Dojcsák Dániel
Stronghold 2

Kiadó: 2K Games
Fejlesztő: Firefly Studios
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium IV vagy Athlon XP, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Ajánlott: 2 GHz-es Pentium IV vagy Athlon XP 2000+, 512 MB RAM, 64 MB-os videókártya
Hasonló játékok: Stronghold
Kategória: stratégia
Ebben az évben eddig az akció, a hirtelen dolgok szerelmeseinek kedveztek a kiadók. Szerencsére nem feledkeztek meg az állítgatós nézegetős stílus szerelmeseiről sem, hiszen a Firefly Studios keze munkájaként nemrég napvilágot látott a Stronghold 2. A játék mindenképp hiánypótló, mégpedig az "elwarcraftosodott" Settlers által hagyott űrt tömködheti be.
Jómagam is inkább a stratégiák, szimulációk irányába hajlok legtöbbször, így nagy izgalommal vártam a telepítés befejeztét. Az indulás után nyilvánvaló volt, hogy ebben a játékban nem a shaderek és a vertexek fognak lenyűgözni, nem a lélegzetelállító speciális effektusok miatt fogom elvezni a játékot. A főmenü puritán mivolta a későbbiekben is jellemző lesz a kezelőfelületre, de ez nem azt jelenti, hogy ebből a szempontból rossz dologról lenne szó. A felépítés logikus. Találunk két hadjáratot, ezekről később, gyakorolhatunk az oktató pályákon, illetve lehetőség van utángyártott térképeken való játékra és multiplayerre is.
A történet 1066 körül játszódik, ami köztudottan a Hastings partjainál lezajlott csata évszáma. Munkánkkal az angol hatalom terjeszkedését segíthetjük főként a skótok és a skandináv megszállók ellen harcolva. Emberenként változik, hogy ki mit szerethet meg a játékban, az építgetős részt vagy éppen a harcokat, a Rettenthetetlent idéző csatajelenetekkel. A készítők figyelembe is vették ezeket a lehetőségeket, így a kampányok közül az első a Béke útja, ahol főként arra kell koncentrálnunk, hogy jól működő gazdaságokat építsünk ki, mindenféle termékekkel lássuk el a királyi udvart, vagy éppen tegyünk rendbe egy botor áruló által lelakott kastélyt és környékét.
Őszintén szólva ez a rész az, amit többen fognak szeretni, hiszen a másik, a Háború útja, a harcos rész sok tényezőben alul marad a manapság megszokott stratégiák színvonalától. Míg a békés építkezés megragadhatja a Ceasar sorozaton, Pharao-n vagy akár a Sim City-n nevelkedett játékosok szívét, addig a a stratégák nem lesznek megelégedve a harci rendszerrel.
Igazából akkor van létjogosultsága a dolognak, ha a kettőt összevegyítjük és akár a mesterséges intelligencia, akár élő játékos ellen indulunk csatába úgy, hogy teljesen a nulláról kezdünk. Erre viszont várni kell egy keveset, mert az olyan pályák, amik erre alkalmasak is lesznek még nincsenek készen. De a Stronghold első részét figyelembe véve idővel tömegesen jelennek meg az egyjátékos és a többjátékos küldetéseket tartalmazó térképek. Mondhatjuk, a készítők levették a vállukról a kreatív munkát.
Ez sajnos meg is látszik, hiszen a kampányban szereplő küldetések hol nevetségesen könnyűek, hol idegtépő módon körülményesek, nehezek. Ráadásul a műfajból adódóan nem fog azonnal kiderülni, ha elrontottunk valamit, mert a többszörös gazdasági áttételeknek köszönhetően csak azt vesszük majd észre, hogy a hónapok elteltek, a raktárak meg még csak félig vannak a kijelölt termékekkel. Nem hiszem, hogy szükség van egy ilyen leírásban arra, hogy minden épületet és egységet felsoroljak, bemutassak, de nagy vonalakban érdemes vázolni, hogy miből is lehet gazdálkodnunk.
