SG.hu
Fizetnie kell a Teslának, mert az önvezetés hibája okozott autóbalesetet
Az autógyártónak 243 millió dollárt kell fizetnie az áldozatoknak, mely döntés megváltoztathatja az iparágat.
A miami esküdtszék úgy döntött, hogy Elon Musk autógyártó cége, a Tesla részben felelős egy floridai halálos balesetért, amelyben az Autopilot vezetőasszisztens technológiája is szerepet játszott. A szövetségi esküdtszék úgy vélte, hogy a Tesla jelentős felelősséget visel, mert technológiája nem akadályozta meg a balesetet, és nem lehet minden felelősséget a gondatlan sofőrre hárítani, még akkor sem, ha ő maga is elismerte, hogy leesett mobiltelefonja elvonta a figyelmét, mielőtt belement egy csillagokat néző fiatal pár járművébe. A döntés akkor született, amikor Musk megpróbálja meggyőzni az amerikaiakat arról, hogy autója elég biztonságos ahhoz, hogy önállóan vezessen, mivel a következő hónapokban több városban is bevezetni tervezi a vezető nélküli taxiszolgáltatást.
Az esküdtszék megállapította, hogy a Tesla 33 százalékban felelős a balesetért, a fennmaradó részt pedig a sofőr, George Brian McGee viseli. McGee korábban titkos összegű egyezséget kötött a családdal. A döntés véget vet egy négy évig tartó pernek, amely nemcsak kimenetele miatt figyelemre méltó, hanem azért is, mert egyáltalán eljutott a tárgyalásig. Ez volt az első szövetségi esküdtszéki tárgyalás, amely az Autopilot használatával kapcsolatos halálos balesetből eredt. Sok hasonló, a Tesla ellen indított pert elutasítottak, és ha ez nem történt meg, akkor a vállalat peren kívüli egyezséget kötött, hogy elkerülje a tárgyalás nyilvánosságát. "Ez megnyitja a gátakat” - mondta Miguel Custodio, egy autóbaleseti ügyvéd, aki nem vett részt a Tesla-ügyben. „Ez sok embert bátorítani fog arra, hogy bíróság elé álljon.” A felperesek ügyvédei szerint legalább öt további ügy van folyamatban.
A Tesla ellen Naibel Benavides családja indított pert, aki 2019. április 25-én meghalt, miután egy sötét, kétsávos úton Key Largo közelében elütötte őt McGee által vezetett Tesla Model S szedán. Dillon Angulo, a lány barátja súlyosan megsérült, és szintén felperes volt. McGee a Tesla Autopilot szoftverével aktiválva közeledett egy T-kereszteződéshez, amikor elejtette a telefonját, és lehajolt, hogy megkeresse. A Tesla több mint 50 mérföldes sebességgel száguldott át a kereszteződésen, és egy fekete SUV-ba ütközött, amely a tanúvallomások szerint a túloldalon legálisan parkolt. Benavides és Angulo mellette álltak.
Az ügyben megdöbbentő vádakat fogalmaztak meg az elhunyt áldozatok, a 22 éves Naibel Benavides Leon családjának és sérült barátjának, Dillon Angulónak az ügyvédei. Azt állították, hogy a Tesla elrejtette vagy elvesztette a kulcsfontosságú bizonyítékokat, köztük a baleset előtt másodpercekkel rögzített adatokat és videókat. A Tesla elismerte, hogy hibát követett el. A Tesla korábban már többször szembesült azzal a kritikával, hogy lassan adja ki a balesetekben elhunyt áldozatok hozzátartozóinak a fontos adatokat. Ebben az esetben a felperesek egy törvényszéki adatszakértőt alkalmaztak, aki feltárta a bizonyítékokat, és bebizonyította, hogy a Tesla mindvégig rendelkezett velük, annak ellenére, hogy azok létezését többször is tagadta. "Végül megtudtuk, mi történt aznap este, hogy az autó valóban hibás volt” - mondta Benavides nővére, Neima Benavides. „Igazságot szolgáltattak.”
