Dojcsák Dániel
Jade Empire - Jáde Birodalom

Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: Bioware
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium IV 1,8 GHz, 512 MB RAM, 8 Gbyte szabad hely, GeForce 6200+
Ajánlott: 3 GHz-es Intel Pentium IV, 1GB RAM, Nvidia 6800+,
Hasonló játékok: Fable, Titan Quest
Kategória: RPG
Az ősi fantázia-világbeli kínai birodalmat veszély fenyegeti. A császár hataloméhsége és néhány rossz döntés következtében a béke és az egyensúly teljesen felborult, istenek haldoklanak, a gonosz pedig egyre erősebb. Az orvgyilkosok hajtóvadászata, a kalózok fosztogatásai csak enyhe előjelek, az elkerülhetetlen előjátéka. Hősünk egy apró faluban egy tiszteletreméltó mester legtehetségesebb tanítványaként kell, hogy rádöbbenjen: az ő sorsa a kulcs a történetben.
Nagyon ritkán tör be európai piacokra olyan távol-keleti játék, ami a valódi kínai filozófiákat, elveket, módszereket képes közvetíteni. Az általunk ismert fantasy világok közül kevés visz ebbe a mesés világba, de némi értetlenség és furcsa kontextus után élvezetes kalandok színhelye lehet. A játék során nemcsak a kihívások és feladatok leküzdése a feladat, hanem szép lassan el kell, el lehet sajátítani a régi gondolkodás minden csínyját-bínját.
Tetteink, döntéseink, reakcióink apró lépésekben módosítják a hovatartozásunkat. Nyugodt, jólelkű és igazságos hősként, mondhatni jó tanítványként egyre közelebb kerülünk a nyitott tenyér tanaihoz, ami a gyengéket és az ártatlanokat védi, míg a zárt tenyér filozófiája a nyers erőre és a hatalomra épül. Szerintük a nyitott tenyér követői gyengék és a jóindulatuk sebezhetővé teszi őket. Érdemes végig következetesen az egyik oldal felé tartani, hiszen a vegyes viselkedés középszerűvé tesz és nem érhetjük el egyik oldal előnyeit sem.
A történet egy apró falu harcos iskolájában indul, ahol tehetséges tanítványként példaképei vagyunk a társainknak. A mester magához hívat minket és belekezd egy történet mesélésébe, aminek segítségével megérthetjük, hogyan is kerültünk oda és kiderülhet ki is a mester valójában. Az események azonban felpörögnek, mikor bérgyilkosok tűnnek fel, felbolygatva a nyugalmat. A mester kénytelen gyorsan a mélyvízbe dobni minket, majd halála után elsőre úgy tűnik teljesen egyedül maradunk a hirtelen nyakunkba szakadt tudással. Mindenki, akivel az utunk során találkozunk megérzi, hogy különlegesek vagyunk és feladatunk van a világban, de csak nagyon lassan derül ki, hogy a végső cél mi is pontosan. Az egyik próbatétel során egy amulett tulajdonosai leszünk, aminek minden darabját összegyűjtve képesek lehetünk megváltoztatni a világot. Bármelyik irányba.
Jó szerepjátékhoz méltóan több karakterből választhatunk, főként irányultság alapján felosztva. A három alaptulajdonság a test, lélek és elme. A test a fizikai képességekért felel, fejlesztve az életerőnket növelhetjük, a lélek a Chi (mana) értékért felelős, míg az elme a fókusz képesség mértékét határozza meg (stamina: fegyverhasználathoz). Az alap képességek mellett a három kombináltan határozza meg a dialógusokban fontos tulajdonságokat, mint meggyőzés, sárm vagy megfélemlítés.
Ezek legalább annyira fontosak, mint a harci képességek, hiszen a küldetések során számtalanszor kell rávenni valakit arra, hogy adjon tanácsot, segítsen, mondjon el valamit vagy adjon át tárgyakat. A sikeres tárgyalás előrevihet, míg a kudarc lassítja az eseményeket, de alkalomadtán szinte ellehetetleníti a továbbjutást. Tevékenységünk a világban egyfajta messiási úthoz hasonlít, magunk döntünk, hogy segítünk a kétségbeesett pórnép bajain vagy éppen csak a fő feladatokra koncentrálunk.