Induláskor általában egy kastély vagy annak valamely méretű változata áll rendelkezésünkre, itt lakunk mi. Amennyiben tabula rasa kezdést tételezünk fel, akkor az első feladat természetesen a pórnép betelepítése. Ehhez a Civil épületekre lesz szükségünk, elsősorban lakóépületekre, ami itt kimerül a kunyhókban. Sajnos ebben az időben nem volt túl sok komfort fokozat. Érdemes mindig egy 10-20 fős ráhagyással dolgozni, a jobb felső sávban mindig látjuk, hogy hány ember él nálunk és ebből mennyien dolgoznak. Ha gondjaink vannak az élelmezéssel, akkor lehet szűkebbre vágni, ha háborúzunk, akkor viszont legyen mindig minél több szabad emberünk, hogy legyen kit besorozni.
A civil épületek közé tartozik majd a későbbiekben elépítendő kincstár, ami az adószedés eszköze, illetve különböző szórakoztató egységek (mutatványos, zenész bódék, lovagi tornához kifutó). Ide tartoznak az egyházi intézmények, a templom és a kolostor is. A legviccesebb a Bedchamber (hálószoba) nevű épület, ahol egy szemrevaló asszonyka lakik. Alapjáraton ruhákat készít a bálokhoz, de a szemfüles játékos elkaphatja a pillanatot, mikor a kastély ura magáévá teszi a baldahinos ágyban, vagy amikor meztelenül fürdőzik.
Ha emberek laknak a kastély környékén, akkor elvárják majd, hogy etessük őket, ehhez pedig a mezőgazdasági épületeket (Farms and Foods) kell a játék elején minél hamarabb felhúzni. Eleinte érdemes gyorsan néhány almáskertet létesíteni, mert kevés alapanyag szükséges hozzá és elég hamar teremnek a gyümölcsök. Ezután szórjunk el minél több vadászkunyhót. Ezeket érdemes az olyan helyekre tenni, ahol vadállatok legelésznek, vagy ahová nem tudnánk nagyobb épületeket felhúzni a terepviszonyok miatt. Az ételeket a magtárakba hordják majd lelkes parasztjaink, ezért azt érdemes az elején központi helyre tenni, ahová nem kell sokat gyalogolni a kertekből. A vadászok által elejtett kisebb vadakat a jól nevelt kopók beviszik a magtárba (az emberek meg is nyúzzák és fel is akasztják), így ezek kerülhetnek messzebb.
Ha már jól működik az ellátás, akkor figyelhetünk arra, hogy embereink egészségesen és többfélét egyenek. Négyféle ételt kínálhatunk embereinknek. Az előbb említett alma és hús mellett tejterméket és kenyeret. A kenyérhez búzát kell termelni, azt megőrölni a malomban, a pék pedig megsüti. Ez már bonyolultabb, érdemes 5:3:3 arányban telepíteni ezekből az épületekből, de ezt az arányt befolyásolja az is, hogy milyen messze vannak egymástól az egyes egységek.
Jellemző, hogy a gabona és egyéb földeket messzebb tudjuk csak tenni a központtól, mert sok helyre van szükségük, ezért ezekből inkább legyen több, hogy folyamatos legyen az ellátás. Az alapvető ételeken kívül termelhetünk sört is a kocsma számára, illetve a királyi konyha számára bort, angolnát, ludat, zöldségeket és sertéshúst. Ezeket az urak fogyasztják majd el rendezvényeiken.
