Németh Szabolcs
Pro Evolution Soccer 2008

Kiadó: Konami
Fejlesztő: Konami
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 1,4 GHz, 512 MB RAM, nVidia Geforce 3 vagy ATI Radeon 8500 (DirectX 9.0c, 64 MB RAM),
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV vagy AMD Athlon XP 3200+, 1 GB RAM, nVidia Geforce 6800 GT/GS vagy ATI Radeon x1600 (DirectX 9.0c, 256 MB RAM)
Hasonló játékok: FIFA 2008
Kategória: futball szimulátor
Kevesen tudják, hogy a Konami hamarabb jelent meg a videojáték piacon focis szimulátorral, mint az EA. Ennek oka abban rejlik, hogy a japánok vagy egy évtizedig kizárólag konzolokra fejlesztettek. A PES 3 volt az első PC-re is átírt sportjátékuk, amelyet további három követett, és most októberben a 2008-as verzió is bekopogtatott hozzánk.
Sajnos az ujságírók nagy része már zsigerből húzza le a nagy rivális FIFA 2008-at anélkül, hogy észérvekkel megtámogatná a döntést. Az történik napjainkban, mint amikor az EA Sports játéka egyeduralkodónak számított korábban. A PES-es közösség, és az elfogulatlanul írni nem tudó újságírók lesüllyedtek a FIFA tábor akkori szintjére. Mert bizony emlékszem, hogy a kevéssé kedves FIFA keménymag elvakultan szerelmes volt a FIFA-sorozatba, és nem akarták észrevenni az alternatívát.
Viszont mára megfordult a helyzet, és akárhány fórumba belepillantok, véres szájú PES rajongókat olvasok, akik minősíthetetlen hangnemben vagdalkoznak. Ha netán be mer írni egy FIFA-s, még az észérveket se veszik észre, hanem azonnal nyolcan ugranak a Konami sorozat hibáira rámutatóra. Sajnálatos módon majdnem párhuzamot lehet vonni a Magyarországon kialakult politikai helyzet, és PES, illetve a FIFA tábor szembenállása között. Olyan szinten elmérgesedett a viszony, és a legtöbben meg sem tudnák mondani, hogy miért gyűlölik a másik oldalt.
De térjünk vissza cikkünk tárgyára, a PES2 2008-ra: a FIFA 2008-as írással ellentétben most nem nyavalyoghatok, hiszen a Konami dicséretes és követendő példaként már a konzolos grafikát ültette át a PC-re, azaz a PES 2008 már nextgen megjelenítéssel pompázik monitorunkon. Már a menü során látszódik, hogy a Konami idén apait-anyait beleadott azért, hogy kiszolgálja vásárlóit. A játékból eltűntek a nevenincs zenék és élvezhető duruzsolás váltotta fel.
Türelmetlenül azonnal elindítottam egy meccset, és leesett az állam, miután megláttam mit is értett a Konami a számítógépen futó konzolos grafikán. Bámulatba ejtő az a részletesség valamint élethűség, ahogyan a grafikai motor elénk varázsolja a labdajáték hangulatát. Egyedül a játékosok mozgásával nem vagyok kibékülve, hiszen úgy futnak, mint a pingvinek, akiket hátsó fertályon lőttek. Ez persze mit sem von le a vizuális élményből. Grafikailag a PES 2008 oda-vissza veri a FIFA-t, ezt el kell ismerni. Persze ha nem hülyítenek minket tovább, és 2008-ban valóban nextgen FIFA érkezik, a helyzet már közel sem lesz ennyire egyszerű, mert az EA Sports játéka konzolokon legalább olyan jól néz ki már most, mint a PES.
