SG.hu

Balesetet okozott az önvezető autó, a Tesla nyerte a pert

3 millió dollárt követeltek a gyártótól az önvezetés tervezési hibájára hivatkozva, de a sofőrt hozták ki hibásnak.

Justine Hsu Los Angeles-i lakos 2020-ban perelte be a céget, mert Tesla Model S járműve aktivált Autopilot funkcióval egy járdaszegélynek ütközött. A légzsák működésbe lépett, és a berobbanása eltörte az állkapcsát, kiütötte néhány fogát és "idegkárosodást okozott az arcában". Hsu beperelte a gyártót az Autopilot és a légzsák tervezésének hibái miatt és több mint 3 millió dollár kártérítést követelt. A Tesla tagadta a felelősséget a balesetért, és bírósági beadványában arra hivatkozott, hogy Hsu az Autopilotot városban használta, annak ellenére, hogy a használati utasításban nem ez szerepelt.

A Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon az esküdtszék nem ítélt meg kártérítést Hsu-nak. Azt is megállapították, hogy a légzsák úgy működött ahogy kellett, és hogy a Tesla nem szándékosan mulasztotta el tények közlését. Az ítélet után az esküdtek a sajtónak elmondták, hogy a Tesla egyértelműen figyelmeztetett arra, hogy a részben automatizált vezetési szoftver nem önvezető rendszer, és hogy szerintük vezető figyelemkihagyása volt a hibás.

Az ítélethirdetés után Donald Slavik, Hsu ügyvédje azt mondta, hogy bár megérti, hogy az esküdtszék úgy vélte, hogy ügyfele figyelmét elterelték, a rendszer csak kevesebb mint egy másodperccel azelőtt figyelmeztette, hogy az autó a járdaszegélynek ütközött. "Ennek az esetnek ébresztőnek kell lennie a Tesla-tulajdonosok számára: nem hagyatkozhatnak túlzottan az Autopilotra, és valóban készen kell állniuk arra, hogy átvegyék az irányítást, mert a Tesla nem egy önvezető rendszer" - nyilatkozta csalódottan Donald Slavik.

A Tesla Autopilotnak vagy teljes önvezetésnek nevezi a vezetést segítő rendszereit, de azt is hozzáteszik, hogy ezek a funkciók nem teszik az autókat autonómmá, és a sofőröknek "készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást". A Tesla járművei alapfelszereltségként rendelkeznek az Autopilot nevű vezetéstámogató rendszerrel. A tulajdonosok 6000 dollárért megvásárolhatják az Enhanced Autopilotot, amely számos egyéb funkciót is tartalmaz. A vállalat 2015-ben vezette be az Autopilotot, és az első halálos balesetet 2016-ban jelentették az Egyesült Államokban. Az az ügy sosem került bírósági tárgyalásra. A Hsu-per a Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon három héten keresztül zajlott, három Tesla-mérnök tanúvallomásaival. A vállalat a félautomata vezetési rendszerrel kapcsolatos további perek sorozatára készül.

Az Autopilot-ügyek fő kérdése, hogy ki a felelős egy balesetért, amikor az autó vezetőtámogató Autopilot üzemmódban van - az emberi vezető, a gép, vagy mindkettő? "Ha halálos balesetekről van szó, és ezek autópályákon történnek, az esküdtszék nézőpontja eltérő lehet" - emeli ki Raj Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem villamos- és számítástechnika professzora. "Bár a Tesla megnyerte ezt a csatát, a végén elveszítheti a háborút" - mondta, mivel az emberek rájöttek, hogy Musk évek óta ismétlődő ígéretei ellenére a Tesla technológiája "messze van attól, hogy teljesen autonóm legyen".

