SG.hu

Fizetnie kell a Teslának, mert az önvezetés hibája okozott autóbalesetet

Az autógyártónak 243 millió dollárt kell fizetnie az áldozatoknak, mely döntés megváltoztathatja az iparágat.

A miami esküdtszék úgy döntött, hogy Elon Musk autógyártó cége, a Tesla részben felelős egy floridai halálos balesetért, amelyben az Autopilot vezetőasszisztens technológiája is szerepet játszott. A szövetségi esküdtszék úgy vélte, hogy a Tesla jelentős felelősséget visel, mert technológiája nem akadályozta meg a balesetet, és nem lehet minden felelősséget a gondatlan sofőrre hárítani, még akkor sem, ha ő maga is elismerte, hogy leesett mobiltelefonja elvonta a figyelmét, mielőtt belement egy csillagokat néző fiatal pár járművébe. A döntés akkor született, amikor Musk megpróbálja meggyőzni az amerikaiakat arról, hogy autója elég biztonságos ahhoz, hogy önállóan vezessen, mivel a következő hónapokban több városban is bevezetni tervezi a vezető nélküli taxiszolgáltatást.

Az esküdtszék megállapította, hogy a Tesla 33 százalékban felelős a balesetért, a fennmaradó részt pedig a sofőr, George Brian McGee viseli. McGee korábban titkos összegű egyezséget kötött a családdal. A döntés véget vet egy négy évig tartó pernek, amely nemcsak kimenetele miatt figyelemre méltó, hanem azért is, mert egyáltalán eljutott a tárgyalásig. Ez volt az első szövetségi esküdtszéki tárgyalás, amely az Autopilot használatával kapcsolatos halálos balesetből eredt. Sok hasonló, a Tesla ellen indított pert elutasítottak, és ha ez nem történt meg, akkor a vállalat peren kívüli egyezséget kötött, hogy elkerülje a tárgyalás nyilvánosságát. "Ez megnyitja a gátakat” - mondta Miguel Custodio, egy autóbaleseti ügyvéd, aki nem vett részt a Tesla-ügyben. „Ez sok embert bátorítani fog arra, hogy bíróság elé álljon.” A felperesek ügyvédei szerint legalább öt további ügy van folyamatban.

A Tesla ellen Naibel Benavides családja indított pert, aki 2019. április 25-én meghalt, miután egy sötét, kétsávos úton Key Largo közelében elütötte őt McGee által vezetett Tesla Model S szedán. Dillon Angulo, a lány barátja súlyosan megsérült, és szintén felperes volt. McGee a Tesla Autopilot szoftverével aktiválva közeledett egy T-kereszteződéshez, amikor elejtette a telefonját, és lehajolt, hogy megkeresse. A Tesla több mint 50 mérföldes sebességgel száguldott át a kereszteződésen, és egy fekete SUV-ba ütközött, amely a tanúvallomások szerint a túloldalon legálisan parkolt. Benavides és Angulo mellette álltak.

Az ügyben megdöbbentő vádakat fogalmaztak meg az elhunyt áldozatok, a 22 éves Naibel Benavides Leon családjának és sérült barátjának, Dillon Angulónak az ügyvédei. Azt állították, hogy a Tesla elrejtette vagy elvesztette a kulcsfontosságú bizonyítékokat, köztük a baleset előtt másodpercekkel rögzített adatokat és videókat. A Tesla elismerte, hogy hibát követett el. A Tesla korábban már többször szembesült azzal a kritikával, hogy lassan adja ki a balesetekben elhunyt áldozatok hozzátartozóinak a fontos adatokat. Ebben az esetben a felperesek egy törvényszéki adatszakértőt alkalmaztak, aki feltárta a bizonyítékokat, és bebizonyította, hogy a Tesla mindvégig rendelkezett velük, annak ellenére, hogy azok létezését többször is tagadta. "Végül megtudtuk, mi történt aznap este, hogy az autó valóban hibás volt” - mondta Benavides nővére, Neima Benavides. „Igazságot szolgáltattak.”

