonban ismét felismerte a helyzet súlyát, és bár a belsős stúdiók is képesek voltak meglepetést okozni, az igazán nagy áttörést az jelentette, amikor a Burnout-sorozattal elhíresült Criterion Games felsorakozott a Need for Speed név mögé, majd elkészítették a legendás Hot Pursuit igencsak jól sikerült újragondolását.
Habár számítottunk rá, hogy a Criterion fejlesztői a jövőben is a megkezdett utat folytatják, magyarán a régi epizódokat dolgozzák fel újra, de a legtöbben abban reménykedtek, hogy jobban visszanyúlnak a sorozat gyökereihez. Ezzel szemben a franchise másodvirágzásából származó, és alig hét évvel ezelőtt megjelent Most Wantedre esett a választásuk, ami nem tűnt ésszerű lépésnek, a végeredményt tekintve azonban mégis elégedettek lehetünk, hiszen nem egy remake, nem egy szimpla feldolgozás készült, hanem alapjaiban véve egy teljesen új játék.
A Criterion Games ugyanis feltehetően még a fejlesztési munkálatok megkezdése előtt elhatározta, hogy nem sok értelme van annak, ha felturbózzák a küllemet, és változatlan tartalommal újra eladják a rajongóknak azt, amit a legtöbben már 2005-ben megvásároltak. Ennek köszönhetően az a döntés született a csapat műhelyében, hogy az alapkoncepció megtartásával úgy készítsék el a Most Wantedet, ahogyan az ma, 2012-ben az eredeti tervek szerint megvalósult volna.
Részint ezen az elven készült a 2010-es Hot Pursuit is, így a végeredményt látva egyáltalán nem lepődtünk meg, azonban a készítők túlzott hagyománytiszteletén már igen, hiszen nem nyúltak hozzá annyira a játékhoz, mint amennyire megtehették volna. Hogy erre negatívumként vagy inkább pozitívumként tekintünk-e, azt kinek-kinek saját vérmérséklete fogja eldönteni, mindenesetre azt így is határozottan kijelenthetjük, hogy a Criterion nem bőgött le a tervek megvalósításával, a Most Wanted ugyanis összességében igencsak kellemes lett.
A játék egy az egyben a 2005-ös elődből merítette mind a koncepciót, mind a történetet, ami ugyanolyan egyszerű, és szinte láthatatlanul húzódik meg a háttérben, mint a sorozat korábbi tagjainál. Ennek köszönhetően névtelen főhősünk oldalán az lesz a feladatunk, hogy Fairheaven városában mi legyünk a legvagányabb, és a rendőrök által legkomolyabb célpontnak tekintett utcai harcos, akik nem puszta kézzel, hanem négy keréken, illegális versenyek során mutatja meg elszántságát és keménységét. A hatalmas város teljes egészében szabadon bejárható, de többnyire csak hangulatában, valamint néhány részletét tekintve hasonlítható a 2005-ös elődben megismert helyszínhez. Ezúttal ugyanis nagyobb szabadság, de sokkal inkább változatosabb pályarészek várnak majd ránk, habár a hangsúly továbbra is az illegális városi küzdelmeken van, amelyekben a jól ismert szabályrendszereken alapuló játékmódok segítségével vehetünk részt.
A város egyébiránt nem csak rengeteg versennyel és kihívással kecsegtet majd számunkra, hanem számtalan felfedezni valóval is, hiszen az útszakaszok memorizálása mellett azért is érdemes lesz körbejárnunk párszor Fairheavent, hogy feloldhassuk magunknak az újabb és újabb autókat, amelyek között a hagyományosabb és átlagosabb négykerekűek mellett a luxuskategóriás versenyautók is megtalálhatók lesznek.
Mint az a fentiekből már kiderülhetett, a Criterion Games nem szerette volna újradefiniálni a Need for Speed: Most Wantedet, ennek köszönhetően - bár a várost újragondolták -, a játékmenethez mondhatni egyáltalán nem nyúltak hozzá. Ennek fényében újfent az a kellemes, tulajdonképpen teljes egészében a száguldásra és üldözésre kiélezett, erőteljesen árkádos élmény fogad majd minket, mint 2005-ben. Mind a versenyek intenzitása, mind a játékmódok ismerősnek tűnnek majd az elődből, és bár az új város úgy lett kialakítva, hogy célba vehetünk néhány rámpát is a hajmeresztő ugratásokhoz, a rendőrök előli hajsza és állandó menekülés, valamint az illegális versenyek többnyire hagyományos útszakaszokon zajlanak majd.
Lesznek természetesen nosztalgikus lehetőségeink is, legyen szó a javítóműhelyekről vagy a benzinkutakról - attól függően, hogy éppen mit szeretnénk csinálni vezetés közben -, de tudunk majd tuning-alkatrészeket is vásárolni, ám ezek többnyire csak az autó menettulajdonságaira lesznek hatással. Így újrafesthetjük például kedvenc járgányainkat, de nem találkozhatunk olyan lehetőségekkel, mint például annak idején az Undergroundban, ahol milliónyi motorháztető, spoiler és egyéb külső karosszériaelem közül válogathattunk magunknak.