Ahogy a konkurencia, úgy a japánok játéka is megújult egy-két ponton a játékmenet terén. A tévés közvetítések során mindig jókat nevetünk, vagy éppen bosszankodunk azon, ha egy kiváló színészi teljesítményt megkajál a bíró. Emlékezzünk csak Inzaghi fantasztikus alakítására, vagy éppen Rivaldo hírhedt szimulálására, amikor a labda megpöckölte a térdét, és a fejét fogva összeesett, és vajúdott fél órát
A színház egyre inkább részéve válik a futballnak, és a Pro Evolution Soccer 2008-ban immáron PC-n is megpróbálhatunk túljárni a sípmester eszén. Ám vigyázat, hiszen a spori rendkívül szemfüles, és minden szimulálást sárga lappal jutalmaz. A tesztidőszak alatt nem sokszor sikerült elhitetnem a bíróval, hogy engem valóban fellöktek, és nem egy fűszálban estem el. Ez persze így is van rendjén, hiszen ismerve az emberben bujkáló kisördögöt, lépten-nyomon a földön fetrengenénk. Ezt szerencsére nem teszi lehetővé a program. A másik dolog amire felfigyeltem, hogy a bíró és asszisztensei nem egyszer benéznek egy les szituációt, ami rövidtávon idegegesítő, de ha jobban belegondolunk, ez is része a focinak. Persze tehetetlen az ember, amikor egy kamu góllal az utolsó percben fordítanak ellene, de hát az életben nem ugyanígy van? További érdekesség, hogy a bíró része a pályának, és nem mint "láthatatlan" elem működik közre. Ha feléje gurul a labda ügyesen átlépi, ha eltalálja a játékszer, az lepattan róla. Volt olyan, hogy így lőttem gólt. Ezek mind-mind apróságok, de összességében nagyon sokat dobnak egy játék hangulatán.
A másik újdonság a sorfalépítés. A kilencvenes években vált elterjedté, hogy a védelem által alkotott falba az ellenfél játékosai is befurakodtak, hogy mondjuk egy esetleges felugrással az üresen maradt területen a szabadrúgást elvállaló utat találjon a kapuba. A Konami ezt a fontos stratégiai elemet is beépítette szerzeményébe, azaz elméletileg mind a tíz játékosunkat hadrendbe állíthatjuk a kapus előtt, de azt is megtehetjük, hogy mindössze kettőt vezényelünk a lövő elé, a többivel pedig ugrásra készen várakozunk egy esetleges kontralehetőségre.
Team Vision: a PES fennállása során mindig is azzal tört borsot a FIFA orra alá, hogy játékélményben, vagyis a valódi foci szimulálásában mindig is előrébb járt. A kissé nehezen megszokható, megtanulható kezelés ellenére a hangulat és az élmény miatt pártoltak át sok tízezren a PES-hez. A Konami idén még egy lapáttal rátett a valósághű élményre, és a Team Vision-re keresztelt programrésszel tette még élvezetesebbé, változatosabbá a játékot.
Az új fejlesztés nem más, mint egy szuper intelligens kódrendszer, amelynek segítségével az ellenfél (gép) játékosai kitanulják szokásainkat. Ha például nagyon szeretjük a széleket, és ezért középen szinte támadást sem vezetünk, a mesterséges intelligencia ezt érzékelvén a negyedik alkalommal már zárja a széleket, hogy ne maradhasson szabad terület előttünk. Igaz viszont, hogy ez az újítás annyira nem dobta meg látványosan a meccsek hangulatát, de valószínűleg a következő részek alkalmával kiforr majd ez az opció is.
Inverse Kinetic: Ez a lehetőség arról szól, hogy a program bonyolult matematikai számítások alapján meghatározza a játékos lába és a labda közötti kölcsönös kapcsolatot (kölcsönhatást), és ennek megfelelően ha a játékos teli rüszttel, netán orrheggyel piszkálja meg a bőrt, a labda és a játékos mozgása is annak megfelelően animálódik. Számtalan olyan mozdulatsorral találkozhatunk így, amellyel eddig sehol nem futhattunk össze.
A szabadrúgások, és maga a labda sebessége is sokkal gyorsabb az elődökhöz képest. Egy rögzített szituáció után a bőr szinte már olyan gyors, hogy csak a kapuban vesszük észre az elrúgás után. Ez azért eléggé zavaró tud lenni, nyugodtan visszavehettek volna a fejlesztők néhány m/sec-ot a labda gyorsaságából. Ami miatt viszont hatalmas piros pont jár a Konaminak, azok a hangok. Szinte úgy érzi az ember, hogy a pályán nekifutva maga csavarja a labdát külsővel a jobb felsőbe. Amikor némi hiba csúszik a gépezetbe és a kapus kifogja löketünket, az elmaradt gól miatt mégsem szomorkodunk, mert annyira élethű vetődésekkel, egykezes védéssel kaparintja meg a lasztit, amelyeket fantasztikus hangeffektek követnek, hogy nem is érdekel minket a kimaradt helyzet. A szurkolók és a szurkolás egyhangúsága miatt viszont sajnos meg is kell fednem a hangért felelős kollégákat, mert ennél jóval izgalmasabb és változatosabb tár is elfért volna ebben a remek játékban.
