SG.hu

Dirt 4

Kiadó: Codemasters
Fejlesztő: Codemasters
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-530 2,9 GHz-es vagy AMD FX-4100 processzor, Nvidia GeForce GT 440 vagy ATI Radeon HD 5570 grafikus kártya, 4 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-4690 3,5 GHz-es vagy AMD FX-8320 processzor, Nvidia GeForce GTX 780 vagy ATI Radeon R9 390 grafikus kártya, 8 GB RAM, 50 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Dirt Rally, Dirt 3
Kategória: autóverseny

A nagyszerűen sikerült Dirt Rally után azt hittük, hogy a Codemasters egy minden eddiginél realisztikusabb és múltidézőbb rallys játékkal örvendeztet meg minket, de a negyedik rész sajnos nem éppen úgy sikerült, ahogyan vártuk. Dirt 4 játéktesztünk következik!

Túlzás nélkül óriási és változatos utat tett meg a Codemasters által 1998-ban még Colin McRae Rally név alatt elindított rallys sorozat, amelynek voltak igazi mélypontjai – Dirt: Showdown –, és valódi csúcspontjai is – Colin McRae Rally 04, Dirt Rally –, de a műfaj kedvelői azért a legtöbbször megtalálták benne számításaikat. Ennek az oka leginkább az volt, hogy a stúdió igyekezett mindig megtartani egy bizonyos színvonalat, noha az egész iparágra jellemzően ők is egyre gyakrabban kacsintgattak az árkád vonulat irányába, ami mellett saját határaikat egyaránt többször feszegették.

Az utóbbi pár évben így szépen mellékvágányra is futott a sorozat, de a 2015-ben megjelent Dirt Rally újra felcsillantotta a reményt azzal kapcsolatban, hogy a Codemasters nem felejtette el a franchise szimulátoros gyökereit. Olyannyira nem, hogy a játékkal már-már átestek a ló túlsó oldalára, ezáltal bár a régi rajongók imádták az alkotás realisztikus megközelítését, de akik csak mostanság ismerkedtek meg a névvel, azok nem igazán tudtak mit kezdeni vele. Többek között emiatt is nagyon izgalmas volt, hogy a fejlesztők vajon milyen irányba terelik tovább a sorozatot, hiszen míg sokan a szimulátoros élmények erősítésének örültek volna, addig a rajongótábor másik része az árkádos megközelítésben reménykedett. Hogy mit sikerült végül megvalósítani a Dirt 4 neve alatt?

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Konkrétan ezt is és azt is egy kicsikét, hiszen a játék már rögtön az elején felkínálja a választás lehetőségét: Gamer vagy Simulation irányítási rendszert, illetve beállításokat szeretnénk-e magunknak? Összességében kijelenthető, hogy az első választás lesz az abszolút árkád mód, ahol nem kell azzal foglalkoznunk, hogy az autó utolsó csavarja is a helyén van-e, mindössze padlóig kell nyomnunk a gázt, és megpróbálni megmaradni az optimális kanyaríveken. A Simulation ehhez mérten egy sokkal realisztikusabb, nevéhez hűen szimulátorosabb megközelítést kínál, ami ebben a formában sajnos komolyabb magyarázatra szorul.

Sokan ugyanis talán ettől várják a Dirt Rallyhoz hasonló élményeket, de valamiért a Codemasters vagy nem áldozott elegendő időt az autók szimulációinak kidolgozására, vagy nem akarták annyira magasra tenni a mércét, de mintha az említett elődben sokkal valószerűbb megközelítésben lett volna részünk. Ez különösen igaz az autók viselkedésére, hiszen lehetőségeink és beállításaink tárháza továbbra is szinte végtelennek tekinthető, noha ez a nehézségi szinttől teljesen független.

Akár nagy veteránoknak számítunk a sorozat kapcsán, akár most először találkozunk vele, a Dirt 4 indítását követően érdemes lehet rögtön a Dirt Academy játékmóddal kezdeni pályafutásunkat, hiszen ez egy rendkívül összetett oktató módként valóban mindent megtanít nekünk, ami a sikeres száguldáshoz csak szükséges. Kipróbálhatjuk az egyes pályákat, az autókat, megismerkedhetünk a két nehézségi szint sajátosságaival, egyszóval eldönthetjük, hogy melyik stílus az ideális számunkra.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Egy jó tanács: ha már nem ma kezdtük a sorozattal, akkor érdemes lehet rögtön a Simulation szintet választani, mert hiába próbálja a Codemasters ebben a módban szimulátorként eladni nekünk a játékot, sajnos a végeredmény messze van tőle, mint Makó Jeruzsálemtől. Sőt mi több, ha ezek után a karriermódot választjuk, úgyis további nehézségi fokozatokat tár elénk a játék – Racer, Pro, Champion és Fearless szint érhető el –, amelyek sokkal inkább meghatározzák, hogy mennyire lesz nehéz dolgunk a futamok során. A karrierben egyébiránt egy kezdő versenyző felett vehetjük át az irányítást, és az összes versenyszám, illetve autókategória kipróbálható lesz a bajnokságok során.