A játék ugyan elsőre teljesen normális harmadik személyű kalandnak tűnik, de komoly különbség, hogy a harc kötött téma. Normál esetben nem tudunk támadni, nem üthetünk meg civileket, sőt az irányítás is a kommunikációra és a mozgásra korlátozódik csupán. Ellenfelekbe futva viszont harci módba kapcsola a játék és elérhetővé válnak a képességek, a nézet is megváltozik kissé és a verekedős játékokban jól ismert ringszerű kapocs alakul ki az ellenség és köztünk. (A fókusz mindig a kiválasztott ellenfélen lesz, szemben állunk mindig vele, az oldalazás helyett például körülötte körözhetünk). Ráadásul a kalandot különböző mini-játékok szakítják meg időnként, amikor nem a karakterünket irányítjuk, hanem például egy harci repülőt, amivel felülnézetben kell aprítani az ellenséges légierőt, mint a régi jó Raptor nevű játékban. A harcrendszer szintén nem egyszerű, hiszen indulásnál választhatunk három stílust, amit használunk majd eleinte, majd később ezek mellé újakat ismerhetünk meg és szintlépésekkor a meglévőket fejleszthetjük. A stílusokk közül vannak küzdő technikák, melyek különböző harcművészeti ágak megfelelői. Az esetek többségében ezzel tudunk sebzést okozni, a speciális hatások eléréséhez pedig chi-re van szükség. A támogató stílusok valamilyen hatással vannak az ellenfelünkre vagy önmagunkra, ide tartozik a lassítás, a fagyasztás vagy a chi elszívás. A fegyver stílusok valamilyen eszköz forgatásához szükséges, mint a bot vagy hosszúkard. A fegyveres harchoz koncentrációra van szükség, ilyenkor a fókusz értékünk fogy folyamatosan.
A támogató és a fegyverstílusokat viszont érdemes kombinálni, ilyenkor harmonikus kombinációkat érhetünk el, amit ugyan lassan lehet kivitelezni, de ha sikerül, akkor halálos csapást mértünk az ellenségre. Az átalakulás stílusok lesznek a leglátványosabbak, amikkel valamilyen mágikus lény alakját öltjük fel. Ez a fegyverhasználathoz hasonló módon, de a chi-t szívja folyamatosan. Elsőre nem volt teljesen tiszta, hogy mi hogyan működik és komolyabb tutorial sincs a játékban, ami rávezetne, sőt a kézikönyv sem volt minden esetben kimerítő, de szép lassan kiderül minden. A legtöbb stílus esetében az elsődleges normál támadás mellett végrehajthatunk virtuóz támadást, ami lassú, de erős hatás, illetve területre ható kombinációt, ami szintén időt vesz igénybe, de a körülöttünk lévő ellenfelek mindegyikére valamilyen hatást gyakorol.
A szintlépésekkor és a tanulás során komolyan át kell gondolni, hogy milyen stílusokra gyúrunk, sőt nem vagyok benne biztos, hogy egy teljes játéknyi megismerés után nem érdemes újrakezdve, tapasztaltan hozzáállni. Minden stílusnál három extra dolgot fejleszthetünk, 5-5 fokozatban, mint kevesebb chi fogyasztás, nagyobb sebzés vagy éppen hosszabb hatás, attól függően hogy milyen tíőusról van szó. Természetesen jól jön legalább egy támogató technika fejlesztése, illetve a karakter osztályától függően egy jól kigyúrt fegyvertechnika vagy egy támadó. Illetve nem árt felkészülni arra sem, hogy a normál ellenfelek mellett gyakran futunk szellemekbe is, akik kissé különböző bánásmódot érdemelnek. Amennyiben valaki nem biztos eleinte a döntésekben, akkor érdemes gyűjtögetni a pontokat és csak biztosra menve fejlődni. Az új tanok beemeléséhez pedig pénzre és esetenként megfelelő irányultságra van szükség, de pénzt szerezni sokféle módon lehet. Főként persze mellék küldetések teljesítésével.
