Franczy
Hangkártya bajnokság
Kezdetben vala a PC Speaker, és aztán Isten megteremté a hangkártyákat. Igen, ez valahogy tényleg így volt, hiszen emlékezzünk csak vissza, hogy amikor jó pár évvel ezelőtt először büszkén bekapcsoltuk első személyi számítógépünket, PC-nket, akkoriban az akkortájt modernnek számító játékok csak a PC házába épített Speakeren, vagy másnéven csipogón keresztül adtak némi hangot, de az ott és akkor éppen elég volt a maximális játékélmény eléréshez. Aztán egyszer csak megjelentek a piacon a már kifejezetten hangkeltésre kialakított eszközök, a hangkártyák, melyek első komolyabb képviselője az AdLib cég terméke volt, mely ugyan még mindig nagyon távol állt a professzionális hangkeltésre alkalmas eszközök szintjétől, de akkoriban az AdLib hangkártyák rendkívül sikeresek voltak. Aztán megjelent a piacon a Creative Labs cég a SoundBlaster nevű hangkártyával, és tarolt is rendesen. A Creative Labs folyamatosan fejlesztette termékeit, így sorra jelentek meg az új hangkártyák (SB Pro, SB 16, SB 32), de a konkurencia sem pihent, hiszen például a Gravis cég hullámtáblás hangkártyái is óriási sikert arattak mind a gamerek, mind az amatőr zenészek körében. A Gravis cég később aztán - sokak szomorúságára - felhagyott a hangkártyák gyártásával, és sajnos azok drivereit sem fejlesztette tovább, valamint megjelentek a piacon a kisebb gyártók is mindenféle és -fajta hangkártyáikkal, melyek a legtöbb esetben kritikán aluli hangminőséget produkáltak. A kezdetben monó, majd sztereó hangzással megáldott hangkártyák utódai az elmúlt időkben már akár több kimenettel is rendelkezhetnek, így manapság már a személyi számítógépeken való térhatású hangzás elérése is szinte teljesen hétköznapi dolognak számít.
A SoundBlaster cég manapság legsikeresebb hangkártyacsaládja a SoundBlaster Live! termékcsalád, melynek tagjai a cég által kifejlesztett EMU10K1 chipre épülnek, és az EAX szabványt támogatják. A közelmúltban az Aureal cég is nagyon ígéretes termékeket dobott piacra, hiszen az A3D 1.0, majd később az A3D 2.0 szabvány óriási sikert aratott, így nem csoda, hogy a felhasználók rendesen vásárolták is az ilyen szabványokat támogató különböző Vortex chipes termékeket. A Aureal története azonban a közelmúltban véget ért, így a Gravis cég után egy újabb neves cég lépett ki a hangkártya-bizniszből. Az említett nagyobb cégeken kívül természetesen még számos cég foglalkozik hangkártyák, illetve audiochipek gyártásával, hiszen például a különböző ESS, Crystal, vagy Yamaha chipre épülő hangkártyák egyre nagyobb számban vannak jelen a piacon.