Mivel ez a lehetőség a folyamatos fejlődésre lett felépítve, ezért érdemes lesz az egyre jobb eredményekre törekednünk annak érdekében, hogy újabb jogosítványokat szerezve több autóhoz, szponzorhoz és versenylehetőséghez jussunk hozzá, miközben az elnyert pénzből fejleszthetjük és javíthatjuk autónkat, esetleg újakat vehetünk magunknak, sőt saját istállót is létrehozhatunk. Ez utóbbi egy igazán érdekes, ámde röhejesen kidolgozatlan módja a játéknak, hiszen érezhetően valamiféle menedzsmentet szerettek volna behozni ide a készítők, de a végeredmény sajnos inkább csak gyenge próbálkozás lett.

A karrier mellett vannak azonban további játékmódok is a Dirt 4-ben, amelyek izgalmasak lehetnek a száguldás kedvelőinek. Az igazán klasszikus élményeket kedvelők számára a Rally lesz a legtöbbet koptatott menüpont, hiszen itt csak egyetlen célunk lesz: válasszunk egy autót, egy pályát, és próbáljuk meg a legjobb időre teljesíteni a szakaszokat. Röhej, hogy bár a régi rajongók zöme ezt a lehetőséget várta a legjobban, a Codemasters azonban ezt töltötte meg a legkevesebb tartalommal, ezáltal az alig öt helyszín és a WRC-licenc hiánya mellett még a ma ismert pilóták is kimaradtak belőle.

Ennél egy kicsit jobb a helyzet a Rallycross játékmódban, amihez az alkotók már megvásárolták a FIA-jogokat, tehát a jól ismert európai pályákon kell rajtkockára állnunk több másik ismert pilótával és autóval, hogy klasszikus körversenyeket élhessünk át az említett lehetőség sajátosságaival. Egészen hasonló élményekben lesz részünk a Landrush névre keresztelt játékmódban is, ami egy kis amerikai hangulatot varázsol a Dirt 4-be – többek között – a kaliforniai vagy a nevadai helyszínekkel, a csillogással, valamint a buggy és a stadium truck típusú gépjárművekkel.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az elhangzottakon felül két további izgalmasabb játékmód vár ránk! A klasszikus rallyzás kedvelőinek legnagyobb örömére a Dirt 4 ugyanis rendelkezik egy Historic Rally lehetőséggel, aminek részeként lehetőségünk nyílik bepattanni néhány klasszikus rallyautó volánja mögé – akadnak több mint 40 éves legendák is –, de aki visszasírná a Dirt 3-at, az majd a Joyride részeként találja meg számításait. Ez konkrétan a nagybetűs árkád mókázás, amit egyáltalán nem kell komolyan venni senkinek, hiszen a cél itt a látvány, a folyamatos száguldás, az ugratások, a farolások, a doboztördelések és megannyi más egyéb őrültség, ami belefér ebbe a kategóriába.

Érdemes külön kezelni, de a sorból nem maradhat ki a Dirt 4 esetében a Competitive és a Multiplayer mód sem. Előbbi folyamatos kihívásokat, napi és heti feladatok egész sorát zúdítja ránk közösségi feladványokkal együtt, míg utóbbi nem követel különösebb magyarázatot. Az osztott képernyős mód hiánya miatt ugyan sokak zsebében kinyílhat a bicska, de a 8 fős online ütközetek részint azért kárpótolnak minket, noha túl sok érdekességet vagy újdonságot itt sem találunk majd. Nem úgy a Freeplay játékmódban, ami nevéhez hűen a maximális szabadságot biztosítja számunkra, ezáltal bárhol és bármivel száguldozhatunk majd, sőt a Codemasters ide illesztette be a játék egyik nagy újdonságaként beharangozott pályaszerkesztőt, ami az év egyik legnagyobb átverése. A csapat ugyanis véletlenszerűen generált helyszíneket ígért – nekünk csak meg kell adnunk, hogy milyen hosszú legyen az adott szakasz, milyen napszakkal és mekkora komplexitással –, de elegendő mindössze 4-5 pályát generáltatni vele ahhoz, hogy ráébredjünk: itt mindössze néhány előre elkészített pályaelem variálásáról van szó, ami éppen emiatt nagyon hamar unalmassá és ismétlődővé válik.