"A mai ítélet helytelen” - áll a Tesla közleményében - „és csak hátráltatja az autóipari biztonságot, valamint veszélyezteti a Tesla és az egész iparág erőfeszítéseit az életmentő technológiák fejlesztése és bevezetése terén.” Állításuk szerint a felperesek kitaláltak egy történetet, „amelyben az autót hibáztatják, miközben a sofőr - az első naptól kezdve - elismerte és vállalta a felelősséget”. A 200 millió dolláros büntető kártérítésen túl a bíró szerint a Tesla-nak a balesetért összesen 43 millió dollár kártérítést is fizetnie kell, így a vállalat által viselt összköltség 243 millió dollárra rúg. "Ez egy hatalmas összeg, amely sokkoló hatással lesz az iparág többi szereplőjére” - mondta Dan Ives, a Wedbush Securities pénzügyi elemzője. „Ez nem egy jó nap a Tesla számára.”


Dillon Angulo, nyakkendőben, középen áll barátnőjének nővére, Neima Benavides mellett

A Tesla fellebbezni fog, de még ha ez nem is sikerül, a vállalat szerint egy tárgyalás előtti megállapodás miatt végül sokkal kevesebbet fog fizetni, mint amit a bíróság meghatározott. Ez azt jelenti, hogy a vállalatnak 172 millió dollárt kell fizetnie, nem pedig 243 milliót. "A floridai jog egyértelműen kimondja, hogy a büntető jellegű kártérítés gyakorlatilag megszűnt az ilyen termékfelelősségi ügyekben” - közölte a vállalat. „Bízunk benne, hogy a büntető kártérítést, és valószínűleg az egész ítéletet is, a fellebbviteli bíróság hatályon kívül helyezi.” Nem világos, hogy a miami ügyben hozott ítélet milyen mértékben fogja rontani a Tesla biztonsági hírnevét. A Tesla jelentősen fejlesztette technológiáját a 2019-es floridai Key Largo-i sötét, vidéki úton történt baleset óta.

A vállalat iránti általános bizalom kérdése többször is felmerült az ügyben, többek között a záróbeszédekben is. A felperesek vezető ügyvédje, Brett Schreiber szerint a Tesla döntése, hogy egyáltalán használja az Autopilot kifejezést, azt mutatja, hogy hajlandó félrevezetni az embereket és nagy kockázatot vállalni, mert a rendszer csak a sávváltásban, a lassításban és egyéb feladatokban segít a vezetőnek, de messze nem képes önállóan vezetni az autót. Schreiber szerint más autógyártók olyan kifejezéseket használnak, mint „vezetőasszisztens” és „másodpilóta”, hogy a vezetők ne támaszkodjanak túlzottan a technológiára. "A szavaknak jelentősége van” - mondta Schreiber. „És ha valaki könnyelműen bánik a szavakkal, akkor könnyelműen bánik az információkkal és a tényekkel is.”



Schreiber elismerte, hogy a sofőr, George McGee, gondatlanul járt el, amikor 62 mérföldes sebességgel hajtott át egy stop táblán és egy T-kereszteződésen, mielőtt nekicsapódott egy Chevrolet Tahoe-nak, amelyet a pár azért parkolt le, hogy csillagokat nézzen. A Tahoe olyan erősen megpördült, hogy Benavides 25 méterre a levegőbe repült, és a közeli erdőben landolt, ahol később megtalálták a holttestét. Angulo, aki sántítva és párnával a háta alatt lépett be a tárgyalóterembe, csonttöréseket és traumás agysérülést szenvedett.

Schreiber azonban úgy vélte, hogy a Tesla mégis hibás. Szerinte a Tesla lehetővé tette a vezetőknek, hogy felelőtlenül viselkedjenek, mivel nem kapcsolja ki az Autopilot rendszert, amint a vezetők figyelmetlenséget mutatnak, és lehetővé tette számukra, hogy a rendszert olyan alsóbbrendű utakon is használják, amelyekre azokat nem tervezték, mint például az, amelyiken McGee haladt. "Túlságosan megbíztam a technológiában” - mondta McGee egy ponton a vallomásában. "Azt hittem, hogy ha az autó valami akadályt észlel maga előtt, akkor figyelmeztetést ad és fékez.”

