Dojcsák Dániel

Nehezen indul a Lenovo szekere

Az újkori indulása óta már két teljes évet tudhat maga mögött az IBM teljes PC üzletágát átvevő megújult Lenovo, de a visszatekintésben még a cég magyarországi vezetői is csak vegyes képet tudtak festeni. A régóta ígért fogyasztói termékpaletta továbbra is várat magára, a növekedés pedig messze nem volt olyan impozáns, mint ahogy azt korábban tervezte a legnagyobb kínai IT vállalat.

Gottlieb István, a Lenovo Magyarország vezérigazgatója szerint a vállalatnak jelenleg nem az a célja, hogy a dobogó legfelső fokára álljon a számítógép piacon, sem az, hogy technológiailag érjék el a csúcsokat. Az elsődleges feladat a kezdeti években átvinni az IBM által megteremtett kultúrát a kínai hagyományok közé, s ezzel megalapozni a jövőt.

A számítógépgyártás egy hihetetlenül nehéz piac, ahol nem egyszerű nyereséges növekedést elérni, de legalább ez sikerült a nyugati világban újnak számító márkának, még akkor is, ha e mögött globálisan csak egy számjegyű százalékos érték áll. A hazai és a nemzetközi vezetés is egyaránt vegyes érzelmekkel értékelte az elmúlt éveket, hiszen a jó dolgok mellett komoly csalódások is érték a vállalatot. Pozitívumként kiemelhető, hogy az új márka bevezetése miatt nem veszítettek ügyfeleket, ahol mégis, az inkább üzleti okokra, elhibázott stratégiára vezethető vissza.

Az ennél is erősebb negatív hatás viszont, hogy a vállalati átalakulás még mindig nem zajlott le teljesen, a régi jól bejáratott, de lassan örlő IBM kerekek még nem cserélődtek le. A céges mechanizmusoktól kezdve a vállalatirányitásig még számos terület van, ahol nem történt komoly változás, ráadásul a régi megoldások időközben elavultá váltak. Technológiailag ugyan jó pozícióban van a Lenovo, de a siker kulcsát ők sem ebben, hanem egy erős márkában és egy kulturális integrációban látják.


A kínai piacon nyilván könnyebb dolguk van, hiszen ott már jóideje szerepelnek és nem szimplán PC gyártóként, hanem teljes értékű IT gyártóként ismerik őket. Összehasonlítva a szintén ázsiai LG-vel vagy Samsunggal ugyan keskenyebb portfoliójuk van, nem gyártanak porszívót vagy mosógépet, de ami kicsit komolyabb elektronikaként van számon tartva az előbb-utóbb megjelenhet a listájukban.

A nyugati piacokon a helyi képviseletek már jó ideje várják a teljes kínálatot, mint a messiást. A tájékoztatón annyi információ hangzott el ezzel kapcsolatban, hogy a 2007-es pénzügyi évben (idén március 31-től 2008. március 31-ig) ugyan elkezdődik a nagy bevezetés, viszont hazánk aligha kerül be az első hullámba. Az eddigi késlekedés okaként azt jelölték meg, hogy a helyi egységek még nem készültek fel nagyobb termékbevezetésre, hiszen főként a márka megismertetésével és az IBM termékvonal átfazonírozásával voltak elfoglalva.

Az első turnusban természetesen a nagy kaliberű felvevő piacok szerepelnek majd, mint Oroszország, majd ezután kerülhetnek sorra egyre kisebb és kisebb országok. Elsőként az asztali és a notebook számítógépek mellett a szerverek, nagy kapacitású nyomtatók és a tárolómegoldások bújnak elő, majd a későbbiekben a tömegpiacra szánt termékek is, mint a kéziszámítógépek.

A hangsúlyokkal kapcsolatban Gottlieb Isván szerkesztőségünk kérdésére elmondta, hogy nem félnek attól, hogy beszorulnak a koreai széles spektrumú gyártók és a nagy PC gyártók közé, sőt, egy teljesen más aspektusból közelítik majd meg a piacot. A központi fókusz továbbra is a vállalati szektor marad, a végfelhasználói piac pedig elsősorban a márka iránti elkötelezettség, szimpátia felpörgetését szolgálja majd.

