Berta Sándor

Nem érintő­képernyőkre épít a Nissan

Az autógyártó nem a mostanában divatos megoldásokat részesíti előnyben, hanem egy új úton indult el.

A Nissan úgy döntött, hogy nem követi napjaink aktuális technikai trendjeit, amelyek keretében nagy méretű érintőkijelzőket helyeznek el a gépkocsikban. Ehelyett az Ariya nevű koncepciójában más utat választott: a dizájnra, a funkcionalitásra és a biztonságra helyezi a hangsúlyt. A koncepció legfontosabb eleme, hogy kívül a teljes dizájnszabadságra épít, belül pedig a kettős képernyőkre.

Utóbbinak praktikus okai vannak. Amint arra Tomomichi Uekuri, a Nissan Ariya mérnökcsapatának menedzsere rámutatott, az emberi szem vezetés közben szinte mindig az egyik oldalról a másikra néz. Az emberek sokkal több információt képesek látni és érzékelni, ha azok vízszintesen vannak megjelenítve, a periférikus látás is ilyen módon működik.

A kormány mögött található kombinált műszerfal szállítja a legfontosabb információkat a vezető számára. A vízszintes kijelző-elhelyezésnek köszönhetően jobb információérzékelés valósulhat meg. A központi képernyőn vannak elhelyezve az informatikai, a szórakoztató, a kényelemet biztosító és a járműrendszerek, amelyek információi megoszthatók a beszerelt két kijelző között. Azt mindig a sofőr határozza meg, hogy melyik képernyőn pontosan melyik rendszer adatai jelenjenek meg és milyen mértékben. A navigációs információk és térképek például közvetlenül a kormány mögött jeleníthetők meg, de akár teljesen ki is kapcsolhatók, ha már nincs rájuk szükség.

A Nissan először a tavalyi Tokiói Motor Show keretében mutatta be a koncepciót. Makoto Uchida, a Nissan vezetője elmondta, hogy a sorozatgyártású verzióban mutatkozik majd be a ProPilot 2.0 nevű automata vezetési rendszer. Az új modell hivatalos bemutatására július közepén kerül sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #5
    Nem nagyon értem, hogy a cikkben levő megoldás miben lenne újdonság. A legtöbb mai autó hasonló kialakítású.

    Az érintő képernyő biztonsági kockázatáról már volt többször szó, és kutatások is bizonyítják. Tekintve, hogy az érintő képernyő tartalma változik különböző beállítások és funkciók szerint, ezért mindíg odatekintést követel a vezetőtől, akár egy rádió beállítás, vagy klíma bekapcsolás, vagy akármi. A fix fizikai gombok térbeli pozíciója megszokás után gyak memorizálható, de ki is tapinthatók így nem igényli, hogy a vezető levegye a tekintetét az útról. Legfontosabb funkciók kezelőszerveinél továbbra is javasolt a fizikai kapcsolós megoldás. Én kifejezetten tiltanám hogy esetleg a gyártók ezeket is teljesen eltüntessék, tekintve, hogy a fentiek miatt ez potenciálisan baleset veszélyes.
  • kvp #4
    A wifis hozzaferes eleg nagy biztonsagi res lenne. Mar a teslak eseten is az, de most kepzeljuk el egy atlagos telefonnal amirol a teljes fedelzeti rendszer iranyithato. (kozponti zar, fekrendszer, stb.) A telefonnal csak a szorakoztato elektronika szamitogepet es kijelzojet sporolnak meg. Ha ez a sporolas miatt mar amugy is egyben van a vezerloegyseggel akkor csak a kijelzo arat. Es akkor nem lenne felulet ahol parositani lehet a telefont az autoval. Azt meg, hogy minden kozeleben levo telefont beenged megsem lehet hasznalni. Tehat megoldhato, csak nem lenne se praktikus, se jelentosen olcsobb. Mar a mostani kijelzok is azert kerulnek be, mert olcsobb es egyszerubb a gyartasuk mint egy mechanikus muszerfale. A szekeket se hagyjak ki, pedig a legtobb embernek eleg lenne egy es ha tobben utaznak akkor mindenki hozhatna a sajatjat.
  • passatgt #3
    Több olyan autó is van, amiben középen van a sebességkijelzés. Hogy csak egyet mondjak, Tesla Model 3. De akkor legyen egy HUD még pluszban, ami a szélvédőre vetít :)

    A kicsit olcsóbb autókban az 5-7"-os kijelzők vannak még mindig. Az átlag okostelefonok is pont ekkorák. Én személy szerint egy iPhone 6S-t használok navigációra Waze-val, ami 4,7" és egyáltalán nem érzem problémának navigáció közben, még a sebesség kijelzés is bőven olvasható.

    A sebességen kívül gyakorlatilag a hatótáv infóra van egyedül szükséged egy modern autóban, de ez könnyen kombinálható a navigációs alkalmazással. A híváskezelésben semmilyen különbség nem lenne a mostani rendszerhez képest: a kormányom veszem fel és hangvezérléssel indítok hívást.

    Ahogy Te is írtad, akkor jó a linux/androidos rendszer, ha drága hardware van alatta. Na pont ezt lehetne megspórolni az okostelefonos megoldással :)
    Utoljára szerkesztette: passatgt, 2020.07.13. 23:42:35
  • kvp #2
    A szorakoztatoelektronikahoz jo, de a vezetoi kijelzonek a kormany mogott, idealis esetben a szelvedon a helye. Raadasul a kritikus adatokat, pl. a sebesseget nem lehet wifin meg minden mas megbizhatatlan radios kapcsolaton atkuldeni. Tovabba a telefonok kijelzoje tul apro a vezetes kozbeni bamulashoz es hulyen venne ki magat ha dokkolva a telefon letiltana a hivaskezelest.

    Mindezek ellenere a linuxos vagy androidos fedelzeti rendszerek teljesen jok ha nem a legolcsobb hardver van alattuk. Erdemes tovabba szetvalasztani a szorakoztato hardvert a vezerlestol. Ha jol ertem a cikket a Nissan is ezt gondolja.
  • passatgt #1
    Én még mindig egy olyan autóra várok, amiben nincs egy kijelző és gomb sem, hanem csak középen egy telefon/tablet tartó, ahova a saját eszközömet tudom rakni, vezetéknélkül tölti és wifi-n vagy bluetooth-on kapcsolódik az autóhoz. Ezen keresztül pedig lehet állítani mindent, amit kell. Olcsóbb lehetne az anyag és gyártási költség is, könnyű megoldani OTA frissítéseket.. És nem fog laggolni a rendszer, mint kb a jelenleg elérhető összes fedélzeti rendszer. Meg nem avul el olyan gyorsan, mert telefont amúgy is cserélnék pár éven belül.