SG.hu
Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier
Kiadó: UbiSoft
Fejlesztő: UbiSoft
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium D 3,0 GHz/AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+ processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce GT 520 vagy ATI Radeon HD 4650 grafikus kártya, 25 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q9450 2,66 GHz/AMD Phenom II X4 940 processzor, 3GB RAM, Nvidia GeForce GTX 460 SE vagy ATI Radeon HD 5850 grafikus kártya, 25 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Tom Clancy's Ghost Recon-sorozat
Kategória: külsőnézetes taktikai-akciójáték
Ha a kiegészítőket és a különféle mellékszálakat is beleszámoljuk, akkor a Future Soldier a 12. epizódja lett a népszerű Ghost Recon-sorozatnak. Az egyik legrégebb óta aktív taktikai akciójáték még 2007-ben kapta meg utolsó olyan epizódját - Ghost Recon Advanced Warfighter 2 címmel -, amely képes volt komolyabban is megmozgatni a rajongókat. Már ott érezni lehetett, hogy a UbiSoft elindult egy, a korábbi részekhez mérten lényegesen egyszerűbb és könnyedebb útvonalon, amely magával hozta a taktikai elemek háttérbe kerülését, ezáltal pedig a játékmenet átformálását.
Ez a folyamat a fanatikusok legnagyobb tiltakozásának ellenére is csak tovább fokozódott a Ghost Recon: Future Soldier esetében, amire sajnos már csak nyomokban húzható rá a "taktikai" jelző. A végeredményt tekintve ugyanis a játék elindult az egyszerű hátsónézetes akciók által kitaposott ösvényen, ami tény és való, hogy jól áll neki, az egyetlen probléma csak az, hogy nem ezt szoktuk meg a Ghost Recon névtől.
A Future Soldier durva kliséket felvonultató kampánya a közeli jövőben, egészen pontosan 2024-ben játszódik, egy olyan korban, amikor a ma még csak prototípusként vagy tervezőasztalon létező technológiák valóban megjelennek a csatamezőkön, így a láthatatlanság, a speciális páncélok vagy a droidok használata teljes mértékben megszokottak lesznek az összecsapások során.
A történet kezdetén éppen Nicaraguában járunk, ahol egy Predator kódnéven emlegetett négyfős speciális alakulat azon fáradozik, hogy hatástalanítson egy olyan speciális bombát, amely felrobbanásával nem csak emberéletek sokaságát ontaná ki, hanem nukleáris töltete miatt néhány száz kilométeren belül az adott régiót is lakhatatlanná tenné. Nagy meglepetésünkre azonban a Predator alakulat küldetése sikertelenül végződik, a kérdéses bombát nem tudják hatástalanítani, így vele együtt a levegőbe repülnek.
Itt jön a képbe a kampányban a szintén négyfős Hunter osztag, avagy a Future Soldier főszereplői, név szerint Cedric Ferguson, John Kozak, Robert "Pepper" Bonifacio, és Jimmy "30K" Ellison. Az ő oldalukon az lesz a feladatunk, hogy a világ számtalan országába és tájegységére visszavezethető ügy végére járjunk, és a célszemélyek megtalálása mellett egy tulajdonképpeni bosszúhadjáratot indítsunk. Utunk során Nigériába, Pakisztánba, Oroszországba, de többek között még Norvégiába is eljutunk, ami jól érzékelteti, hogy a pályák - a nemzetek és tájegységek sajátosságai miatt - igencsak változatosak lettek, ami egyértelműen a játék egyik legnagyobb pozitívuma. Nem ilyen jó a helyzet azonban a játékmenet esetében, ami sajnos tovább robogott a bevezetőben már említett egyszerűsödés útján. Ennek köszönhetően a sorozat régi rajongói szinte biztosan óriásit fognak csalódni a legújabb Ghost Recon-epizódban. A franchise ugyanis létezése óta a taktikázásra, a fedezék-alapú harcokra, illetőleg a kooperációra épült, még egyjátékos módban is. Szó szerint élmény volt a korábbi felvonások esetében a valós idejű csaták közben az útvonalat és az éppen aktuális eseményeket megtervezni, majd a parancsok kiosztásával megvárni, hogy stratégiánk bevált-e vagy sem.
Finoman szólva ez volt a sorozat legnagyobb vonzereje, emiatt nevezhettük taktikai akciójátéknak, amire ma már sajnos szinte csak néhány aprócska momentum emlékeztet. A régi rajongóknak feltehetően mindent elmondok azzal, hogy csapattársainknak szinte csak azt adhatjuk parancsba, hogy melyik ellenséges katonát lőjék le a sok közül. Hogy ezzel az egyszerűsítéssel vajon a Call of Duty-játékok végletekig lecsupaszított, szinte csak az akcióra koncentráló játékmenetét kívánták-e lemásolni a fejlesztők, vagy egyszerűen féltek attól, hogy a mai kor játékosai túlontúl elkényelmesedtek az évek alatt, azt nem tudni biztosan, de a döntés helytelennek és elhamarkodottnak tekinthető.
Mindez természetesen alaposan rányomja majd a bélyegét a teljes játékmenetre, amivel kapcsolatban azért érdemes kiemelni, hogy még így is érdekes és izgalmas néhány órát tartogat számunkra, elsősorban a ma még futurisztikusnak tekinthető fegyverek alkalmazása miatt. A Future Soldier kampányában ugyanis olyan, jelenleg csak prototípusként létező katonai technológiák fognak a rendelkezésünkre állni, mint például a láthatatlanságot eredményező páncél, vagy éppen a már más játékokban is látott UAV droidok - vagy inkább drone-ok - megjelenése, amelyek rengeteg taktikai lehetőséggel bővítik a harcokat.
