A NASA válogatja a jelölteket a 2007-es Mars expedícióhoz

A NASA 10 tervezetet választott ki tanulmányozásra a 2007-ben induló Mars expedíció számára. A potenciális küldetések a Mars por és gáz mintáival térnének vissza a Földre, felderítenék a vörös bolygón található szurdokat, műholdak elemeznék a légkört és az időjárást, és egy felszíni holdjáró meghatározná a kőzetek és a talaj korát.

Összesen 43 javaslat érkezett a NASA azon kérdésére, hogy hogyan lehetne a legjobban felderíteni a vörös bolygót. A tíz továbbjutó egyenként 150.000 dollárt kap további tanulmányok elkészítésére, melyre hat hónap áll a rendelkezésükre, mielőtt kiválasztják a nyertest. A 10 tervezetet tudományos érdemeik és azon szempont alapján választották ki, hogy azok beleférjenek a 300 millió dolláros költségkeretbe.

"Ez a 10 koncepció forradalmian új helyzeti előnyöket és eszközöket nyújt a kutatáshoz" mondta el nyilatkozatában Jim Gavin a NASA Mars kutató programjának vezető tudósa.

Lássuk a 10 döntős tervezetet, alkotóik nevét, és rövid leírásukat:

1) Mintagyűjtés és vizsgálat: Laurie Leshin, Arizona State University. Por és gáz minták gyűjtése, azok visszajuttatása a Földre.

2) KittyHawk: Wendy Calvin, University of Nevada-Reno. A Valles Marineris szurdok falainak vizsgálata.

3. Urey: Jeff Plescia, U.S. Geological Survey. Egy felszíni holdjáró, amely meghatározza a földtani anyagok korát, és az információt visszaküldi a Földre.

4. Mars Atmospheric Constellation Observatory : Robert Kurinski, University of Arizona. Kis műholdak hálózata melyek a Mars körül keringenek a bolygó atmoszféráját, és időjárását elemzik.

5. Artemis: David Paige, University of California. A Mars és sarkvidékeinek felderítése, három kis leszállóegységgel és holdjárókkal melyek víz és szerves anyagok után kutatnak.

6. Mars környezeti megfigyelő: M. Janssen, Jet Propulsin Laboratory. Egy műhold, amely a víz, jég és por szerepét tanulmányozná a bolygó atmoszférájában.

7. Pascal: Rob Haberle, NASA Ames Research Center. Egy 24 felszíni meteorológiai állomásból álló hálózat, amely a páratartalmat, nyomást és hőmérsékletet mérné két éven keresztül.

8. Mars felderítő radar: Bruce Campbell, Smithonian's Air and Space Museum. Egy speciális radarral ellátott műhold, amely feltérképezi a Mars felszínét és felszín alatti vízcsatornák után kutat.

9. "Hableányok": Bob Grimm, Blackhawk Geoservices. Négy leszálló egység melyek felszín alatti víz után kutatnak alacsony frekvenciájú mélységmérővel.

10. CryoScout: Frank Carsey, Jet Propulsion Laboratory. A Mars sarkkörén levő jégsapkák alatti talajvizsgálat és szerves anyagok keresése.