Mary Cummings, az autonóm vezetési technológia szakértője és a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal korábbi biztonsági tanácsadója tanúvallomásában kijelentette, hogy az Autopilot hibás volt, mert nem reagált az akadályokra, és nem biztosította, hogy McGee a szemét az úton tartsa. A General Motors és a Ford Motor hasonló vezetőasszisztens rendszerei kamerákkal követik a vezető szemét, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a sofőr az úton tartja a tekintetét. McGee autójában található Autopilot verzió addig működött, amíg a vezető alkalmanként megérintette a kormányt, függetlenül attól, hogy a szemét az úton tartotta-e vagy sem. Az újabb Tesla autók kamerákkal figyelik a vezetőket.

A miami ügy vezető védőügyvédje, Joel Smith azzal érvelt, hogy a Tesla figyelmezteti a járművezetőket, hogy szemüket az úton és kezüket a kormányon kell tartaniuk, McGee azonban nem így tett, miközben a leesett mobiltelefonját kereste, és a gyorshajtással tovább növelte a veszélyt. Smith rámutatott, hogy McGee korábban már 30-40 alkalommal haladt át ugyanazon a kereszteződésen, és egyik alkalommal sem történt baleset, ezért az ok egyetlen dologra vezethető vissza: „Az ok az, hogy elejtette a mobiltelefonját.”

