Szekeres Viktor

Ragadozók - a mi fiunk jól megcsinálta

Antal Nimród sikeresen öntötte filmes formába a Ragadozók forgatókönyvét. Az, hogy a végeredmény messze nem lett tökéletes, nem csak az ő hibája.

Antal Nimród ismét hollywoodi filmet rendezett, a magyar nép pedig hétvégén egy emberként kerekedett fel és vonult el a mozikba, hogy megnézze. Ja, nem. Bocs, felébredtem. Úgy tűnik, hogy Antal legnagyobb hazai sikere továbbra is a Kontroll marad, hiszen míg más filmesek új munkáit könnyedén el lehet adni itthon (is) az "XY rendezőjének új filmje" reklámszöveggel, addig nesetében ez a módszer nem nagyon működik. Itthon az Elhagyott szoba és a Szállítmány is csak aprócskát pukkant, s bár a Ragadozók, már csak a cím ismertsége miatt is több embert érdekelt a mozikban, nem fog a sikerfilmek panteonjába kerülni.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

És nem a minősége miatt, hiszen Antal Nimród harmadik filmje is nagyjából a "korrekt" meg a "nem rossz" minőségi kategóriába sorolható, akárcsak az előző két próbálkozása. A rendezőnek ezúttal is stúdiófilmet kellett készítenie egy előre megírt forgatókönyvből, s mindössze annyit tudott a produkcióhoz hozzáadni, hogy Pados Gyula operatőrrel forgatta le az új Predator-filmet, a Ragadozókat. Hála a szkriptnek, az in medias res kezdés nagyszerű, azonnal berántja a nézőt, az első snittben ugyanis főhősünket látjuk - amint szabadesésben zuhan a földfelszín fele. Szerencsére idővel egy ejtőernyővel tompítani tudja a becsapódás erejét, túlél, majd rádöbben, hogy semmire sem emlékszik, nem tudja, hogy került a titokzatos dzsungelbe, ráadásul tudatosul benne, hogy még páran hozzá hasonló cipőben járnak.

A Ragadozókban talán a kezdés, az első fél óra sikerült a legjobban, remekül megalapozza a filmet, hiszen miközben megismerjük a szereplőket, a karaktereket, nagyszerűen beleélhetjük magunkat a helyükbe, a mindent elterító bizonytalanságba - már, ha nem rugdossák hátulról a székünket. Ez a jóság addig tart, míg hőseink fedezik fel környezetüket és az esetlegesen rájuk leselkedő veszélyeket. A feszültséggel teli start azonban persze csak arra hat (jelen!), aki függetleníteni tudja magát attól az előtudástól, hogy itt bizony nem sokára Ragadozók támadnak majd a kis különítményre.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Antal Nimród az Elhagyott szoba és a Szállítmány után mondhatni ismét egy kis, zárt téren játszódó filmet készített, hiszen a dzsungel ábrázolása is viszonylag klausztrofób, s ugyanez a helyzet a Hawaii után már egy stúdióban forgatott barlangi kergetőzéssel. Ez a nyomasztó hangulat nagyjából "át is jön", de inkább csak a képeknek köszönhetően, ugyanis John Debney filmzenéje vérlázítóan jelentéktelenre sikeredett, pedig egy jó muzsikával több plusz pontot is hozzá lehetett volna adni a Ragadozók végső érdemjegyéhez.

Antal Nimród következetesen végigvitte tehát az előzetesen elképzelt koncepciót, s csak azért nem mondjuk azt, hogy kihozta a filmből, amit lehetett, mert a 40-50. perc környékén az addig izgalmas felfedezés rettentő módon leül, mintha a nézőket is pihentetni akarnák a prédajelöltekkel együtt. Pedig a film kezdése a hangulati megalapozásról szólt, és nem az akcióorgiáról, így a tempóbeli bénázás miatt a nézők egy részének az érdeklődése is odavész.

Hogy tetszett a Ragadozók?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
Az az igazság, hogy a Ragadozók 10-20 éve sokkal nagyobbat üthetett volna, ami jelzi, hogy nincs szó rossz filmről. Azonban a remek és feszült kezdés sokaknak inkább unalmas lesz, hiszen az ember pontosan tudja, hogy miféle veszély leselkedik hőseinkre, ha másból nem, hát a film címéből. Ergó sokkal hatásosabb lett volna a végeredmény, ha nem tudjuk, hogy Predátor-filmről van szó, ha kvázi hidegzuhanyként érnek minket a lények. Hiába próbálkoztak tehát Rodriguezék a régi Ragadozó hangulatának felidézésével, az mit sem ért így. A reklámanyagok miatt pedig a film közepén előrántott fordulatnak sincs nagy hatása, hiszen nem sokakat ért meglepetésként az új arc.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!


Hiába tehát a jó szándék és az oldszkúlra való törekvés, azt készítői oldalról sem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Ragadozókat az internet korában, 2010-ben mutatják be. Ez hiba volt tehát Rodriguezék részéről. Az azonban mindettől függetlenül jelent valamit, hogy "steril" közegben igazán működött volna a film, ergó nincs szó rossz próbálkozásról, tisztességes munkát láthatunk a mozikban. Kár, hogy ily módon, köszönhetően az alkotói filozófiának, a végeredmény sajnos sokak számára meglepetés- és izgalommentes maradt. De legalább fényévekkel jobb, mint a két Aliens vs. Predator-mozi.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Ragadozók (Predators)
színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 107 perc, 2010
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Antal Nimród
forgatókönyvíró: Alex Litvak, Michael Finch
zeneszerző: John Debney
operatőr: Pados Gyula
producer: Elizabeth Avellan, Robert Rodriguez