Mint a fentiekből kiderülhetett: a Dirt 4 bődületes tartalommal rendelkezik, ember legyen a talpán, aki egy-két hét alatt kiismeri minden apróságát, és akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a játékmenet is kellően összetettre sikerült. Bár hangsúlyozandó, hogy nincs olyan realizmus, mint a Dirt Rallyban, sőt a tartalom is elmarad tőle, és hiányzik egy kicsit a WRC-licenc is, ellenben amire termett, arra a játék tökéletesen megfelel. A Dirt 4 ugyanis nagyszerű élményt garantál azoknak, akik kedvelik a rallys videojátékokat, sőt mi több, helyenként már olyan múltidézés zajlik a pályákon, hogy a hangulatot tekintve egyenesen a kétezres évek elejére repülhetünk vissza benne. Ebből a szempontból tehát nem okoz csalódást, de egy Dirt Rally után azért nem teljesen őszinte a mosolyunk!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A helyzetet pedig tovább rontja, hogy sajnos technikai oldalról is vannak gondok az alkotással, így például a grafika mindennek tekinthető, csak éppen mainak nem. Bár tény és való, hogy az autók nagyon szépen kidolgozottak, de ugyanez a pályákról már nem mondható el. A szárazabb, sivatagos helyszínek ugyan még csak-csak elmennek, de a havas vagy az esős helyszínek kapcsán elkerekedhet a szemünk, hiszen olyan érzésünk lehet majd, mintha egy másik játékba csöppentünk volna bele. Jó példa erre a walesi helyszín! Összességében azért persze jól mutat a Dirt 4, és az optimalizálása is rendben van, de akadnak vele problémák.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület meglepően letisztult lett – bizonyára emlékszünk még korábbról a rémálomszerű 3D-s menürendszerre –, sőt a versenyek közben akár a HUD is teljesen kikapcsolható a maximális beleélés növelésének érdekében, és bár az irányíthatóság összességében jó, azért nagymértékben befolyásolja mindezt, hogy melyik vezetési élményt választjuk. A Gamer mellett voksolva például simán kivitelezhetjük a futamokat egy billentyűzettel is, de a Simulation esetében azért már elkél legalább egy kontroller, de a legjobb, ha kormánnyal ugrunk neki az ütközeteknek, még ha nem is vár ránk egy keményvonalas szimuláció.

Játszhatóság: Bár a Dirt 4 elképesztően sok játékmóddal kecsegtet számunkra, azonban a tartalom bizonyos tekintetben mégis hiányosnak tekinthető. Hosszabb távon például feltűnhet, hogy túl kevés a pálya, de a licencek mennyisége is erősen hiányos, sőt a rajongók többsége bizonyára több autót is szívesebben látott volna még benne.

Intelligencia, nehézség: Ugyan a mesterséges intelligenciával nincs különösebb gond – már ott, ahol szerepet kap –, ellenben a nehézség több okból kifolyólag is hagy maga után kívánnivalót. A cikkben már utaltunk rá, hogy konkrétan a Codemasters maga sem tudta, hogy mit akar a Dirt 4-gyel, ezáltal a realizmus messze elmarad a Dirt Rallytól – ezzel pedig sajnos az élmény is –, de az árkádos megközelítés ellenére sok esetben hullámzó és érthetetlen a nehézség. A rajongók többsége határozottan többet várt ennél!

Hangok, zene: Túlzás azt állítani, hogy a játékban rosszak lennének a hangok és a zenék, de szinte minden téren meglepő középszerűség vár majd ránk. Az autók többsége ugyanis elég valószerű hanghatásokat kapott, az ide-oda váltásból fakadó vagy a futómű felől érkező effektek is jóra sikerültek, de azért hiányosságok így is bőséggel akadnak.

Összegzés: Persze minden hibája ellenére a Dirt 4 egy meglepően hangulatos és kellemes rallys játék lett, amit azért lehet könnyen megszeretni, mert a WRC-sorozat kivételével – ami finoman szólva is csak az árnyékban jár –, nincs megfelelő alternatíva rá. A játék messze nem lett egy vérbeli szimulátor, és nem is tért vissza teljesen a gyökereihez, így aki erre vágyik, az maradjon a Dirt Rallynál, de aki kedvelte a korábbi részeket, vagy csak egy kis sárdagasztásra vágyik, az biztos, hogy az új résszel is kellemesen elszórakozik majd. Annak viszont nagyon örülnénk már, ha a Codemasters végre eldöntené, hogy mit akar kezdeni a sorozattal. Talán itt lenne az ideje egy árkád megközelítésű és egy szimulátoros mellékszálra bontani a franchise-t!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sertrex #8
    "Ahhoz, hogy valaki meg tudja ítélni, hogy mi szim, elég sok valódi versenyautót kellene vezetnie."

