SG.hu

From Dust



Kiadó: UbiSoft
Fejlesztő: UbiSoft Montpellier
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP SP3/Vista SP2/Windows 7 SP1, Intel Core 2 Duo 1,8 GHz/AMD Athlon64 X2 4400+ 2,3 GHz, 1 GB (XP)/2 GB (Vista/Windows 7), 256 MB, Shader Model 3.0, GeForce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 3000+, 4 GB szabad tárhely
Hasonló játékok: Lemmings
Kategória: logikai

A From Dust az idei Summer of Arcade, illetve a PC-s letölthető címek egyik sikervárományosaként vágott neki az idei nyárnak, a PR-anyagok ugyanis arra engedtek következtetni, hogy egy régi kor jól ismert, viszont kevésbé befutott stílusát, az istenszimulátorokat igyekszik majd újra pályára állítani. A UbiSoft játéka azonban hiába merít Peter Molyneux Black and White-jából, esetleg a téma másik klasszikusától, a Populous-tól, a végeredmény tekintetében a nem más, mint egy ügyes logikai, stratégiai játék, amely sokkal közelebbi rokonságot mutat a Lemmings-zel, mint a fent említett két másik címmel. Elsőre persze csalódás érzés kezd el uralkodni rajtunk, de látva az elképzelt koncepciót, hamar átlendülünk a kezdeti problémán, mely ugyanis nem a téves kommunikációból ered, hanem a kapott eredmény kivitelezéséből.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Eric Chai elképzelése szerint ugyanis a From Dustban az lesz a feladatunk, hogy a helyi maszkos törzzsel meghódítsuk a környező szigeteket. Mindezt tizenhárom különböző, de egyre nehezedő helyszínen tehetjük meg. A több mint egy tucat pályán pedig valóban isteni képességeket vethetünk be, de a játék során a törzs életébe gyakorlatilag alig, vagy abszolút nem fogunk beleszólni. A lényeg ugyanis az, hogy a természet erőit irányítva, azokat különböző varázslatokkal kiegészítve és használva épségben eljuttassuk a törzs tagjait a szigeteken található totemekhez. Ergo útvonalak gyártására, építésére és a kialakult katasztrófák kezelésére lesznek alkalmasak képességeink. Nem kell foglalkoznunk a gazdasággal, ellenséges törzsekkel, haderő kiépítésével, a törzs tagjainak mindennapi életével.

Képességeink meglehetősen széles palettán mozognak, így manipulálhatjuk a vizet vagy hegyeket emelhetünk, szórakozhatunk a homokkal, idővel pedig a teljes növényzetet is átrendezhetjük, és akár lávatengert is varázsolhatunk. Fontos azonban megemlíteni, hogy minden egyes változtatásnak hatása van a pályákra, a kapott eredményt pedig nem lehet visszaállítani. Azaz nagyon jópofa dolog, ha a sivatag közepén vizet próbálunk fakasztani, de ha nem vagyunk kellően körültekintőek, akkor pillanatok alatt mocsárrá varázsolhatjuk a környéket, ami onnantól kezdve teljesen alkalmatlan lesz járható út kialakítására.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Vagy ha egy dombot emelünk egy tó közepére, akkor megemelkedik annak vízszintje, vagy esetleg a láva lehűtésével építünk hegygerincet, akkor a vulkánból kitörő magma utat tör magának. Éppen ezért a From Dust valahol a trial and error vonalat is képviseli, ugyanis ha valamit elszúrunk, akkor sajnos jobb megoldásnak ígérkezik, ha újratöltjük a térképet, és elölről kezdünk mindent. Ezeket a képességeket további speciális varázslatok egészítik ki, az útvonalak tervezése mellett ugyanis törzsünk tagjait is meg kell majd védenünk, például egy szökőártól, egy homokvihartól vagy egy erdőtűztől. Az ilyen esetekre lesz bevethető például az a képességünk, amivel pillanatok alatt eltávolítjuk a pályáról a vizet, vagy eloltjuk a tüzeket.

A hamar unalmassá és ötlettelenné váló játékmenet - pár pálya után nem mutat újat a From Dust, mert mindig ugyanaz lesz a feladatunk - ellenére látványvilág terén abszolút nincs szégyenkezni valója. A művészeti szekció fantasztikus munkát végzett, csodálatosan fest, amint a természet erői életre kelnek, a víz utat tör magának, a láva magabiztosan hömpölyög lefelé a vulkán oldaláról, az árvíz megállaíthatatlanul tör előre, vagy ahogy a termékennyé vált földön burjánzani kezd a növényzet. A változatosságot - vagy ezen játék esetében inkább a monotonitást - különböző challenge pályák igyekeznek feldobni, amiket a pályákon teljesített mellékküldetések segítségével tudunk megnyitni. A különböző kihívások igazából semmiben sem térnek el a fő sodor feladataitól, csak itt minden kivétel nélkül időre megy, ami alaposan meg tudja nehezíteni a dolgunkat, ugyanis nincs lehetőségünk a javításra. Ezt leszámítva a játékos elé nem tűz ki más célt a From Dust, így nem kapunk kooperatív módot, esetleg más játékopciókat, s történettel sem találkoztunk, csak szigetről szigetre haladunk.

Klikk ide! Klikk ide!