Az autóipar figyelemmel kíséri az ügyet, mert ha a fellebezés után is a Tesla felelősségét állapítják meg annak ellenére, hogy a sofőr elismerte a gondatlan viselkedését, az jelentős jogi kockázatot jelentene minden olyan vállalat számára, amely önvezető autókat fejleszt. A tárgyalás során bemutatott bizonyítékok szerint a szövetségi biztonsági hatóságok 2018 és 2023 között legalább 211 balesetről tudtak, amelyekben Autopilot üzemmódban lévő Tesla autók voltak érintettek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #5
    @t_robert: ahogy nem rég olvastam a Tesla továbbra is videó alapján megy. Régen volt benne radar, de azt remote kikapcsolták. Mert mi a fenének nem? Szóval kb. annyira szarul lát ellenfényben mint egy átlag ember.
    Továbbá felemelőnek igaza van: amelyik autó neki megy valaminek az ezen az 5-ös skálán pontosan nulla. Mert itt nem önvezetésről volt szó, hanem nem látta a dolgot. Ez semmi. Ez nem önvezetés.
    Ez kb. olyan, mint amikor anno egy ilyen un. önvezető autó szétcsapott egy bicajost az úton mert a kocsi valami szélfútta papírnak érzékelte az embert+bicikli párost.
    Nagyon messze vagyunk még sztem a 3-as szinttől is, de az 5-től fényévekre.
    (+ a magyarok tesztelték, hogy az emberek hogyan viselkednek akkor ha a kocsi magát vezeti. Zárt pálya volt semmi forgalom. A stressz szint olyan szinten megemelkedett, hogy öröm volt nézni. Szóval nem biztos, hogy kipihenve érkeznénk meg a célhoz, ha a kocsi magát vezeti ;) )
  • felemelő #4
    Ha egy autó egyáltalán _képes_ nekimenni valamilyen akadálynak, akkor az nem 2-3-4 szintű önvezetés, az a nagy nulla még.
  • t_robert #3
    Azért úgy vélem a Tesla még igen messze van attól, hogy őnvezetőnek lehessen beállítani. még tovább ra is a fejlett vezetés támogató rendszerekkel felszerelt autó. inkább. olyasmik, mint ráfutás gátlás, sávtartás és egyebek. Bár éve még láttam egy magyar tesztet a akkori Tesláról. A fickó lement Budapestről az M7-esn át valahová a balaton északi őartjára. Úgy nagyobb gond nem is volt Budapestről a pályán az elágazásik ahol elválik a az autó pálya és a 71-es út. addig szépen ment tartotta a sebességet, a távolságot, váltotta a sévot, ha kirakták az indexet.. stb. bár figyelni kellett rá, de csak 1.2 lkalommal kellett ténylegesen belenyőlni a vezetésbe. Egy autópálya, ahol egyértelműek a jelzásek a sáv felfestések és a környezet nagyjából értelmezhető egy Teslának. de amikor áttért a kétszer egysávos 71-es utra ahol gyakran bement a településekre ahol már megjelentek az oldalt parkoló járművek, a körforgalmak és az egyebek teljesen meghülyült. Szinte fogalma se volt arról, hol és merre megy. simán neki akart néha menni az útszélen parkoló kocsiknak vagy keresztül rongyolni egy körforgalmon és egyebek. Nagyjából életveszély lett rábizne a vezetőnek a saját vagy mások életét. nem őnvezető volt, hanem öngyilkos kamikáze. Azóta eltelt pár év és nyilván fejlödött a tesla. De őgy gondolom azóta se tekinthető teljesen őnvezetőnek. Szerintem a tesla fejletlenebb, mint más önvezető megoldások. Elvben 5 szintben hatérozzák meg az önvezetést, ahol az 5-ös szint, hogy megadják hová akarnak eljutni a többi a kocsi dolga. a vezető vagy szunyokál közben vagy filmet néz vagy játszik egy kijelzőn egyáltalán nem figyelve a kocsira. ez volna a biztonságos őnveztés szintje. amikor már egy önvezető jármű mondjuk 10-ed annyi balesetet okoz már átlagban, mint egy emberi vezető. Na ezen osztályozás szerint egy tesla talán már a 3-mas szint. más fejlettebb rendszerek talán már elérik vagy közelitik a 4-es szintet. A fő gond régen az volt, hogy a tesla teljesen csak a képelemzésre hagyatkozott a környezet felderitésében. túl a ráfutást jelző radaron és egyebek. elég volt egy lepukó nap fénye szemből vagy egy a környezetben nagyon beolvadó autó képe és már kész is volt a baj. szemben más cégek megoldásaival, ahol a képelemzés mellett probáltak más rendszerekből infot szerezni a környezetből például egí LIDAR rendszerbüől. Ahol másodpercente röbb ezer lézersugár tapogatja le és alakotja meg a környezet 3D adatait. így megtalálhatnak olyan akadályokat is, amit egy "sima" képelemzássel nem derül ki. Pont most kisérletezem videó elemzéssel. A profi rendszerek, amik sok 10 ezer dolláros szoftvereket futtatnak minden féle rengeteg magos CPU-kon és grafikai gyorsitokon se tökéletesek. Mondjuk mostanában nincsen infom, hogy hol tart a Tesla, de vannak kétségeim mennyire megbizható....
  • Narxis #2
    Így igaz, itt az ideje a gyártókat számonkérni.
  • csulok0000 #1
    Igazából ezen nem is kellene vitázni. Musk már többször is tett olyan kijelentést, hogy a teslák képesek az önvezetésre. És pont emiatt volt már dolga bírósági perekkel, ahol ki lett mondva, hogy a tesla autók nem képesek rá. De ennek ellenére továbbra is úgy próbálja eladatni őket, mintha tudnának önállóan közlekedni. Átveri a vevőket és pont ezért kellene kérdés nélkül az összes ilyen ügyben kemény bírságot kiszabni a teslára, hogy végre felhagyjon ezzel és valóban azzal reklámozza amire képes is.

    A többi gyártó példája is bizonyítja, hogy hol is áll jelenleg az önvezetés, mert egyik sem mer ilyen kijelentést tenni. Pontosan tudják, hogy mire képes a jármű és mire nem és pont ezért be is védik magukat azzal, hogy még véletlenül sem önvezetőként hivatkoznak rá.
    Utoljára szerkesztette: csulok0000, 2025.08.06. 07:52:34