"A mai ítélet helytelen” - áll a Tesla közleményében - „és csak hátráltatja az autóipari biztonságot, valamint veszélyezteti a Tesla és az egész iparág erőfeszítéseit az életmentő technológiák fejlesztése és bevezetése terén.” Állításuk szerint a felperesek kitaláltak egy történetet, „amelyben az autót hibáztatják, miközben a sofőr - az első naptól kezdve - elismerte és vállalta a felelősséget”. A 200 millió dolláros büntető kártérítésen túl a bíró szerint a Tesla-nak a balesetért összesen 43 millió dollár kártérítést is fizetnie kell, így a vállalat által viselt összköltség 243 millió dollárra rúg. "Ez egy hatalmas összeg, amely sokkoló hatással lesz az iparág többi szereplőjére” - mondta Dan Ives, a Wedbush Securities pénzügyi elemzője. „Ez nem egy jó nap a Tesla számára.”

Dillon Angulo, nyakkendőben, középen áll barátnőjének nővére, Neima Benavides mellett
A Tesla fellebbezni fog, de még ha ez nem is sikerül, a vállalat szerint egy tárgyalás előtti megállapodás miatt végül sokkal kevesebbet fog fizetni, mint amit a bíróság meghatározott. Ez azt jelenti, hogy a vállalatnak 172 millió dollárt kell fizetnie, nem pedig 243 milliót. "A floridai jog egyértelműen kimondja, hogy a büntető jellegű kártérítés gyakorlatilag megszűnt az ilyen termékfelelősségi ügyekben” - közölte a vállalat. „Bízunk benne, hogy a büntető kártérítést, és valószínűleg az egész ítéletet is, a fellebbviteli bíróság hatályon kívül helyezi.” Nem világos, hogy a miami ügyben hozott ítélet milyen mértékben fogja rontani a Tesla biztonsági hírnevét. A Tesla jelentősen fejlesztette technológiáját a 2019-es floridai Key Largo-i sötét, vidéki úton történt baleset óta.
A vállalat iránti általános bizalom kérdése többször is felmerült az ügyben, többek között a záróbeszédekben is. A felperesek vezető ügyvédje, Brett Schreiber szerint a Tesla döntése, hogy egyáltalán használja az Autopilot kifejezést, azt mutatja, hogy hajlandó félrevezetni az embereket és nagy kockázatot vállalni, mert a rendszer csak a sávváltásban, a lassításban és egyéb feladatokban segít a vezetőnek, de messze nem képes önállóan vezetni az autót. Schreiber szerint más autógyártók olyan kifejezéseket használnak, mint „vezetőasszisztens” és „másodpilóta”, hogy a vezetők ne támaszkodjanak túlzottan a technológiára. "A szavaknak jelentősége van” - mondta Schreiber. „És ha valaki könnyelműen bánik a szavakkal, akkor könnyelműen bánik az információkkal és a tényekkel is.”

Schreiber elismerte, hogy a sofőr, George McGee, gondatlanul járt el, amikor 62 mérföldes sebességgel hajtott át egy stop táblán és egy T-kereszteződésen, mielőtt nekicsapódott egy Chevrolet Tahoe-nak, amelyet a pár azért parkolt le, hogy csillagokat nézzen. A Tahoe olyan erősen megpördült, hogy Benavides 25 méterre a levegőbe repült, és a közeli erdőben landolt, ahol később megtalálták a holttestét. Angulo, aki sántítva és párnával a háta alatt lépett be a tárgyalóterembe, csonttöréseket és traumás agysérülést szenvedett.
Schreiber azonban úgy vélte, hogy a Tesla mégis hibás. Szerinte a Tesla lehetővé tette a vezetőknek, hogy felelőtlenül viselkedjenek, mivel nem kapcsolja ki az Autopilot rendszert, amint a vezetők figyelmetlenséget mutatnak, és lehetővé tette számukra, hogy a rendszert olyan alsóbbrendű utakon is használják, amelyekre azokat nem tervezték, mint például az, amelyiken McGee haladt. "Túlságosan megbíztam a technológiában” - mondta McGee egy ponton a vallomásában. "Azt hittem, hogy ha az autó valami akadályt észlel maga előtt, akkor figyelmeztetést ad és fékez.”