A per kimenetele jogilag nem kötelező érvényű más ügyekben, de a szakértők szerint egyfajta előrejelzőnek számít, amely segít a Teslának és más felperesek ügyvédjeinek a stratégiájuk tökéletesítésében. Az Amerikai Igazságügyi Minisztérium is vizsgálja a Tesla önvezető képességekre vonatkozó állításait, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig a technológia biztonságát vizsgálja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #72
    Ezt akkor gyak a hülyeséged beismerésének kell érteni!?
    Illetve nem vitatod azt, amit az #1-ben kijelentettem.
    Köszike!
    Csá!
  • defiant9 #71
    Nexus6 kilépett a racionális vita keretéből mivel nem hajlandó állításának alátámasztására. Ezzel a vitát bukta, lezártnak tekintem.
    (további hsz-re nem reagálok amennyiben az nem tartalmazza a hivatkozott 'önvezetés fogalmának deklarációját' forrásmegjelöléssel)
  • NEXUS6 #70
    De megijedtem! :O
    Miért kéne beidéznem, te magad mondod, hogy ott van! Mondjad mit nem értesz benne!?
    Ember, ha a SAJÁT MAGAD által linkelt SAE táblázatból nem tudod definiálni/megérteni a LVL3-at, akkor sajnos, ismétlem, nem kéne ide irogatnod!!! De látom lassan magad is belátod, és feladod az önmagaddal való értelmetlen hadakozást.
    Hát ebben csak támogatni tudlak! XD

    Ja és akkor ha lelépsz akkor azt vegyem úgy, hogy a kijelentéeimet akkor gyak elfogadod? Lásd pl #1 Mert akkor köszi!

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.07.06. 13:04:27
  • defiant9 #69
    "LVL3 szintnél kezdődő önvezetőként deklarált kategóriára "
    Kérem a 'deklaráció' forrását. Idézd be a megadott SAE vagy Wiki oldaladról amikre már 50hsz óta mutogatsz hogy ott van.
    Last warning: amennyiben nem adod meg a linket és a beidézett "önveztést deklaráló" szöveget úgy a vitát buktad konkrétum nélküli irreleváns referenciára hivatkozás miatt. (ez szokásos Nexus6 menekülő taktika amikor a földbe döngölik)


  • NEXUS6 #68
    Kérlek ne fárassz!
    Vannak itt bajok! Akkor szerinted az ÁLTALAD BELINKELT táblázatban szereplő SAE LVL0 is önvezető, amin talán van egy automata fék!? LOL
    Édeske, had idézzek klasszikustól (már nem tudom hányadszor, de ezexerint még mindíg nem tudtad feldolgozni):
    " #30 "Az általad linkelt SAE kategóriákat tartalmazó táblázat szerint határozom meg és valszeg a bíróság is így teszi, az önvezető jármű fogalmát (segítek a zöldek azok! ;)"
    Talán nem világos, ezért gyengébbek kedvéért (csak NEKED): a kékek LVL0-LVL2 értelem szerűen, (ismétlem ÉRTELEM SZERŰEN) nem érik el az önvezetés kritériumát, nem tartoznak ebbe a kategóriába!
    Ember!

    Ha az ÁLTALAD BELINKELT SAE táblázatból és a segítségként megadott (nem mintha félperces gúglizással ne tudtad volna megtalálni) wiki cikk alapján sem világos pl. a LVL3 fogalma/kritériumai számodra, akkor csak újfent azt tudom javasolni, hogy NE IROGASS véleményt ilyen témájú fórumokba. Köszönöm!

    Ha a földbedöngölés nálad azt jelenti, hogy bebizonyítod a saját hülyeségedet, tudatlanságodat, a rendelkezésre álló infók értelmezésére gyak tanulásra vonatkozó inkompetenciádat, a rövid eszedet (mindíg megkérdezed ezerszer azt, amire már kaptál választ), nos akkor én a "földbedöngölést" teljes mértékben vállalom. XD

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.07.06. 09:07:33
  • defiant9 #67
    "hogy az önvezető (magyar)/self-drive (angol) és az autonom(latin -jelentése önálló) illetve driving automation (gyak önvezetés, vezetés automatizáltság) szakkifejezések szinoním jellegével"
    Tehát ezen új állításod akkor a címben szereplő önvezető autó kifejezés végülis ekvivlanes azzal hogy automatizált vezetésű autó. Akkor hol a hiba hisz a SAE Levels of Driving Automation-nak része az L2 is.