A teszt
Mostani hangkártyatesztünkre négy darab tesztalanyt kaptunk, melyeket mind megpróbáltunk nagyító alá venni, felmérni, hogy milyen szolgáltatásokat és hangminőséget nyújtanak az értük elkért pénzösszegekért. Mind a négy hangkártya egy kicsit más kategóriába tartozik és más szolgáltatásokat is nyújt, így remélhetőleg a teszt végén mindenki megtalálja majd a számára legmegfelelőbb ár-, valamint teljesítménykategóriába tartozó terméket. A teszthez egy AMD processzoros számítógépet használtunk, melynek alaplapján egy olyan PCI slotba dugtuk a hangkártyákat, mely nem megosztott IRQ-val rendelkezett. A teszt szempontjából nagyon fontos volt a hangkártyákra csatlakoztatott hangfalrendszer is, így mivel ezen a téren nem akartunk kompromisszumot kötni, a korábbi hangfalrendszer-tesztünk győztese, a 4.1-es hangrendszerű Altec Lansing ATP5 töltötte be a hangkeltő eszköz szerepét, az 5.1-es kártyákat pedig a Jazz J-9902-es hangrendszerrel is leteszteltük. A tesztelésre kapott hangkártyák tudását elsősorban a hozzájuk járó technológiai demó programokkal mértem le, majd egy játékprogram és egy audioteszt program segítségével a boardok CPU terhelését is megpróbáltam feltérképezni. Ezenkívül a tesztnek fontos eleme volt még a játékprogramok alatti 3D-s hangkeltés minősége, valamint a DVD filmek alatti teljesítmény is. Tesztünk alanyai a következő hangkártyák voltak: Terratec DMX Xfire 1024, Creative Labs SoundBlaster Live 5.1, ABIT AU10, Aureal Vortex2 SuperQuad Digital. Terratec DMX Xfire 1024
A Terratec céget és termékeit kis hazánkban talán még nem ismerik annyian, mint például a különböző Creative Labs féle termékeket, de ez lehet hogy meg fog változni a jövőben, ugyanis a Düsseldorfhoz közeli székhelyű cég a közelmúltban már bizonyította rátermettségét, hiszen a legyártott hangkártyák számát tekintve a Terratec cég Németország egyik vezető vállalata. Az 1994-ben alapított cégnek egyébként mindössze hatvan alkalmazottja van, a cég üzemeiben pedig a hangkártyák gyártásán kívül MP3 lejátszók, webkamerák, valamint videokártyák gyártásával is foglalkoznak.
Az általam rendkívül szépnek talált nem túl nagy doboz kibontása után a megfelelő védelmet nyújtó szivacsok között megtaláltam magát a hangkártyát, melyhez még egy szinte ritkaságszámba menő digitális CD kábel is jár, így ennek segítségével kedvenc CD lemezeinket a hangkártyán keresztül is a lehető legjobb minőségben hallgathatjuk. A dobozban ezeken kívül helyet kapott még egy leírás, egy CD, különböző regisztrációs kártyák, valamint egy, a Terratec egyéb termékeit reklámozó színes füzetecske. A kártyához kapott dokumentáció több nyelven is közli a felhasználók számára fontos információkat, így nem lehet kérdéses, hogy melyik kábelt hova kell kötni, és hogy melyik jumpert hova kell tenni. A leírás tehát megfelelő minőségű, bár néhány helyen hibákat tartalmaz.
Ezek után kézbe vettem a barna alapszínű hangkártyát és gyorsan átnéztem, hogy pontosan mik is kaptak rajta helyet. A kártya legfontosabb alkatrésze értelemszerűen maga a fő audiochip, mely a Crystal CS4624-CQ típusnévre hallgat. A board hátlapján a szokásos és nem annyira szokásos csatlakozó aljzatok kaptak helyet, így a kártyán van egy Game/MIDI port, egy kis dugóval alaphelyzetben lezárt optikai digitális kimenet, két darab normál audio kimenet, egy LINE IN bemenet, valamint egy mikrofon bemenet. A kártya lapján értékelendő módon két CD bemenet van, így egyszerre akár két CD lemezt is kikeverhetünk a kártya kimeneteire. Ezenkívül még egy AUX IN és egy digitális CD bemenet, valamint egy Wavetable (hullámtábla) kiegészítő fogadására alkalmas többlábas csatlakozó aljzat képezi a Terratec kártyájának a részét.