Mary Cummings, az autonóm vezetési technológia szakértője és a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal korábbi biztonsági tanácsadója tanúvallomásában kijelentette, hogy az Autopilot hibás volt, mert nem reagált az akadályokra, és nem biztosította, hogy McGee a szemét az úton tartsa. A General Motors és a Ford Motor hasonló vezetőasszisztens rendszerei kamerákkal követik a vezető szemét, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a sofőr az úton tartja a tekintetét. McGee autójában található Autopilot verzió addig működött, amíg a vezető alkalmanként megérintette a kormányt, függetlenül attól, hogy a szemét az úton tartotta-e vagy sem. Az újabb Tesla autók kamerákkal figyelik a vezetőket.
A miami ügy vezető védőügyvédje, Joel Smith azzal érvelt, hogy a Tesla figyelmezteti a járművezetőket, hogy szemüket az úton és kezüket a kormányon kell tartaniuk, McGee azonban nem így tett, miközben a leesett mobiltelefonját kereste, és a gyorshajtással tovább növelte a veszélyt. Smith rámutatott, hogy McGee korábban már 30-40 alkalommal haladt át ugyanazon a kereszteződésen, és egyik alkalommal sem történt baleset, ezért az ok egyetlen dologra vezethető vissza: „Az ok az, hogy elejtette a mobiltelefonját.”
Az autóipar figyelemmel kíséri az ügyet, mert ha a fellebezés után is a Tesla felelősségét állapítják meg annak ellenére, hogy a sofőr elismerte a gondatlan viselkedését, az jelentős jogi kockázatot jelentene minden olyan vállalat számára, amely önvezető autókat fejleszt. A tárgyalás során bemutatott bizonyítékok szerint a szövetségi biztonsági hatóságok 2018 és 2023 között legalább 211 balesetről tudtak, amelyekben Autopilot üzemmódban lévő Tesla autók voltak érintettek.
A miami esküdtszék úgy döntött, hogy Elon Musk autógyártó cége, a Tesla részben felelős egy floridai halálos balesetért, amelyben az Autopilot vezetőasszisztens technológiája is szerepet játszott. A szövetségi esküdtszék úgy vélte, hogy a Tesla jelentős felelősséget visel, mert technológiája nem akadályozta meg a balesetet, és nem lehet minden felelősséget a gondatlan sofőrre hárítani, még akkor sem, ha ő maga is elismerte, hogy leesett mobiltelefonja elvonta a figyelmét, mielőtt belement egy csillagokat néző fiatal pár járművébe. A döntés akkor született, amikor Musk megpróbálja meggyőzni az amerikaiakat arról, hogy autója elég biztonságos ahhoz, hogy önállóan vezessen, mivel a következő hónapokban több városban is bevezetni tervezi a vezető nélküli taxiszolgáltatást.
Az esküdtszék megállapította, hogy a Tesla 33 százalékban felelős a balesetért, a fennmaradó részt pedig a sofőr, George Brian McGee viseli. McGee korábban titkos összegű egyezséget kötött a családdal. A döntés véget vet egy négy évig tartó pernek, amely nemcsak kimenetele miatt figyelemre méltó, hanem azért is, mert egyáltalán eljutott a tárgyalásig. Ez volt az első szövetségi esküdtszéki tárgyalás, amely az Autopilot használatával kapcsolatos halálos balesetből eredt. Sok hasonló, a Tesla ellen indított pert elutasítottak, és ha ez nem történt meg, akkor a vállalat peren kívüli egyezséget kötött, hogy elkerülje a tárgyalás nyilvánosságát. "Ez megnyitja a gátakat” - mondta Miguel Custodio, egy autóbaleseti ügyvéd, aki nem vett részt a Tesla-ügyben. „Ez sok embert bátorítani fog arra, hogy bíróság elé álljon.” A felperesek ügyvédei szerint legalább öt további ügy van folyamatban.