Szerintük a vállalati döntéshozók, doglozók is szívesebben választanak egy olyan márkát, amit otthonról is ismernek. A kőkemény plakátozós marketing helyett inkább a lassabb, de hatásosabb megoldást választják. A piaci elhelyezkedésről pedig továbbra is úgy gondolják, hogy nem alacsony árral kivánnak versenyezni, hanem a minőség felé hajlanak el, ugyanakkor a hipermarketes értékesítés sem marad elhanyagolva.

Egészen más a szituáció a kínai területeken, ahol egyfajta nemzeti büszkeség a Lenovo. Az 500 nap múlva kezdődő olimpia főszponzora olyannyira elkötelezett a játékok felé, hogy a cég 30 kreatív dolgozója még a nyilvánosan meghirdetett fáklyatervezési pályázatra is benevezett, amit annak rendje-módja szerint meg is nyertek. Talán az ilyen nüansznyi dolgok lehetnek előjelei annak, hogy kínai barátaink ha valamit elterveznek, akkor az előbb utóbb úgy is lesz. A távol keletre jellemző kitartás a Toyotát is az élre juttatta, igaz hosszú évtizedek után, de nem elképzelhetetlen, hogy az IT piac is hasonló történet előtt áll.

A kicsit több, mint egy év múlva kezdődő olimpiára összesen 14 000 számítástechnikai eszközt szállítanak, amiből már 1200 darabot már most tesztelnek. Úgy tűnik a kínai cég mindent megtesz azért, hogy meghódítsa a nyugati világot, hiszen az olimpia mellett igyekszik a Forma1-ben is feltűnni. Kicsit marketingszagú szöveg, de Alexander Wurz, a Williams egyik pilótája szerint számtalan nagyon jó pilóta van a világon, de csak nagyon kevés, aki képes a technológiát is jól kezelni. Az egyirányú telemetriával kinyert adatokból levont következtetéseket az embernek kell alkalmaznia, így fifti-fifti az ember és gép szerepe a játékban. Talán ezért is választotta a síkfutás helyett a Forma1-et a Lenovo.

A sztorik és a trendek ismertetése után a sajtóeseményen természetesen bemutatták az idei terveket is, amiből kiderült, hogy a termékpaletta némileg szűkűlni fog. A jövőben csupán az X, a T és az R sorozat marad meg, azokon viszont számos ráncfelvarrást vittek véghez a mérnökök. Kézbe fogva az új készülékeket az az érzésem támadt, hogy a Vista matricán kívűl semmilyen változást nem észlelek a tavalyi megoldásokhoz képest, ami azt jelenti, hogy továbbra is maradtak a jól bevált "fekete eminenciás" dizájn mellett.


A gép képernyőjét magnézium ötvözet veszi körbe, erősebbé téve azt

Annak ellenére, hogy az idei Lenovo noteszok is a legújabb Santa Rosa platformra épülnek, nem lettek szebbek, nem sokkal bírják tovább az akkumulátoraik és továbbra sincs a választékban játékosoknak szánt modell. Az egyetlen komoly elmozdulás, hogy valószínűleg megszűnnek a 4:3-as képarányú modellek, ami a legtöbb otthoni felhasználót nem fogja szíven ütni, de néhány vállalat speciális szoftverei miatt igényelné az 1600x1200-as felbontású kijelzőt. Sőt a régi kijelző mellett a legtöbb ügyfél a régi oprendszert is visszasírja. Valószínűleg inkább az otthoni felhasználók lesznek kíváncsiak a Vistára, de a vállalati környezetben már jól megfelelt XP rendszereknek nem intenek egykönnyen búcsút.