A kártyát hamar be is dugtam a megfelelő PCI slotba, azonban ami ezután következett, azt nem kívánom senkinek, ugyanis valószínűleg a Via chipsetes alaplapom nem nagyon szerette a Terratec termékét, és így jópárszor kellett próbálkoznom, mire a hangkártya életre kelt. Hangsúlyoznom kell, hogy ez nem a kártya hibája, hanem "egyszerű" kompatibilitási hiba. A kártyához számos szoftver és technológiai demó is jár, melyekkel teljes mértékben ki lehet használni a kártya által nyújtott lehetőségeket. A CD-n egyébként a drivereken és a szoftvereken kívül a dokumentáció digitális változata is megtalálható, de a CD-n található 1.0-s driver helyett érdemesebb inkább az interneten fellelhető legújabb meghajtókat használni. A kártya hangminősége kifogástalan volt és a DirectSound 3D, Sensaura 3D, A3D 1.0 és 2.0, valamint az EAX kompatibilitás miatt a játékok alatt nyújtott teljesítménye is jó volt. A Terratec DMX Xfire 1024 hangkártya 22375 forintba kerül, és szerintem meg is éri az árát. Creative Labs SoundBlaster Live! 5.1
A Creative Labs cég SoundBlaster sorozatát, és az ebbe a termékcsaládba tartozó SoundBlaster Live! hangkártyát gondolom senkinek sem kell bemutatnom, hiszen a jóöreg EMU10K1 audio chipsetre épülő Creative termékek már jó ideje jelen vannak a piacon, mégpedig nem is kis választékban. Manapság ugyanis az alap SoundBlaster Live!-on kívül több egyéb változatú Live! hangkártya is kapható, melyek általában a kimenetek, bemenetek, valamint a mellékelt szoftverek számában térnek el egymástól.
Mostani hangkártyatesztünkre a SoundBlaster Live! 5.1-es alapváltozatát kaptuk meg, ami azt jelenti, hogy a kártya nem dobozban van, és nincs hozzá kismillió szoftver sem, ugyanis a hangkártya egy kis zacskóban van elhelyezve egy CD kíséretében, így még a legalapvetőbb információkat tartalmazó leírást is nélkülöznünk kellett, amitől a kezdő felhasználók talán meg is rettenhetnek. Természetesen azért nem marad leírás nélkül a termék, csak a dokumentáció felköltözött a mellékelt CD-re, és meg kell hogy mondjam, nagyon jó kis leírást hoztak össze a Creative szakemberei.
A manapság már átlagosnak vehető méretű kártyán számos csatlakozó található. A kártya hátsó részén az elmaradhatatlan Game/MIDI porton kívül két normál audio kimenet, egy LINE IN bemenet, egy mikrofon bemenet, valamint egy osztott digitális/harmadik audio kimenet található, mivel mint említettem egy 5.1-es hangrendszerű hangkártyáról van szó. A kártya lapján az EMU10K1 chipen kívül egy TAD csatlakozó, egy CD bemenet, egy AUX bemenet, egy digitális CD bemenet, valamint egy soklábas Audio Extension csatlakozó található. A dokumentációban egyébként az összes lehetséges analóg, illetve digitális csatlakoztatási mód részletesen le van írva, így etéren semmilyen gond sem lehet.
A hangkártya üzembe helyezése könnyen ment, hiszen a Windows egyből felismerte a kártyát, és a megfelelő meghajtó szoftverek telepítése után már csak az extra szoftverek installálása maradt hátra, ami rendben ment ugyan, de mire befejeződőtt, addig lefőztem egy kávét, és el is fogyasztottam azt. A kártyához kapott szoftverekkel összességében nagyon meg voltam elégedve, hiszen szép a kezelőfelületük, és mindent villámgyorsan módosítani lehet a segítségükkel. Amikor a Quake3 tesztet először lefutattam, meglepődtem az elég gyenge teljesítményen, azonban miután kikapcsoltam a kártya saját rezidens programjait, kapásból megugrott a rendszer Quake3 alatti teljesítménye. A kártya természetesen támogatja az EAX szabványt, valamint szerintem MIDI zenéléshez is tökéletes. A tesztek alatt jó hangminőséget produkáló, bár némely esetekben eléggé nagy CPU terhelést produkáló hangkártya ára 22490 forint, amit én reálisnak találok, hiszen a termék különböző dobozos változatai ennél sokkal többe kerülnek.