A Tesla ellen Naibel Benavides családja indított pert, aki 2019. április 25-én meghalt, miután egy sötét, kétsávos úton Key Largo közelében elütötte őt McGee által vezetett Tesla Model S szedán. Dillon Angulo, a lány barátja súlyosan megsérült, és szintén felperes volt. McGee a Tesla Autopilot szoftverével aktiválva közeledett egy T-kereszteződéshez, amikor elejtette a telefonját, és lehajolt, hogy megkeresse. A Tesla több mint 50 mérföldes sebességgel száguldott át a kereszteződésen, és egy fekete SUV-ba ütközött, amely a tanúvallomások szerint a túloldalon legálisan parkolt. Benavides és Angulo mellette álltak.
Az ügyben megdöbbentő vádakat fogalmaztak meg az elhunyt áldozatok, a 22 éves Naibel Benavides Leon családjának és sérült barátjának, Dillon Angulónak az ügyvédei. Azt állították, hogy a Tesla elrejtette vagy elvesztette a kulcsfontosságú bizonyítékokat, köztük a baleset előtt másodpercekkel rögzített adatokat és videókat. A Tesla elismerte, hogy hibát követett el. A Tesla korábban már többször szembesült azzal a kritikával, hogy lassan adja ki a balesetekben elhunyt áldozatok hozzátartozóinak a fontos adatokat. Ebben az esetben a felperesek egy törvényszéki adatszakértőt alkalmaztak, aki feltárta a bizonyítékokat, és bebizonyította, hogy a Tesla mindvégig rendelkezett velük, annak ellenére, hogy azok létezését többször is tagadta. "Végül megtudtuk, mi történt aznap este, hogy az autó valóban hibás volt” - mondta Benavides nővére, Neima Benavides. „Igazságot szolgáltattak.”
"A mai ítélet helytelen” - áll a Tesla közleményében - „és csak hátráltatja az autóipari biztonságot, valamint veszélyezteti a Tesla és az egész iparág erőfeszítéseit az életmentő technológiák fejlesztése és bevezetése terén.” Állításuk szerint a felperesek kitaláltak egy történetet, „amelyben az autót hibáztatják, miközben a sofőr - az első naptól kezdve - elismerte és vállalta a felelősséget”. A 200 millió dolláros büntető kártérítésen túl a bíró szerint a Tesla-nak a balesetért összesen 43 millió dollár kártérítést is fizetnie kell, így a vállalat által viselt összköltség 243 millió dollárra rúg. "Ez egy hatalmas összeg, amely sokkoló hatással lesz az iparág többi szereplőjére” - mondta Dan Ives, a Wedbush Securities pénzügyi elemzője. „Ez nem egy jó nap a Tesla számára.”

Dillon Angulo, nyakkendőben, középen áll barátnőjének nővére, Neima Benavides mellett
A Tesla fellebbezni fog, de még ha ez nem is sikerül, a vállalat szerint egy tárgyalás előtti megállapodás miatt végül sokkal kevesebbet fog fizetni, mint amit a bíróság meghatározott. Ez azt jelenti, hogy a vállalatnak 172 millió dollárt kell fizetnie, nem pedig 243 milliót. "A floridai jog egyértelműen kimondja, hogy a büntető jellegű kártérítés gyakorlatilag megszűnt az ilyen termékfelelősségi ügyekben” - közölte a vállalat. „Bízunk benne, hogy a büntető kártérítést, és valószínűleg az egész ítéletet is, a fellebbviteli bíróság hatályon kívül helyezi.” Nem világos, hogy a miami ügyben hozott ítélet milyen mértékben fogja rontani a Tesla biztonsági hírnevét. A Tesla jelentősen fejlesztette technológiáját a 2019-es floridai Key Largo-i sötét, vidéki úton történt baleset óta.