A ráncfelvarrt modellekben egyébiránt megjelennek a 160 Gbyte-os merevlemezek, a feljavított vezetéknélküli megoldások és egy rollcage nevű megoldás is, ami a laptop állóképességét hivatott növelni. Összefoglalva a mai napon elhangzottakat, elmondható, hogy az olimpia kezdetéig aligha jelennek meg itthon egyszeri embereknek szánt Lenovo termékek, de a márkaépítéssel alapjában véve elégedett a cég. Saját szervíz vagy bolthálózatot továbbra sem terveznek Európában, annak ellenére, hogy Kínában a cég népszerűsége az 5-6000 saját logós üzleten nyugszik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Morvhem #23
    Üdv mindenkinek!
    Tudnátok javasolni egy Lenovo típust amit játékra, netezésre, filmnézésre egyaránt lehetne használni. Maximum 170-180k közötti árban.
    Segítséget előre is köszönöm
  • k0zi #22
    Azért bátorkodtam "okoskodni" mert van egy IBM notebookom. (még az van ráírva IBM Thinkpad, de már Lenovo). Azért mondtam, hogy kényelmes és ergonómikus mert használat közben nem fárad el a kezem (más notebookokon a touchpad baromi kényelmetlenné teszi a gépelés+egérhasználatot), sokaknak persze mindegy, mert vesznek egy noti egeret és azzal tolják, de nálam számít a hordozhatóság. Valamint szoktam olyankor is használni, amikor tök sötéten kell írkálnom ekkor jól jön a beépített lámpa is.
    Másik dolog, láttam már T41-es gépet, amit egy cégnél közös gépként használnak (akinek kell az kikéri) 1x volt leejtve, még mindig tökéletesen megy.
    Persze lehet tényeg gagyi az IBM, én még ezt nem tapasztaltam, bár nem vagyok egy több száz gépet felügyelő rendszergazda.
  • virs lee #21
    Gagyi konzumer notival egy tárgyaláson komolytalan vagy. Ugyanúgy nem vesznek komolyan, mint a tréningruhás üzletembert, vagy a lépcsőház / emeleti üzlethelyiséget. Nem az ára miatt, emrt öltönyből se csak Armani van, hanem mert azt mutatja hogy fingod nincs milyen eszközöket kéne használni, mi a célja a munkádnak. Az Alienware csak annyiban különbözik a Clevotól, hogy drágábban adja. Annak is van 7800 GTX SLI-s DTR-je.
  • virs lee #20
    Design szar , az ergonomiája meg még szarabb.
    Rajtad meg nincsen sapka...

    Az egér pozicinálása a legproblémásdabb a legtöbb felhasználonk nem szereti.
    Veled ellentétben én nemcsak láttam IBM notit, hanem használok is (T43). Nemtom mi a bajod az egérrel, a trackpoint kiváló egér helyettesítő, én a touchpadot el is tűntetném a gépről ha lehetne, mellette pedig egy Logitech VX Revolutiont használok. Soha nem ugrált a kurzor, és más egyéb baja sincs. Egyszerűen csak láma júzereid vannak, akik nem találják a LOAD gombot...

    Remélem sikerült meggyőznöm Téged
    Hát igen, a "Design szar , az ergonomiája meg még szarabb" fikázásod valóban elég tényszerű, és számokkal alátámasztott volt, lehet mindjárt el is hiszem...
  • virs lee #19
    A dizájn a Lenovoé, meg a ThinkPad név is, csak az IBM nevet nem használhatja x év után.
  • virs lee #18
    Mitől szűnne meg a ThinkPad design? Csak IBM helyett Lenovo matricát kapott. Meg bejött a 16:9-es képernyőméret is. Semmi más. Sztem nem a wide formátum a gáz, hanem az hogy sok helyen ezt úgy képzelik el hogy elég szélesebb notit gyártani és kész, aztán ott az üres holttér a billentyűzet mellett. De van 12"-ben is wide, ott jellemzően a mélység csökken, nem a szélesség nő, ami jó.
  • Ronny #17
    #7-re
  • Ronny #16
    ki lehet rakni azokat is nyugodtan. Én inkább egy csillivilli alienwarenél figyelném a reakciókat...
  • Lacc #15
    Nekem tetszik a designja és az ergonómiája. Emellett szerintem jól használható és megbízható a Thinkpad széria, nekem ez jött be a legjobban. Az, hogy te hol vagy rendszergazda hány géppel, valahogy nem változtat a véleményemen :D
  • Godefroy #14
    Kedves Virsli!

    Az IBM találta fel a notebookot?

    Igen?

    Akkor az a Compaq nevű kis cégecske aki elöször csinált olyat az időutazott?
    http://inventors.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.microstar.net/museum/cpqslt286.html

    Ha meg az elötte lévő probálkozásokat nézzük akkor meg a Gavilan volt az első vagy a Sharp.