Klikk a képre
Az ABIT cég neve gondolom mindenkinek ismerősen cseng, hiszen az elmúlt években jobbnál jobb tuning alaplapokkal örvendeztették meg a PC-s társadalmat. Amilyen tapasztaltak tehát az alaplapok piacán, legalább annyira zöldfülűek a hangkártyák piacán, így mindenképpen érdekelt, hogy mit is tudhat egy ABIT hangkártya. A kártya dobozával kapcsolatos első benyomásaim elég negatívak voltak, mert a doboz a lehető legolcsóbb barna kartonpapírból készült, de ettől persze a benne rejlő hardver még tökéletes is lehet. A dobozban maga a hangkártya, egy kábel, egy leírás, valamint egy a mellékelt Yamaha XG50 szoftver eredetiségét igazoló kis papír volt. A kártya dobozán beharangozott infravörös távirányítóra sajnos nem leltem rá a dobozban, így ez valószínűleg csak opcionális kellék.
Az ABIT AU10-es hangkártya mostani tesztünk legkisebb méretű tesztalanya, és kinézetre a legegyszerűbb, talán legigénytelenebb darabja is. A kártya hátlapján elég kevés csatlakozó található, de nem kell megijednünk, mert a kártya ennek ellenére egy 5.1 hangrendszernek megfelelő termék. Tehát a kártya hátlapján egy Game MIDI port, egy 9 érintkezős 5.1-es analóg csatlakozó, egy sztereó kimenet, egy LINE IN bemenet, valamint egy mikrofon bemenet található. Az 5.1-es kimenetre egy speciális, három színkódos jack dugóra szétváló kábelt kell rádugni, mely jack dugókra aztán már közvetlenül a hangfalrendszer csatlakoztatandó. A kártya lapján egy ForteMedia FM801-AU típusú audiochip, egy S/PDIF csatlakozó, egy CD bemenet, egy Video Add-on Card bemenet, valamint egy AUX IN és egy TAD csatlakozó található.
Nem sokkal a kártya megfelelő PCI slotba való belehelyezése után már fel is csendültek az első hangok az ABIT AU10 segítségével, vagyis az üzembe helyezés lényegében gyerekjáték volt. A kártya kezelőszoftverében be lehet állítani, hogy 2, 4, vagy 6 hangfalas audiorendszer áll a rendelkezésünkre, azonban külön fejhallgató-beállítással nem rendelkezik az egyébként egyszerű kezelőfelülettel megáldott szoftver. Mint az összes többi konkurens, hasonló ForteMedia chipre épülő hangkártya, úgy az ABIT AU10 is elsősorban a QSound féle Q3D hangzást támogatja, annak is a 2.05D verziószámú kiadását, emellett azonban a DS3D, A3D 1.0, valamint az EAX 1.0 szabványokat is támogatja. A kártya képességeit könnyen le lehet mérni a mellékelt WinDVD 2.2, EZ Audio, valamint Yamaha XG50-es szoftverekkel. A kártyához kapott, az ABIT-tól már megszokott minőségű leírásban egyébként külön fejezetet szenteltek a kártya DOS alatti konfigurációs lépéseinek, így segítségével akár még a régebbi játékok is megszólalásra bírhatóak. Összességében az ABIT AU10 egy közepes képességű 5.1-es hangkártya, mely semmi különössel nem szolgál, de a legtöbb felhasználó igényeinek még így is megfelel. Az ABIT AU10 hangkártya 13400 forintba kerül.
Azt hiszem nem tévedek akkor, amikor azt mondom, hogy az Aureal ezen kártyája a tesztalanyok közül a legrégebbi darab, de ebben megerősít az is, hogy a kártya papírjain az 1999. január szerepel, mint kiadási dátum. Azóta elég sok minden megváltozott már az Aureal cég háza táján, és számtalan konkurens termék is megjelent a piacon, ennek ellenére még mindig sokak által kedveltek ezek a kifejezetten az A3D szabványokhoz kifejlesztett termékek.
A tesztelésre kapott kártya OEM verziójú volt, vagyis a már jól ismert zacskós kivitel. A zacskóban a kártya mellett egy CD, valamint egy miniatűr leírásszerűség szerepel csak, szóval nem egy fullextrás kivitelről van szó. A leírás csak egy nyelven szól a felhasználókhoz, de szerencsére ezt angolul teszi, és végülis a legszükségesebb információkat mind tartalmazza, de ennél semmivel sem többet.