A következő fontos dolog az elégedettség népünk részéről. Ezt a program egy százas skálán méri. 50 alatt az emberek nem szeretnek minket, elvándorolnak, senki sem akar majd hozzánk költözni és előbb utóbb a munkát is beszüntetik. Ezért mindig figyelni kell arra, hogy ez a mutató lehetőség szerint 50 felett, de inkább 100-on álljon. Az értéket pozitívan befolyásolja, ha embereink jóllakottak és többféle étket ehetnek, ha nem kell adót fizetni, vagy juttatásokat nyújtunk nekik, ha üzemeltetünk szórakoztató egységeket, mint kocsma, mutatványos, vagy lovagi torna és ezek működnek is (van sör, gyertya stb), továbbá tisztán tartjuk a környéket a patkányoktól, trágyától és a bűnözőktől. A legnagyobb elismerést az váltja ki érdekes módon a népből, ha az urak dőzsölnek. Ez egy XXI. századi ember számára idegen, de a táncmulatságok és lakomák megmutatják embereinknek, hogy minden rendben van.
Ezt az értéket alapjában véve nagyon könnyű maximumon tartani, hiszen eleinte elég ha enni kapnak, és a további tényezők inkább a nagyobb udvarra jellemző dolgok. Már a legelején érdemes kiépíteni a patkányirtó és trágyapakoló rendszert. A patkányok csak megharapják embereinket, de a trágya fertőzést okoz és hamar kimúlnak a lakosok, ami pillanatok alatt tönkreteheti az egész várost. Az adóval sem kell fukarul bánni, mert az alacsony adónak semleges hatása van, de mire pénzre lesz szükségünk, addigra összegyűlik annyi, hogy ne is kelljen emelni. Ha pedig háborúzni akarunk, akkor egy templom és egy-két mutatványos, dupla adag kaja ellensúlyozza a magas adókat. A legviccesebb rész a bűnözés kezelése. Ehhez először is egy bíróságot kell építenünk, amihez tartozik egy tömlöc is, majd foglalkoztassunk egy-két kínzásban járatos hóhért, majd kedvünk szerint válogassunk a szankciók közül. Kerékbetörés, akasztás, máglya, nyújtópad, kaloda és egyéb nyalánkságok közül lehet választani, majd gyönyörködni ezekben működés közben. Ezeket az épületeket és a városgondozási szolgáltatásokat a Castle Services menüben találjuk.
A fenntartáshoz szükséges még természetesen az ipar is. Alap épülete a raktár lesz, amit nagyon meg kell fontolni, hogy hová rakunk, mert megtöbbszörözhetjük a termelést a jó logisztikával. Elsőként szintén a játék elején favágó telepeket kell letennünk. Mindössze három egység fa kell egy darabhoz, ezért ne spóroljunk vele. Érdemes közvetlenül az erdő mellé tenni, akár 20-30 darabot is egyszerre. Később, ha már nem kell építkeznünk, akkor pénzforrásként üzemelhet, hiszen eladhatunk minden terméket, és ezt viszonylag olcsón és gyorsan, nagy számban tudjuk előállítani.
Minél előbb tegyünk le néhány kőfejtőt is, majd később ércbányát, mert a hadászathoz és a várépítéshez elengedhetetlen. A kő és a vas szállítását nem a kitermelők végzik, hanem ökrös fogatokat kell telepítenünk. Ezeket tegyük közvetlenül a bánya mellé 2:1 arányban a bányákhoz képest, így folyamatos lesz a szállítás. Ezek lehetnek nyugodtan messzebb is a raktártól, egy újabb ökrös fogat megoldja a problémát.
Mivel a játékban nem egy homogén területet ápolgatunk legtöbbször, ezért a kisebb járások közt meg kell oldani a szállítást. Ezt fuvarosokkal tudjuk megcsinálni. Érdemes a járáson belül a célállomáshoz minél közelebb elhelyezni, mert (ez hiba) a szállításkor ott teremnek az áruk. Ha van 5-6 területünk, akkor érdemes az alapanyaggyártást és a mezőgazdaságot kihelyezni oda, viszont oda kell figyelni, hogy a szállítás folyamatos legyen mindenből. Minden járásban egy-egy terméket készítsünk, így a fuvarosok nagy mennyiségben csak azt szállítják majd. Kevesebb lesz a bajunk, mintha mindenhonnan 5-6 dolgot kéne vinnünk.
