Berta Sándor

Barack Obama öt tanácsa

A volt amerikai elnök azzal kapcsolatban fejtette ki a véleményét, hogy milyen dolgokat tart fontosnak egy jobb technológiai jövő megvalósításához.

Barack Obama a Bits & Pretzels nevű kitérő választ rendezvényen ki sem ejtette a száján Trump nevét, viszont örömmel jegyezte meg, hogy "Európában senkit nem kell meggyőznie a klímaváltozás létéről", melynek a jelenlegi amerikai elnök az egyik legnagyobb vitatója. Arra a kérdésre, hogy fel kellene-e darabolni az olyan nagy amerikai technológiai konszerneket, mint az Amazon, az Apple, a Facebook vagy a Google. Úgy vélte, hogy erről az adott társaságoknak a megfelelő politikusokkal kellene egyeztetniük. A volt amerikai elnök ennél sokkal fontosabb kérdésnek ítélte azt, hogy a közösségek egyre szegényebbek azért, mert az online kereskedelem egyre inkább elterjed, a helyi boltok emiatt megszűnnek és ezáltal kevesebb a helyi adóbevétel. A helyzetet súlyosbítja, hogy egyre kevesebb startupot alapítanak.

A politikus öt olyan dolgot sorolt fel, amelyekkel komoly fordulatot lehetne elérni. Az első, hogy erős egyetemekre van szükség. Példaként említette, hogy az Amerikai Egyesült Államokban a Stanford Egyetem és az MIT erősítette a vállalkozószellemet. Csak akkor alakíthatók ki a szükséges ökorendszerek, ha a kutatás és a gazdaság szorosan együttműködik egymással.


A második dolog, hogy szükség van az alapkutatások erősebb állami támogatására. Amennyiben a kutatási intézmények elveszítik a jelentőségüket, akkor már csak a vállalatokra lehet támaszkodni és ez egyáltalán nem ideális dolog. A harmadik elem a tőkéhez való alapvető hozzáférés. Jó startupok nem csupán az ismert technológiai központokban, például a Szilícium-völgyben jönnek létre. Számos olyan érdekes vállalkozás van, amely biztató technológiákon dolgozik és észrevétlen marad, mert olyan régiókban működnek, amelyekre a támogatók nem figyelnek. Ebben a témában nagyon sok lehetőség van.

A negyedik fontos tényező a jó cégkultúra, amely viszont ott kezdődik, ha az államok a gyerekekbe és azok oktatásába fektetnek be. Amennyiben az iskoláknak nincs pénzük és csak az elitegyetemek vannak a megfelelő eszközökkel ellátva, akkor nem fognak nagy ötletek születni. Obama hozzátette, hogy ismer olyanokat a Szilícium-völgyben, akik borzasztóan sikeresek. De ha arról van szó, hogy növelni kellene az adókat az oktatás finanszírozása miatt, akkor már nem látnak és nem hallanak.

Az ötödik elem az állami felügyelet. Ez pont nem azt jelenti, hogy a nagy cégeket mindenképpen fel kell darabolni. Erről a témáról vitát kell szervezni, ahogy arról is, hogy a gazdaság és a társadalom miként tud jól együttműködni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #24
    Ezért is volt okos húzás, hogy az óvodát kötelezővé tették.
  • ostoros #23
    "A szegregáció, meg a diszkrimináció csak az állam részéről problémás."
    Ez így nem teljesen igaz. Mert figyelmen kívül hagyod az olyan szervezeteket, melyek hatalma lassan nagyobb, mint egy államé...
  • dyra #22
    Ebben igazad van, de ha az oktatás célja az lenne, hogy mindenkinek meg kell tanulnia X dolgot és ezt úgy érnék el mint ahogy a skandinávok elérték jelentősen lehetne növelni a tudásszintet. Csak nekünk itthon se anyagi se human erőforrásunk nincs ehhez. 30 fős osztályokban nem lehet külön - külön az egyénekkel is foglalkozni.
  • kvp #21
    Tyuk es tojas, de korabban indul. Ha mar a szuletese elott hatranyos hatasok erik (pl. alkoholista szulo), utanna nem taplaljak megfeleloen, a szuk eletter miatt nem tud eleget aludni (hiperakitvitast okoz) es nem fejlesztik az elso 4 evben, akkor mar elsoben akkora hatrannyal indul, ami miatt mar ekkor felzarkoztatasra szorul es lesznek mar be nem hozhato elmaradasai is.

    Ezek utan az iskolaban mar nem sokat lehet tenni az intelligencia alapjan szegregalt oktatason kivul. A gond az, hogy sokszor ez etnikai szegregaciot is jelent, teljesen fuggetlenul az eredeti szandektol. Ez a szegenyebbeknek es butabbaknak tobbnyire hatranybol indul a gyerekuk esete.

    Raadasul a butak aranya ket oldalrol is no. Egyre tobben vannak a mostani szinthez kepest butabbak es egyre tobben vannak akik a folyton emelkedo lec ala kerulnek.
  • dyra #20
    Ez amolyan tyúk és tojás esete. Alapvetően elavult az oktatási rendszerünk a probléma ami versenyeztetésre épül a mai napig. Jelentkezni kell az órán az alapján kapod az órai munkádra a jegyet, hogy csak egy példát mondjak. Így az a gyerek aki nem elég törtető vagy nem elég "motivált" már 1 - 2 év alatt lemarad a pitlibe. Meglehet nézni a skandináv iskolákat ott mindenkit bevonnak nincs olyan, hogy Margitka nem jelentkezik akkor jól van üljön ott a sarokba. Az eredményeket lehet látni a PISA felméréseiben.