    "LVL3 szintnél kezdődő önvezetőként deklarált kategóriára "
    Kérem a 'deklaráció' forrását. Idézd be a megadott SAE vagy Wiki oldaladról amikre már 50hsz óta mutogatsz hogy ott van.

    Vagy a wiki-s szócikked mögül akkor végleg kihátráltál? És már csak a szokásos Nexus6 féle sunyítás megy ha szóba kerül? Lol.

    Borzasztó csúnyán lettél megint a földbe döngölve, nagyon gyengusz vagy, egyre inkább.
  • NEXUS6 #66
    LOL
    Ismételten köszönöm, hogy újfent bebizonyítottad, hogy az önvezető (magyar)/self-drive (angol) és az autonom(latin -jelentése önálló) illetve driving automation (gyak önvezetés, vezetés automatizáltság) szakkifejezések szinoním jellegével, gyak azonosságával SEM és a korábbiak alapján a SAE LVL kategóriákkal SEM vagy tisztában.

    Továbbá továbbra sem esett le az, hogy az #1-ben miért írtam hogy téves önvenzető jelzővel illetni a Teslát (aminek LVL2 szintű vezetéstámogató rendszer és nem LVL3 szintnél kezdődő önvezetőként deklarált kategóriára vonatkozó jogosultsága van).
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.07.05. 10:10:08
  • defiant9 #65
    "Ennyike!"
    Annyika hogy ismételgeted az érvelési hibádat? Lol.
    Belekötöttél az önvezetés fogalomba úgyhogy te magad sem tudtad definiálni, egy ideig a SAE-re mutogattál, aztán rájöttél hogy ott nincs szó az önvezetésről, akkor elkezdtél a wiki szócikkre, csak azzal meg felsültél mert egy relatíve egyszerű képességű autót is önvezetőnek hívtak.
    A vitát zárhatjuk hogy a cikkíró szóhasználata nem volt helytelen, csak a tudatlan Nexus6 volt aki belekötött, majd be is égett ezzel is.
  • NEXUS6 #64
    Pláne!
    Amivel kapcsolatban a te kb első ezzel kapcsolatos hsz-edben az #5 -ben ezt írtad.

    Jó látni hogy érdemben már nem tudod vitatni az autonóm/ön/automatizált vezetést jóságát, már csak az elnevezésen lovaglás maradt, amit minden ilyen topicban elő is adsz. Lol.
    Aki megvesz egy ilyen járművet az legalább olyan szinten tisztában van vele hogy mit kapott, minthogy a visszapillantó tükörben lévő tárgyak nagysága eltérhet a valóságostól. Idióták persze mindig lesznek, ők - veled egyetemben - elmehetnek a bíróságra, ahogy ez Amerikában szokás. Aztán majd pislogtok ha ott kimondanák hogyha hülye vagy akkor ez van, erre nem fizetnek, hiába sikerült bizonyítanod.


    Amire én megkérdeztem:

    Megkérdezehetem, hogy hol látsz te itt önvezető rendszert? Tisztában vagy a gépjárműautomatizálás szintjeivel (SAE szintek) és azzal, hogy honnan számít valami önvezetőnek és meddig vezetéstámogató rendszer? Kérlek tedd világossá, hogy a gyanum alaptalan.
    Köszönöm!


    És mint azt az #59-es hsz-ed is egyértelműen jelzi, 50 hsz után sem vagy marhára meggyőző, hogy tisztában lennél a SAE LVL-ekkel.
    Megejgyezm, ezekszerint akkor még nem azon trollkodtál, hogy az autonom és az önvezető az nem ugyan az a kategória. Hát érdekes pálfordulat ez az te esetedben. XD

    Ennyike!
  • defiant9 #63
    "ami a #18 -ban a vitát indító alapkijelentéseme"
    Nexus6 hazugság++
    Nexus6 elterlődési kísérlet++
    A vitainditó hsz.- od az #1
    "Vagyis a cím helytelen. Nem az önvezető autó okozott balesetet, hanem a vezető felelőtlenül használta a vezetéstámogató rendszert! ;)
    Ehhez próbáld tartani magad. Tudom nehéz, mert önellentmondásra jutottál az önvezetés szó kötözködésed kapcsán. Ez van, logikai képességeid túl gyengék.