Fontos szerepet töltenek még be a történet során a kísérőink, akiket meg kell szerezni az ügyünkhöz, többnyire meg kell őket győzni, hogy érdemes velünk tartani, de olyan is előfordul, hogy elég ha nem rázzuk le őket, jönnek maguktól is. Köztük bármikor válthatunk, attól függően melyik képességre van szükség éppen. Az első lányka, akit a faluból rabol el a sértődött Gao például visszatölti a chi-nket, így mágikus orientálódásúaknak ajánlott őt hurcolni és nem támadó, hanem támogató feladatra osztani. Vannak persze olyanok is, akik durván darálnak mindent ami él és mozog, vagy éppen a fegyveres technikákban járatosak.
A Jade Empire játék ugyan már XBOX-on bizonyított, illetve PC-re is egy ideje elérhető, de az apropó ami miatt most terült terítékre, hogy készült hozzá magyar lokalizáció, ami teljesen magyar kezelőfelületet és lefordított feliratokat jelent a dialógusokhoz. Mivel a játékot lehetetlen a szövegek megértése nélkül játszani, ezért más nyelveken szólni nem tudó honfitársaink mostantól vehetik igazából kezükbe a sztorit.
Azt azért hozzá kell tenni, hogy a fordítás elsőre gyötrelmesnek tűnik, de legalábbis nagyon figyelmetlen munka. Helyesírási hibák, elgépelések tömege található a szövegekben, jónéhány félrefordítással és lefordítatlan szöveggel kidíszitve. A problémát jeleztük a forgalmazónak, aki ígéretet tett arra, hogy a lehető leghamarabb készül hozzá egy patch, ahol orvosolját a problémát. Ennek ellenére idegesítő a slendriánság, hiszen nem apró hibákról van szó, hanem olyan gyöngyszemekről, mint a "Folytogató".
A történet egyébként nagyon gördülékeny és nehéz olyan pontokat találni, amikor úgy érezzük, hogy lepihenhetünk és eltehetjük a programot holnapra. A tesztelés alatt szinte megállás nélkül sikerült eljutni a történet feléig, úgy hogy közben észrevétlenül repült az idő. A játékos motiválása nagyon profin alakul, a folyamatos szintlépések, az új technikák tanulásának és fejlesztésének lehetősége és a változatos ellenfelek fenntartják az érdeklődést egész végig. Tetszetős az is, hogy az elején azt sem tudjuk kik is vagyunk pontosan és a mese során folyamatosan csepegtetik a készítők az infókat. A választás lehetősége akár a karakterfejlődés, akár a jó és a rossz oldal között további variációkat dob fel, ami miatt a játék megér 2-3 újrajátszást is akár. A játékmenet nem lineáris, leszámítva a fő cselekményszálat, ahol viszonylag kötötten kapcsolódnak az események. A küldetés listávan vannak olyan feladatok, amik sokáig ott tanyáznak mire képesek leszünk elintézni, de vannak viszonylag gyors sztorik is, mint a férj kerítés vagy a teaház visszaszerzés.
Érdemes megcsinálni minden adódó mellékküldetést is hiszen a bevétel mellett gyakran ékköveket kapunk, amit az amulettünkbe helyezve tuningolhatjuk képességeinket, de sokszor információhoz vagy egyéb előnyökhöz jutunk, mint diszkont árak valamelyik kereskedőnél. A jó és rossz döntések hatása a játékra legtöbbször azonnal érezhető, de ha valamikor elbizonytalanadunk, hogy melyik válasz lehet a helyes számunkra akkor elég a karakterünk arcára pillantani. Ha mosolyogni próbál, akkor nyitott tenyér szerint járunk el, ha morcos, akkor pedig a zárt szerint. Mivel alapjában véve jóságos figura vagyok, ezért hosszú távon csak a jó oldalt játszottam, de ez hatékony öntréning is lehet. Hiszen nem elég jó célokért küzdeni, de megértőnek, kedvesnek, igazságosnak is kell lenni a beszélgetések során. Grafika:
Mivel nem egy mai darab a játék, ráadásul konzol alapokon nyugszik, ezért kicsit kopottasnak tűnhet a dolog. Szerencsére az XBOX változathoz képest elég jól feltupírozták. Az összhatás viszont szépnek mondható, teljesen meseszerűvé varázsolták a megjelenést és jól áll a játéknak az aprólékosan kidolgozott kínai fantázia díszlet. A karakterek kidolgozottsága nagyon korrekt, a mozgások sem elnagyoltak, a köztes videóbejátszások viszont véleményem szerint értelmetlenek, mert sokszor a kis felbontás miatt gagyibbnak tűnnek, mint a játékkép. Sőt ezek a bejátszások (több, mint 200) is a játékmotorral készültek, nem értem miért volt szükség 6 gigásra hízlalni az anyagot ezzel.
