Berta Sándor

Az emberi agy révén optimalizálnák a számítógépeket

A mai számítógépek teljesítményük ellenére gyakran még mindig nem képesek egyes feladatok elvégzéseben legyőzni az embert.

Az arcok felismerése vagy egy tehén és egy asztal megkülönböztetése egy felhasználónak nem jelent komoly feladatot és alig pár másodpercébe kerül, a PC-k ezekben a kérdésekben szinte mindig veszítenek. Kutatók ezért egy olyan programon dolgoznak, amely az emberi agy optimalizálási képességeinek segítségével javítani a számítógépek működésén.

Desney Tan, a Microsoft Research és Pradeep Shenoy, a Washingtoni Egyetem munkatársa egy olyan technikát fejlesztettek ki, amely a hagyományos EEG mérési eljárást használja fel az emberek feladatmegoldás közbeni agytevékenységének megfigyelésére és feltérképezésére. Kiderült, hogy az emberi agy akkor is képes megkülönböztetni két tárgyat, ha az illető személy gyakorlatilag nem is szerez tudomást a két objektumról. Vagyis a tudatalatti működésbe lép.



Tan és Shenoy egy szoftvert fejlesztettek ki, amely az EEG-adatok és az emberi reakciók segítségével osztályozza a különböző arcokat és tárgyakat. Amennyiben valaki először látott egy képet, akkor a felismerési százalék 72,5 százalékos volt. Nyolc személy esetében, akik kétszer tekinthették meg a fotót, ugyanez az érték már elérte a 98 százalékot. "Az emberi agy folyamatosan feldolgozza a külvilágból származó információkat, akkor is, ha éppen nem figyelünk semmire. A technológiánk segítségével az agyat, mint processzort modellezhetjük le" - jelentette ki Desney Tan.

S hogy mindennek mi az előnye? Napjainkban még a legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépeknek is néha órákon át tartó elemzésre van szükségük egy arc pontos felismerésére. Az embernél minderre elég egyetlen pillanat. Sokkal egyszerűbbé és nem utolsósorban gyorsabbá válna például a biztonsági kamerák felvételeinek átnézése. Azonban nemcsak az arcok, hanem a tárgyak felismerése is felgyorsulhatna.



Az ötlet nem új, azonban a korábbi Human-aided Computing projektekben a szakemberek az emberek tudatára és nem a tudatalattijára építettek. Ez egy teljesen új terület. A Google egy olyan játékot tett elérhetővé, amelyben a felhasználóknak az egyes képeken meghatározott tárgyakat kell felismerniük. Az eredményeket aztán feldolgozzák, hogy így javítsanak a kereső találati hatékonyságán. "Természetesen számos etikai kérdést tisztázni kell majd, mielőtt az ilyen megoldások megjelenhetnek a piacon" - hangsúlyozta Tan.

Luis von Ahn, a Carnegie Mellon Egyetem informatikai professzora a projektet "nagyon lazának" tartja és szerinte sok eddig még kiaknázatlan lehetőség van benne. A szakember azonban hozzátette, hogy sok embert zavarni fog, ha valaki majd fel akarja jegyezni a tudatalattijának a működését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #33
    (Amit írsz, már rég csinálják.)
  • dez #32
    Nem, te tévedsz.
  • angyi #31
    sztem sulyos felreertes van.nem az emberi aggyal akarják kiegészíteni a gépeket, hanem az emberi reakciókból akarnak következtetni az agy működésére. variálják a képeket és nézik milyen patternek milyen reakciot valtanak ki, ebből az agy működését akarjak megerteni, hogy MAJD UTÁNA olyan algoritmusokat irjanak amik hatékonyabbak lesznek a maiaknál. (irtatok is hogy a képfelismerésnél neuralis halok mintajat kovetik, ezt akarjak tovabbfejleszteni)
  • Davidus #30
    "egy tehén és egy asztal megkülönböztetése egy felhasználónak nem jelent komoly feladatot és alig pár másodpercébe kerül"

    :D
  • kvp #29
    A ghost in the shell, stand alone complex-ben nekem nagyon tetszett a srac trukkje, hogy kepes volt az arcat letakarni minden halozatra kotott ember es kamera elott, es mindezt real time-ban. Csak ket csoves latta, akiknek nem volt semmilyen beultetesuk. Az ilyen tamadasok ellen vedekezni csak ugy lehet ha valaki nem kapcsolodik a halozatra. A filmben katonak ezt gyakran hasznaltak onvedelemre, viszont annal aki folyamatosan offline akart maradni ezt a tarsadalom egyfajta autizmusknak tekintette. Egy ilyen jovo hatarozottan ilyeszto, ahogy a filmben fogalmaztak, innentol az emlekeink mar nem lennenek a sajatjaink. A fohost is tobbszor csapjak be az erzekei anelkul hogy mindezt megerezne, csak utolag jon ra hogy mast latott mint ami a valosag.

    "A szamitogepes latas talan a legkomplexebb problema. Elorelathatolag sok-sok evtizedre van meg szuksegunk ahhoz, hogy akar csak egy primitiv allat latasat modellezni tudjuk. (A latas a kepi informaciok fedolgozasa a feny detektalasatol a kep megerteseig.)
    A legmodernebb szamitogepes algoritmusok tobb oranyi munka feldolgozas utan is csak legfeljebb egy nagyon kozelito terbeli szegmentaciot tudnak csinalni, de az is csak bizonyos fajta egyszeru jeleneteknel mukodik."