A kártyát kapásból a Diamond MX300-as hangkártyával próbáltam összevetni, hiszen a Diamond terméke volt anno az egyik legkedveltebb Vortex2 chipes kártya. Szóval az Aureal terméke körülbelül fele akkora, mint a Diamond MX300, viszont hiányoznak róla az aranyozott csatlakozók, ezzel szemben pozitívum a kis dugóval ellátott optikai digitális kimenet jelenléte. A kártya hátlapján ezenkívül a szokásos Game/MIDI port, két audio kimenet, egy mikrofon bemenet, valamint egy LINE IN bemenet található. A hangkártya lapján a Vortex AU8830A jelzésű audiochip mellett egy CD bemenet, egy TAD csatlakozó, egy AUX IN bemenet, valamint egy Wavetable kártya interfész kapott helyet.
A kártyát ezután belehelyeztem egy PCI slotba, és bekapcsoltam a gépet. Ezek után semmi különleges nem történt, ugyanis a Windows felismerte a kártyát, és a megfelelő meghajtók telepítése után már használhattam is az Aureal kártyát. A megfelelő meghajtókon ebben az esetben nagyon nagy hangsúly van, ugyanis a kártyához kapott CD-n levő 2016-os driver manapság már nem sokra használható, így melegen ajánlott a legutolsó, 2048-as driver feltelepítése, mert ezután általában minden esetleges korábbi probléma megoldódik. A CD-n egyébként a meghajtókon és a technológiai demókon kívül semmi sem volt, így mindenféle DVD, vagy egyéb zeneszoftvert nélkülöznöm kellett.
A kártya a tesztek alatt hozta, amit egy ilyen kártyától el lehet várni, és meg kell hogy mondjam, nekem a kártya által hardveresen támogatott A3D 2.0 szabvány mindig is nagyon szimpatikus volt. A kezelőszoftverben egyébként pillanatok alatt elvégezhetők a szükséges konfigurációs lépések, így ezzel sem volt semmilyen probléma. Ennek ellenére a kártya megvételét csak korlátozott mértékben tudom ajánlani, hiszen a kártya jövőbeli támogatottsága több mint kétséges. Az Aureal Vortex2 SuperQuad Digital típusú hangkártya ára 14050 forint. Összegzés
Miután mind a négy hangkártyát alaposan szemügyre vettem, és le is teszteltem őket, lassan kialakult bennem egy kép azzal kapcsolatban, hogy a négy termék közül vajon melyiket is venném meg legszívesebben magamnak. A négy hangkártya árát tekintve lényegében két kétfős csapatot állíthatunk fel. A magasabb árkategóriában szerintem a Terratec kártya vitte el a pálmát, hiszen összességében a DMX Xfire 1024 egy nagyon kiforrott, minőségi termék benyomását tette rám. Nem sokkal maradt le tőle a SoundBlaster Live!, melyet elsősorban a minőségi 5.1-es hangkártyára vadászóknak tudok ajánlani. Az alacsonyabb árkategóriában szerintem az ABIT AU10 végzett az első helyen, bár a kártyával nem voltam teljes mértékben elégedett, azonban a Vortex kártyánál várhatóan sokkal jobb driver támogatással fog majd rendelkezni az ABIT cég hangkártyája, ami egyáltalán nem elhanyagolható szempont. A kártyák hangminőségében egyébként nem tapasztaltam túl nagy különbségeket, így leginkább a hangkártyák kialakítása, teljesítménye és szolgáltatásai nyomtak sokat a latban. Végezetül a Windows Me becsületére legyen mondva, hogy kisebb nagyobb gondokkal ugyan, de elég jól viselte a gyakori hangkártya-, illetve meghajtószoftver cseréket. A tesztelt eszközökért szeretnénk köszönetet mondani a Pixel Multimédia és a Ready Computers cégeknek.