Kezelőfelület:
Nem könnyű megszokni a variációkat és elsőre átlátni a harci modul elvét. Nem kell azért egy repülőgépszimulátor bonyolultságára gondolni, de mindenképp több óra szükséges a teljes begyakorláshoz és a magabiztos harchoz. A technikák közti váltáshoz viszont sokszor el kell engedni a mozgás gombokat, ami nem olyan hasznos 12 vérszörny gyűrűjében. A kezelőfelület részhez sorolnám a magyar változat hibáit, ami ugyan patch-ben javítva lesz, de ez egyelőre csak a jövő zenéje.
AI, nehézség:
Egy jól felépített karakter mindig könnyebbé teszi a játékot, mint a legtöbb szerepjátékban. Fontos átgondoltan dönteni minden visszavonhatatlan kérdésben. A területek nem teljesen szabadon bejárhatóak, hanem utakon, ösvényeken, tereken keresztül vezet az utunk, eltévedni nehéz. A feladatok során mindig egyértelmű lesz, hogy merre kell elindulnunk, akkor is ha 3-4 kijárat van egy helyről. A harcok során könnyű és normál fokozaton viszonylag nehéz meghalni, ha okosan küzdünk. Az öngyógyítás plusz védekezés működik egyszerre, így csak chi kérdése a túlélés, illetve a segítőnk helyes kiválasztása is életet ment. Az ellenfelek általában tömegben érkeznek, egyszerre 3-6-10-12 egység ugrik nekünk. Mindegyikkel egyesével küzdünk meg, esetleg a területre ható sebzésekkel apríthatjuk őket közösen. Szerencsére ők sem erőltetik, hogy mind egyszerre üssenek, ez ilyen fair játék. A mesterséges intelligencia átlagosnak mondható, bravúrokat nem mutat be, de nem is annyira buta, hogy veszélyeztesse az élvezetet.
Hangok és zene:
A mi karakterünk nem beszél, de a többieknek a legtöbb esetben van felvett szövege. Kellemes meglepetés volt, hogy egyes karakterek mennyire stílusos hangnemet, hangszínt kaptak. Vannak részegek, beszédhibásak és egyéb extra verziók, nem egy unalmas NDK hangalámondás, az biztos. A zenék viszont nem hagytak mély nyomot, annak ellenére, hogy kellemesek. Inkább aláfestés.
Összegzés:
Egy magával ragadó, izgalmas történet részesei lehetünk, melyet alakíthatunk is vérmérsékletünk szerint. Részletes dialógusok és pörgős harcok váltják egymást, ráadásul mindezt a nem túl gyakori kínai kultúrába beleszőve. A harcművészet és a filozófia magas szintű, talán kicsit nevel is. Mivel egyre mélyebben nyúlunk bele a világ eseményeibe, ezért nem válik unalmassá. Sőt nem is kifejezetten kiszámíthatóak a dolgok. Alkalmanként az ellenség szövetségessé válik és vica versa. Mindenképp ajánlott az RPG rajongókon kívül azoknak is, akik egy pörgős akciót igényes kivitelben látnának maguk előtt. Megéri megvenni, hosszú időre lekötheti az átlagos játékost, a nyelvi javítócsomagot persze igényesek szerezzék majd be.
) gondot jelentene a játék történetének a megértése. Azonban ha megnézem a GTA:SA magyarítását, akkor ahhoz képest ez már a tökéletest súrolja. Minden tiszteletem a fordítóké, főleg azoké, akik ingyen, a szabadidejüket feláldozva "magyarítják" a játékokat, de a gtasa magyarítása akkor ratyi, hogy íííí. Egyébként ez a mondat a cikkben, h : "A mester kénytelen gyorsan a mélyvízbe dobni minket, majd halála után elsőre úgy tűnik teljesen egyedül maradunk a hirtelen nyakunkba szakadt tudással." félrevezeti az olvasókat, mert nem éppen így törtépink a játékban a dolog.
. Ugyanis Li mester nem meghal, hanem az orgyilkosok elrabolják.