    A targyak tavolsaganak, formajanak, meretenek, mozgasi iranyanak es sebessegenek a felismerese mar megoldott feladat, az emberi neuralis mintak lemasolasaval keszult meglepoen egyszeru algoritmus segitsegevel (lasd: pattern matching based optical flow). Ezt hasznalta az elso harom helyezett a sivatagi robotauto versenyen is. A megoldas kulcsa a kep pontjainak cellularis neuralis haloval torteno feldolgozasa. (programozott cnn-el, ahol a program altalaban csak n darab 3x3-as matrix, viszont minden pixel sajat processzort kap, es van terbeli es idobeli feedback is)

    Ha kiemeltuk a targyakat, ismert a meretuk, helyuk, korvonaluk es mozgasuk, tovabba felismertuk a rajta talalhato mintakat, akkor mar csak egy asszociativ tablabol kell kikereseni a legvaloszinubb talalatot. Ha egy targy gombolyu (alak), piros pottyos (minta) es pattog (mozgas) akkor egy jol feltoltott asszociativ tabla a pottyos jateklabdat fogja kidobni mint felsimert targyat. Az igazi kihivas az asszociativ tabla letrehozasaban van, ugyanis ezek evek soran automatikusan megtanult dolgok, tehat eleg nehez egy embernek leirnia oket. Alternativakent lehetoseg van egy rendszer tanitasara is, ami egyelore nem hoz olyan gyors eredmenyt mint amikor egy programozo kezzel potyogi be a neuralis matrixokat es az asszociacios tablakat.

    Egy kep megertese tehat megoldhato, a megertett kep ertelmezesere jelenleg meg nincs kidolgozott modell.
  • zzebi #28
    "Napjainkban még a legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépeknek is néha órákon át tartó elemzésre van szükségük egy arc pontos felismerésére."

    Mekkora oruletesen hatalmas baromsag!!! Jezusom, ilyet milyen esszel potyog be valaki?
    - Eloszoris, soha senki nem hasznal szuperszamitogepet arcfelismeresre!
    - Masodszor, az arcfelismero szoftvereknek egy atlagos asztali PC-n is legfeljebb nehany masodpercre van szuksege az osszes hasznalhato kepi informacio kinyeresere es az informaciok adatbazisbol valo kikeresere egyuttveve.

    A szerzonek lathatolag fogalma sincs arrol, hogy miert is nehez egy arcot felismerni algoritmikusan. A problema reg nem a szamitasi kapacitassal van, hanem az algoritmusokkal. Valojaban a letezo rendszerek csak azert nem mukodnek megbizhatoan, mert meg senki nem irt olyan jo arcfelismero algoritmust, ami ugyanolyan jol mukodne, mint az emberi kepesseg. Meg ha a vilag osszes szuperszamitogepet 10 even at dolgoztatnank ezen a probleman a mai algoritmusokkal, akkor sem jutnank sokkal jobb eredmenyre, mivel nem a szamitasi kapacitassal van gond, hanem a modszerrel, amivel probalkozunk.

    A szamitogepes latas talan a legkomplexebb problema. Elorelathatolag sok-sok evtizedre van meg szuksegunk ahhoz, hogy akar csak egy primitiv allat latasat modellezni tudjuk. (A latas a kepi informaciok fedolgozasa a feny detektalasatol a kep megerteseig.)

    Egy ember egy fel masodpercig nez egy fenykepet es felismer mindent rajta. Beazonositja a hatteret, a targyakat, azok arnyekait, a tukrozodeseket, az embereket, mindezek terbeli helyzetet, felismeri a szituaciot, a napszakot, egyszoval tokeletesen megerti a kepet. Es mindezt akar egy pointilista festmenyen is!

    A legmodernebb szamitogepes algoritmusok tobb oranyi munka feldolgozas utan is csak legfeljebb egy nagyon kozelito terbeli szegmentaciot tudnak csinalni, de az is csak bizonyos fajta egyszeru jeleneteknel mukodik. A kep megertesehez hozza sem tudnak kezdeni. Egy festmeny ertelmezeserol ne is beszeljunk.
  • psishock #27
    Szerintem az emberi agy mûküdését, a jövőt, símán kapcsolatban lehet hozni cyberpunk cuccokkal. Normálisan beszélgettünk, referenciákat hoztunk fel egymásnak. Azt az 1@ nemértem ez hol fájt neked? :) De szívesen meghalgatom. Attól még nyugodtan hozzászólhatsz a cikkhez, lehet veled is elkezdünk beszélgetni. Offolás különben mindenütt megy 1000L, meg az anyázás, flamelés, conzol-pc háborúk stb, azok nem érdekelnek és nem is szólok bele. :) Itt még hasonló sem volt.
  • Csaba42 #26
    Azért ez elég OFF, sztem van erre szakosodott fórum is, ott tessék ezeket megvitatni! :)
  • dronkZero #25
    Hát, én a GITS-ig jutottam. Azt is egy ismerősöm ajánlotta, és abból sem láttam még a sorozatot. Önszántamból nem nagyon nézek anime-t... A GITS-et is csak azért néztem meg, mert ajánlották, meg utánaolvasva láttam, hogy cyberpunk. Mondjuk azt nem bántam meg, hogy megnéztem, azóta az egyik kedvencem.
  • psishock #24
    na igen, "szemét" "komersz" anime-kből találsz a legtöbbet (mint mindenből), de ez kell az embereknek, pl pont mint a kereskedelmi csatornák sorozatainál, ez van. Személy szerint megéri keresgetni. ;) Anyway, ha eszedbe jut 1-2 cím amit már láttál és jónak ítéled azért azt szivesen meghalgatom.