szereplők:
Adrien Brody (Royce)
Laurence Fishburne (Noland)
Alice Braga (Isabelle)
Danny Trejo (Cuchillo)
Topher Grace (Edwin)
Walton Goggins (Stans)
Oleg Taktarov (Nikolai)
Mahershalalhashbaz Ali (Mombasa)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #70
    Ez azert van, mert mindenki a penzre megy.
    Mellesleg ez egy regivagasu akciofilm, gagyi sztorival, hatalmas keptelensegekkel.
    Az ujabb Predator-filmtol en vhogy sci-fit vartam, vmi komoly tortenettel.. dehat ez szubjektiv. Ha ma megnezunk egy regi Stallone v Schwarzi filmet, ugynilyen baromsagokkal van teli, csak anno az hatott az ingerkuszobunkre is, ez mar nem tud uberelni egy mai effektorgiat, a tortenettel sem ut, a fenykepezes vagy a szineszi jatek sem komoly... kb csak nosztalgia.
  • zoltannemeth #69
    Ez szar, az szar. :S Nevetséges!! Ezért utálok fórumra járni, mert csak ezt olvasom! Ha valaki esetleg beírja hogy neki tetszett, akkor ő van leoltva a sárgaföldig hogy milyen kretén hülyegyerek hogy ilyen szennyedék hollywoodi film tetszett neki. :S
  • gamer33 #68
    Én a rendező filmjeit nem láttam de amit innen onnan olvastam ill. láttam nem igazán tetszett úgyhogy fenntartásaim vannak a filmmel kapcsolatban.
  • jaspercry #67
    HÚ basszuskulcs! Kisé szidni szerettem volna ,ezt a filmet,de végigolvastam a hozzászolásaitokat.Azt gondoltam ,hogy sokaknak tetszik..,így mondom beszolok!Ahogy látom, már nincs mit mondanom,kivételesen a egyettértek a többséggel.
    10/6 finoman mondva(csak mert Nimród)
  • Ayma #66
    Hát részemről egyszer megéri, talán mozi is lesz, de tuti előkaparom a régi swarcis dvdt otthon, hátha sürgősen mek kell néznem:)
  • opeca #65
    Attól se várjál többet, vagy pont annyit, amennyit a trailerben láttál. Robbanások meg lövöldözések, illetve inkább az elmúlt évek akciósztárjaiból egy mustra.
  • Major #64
    Megnéztem múlt héten moziban, de szerintem sem lett nagy durranás. Nekem a szállítmány sokkal jobban tetszett, bár akkor egyedül néztem meg egy közepes teremben, győrben lol.
  • Running #63
    Moziban láttam, és fájó szívvel távoztam. Ez a film egy rakás szar lett. Gyenge volt minden szempontból, a rendezést is beleértve. Értelmetlen sztori, unalmas karakterek, idétlen visszanyúlások, tulajdonképpen az egész filmnek semmit értelme se volt. Jobb lett volna inkább másra költeni ezt a pénzt.
  • Fratello #62
    Sokáig tűnődtem mi zavar a filmben mert alapvetően nem lett szar, csak valahogy nem volt az igazi... Utána rájöttem hogy ugyanaz a baj mint a Kontrollal volt:
    A rendező nem igazán tisztázta magában forgatás előtt hogy pontosan milyen műfajú filmet akar vászonra vinni, így a Kontrol egy zavarosan összerakott szocio-thriller-horror-drámavígjáték lett, a Ragadozók pedig egy ennél is működésképtelenebb mix.
    Egyrészt próbál visszanyúlni a 80'-as évek stílusához (az első Predátorhoz), de ezt rendkívül erőtlenül teszi (mintha félt volna attól hogy elkönyvelik a filmet agyatlan akcióorgiának), másrészt ebből fakadóan mindenáron karakterdrámát próbált beleerőltetni oda is ahonnan az nagyon kilógott (pl. a
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    film végi sorozatgyilkos-doki (akit nem is értek mire fel választottak ki a predátorok, talán imponált nekik egy "nőstényeket" orvul hátulról méreggel elintéző majd feltrancsírozó sorozatgyilkos?)
    tipikusan ilyen elem volt).
    Külön szívfájdalmam hogy a film az égvilágon semmit sem tesz hozzá a predator-univerzumhoz (a "nagypredik-öldösik-a-kisprediket-a-hatalomért" megainformációt leszámítva).
    Szóval a nagy Predator-visszatérés erősen felemás lett... Már csak az Expendables-ben bízok! :)
  • winnie #61
    azt, hogy észre kell venni, hogy miről szól a poszt. például az a grafika. annak mi értelme? a hétvégén mutatták be a piranha 3D-t. megbukott. ott lehetne érvelni a 3d ellen. viszont a grafikonon az 90%-kal szerepelne, mert annyi volt a 3D-s bevétel aránya. (egyébként az év 12 legsikeresebb filmjéből 7 3D-s volt. nem hogy nem haldoklik, hanem az ellenkezője.) azért a csökkenés, mert egyszerre annyi 3D-s film jött, illetve egyes filmeket annyi vásznon mutatnak be, hogy a 3D-s vásznak aránya csökken, ez fizikai törvényszerűség.

    ui: a 3d-ben az a vicces, hogy meglehet, hogy valaki nem is képes valamiért jól látni, és sosem tudja meg, hogy mi a nagy felhajtás. más pedig már attól az élménytől is oda vissza van. egy dolog tény: a 3 az olyan mint a kódolt hbo. nem látod jól a képet, csak, ha magadra kapsz egy dekódert, amiért fizetned kell. összeesküvés a jegyárak növelésére. ezért jók az olyan filmek, mint a titánok harca, ahol szemüveg nélkül is élvezhető a kép:)))