A számtalan izgalmas kütyü mellett a leghasznosabbnak a többség bizonyára a hő- és mozgásérzékelős szerkezetet fogja tekinteni, ami lényegesen megkönnyíti az ellenség felderítését még a legsűrűbb és legnehezebb pályákon is. Kitűnő és ilyen formában még soha korábban nem látott ötlet volt a fegyverek tulajdonképpeni teljes személyre szabhatósága, amelynek köszönhetően valóban számtalan módosulatot rakhatunk össze a különféle gépkarabélyokból és gépfegyverekből, legyen szó gázelvezető rendszerről, tárról, tusról, irányzékról vagy elsütő szerkezetről, bármit lecserélhetünk, és többféle változat közül választhatjuk ki a nekünk legmegfelelőbbet.
Mindezen játékmenetet érintő újdonságok azonban garantáltan nem tudják majd feledtetni a legtöbb rajongóval, hogy a UbiSoft szinte teljes egészében száműzte a taktikai elemeket, ezzel nagyrészt a mesterséges intelligencia szeszélyeire bízva társainkat, akik felett korábban szinte korlátlan hatalmunk volt. Az összképet tovább árnyalja még, hogy a PC-s változat szinte csak úgy hemzseg a hibáktól, így például több esetben előfordult, hogy társaink egyszerűen átlőttek az épületek falain csak azért, mert nem programozták beléjük azt a lehetőséget, hogy amennyiben az ellenfél takarásban áll, akkor addig nem szabad végrehajtani a parancsot, ameddig az elő nem bújik a fedezékből.
Többek között ezekért a momentumokért nem kizárt, hogy a többség jobban élvezi majd a kampány helyett a többjátékos módot, ami a hagyományos kompetitív és kooperatív elemeket is tartalmazza - a teljes kampány kijátszható hús-vér játékosok oldalán -, de ott a rendkívül egyedi Guerilla mód, illetve a többi, hagyományos lehetőség is, így a Conflict, a Decoy, a Saboteur és a Siege. Grafika: A Ghost Recon: Future Soldier tipikus határeset a grafika terén, hiszen nem nevezhető túl szépnek a végeredmény, ugyanakkor vannak olyan részek - például a fegyverek és a karakterek kidolgozása -, ami kellemesnek, mi több, kiemelkedőnek mondható. Ettől eltekintve azonban rosszul berendezettek a pályák, tele vannak alacsony felbontású textúrákkal, és ha nem játszódnának szinte kivétel nélkül más környezetben, alighanem hamar megunhatók lennének.
Kezelőfelület, irányíthatóság: Irányíthatóság terén a játékkal nincsenek komoly problémák, sőt, az egyszerűsödés miatt alighanem az egyik legjobb irányítással bíró Ghost Recon-játékról beszélhetünk, de a pontlevonás így is indokolt, ugyanis csapattársaink felett szinte semmi hatalmunk sincs, ami a franchise múltját tekintve kis híján istenkáromlásnak tekinthető. Habár a legtöbb videojáték esetében a kezelőfelülettel sem szokott probléma lenni, a Future Soldier esetében mégis akadnak gondok. Egyrészt a felületet egy kicsit túlzsúfolták a UbiSoft fejlesztői, másrészt pedig telepakolták a képernyőt olyan felesleges információkkal és adatokkal, amelyek csak zűrzavart keltenek, gyakorlati hasznuk azonban szinte egyáltalán nincs. Nem ezt szoktuk meg a sorozattól!
Játszhatóság: A legújabb Ghost Recon-játék kampánya meglepően rövidre sikeredett, annak ellenére is, hogy 6-8 órát azért el lehet tölteni a pályákon, de a régi epizódok lényegesen több kihívást rejtő történetei után ez édeskevés. A többjátékos mód, de főleg a kooperatív lehetőség miatt azonban a pontlevonás nem indokolt.
Intelligencia, nehézség: A Future Soldier esetében a nehézség kiválóan skálázott, mindenki garantáltan megtalálja majd a magának való szintet, ellenben a mesterséges intelligenciával kapcsolatban már komoly problémák akadnak. A korábbi epizódok esetében ugyebár többnyire csak az ellenfelek esetében volt fontos a mesterséges értelem, de a csapattársaink feletti kontroll elvétele miatt immáron rendkívül fontos lett az ő viselkedésük is. A helyzet pedig sajnos az, hogy a UbiSoft többet vett el, mint amit adott, hiszen három bajtársunk - ha nem kooperatív módban játszunk - soha nem fog olyan hatékonyan szembeszállni az ellenfelekkel, mint annak idején, amikor teljes kontrollt kaptunk felettük.
Hangok, zene: A kiváló szinkronhangok és hangeffektek, valamint a pályákhoz és a helyzetekhez többnyire illeszkedő zenék miatt ez a kategória az, amibe nem igazán lehet belekötni, a UbiSoft ugyanis ezen a téren jó munkát végzett.
Összegzés: A végeredményt tekintve - a kemény szavak ellenére is - nem nevezhető rossznak a legújabb Ghost Recon-epizód, de sokan nyilván nehezen fognak beletörődni abba, hogy a sorozat alaposan kifordult önmagából, és a taktikai rész hanyagolásával tulajdonképpen egy hagyományos, csapatalapú hátsónézetes lövöldévé vált. A játék számtalan kiváló újdonságot tartalmaz, elsősorban a futurisztikus fegyverek és katonai technológiák képében, amelyek alaposan feldobják a kampányt, de többet vett el a UbiSoft ebből a sorozatból, mint amennyit hozzá tudott tenni. Részben csalódás, részben viszont korrekt iparos munka, de sajnos semmi több.