A vállalat iránti általános bizalom kérdése többször is felmerült az ügyben, többek között a záróbeszédekben is. A felperesek vezető ügyvédje, Brett Schreiber szerint a Tesla döntése, hogy egyáltalán használja az Autopilot kifejezést, azt mutatja, hogy hajlandó félrevezetni az embereket és nagy kockázatot vállalni, mert a rendszer csak a sávváltásban, a lassításban és egyéb feladatokban segít a vezetőnek, de messze nem képes önállóan vezetni az autót. Schreiber szerint más autógyártók olyan kifejezéseket használnak, mint „vezetőasszisztens” és „másodpilóta”, hogy a vezetők ne támaszkodjanak túlzottan a technológiára. "A szavaknak jelentősége van” - mondta Schreiber. „És ha valaki könnyelműen bánik a szavakkal, akkor könnyelműen bánik az információkkal és a tényekkel is.”

Schreiber elismerte, hogy a sofőr, George McGee, gondatlanul járt el, amikor 62 mérföldes sebességgel hajtott át egy stop táblán és egy T-kereszteződésen, mielőtt nekicsapódott egy Chevrolet Tahoe-nak, amelyet a pár azért parkolt le, hogy csillagokat nézzen. A Tahoe olyan erősen megpördült, hogy Benavides 25 méterre a levegőbe repült, és a közeli erdőben landolt, ahol később megtalálták a holttestét. Angulo, aki sántítva és párnával a háta alatt lépett be a tárgyalóterembe, csonttöréseket és traumás agysérülést szenvedett.
Schreiber azonban úgy vélte, hogy a Tesla mégis hibás. Szerinte a Tesla lehetővé tette a vezetőknek, hogy felelőtlenül viselkedjenek, mivel nem kapcsolja ki az Autopilot rendszert, amint a vezetők figyelmetlenséget mutatnak, és lehetővé tette számukra, hogy a rendszert olyan alsóbbrendű utakon is használják, amelyekre azokat nem tervezték, mint például az, amelyiken McGee haladt. "Túlságosan megbíztam a technológiában” - mondta McGee egy ponton a vallomásában. "Azt hittem, hogy ha az autó valami akadályt észlel maga előtt, akkor figyelmeztetést ad és fékez.”
Mary Cummings, az autonóm vezetési technológia szakértője és a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal korábbi biztonsági tanácsadója tanúvallomásában kijelentette, hogy az Autopilot hibás volt, mert nem reagált az akadályokra, és nem biztosította, hogy McGee a szemét az úton tartsa. A General Motors és a Ford Motor hasonló vezetőasszisztens rendszerei kamerákkal követik a vezető szemét, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a sofőr az úton tartja a tekintetét. McGee autójában található Autopilot verzió addig működött, amíg a vezető alkalmanként megérintette a kormányt, függetlenül attól, hogy a szemét az úton tartotta-e vagy sem. Az újabb Tesla autók kamerákkal figyelik a vezetőket.
A miami ügy vezető védőügyvédje, Joel Smith azzal érvelt, hogy a Tesla figyelmezteti a járművezetőket, hogy szemüket az úton és kezüket a kormányon kell tartaniuk, McGee azonban nem így tett, miközben a leesett mobiltelefonját kereste, és a gyorshajtással tovább növelte a veszélyt. Smith rámutatott, hogy McGee korábban már 30-40 alkalommal haladt át ugyanazon a kereszteződésen, és egyik alkalommal sem történt baleset, ezért az ok egyetlen dologra vezethető vissza: „Az ok az, hogy elejtette a mobiltelefonját.”
Az autóipar figyelemmel kíséri az ügyet, mert ha a fellebezés után is a Tesla felelősségét állapítják meg annak ellenére, hogy a sofőr elismerte a gondatlan viselkedését, az jelentős jogi kockázatot jelentene minden olyan vállalat számára, amely önvezető autókat fejleszt. A tárgyalás során bemutatott bizonyítékok szerint a szövetségi biztonsági hatóságok 2018 és 2023 között legalább 211 balesetről tudtak, amelyekben Autopilot üzemmódban lévő Tesla autók voltak érintettek.