    Na, ezt a mondatot nem szeretik a szimesek. :DDD
  • Timbu #7
    "A szárazabb, sivatagos helyszínek ugyan még csak-csak elmennek, de a havas vagy az esős helyszínek kapcsán elkerekedhet a szemünk"

    Ezt nem igazán értem. Pont a havas és az esős/párás szakaszok néznek ki jól. Svédország talán az, ami minden napszaknál/időjárásnál szépen néz ki. Wales napsütésben pedig nem.
  • Totti5 #6
    Aszfalt a Dirt Rallyban is nagyon tapadós volt. Dirt 4ben jobb, jobban csúszik, élvezetesebb betenni a kanyarokba és keresztbe haladni. Bár valszeg mocskosul tapad egy WRC autó aszfaltos gumival és beállításokkal.
  • Ender Wiggin #5
    Én ezt a szim-mániát sem értem igazán. Ahhoz, hogy valaki meg tudja ítélni, hogy mi szim, elég sok valódi versenyautót kellene vezetnie. És ahogy írták lentebb, az, hogy a csúszik, meg irányíthatatlan egy játék, az nem egyenlő a valósághűséggel. Persze volt ennek ellenkezője is, a Milestone-féle WRC-kben meg a DiRT 1-2-ben olyan nagy volt a tapadás, hogy elég nehéz volt aszfalton kézifékes csúszásra bírni az autót. Na ez tényleg nem tűn túl reálisnak...
  • jocking #4
    Mindenhol, mindenkinek azon sír a szája, hogy nem lett elég "szimulátoros" a játék, amikor az előző mennyire hűdefasza szimulátor volt.
    Közben pedig mindössze egyetlen probléma van: a kedves tesztelők nem tudnak olvasni.

    A Dirt soha a büdös életben nem szólt a szimulátor módról, mindig is egy "árkádos" autós játék volt, amivel elszórakozik az ember, és nem kurvaanyázik, ha esetleg nincs hozzá megfelelő kormánya.
    A Dirt Rally volt az egyedüli rali szimulátor a Dirt-ek közül, pont ezért adtak neki másik nevet.
    A Dirt 4 a Dirt 3, az árkád stílus folytatása. Már csak abból is feltűnhetne, hogyha a Dirt Rally-t is a sorozat részének tekintjük, akkor a mostani a Dirt 5 lenne, ugyebár...

    Azért megy a lehúzás, mert a tesztelők azt hitték, hogy ez a Dirt Rally 2, holott egyértelműen ott áll, hogy Dirt 4. Tök más az egész alapjaiban.
  • Totti5 #3
    Dirt Rally-t megszoktad s egy következő epizód nem ugyan olyan = árkédabb. Kb az összes autós sorozatban ezen át kell esni. Emlékszem hogy a Forza Motorsport 2 takony csúszós , jégpálya fizikája után ( hisz ha csúszik minden mindenhol akkor az szim.... szerencsére ezt már a szim gyártók is levetkőzték mára ) hogy odavolt mindenki hogy a Forza 3 nem volt ilyen, hanem sokat fejlesztettek a fizikai motoron és jóval kezesebb, érezhetőbb, dinamikusabb lett az autók mozgása, tapadása. Aztán persze mindenki megszokta és senki sem sírja vissza a Forza 2 taknyát.

    Dirt 4 bizonyos elemiben könnyebb mint a Rally, olyan szempontból hogy az autó sokkal jobban reagál mindenre amit a pilóta szeretne, így talán könnyebb átvánni a nagy tempót a kanyarokba. Nem mintha a Rally olyan nagy szimulátor lett volna, de dolgoztak rajta itt ott változtattak, fejlesztettek. Több mindenben jobb lett a Dirt 4. Én jobban élvezem, jobban fekszik nagyobbakat tudok ebben autózni. Továbbra is nehéz játék, hibátlanul menni nagy kihívás, s nem mellesleg gyorsan, eredményesen. Szerencsére jól skálázható minden paramétere.
  • Nortai #2
    "A játék messze nem lett egy vérbeli szimulátor, és nem is tért vissza teljesen a gyökereihez, így aki erre vágyik, az maradjon a Dirt Rallynál"

    Ez hülyeség, Te sem játszhattál vele sokat, mint ahogyan a Steam-en lehúzós kommentek többsége. Dirt Rally-ban van 100+ órám és ebben is lassan 20+ óra és semmivel sem rosszabb Dirt Rally-nál, megmerem kockáztatni hogy ugyanolyan, ha kikapcsol az ember minden segítséget. Ha valóban azt akarta volna amit fentebb is említve van a cikkben akkor nem szedi két különböző mód-ra a játékot a Codemasters...
    Van még mit finomítani a játékon, de ezek patch formájában biztos javítják és finomítanak még rajta.
  • Totti5 #1
    Melyik rally / offroad játék jobb ennél hangokban? ami nem "középszerű".