Az utolsó igazán szembeötlő újítás a játékosok között felfedezhető markáns különbségek. Próbáljuk ki, hogy egy alacsonyabb osztályban szereplő játékossal milyen cselezni, szöktetni, ívelni, majd ugyanezt zongorázzuk végig Tottival, és mondjuk az argentinok legnagyobb tehetségével, Messivel. Azt hiszem a végeredményhez nem kell semmiféle kommentár... Ám valamire nagyon érdemes odafigyelni, ez pedig az erőnlét. Messi és a többi labdazsonglőr legyenek bármennyire is jók, ha sokat túráztatjuk őket felesleges trükkökkel, a védők már a meccs felénél könnyűszerrel szerelik őket lelassult játékuk miatt.
A Konaminál viszont még messzebb mentek, nem csak a technikai tudásról, hanem a mozgásról is felismerhető jó néhány játékos, sőt még arra is volt erejük a fejlesztőknek, hogy különféle testalkatú játékosok ütközeteit is lemodellezzék. Például az aprócska C. Ronaldo ha nem bőrőzi be Viera-t az első pillanatban, a következőben már a füvön csücsül, hiszen fizikailag nem tudják felvenni a versenyt jól megtermett társukkal szemben. A sok dicséret mellett azonban van ok elégedetlenségre is. Bár a demóhoz képest a teljes verzióban némileg csiszoltak a kapusok kvalitásain, de még mindig szörnyen reagálnak egyszerű labdákra. Bevédik, rossz irányba vetődnek (nem tizenegyesnél), rosszul mozdulnak ki... Persze, erre lehet azt mondani, hogy így reális, de azért az mégsem járja, hogy tíz meccsen ötször amatőr potyagólt kapunk, már persze ha nem a CSZK Moszkva kapusa védi a hálónkat.
Az öngólokhoz kapcsolódik a másik rákfenénk is. Többször előfordult, hogy a játékos egy szöglet után fantasztikusan fejelt, csak éppen a saját kapujába. Én megértem, hogy az új fizikai motor - amely eddig sehol sem látott szabadságot ad a gépi játékosoknak - még nem tökéletes, de ezt a problémát annyival át lehetett volna hidalni, hogy legalább törekedjen a védő a kaput elkerülve tisztázni.
Harmadik hiányosságként azt hozhatjuk fel, hogy a játékmenet felgyorsításával sokkal könnyebben verekedjük át magunkat 3-4 védőn, mint az elődökben. Ez teljesen hamis képet fest a fociról, hiszen Messi is eddig összesen egyszer tudta lekopírozni Maradona fantasztikus találatát, amikor a középpályáról indulva végigcselezte magát a középpályásokon, védőkön és a kapust elfektetve a kapuba lőtt. Ilyeneket százévente egyszer láthatunk, és azt kell mondanom, hogy ez a mostani módi nagyon hasonlít a FIFA-ban tapasztalt "induljunk el a védővel gólt rúgni" esztelenségre. Persze a nehézségi fokozatok némileg enyhítenek a problémán, de nem értem miért kellett "lebutítani" a játékot.
Kövezzenek meg érte, de a magyar kommentár és a licenc igenis hiányzik a játékból. Tudom, hogy ez nem a Konami hibája, de a tényen ez nem változtat, a Mester Ligára keresztelt mód nem fedi le azt, amit mi nemzetközi futballnak hívunk. Persze már most elérhető szinte az összes bajnokság, kupa javítócsomag formájában, de ha én 10 000 Ft-ot kiadok egy programra, akkor nincs kedvem még az internetet bújni, hogy legyen egy német Bundesligám. A fejlesztők mentségére legyen mondva, hogy egy mindenre alkalmas editorral is meglepték a vásárlókat, amellyel mindenki kedve szerint alakítgathatja kedvenceit, hozhat létre játékost.
Grafika:
Kezelőfelület:
Játszhatóság:
Zene, hanghatások:
Összegzés:
Viszont ami a FIFA-ból szerencsére kimaradt, az a lebutítás. Továbbra sem értem, hogy mért kellett a 2008-as verzióban a Konaminak visszalépnie, úgy is fogalmazhatnék, hogy "fifásítani". Összességében a PES egy ötös skálán 4,5 et érdemel, ugyanitt a FIFA 2008 egy gyenge négyessel ha nem is nagyon, de azért elmarad riválisától.
Kapcsolódó letöltések:
A játék demója
Demó - hosszabítás
Bemutató videó