Az eredeti Need for Speed: Most Wanted 2005-ös premierjekor még nem volt divat online interakcióval felvértezni a játékokat, de azóta előtérbe kerültek a közösségi oldalak, így a rajongók többsége már csak akkor érzi jól magát, ha játék közben is körülveszik őket a virtuális ismerősök. A trendekhez természetesen teljes egészében igazodott a Criterion alkotása is, így a készítők finoman integrálták az Autolog rendszert, ami szinte teljes egészében megegyezik a Need for Speed: Hot Pursuitban látottakkal, tehát a közösségi élményre kényszeríti a játékosokat.
Természetesen akadnak újdonságok a szisztémával kapcsolatban, így például a Speed pontok bevezetése, amelyeknek köszönhetően nem csak a mesterséges intelligenciával, hanem barátainkkal is megküzdhetünk a ranglista legjobb helyezéséért. Újdonságnak tekinthető továbbá a Cloudcompete bevezetése, ami leginkább azoknak kedvez majd, akik több platformon birtokolják a játékot, hiszen egy felhasználónévhez több változatot is rögzíthetünk, aminek köszönhetően lehetőségünk lesz otthon és például munkába menet is gyűjtögetni pontjainkat vagy továbbhaladni a kampány történetében. Grafika: A Need for Speed: Most Wanted minden kétséget kizáróan a küllemét tekintve prezentálja a legtöbb újdonságot az eredetihez képest. A félreértések elkerülése végett a játék nem egy szimpla felújítása a 2005-ös változatnak, a Criterion Games emberei ugyanis alapjaitól újraalkották a küllemet, aminek köszönhetően a végeredmény egyértelműen a legszebb árkád autóversenyek közé sorolható. Különösen jól sikerültek a napszakváltáshoz köthető effektusok, de a fizika lemodellezése is rengeteget fejlődött, helyenként már-már realisztikusnak tekinthető, a koncepció árkádos mivolta miatt viszont nyilván ne várjunk tőle túl sokat.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék kezelőfelületét teljes egészében újragondolták a készítők, így egy letisztult és sokkal modernebb küllem tárul a szemeink elé ezen a téren, egyedüli kivételt ez alól talán a menürendszer jelent, ami sem akkor, sem most nem sikerült túl átláthatóra. Az irányítás tekintetében sajnos nem merték átemelni a készítők a Burnout-sorozat jól ismert, könnyed rendszerét a játékba, így az autók - PC-n legalábbis - dodzsem-szerű érzetet biztosítanak a vezetés közben, a kanyarok pedig billentyűzetes irányítás esetén szinte minden alkalommal rémálomnak tűnnek.
Játszhatóság: A játékidőt szemlélve már annak idején sem volt túl sok probléma a Need for Speed: Most Wanteddel, ezúttal is többször tíz órát lehet beleölni, ha a küldetések mellett kiélvezzük a szabadon bejárható város lehetőségeit, de az online interakcióknak köszönhetően akár a következő epizód megjelenéséig is kihúzhatjuk vele.
Intelligencia, nehézség: A Need for Speed-sorozat sosem arról volt híres, hogy mennyire kiemelkedő mesterséges intelligenciával rendelkezik, így ezt az új Most Wantedre sem lehetne ráhúzni. A nehézségi szint ugyan nem tekinthető nehéznek, inkább jól skálázottnak, de a nyíltan csaló ellenfelek - nagyon minimális a változás a 2005-ös elődben tapasztaltakhoz képest - gyakran kihúzhatják a gyufát.
Hangok, zene: Már hét évvel ezelőtt sem volt gond a játék hangeffektjeivel és zenéivel, ez pedig igaz a most megjelent változatra is, sőt, a Criterion újravette az autóhangokat, így az élmény sokkal lehengerlőbb és realisztikusabb lesz, mint valaha.
Összefoglalás: Mindent összevetve a Criterion Games ezúttal sem hibázott, ők megtették, amit megkövetelt az Electronic Arts, annak ellenére is, hogy az irányítással és a mesterséges intelligenciával nem igazán tudtak mit kezdeni. A játék nem csak azoknak ajánlható, akik még sosem találkoztak az eredetivel vagy csak felületesen ismerték azt, hanem azoknak is, akik mind a mai napig nagy rajongói, hiszen bár minimális, de mégis elegendő mennyiségű újdonság kapott helyet benne ahhoz, hogy új élményeket szerezzen nekik. Nagyon reméljük, hogy hasonló színvonal mellett az Underground első és második részét fogja elkészíteni nekünk legközelebb a Criterion Games!