    Persze amikor már a helyzet előállt valóban kicseszés a jókat összetenni a rosszakkal, de ez akkor is akkor humánerőforráspazarlás az ország részéről, hogy bődületes.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2019.10.02. 16:38:14
  • Sydra #19
    Hát ez meg a másik case, hogy a megbízható, civilizált embereket is érdemes elszeparálni a csalóktól, meg az erőszakoskodóktól. Ne neveljünk öngyilkos idegroncsokat azokból, akik képesek produktívan eltölteni az idejüket!
  • mrzed001 #18
    Mai hír (na nem a liberálsajtóban, az mélyen hallgat ilyen esetekről, indexen nem fogsz róla cikket találni ... kivéve ha Finnországban történik ugyebár, mert akkor címlapon):

    "
    A Miskolci Járási Ügyészség vádat emelt négy fiatalkorú férfi ellen csoportosan elkövetett rablás bűntette, rablás bűntette és csoportosan elkövetett garázdaság bűntette miatt.
    A vádlottak egy osztályba jártak az egyik miskolci középiskolában a szintén fiatalkorú sértettel.
    2017. január hónaptól október hónapig terjedő időszakban a vádlottak közül hárman az óraközi szünetekben külön-külön – más alkalmakkor mindhárman együtt – napi, heti rendszerességgel test szerte ütlegelve megverték a sértettet.
    Szeptember vagy október hónapban egyikük szintén egy óraközi szünetben az iskola tantarmében bokszolni hívta ki a sértettet, és ennek során ököllel ütlegelte.
    Az egyik vádlott hol napi, hol pedig heti gyakorisággal élelmiszert, zsebpénzt, cigarettát vett el a sértettől úgy, hogy ezek átadását követelte tőle, majd, miután megütötte, a táskájából azokat magához vette.
    Szeptember hónapban a három vádlott közül a tanteremben szintén egy óraközi szünetben az egyik ráparancsolt a sértettre, hogy a rajta lévő márkás felsőjét adja át neki. A sértett erre nem volt hajlandó, ekkor két vádlott-társa lefogta a sértettet, míg ő lehúzta a 6500 Ft értékű pulóvert róla, amit elvittek.
    Hát persze hogy ez csak felfüggesztettet ér
    "

    És linkelni tudom az egyik cikket, amikor az így fizikailag TERRORIZÁLT gyerek nem bírta tovább, és öngyilkos lett. Egyetlen bűne az volt, hogy okos volt és jó tanuló. Lehetett volna a következő Einstein vagy Neumann János is, de nem hagyták neki. A tanárok tehetetlenek, vagy éppen félnek és sz-rnak rá.

    Magyarország, 21. század, a tudás alapú társadalom "hajnala".

    És itt vissza is lehet kanyarodni Obamához, hogy miért nem az elit egyetemi oktatási színvonal az elsődleges probléma, hanem az oktatás kezdete az általános iskola (itt is, ott is).
  • Sydra #17
    A szegregáció, meg a diszkrimináció csak az állam részéről problémás. Az állam előtt mindenkinek egyenlőnek kell lennie. Az viszont morális és jogi perverzió, hogy megtiltjuk az egyénnek a szegregációt/diszkriminációt. A diszkrimináció az egyén szempontjából nem jelent mást, mint szabad választás. Az egyén legyen szuverén, ne pedig mások szolgája! Az ideális az lenne ha nagyobb tere lenne a magán oktatásnak és mindenki úgy taníttatná a gyerekét és olyan körülmények között, ahogy azt a legjobbnak tartja. És igen, gyakorlat szempontjából az a hatékony ha elkülönítjük a különböző igényű és képességű embereket, hogy hatékonyabban dolgozhassanak/fejlődhessenek. Ne romboljuk a zsenik kilátásait, csak azért mert léteznek buta emberek is! És ebből nem kell önérzeti kérdést csinálni. Ne nyomassuk ezt a képmutató "egyformán értékesek vagyunk" narratívát! Aki gyengébb képességű valamiben, az vegye tudomásul, hogy az!
    Utoljára szerkesztette: Sydra, 2019.10.02. 13:02:36
  • mrzed001 #16
    Amiről írok, az pontosan a TUDÁS alapú szegregáció. A rasszistát tiltja a törvény, és ezzel teljesen egyet is értek.
    Ja, lehet te is a buta kategóriába tartoztál (aki nem fogta fel), hogy tudás és intelligencia szerint: elit, közép, buta ... ez tehát nem anyagi vagy rassz kérdés.
    Azaz :
    - egy osztályba a szegény/gazdag, bármilyen származású gyerekekkel akik zsenipalánták.
    - egy másikba a butákkal.
    - és egybe aki maradt átlagos.
    Kiválóan működő rendszer, ami lehetőséget ad a felzárkóztatásra és a tehetséggondozásra is.
    Ha már egyszer tudás alapú társadalmat építünk, azt ugyebár igen gáz a tehetséges emberek nélkül (akik ma elkallódnak)

    Amúgy ha van gyereked pontosan tudod, hogy egy osztályban ha van két buta az egy egész osztály zseni teljesítményét tudja hazavágni.
  • coyote55 #15
    Amiről te áradozol, az a SZEGREGÁCIÓ. Ma szerencsére törvény tiltja. Szerinted hogyan kerülhetett egy osztályba az "elit", aki a másodfokú egyenlet megoldóképletét tanulná, és a "buta" akinek még azt kell magyarázni, hogyan kell fogni a tollat? Ha nem a mai magyar, poroszos iskolarendszerről írsz, akkor érthetetlen. Van gyereked, gyakorló szülő vagy?