Néha ősi tekercsek birtokába juthatunk, amiken érthetetlen szövegeket olvashatunk, de a játék szempontjából ezeknek sincs semmi jelentősége, azaz a játékos abból az egyetlen motivációból táplálkozhat, hogy a fokozatosan nehezedő, de ugyanarra a metódusra építő szigeteket minél frappánsabban és gyorsabban teljesítse.

A From Dust letölthető címként simán megállja a helyét a piacon, de ezt leginkább a művészeti részlegének köszönheti, mert az általa nyújtott tartalom, az egyszerű, s így hamar unalomba fulladó játékmenet ugyanis nem tudja hosszan lekötni az embert. Pedig a potenciál benne van a játékban, és ötletes extrákkal igazán élvezetessé lehetett volna tenni a Lemmings-re hajazó élményt.

Grafika: Eric Chai az Another World után is bizonyította, ha művészetről van szó, nem igazán akad párja. Letölthető cím ide vagy oda, a From Dust látványvilágát nagyon sok dobozos cím megirigyelhetné.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A varázslások során nagyon oda kell figyelni a mértékekre, és szerencsére ezt PC-n az egér segítségével sokkal könnyebb kivitelezni, mint konzolon. A ki-be zoomolás se olyan körülményes, mint Xbox 360-on, de ez megint csak a PC előnye.

Játszhatóság: Monoton, hamar unalmassá tud válni, így nagy dózisban semmiképpen sem javasolt. Napi egy-két pálya bőven elég ahhoz, hogy tartósan lekösse az embert. A challenge mód új küldetései extra nehezek, és kicsit feldobják a játékot, de itt is ugyanaz a séma érvényesül, mint az alapfeladatoknál.

Intelligencia, nehézség: Fokozatosan nehezednek a pályák, de egyik esetben sincs teljesíthetetlen küldetés. Idő és tapasztalás szükséges, ráadásul mindegyik pályát új és új módokon lehet abszolválni.

Hangok, zene: Kapunk némi törzsi imát, meg autentikus zenét, de ezt leszámítva nem ez a játék erőssége.

Összegzés: Kicsit több tartalom, esetleg egy erőteljesebb koncepció vagy összetettebb élmény esetén a From Dust valószínűleg Another World-i magasságokba emelkedhetett volna, így viszont csak egy simán jó játékot kapunk a pénzünkért.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Laza #14
    És ez hogy jön ide attól, hogy valami leírja a saját véleményét? Trollkodásból 5* -ös ;)
  • bino512 #13
    Szerintem nem rossz,de ebből a konceptből tényleg egy jóval nagyobb volumenü játékot letehettek volna az asztalra.. Akárhogy nézzük ez egy 10-en pár pályás logikai játék XD tüz,viz,láva,kő,'homok',növényzet,"emberek" ...semmi más nincs benne XD Ahoz képest meg nagy a cécó körülötte :D
    Black and white féle játékmenet sokat dobott volna rajta,nem az állatnevelésre gondolok.De istápolni az embereket stb stb stb stb..
  • ReVisor #12
    Minden hozzá- és hozzá nem értőnek (beleértve a cikkírót) is felhívnám a figyelmét arra a tényre, hogy a fenti játék megálmodójának a neve valójában: Eric Chahi. Fel nem foghatom ezt az igénytelenséget. Ha már kritizál valaki, akkor legalább tájékozódjon már vazz.
  • tenkenorman #11
    és habár tényleg monoton, meló mellet pont kitett egy kis szabadidőt, és tetszett az egyedi megközelítése. szeretem ezeket a játékokat.
  • tenkenorman #10
    nekem is tetszik a játék, úgy látszik egyedül maradtál "Zolivok"
  • Voltan #9
    Jó a kritika szerintem. A játék valóban hagy némi kívánnivalót, de van benne valami báj, és hangulat, ami benne tartja az embert.
    A problémám az, hogy ebből egy igazi klasszikus kellett volna, hogy szülessen, ez sajnos nem történt meg. Nehezményezem, hogy az Another World alkotójától (ami az egyik kedvenc játékom, akármi is történik a játékiparban a jövőben)többet vártam.
    Ha Another World, akkor mindenkinek ajánlom a Limbo-t, na, az hozza a szintet. Olyannyira, hogy magam is meglepődtem. Az egész játéktörténelemben a Heart of Darkness emelkedett csak olyan magasságokba, illetve talán a Flashback. Ha valakinek itt mond valamit az Another World, akkor szerezze meg a Limbo-t, nem fog csalódni, azt garantálom.
  • avman #8
    "A francia kiadó isten szimulátora megdöntötte a cég eddigi eladási rekordjait a csak letölthető formában érkező játékok kategóriájában."
    szóval csendben leül. mélyen hallgat. ellenőrzőt otthon apunak megmutatja.
  • Baxo #7
    Itt a 3. porszem, mert nekem is meg van eredetiben és nagyon is tetszik! ;)
  • Loverman #6
    látom te nagy szavakat használsz hogy okosnak tűnj :D kapitalizmus, csak 1 homokszem, marketing... kár hogy elég átlátszó. tudod vehetjük úgy hogy minden egyes ember aki megvesz 1 játékot csak egy homokszem. de valahogy a kétmilliós eladási mutatők az ilyen homokszemekből szoktak összeállni.
  • Magiszter #5
    Hát a kritikái marha jók, mindenki odavan érte. Csak az Ubi DRM-et meg a hülye kamera irányítást említik mint negatívumot. De lehet én máshol olvasok kritikákat mint te. :)