Az iparhoz tartozik még az alapanyag gyártás (gyertya, ruha..stb) és a hadászathoz elengedhetetlen fegyvergyártás. Míg a bányászatot oda tudjuk tenni, ahol érclelőhely van, addig a fegyvergyártást érdemes a kastélyhoz vinni.
A katonaság alapvetően egyszerűen épül fel. Ha egy komoly ütközetre készülünk, akkor gondoskodjunk egy százas nagyságrendű íjász csapatról, minél több lovagról, vagy karddal felszerelt gyalogságról. Érdemes áldozatként a lándzsásokból is betárazni, velük lehet indítani az ütközetet, persze ők elhullnak majd igen hamar. Lehetnek speciális egységeink is, de alapesetben ennyivel csatát lehet nyerni. A csata helyszínén tudunk egy ostromtábort építeni, ahol a létrás emberek és a katapultok készülnek majd a mérnökök segítségével.
A lovagok kaphatnak lovat természetesen, ehhez lótenyészeteket kell telepíteni, de ez már csak hab a tortán. Nálam az íjászok oldottak meg szinte minden problémát, a lovagok és a gyalogság csak tartották a frontot. Az ostromgépeket tudjuk használni falak lerombolására és a gyalogság ritkítására (Gyűrűk ura eszébe juthat mindenkinek).
Záró akkordként néhány szót ejtenék a jó gazdaság eléréséhez szükséges dolgokhoz. Először is a játék sebességét ajánlom mindenkinek, hogy helyzetnek megfelelően állítgassa. Könnyen elérhető a menüből és jobb az elején 10-15 körüli értékre levenni, minthogy kicsússzon a kezünkből az irányítás. Egyszerre nagyon sok dologra kell odafigyelni. Ugyan nem annyira komplex, mint a Sim City 4, de a dolgokba még közvetettebb beleszólásunk van csak, és a hatás sosem azonnali.
Minden küldetés legelején mérjük fel, hogy milyen terep áll rendelkezésre, mik a célok és milyen eszközök vannak már készen, milyen termelés folyik már a területen. A legtöbb esetben a teljes átrendszerezés a legjobb út. Nyugodtan bontsunk-építsünk folyamatosan, főként a termelő ágazatban. Az épületek elhelyezése kulcsfontosságú a játékban. Nem éri meg csak úgy ledobálni mindent, inkább méregessünk, tervezzünk akár egy fél órán keresztül. Az ajándék az lesz, hogy nem kell újrakezdenünk az egészet. Grafika:
Ennek az oka nagyon egyszerű. A térképen egyszerre sok száz, ezer kis jószág csámborog, mindegyiknek megvan a maga feladata, útvonalat választanak, keresnek, ha úgy tetszik, gondolkodnak. 1 Gbyte RAM mindenképp javallott fogyasztásához. Népünk fiai-lányai mellesleg sokszor mókás dolgokat művelnek, de érdekes elnézegetni azt is, ahogy alap tevékenységüket végzik. Maximum grafikai beállítás mellett korszerű, közepes beállítások mellett inkább szegényesebb, de jórészt változatos és stílusos minden elem.
Kezelőfelület:
Játékmenet:
Ehhez hozzá kell tennem, hogy a gép intelligenciája botrányosan gyenge - bár lehet a középkorban a "fejjel a falnak" taktika volt a divat. Csatát úgy tudunk nyerni, ha legyártunk pár száz egységet, íjászokkal és ostromgépekkel pedig eltörlünk mindent magunk előtt. Ugyanakkor nagyon szórakoztató maga az operatív rész, élvezetes alakítgatni földünket és sokszor ültem izgatottan, hogy vajon sikerül-e aratni előbb vagy éhen pusztul a nép. Várom nagyon, hogy megjelenjenek pályák, sokat fog segíteni, ez alapján ne írja le senki.
Hangeffektek és zene:
Összegzés:
Kapcsolódó letöltések: