SG.hu

Lezajlott az első mesterséges intelligenciával végrehajtott légiharc

Az amerikai légierő megerősítette, hogy tavaly egy teszt során egy autonóm módon irányított repülőgép szembeszállt egy emberi pilótával.

Az amerikai légierő a mesterséges intelligenciát ülteti a pilótaülésbe. A Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége (DARPA) egy közleményt rakott ki, mely szerint egy mesterséges intelligencia által vezérelt repülőgép sikeresen szállt szembe egy emberi pilótával egy tavaly végrehajtott légiharc során. A DARPA 2022 decemberében kezdett el kísérletezni a mesterséges intelligencia alkalmazásaival az Air Combat Evolution (ACE) program keretében. Egy olyan mesterséges intelligencia-rendszer kifejlesztésén dolgozott, amely képes önállóan vezetni egy vadászrepülőgépet, miközben betartja a légierő biztonsági protokolljait is.

Miután az MI-pilótával légiharc-szimulációkat hajtottak végre, a DARPA próbára tette eredményeit úgy, hogy az MI-rendszert a kísérleti X-62A repülőgépébe telepítette. Az MI által irányított jármű a kaliforniai Edwards légibázison szállt fel, ahol a szervezet szerint 2023 szeptemberében végrehajtotta az első sikeres légiharc-tesztet egy ember ellen. Az X-62A fedélzetén emberi pilóták voltak, akik a kezelőszervek segítségével ki tudták kapcsolni az MI-rendszert, de a DARPA szerint a pilótáknak "nem kellett használniuk a biztonsági kapcsolót". Az X-62A egy kizárólag emberi pilóta által irányított F-16-os ellen indult. Mindkét repülőgép "fej-fej melletti nagy magasságú összecsapásokat" mutatott be, és óránkénti 1200 mérföldes sebességgel 2000 láb közelébe jutott. A DARPA azonban nem közölte, hogy melyik repülőgép nyerte az összecsapást.


"A légiharc egy megoldandó probléma volt az autonóm mesterséges intelligencia rendszerek tesztelése során" - mondta Bill Gray, a légierő tesztpilóta-iskolájának vezető tesztpilótája egy nyilatkozatban. "Minden lecke, amit megtanulunk, minden feladatra érvényes az autonóm rendszereknél is." Az ügynökség eddig összesen 21 tesztrepülést hajtott végre, és a tesztek 2024-ig folytatódnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #6
    Nincs legiharc, mert tul jok fegyverek, tul nagy a hatotav, manoverezes, befogas etc egyre kevesbe jatszik.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.04.28. 20:58:14
  • NEXUS6 #5
    Az életük végén járó, szolgálatból kivont F-106, F-4 gépekből is építettek, alakítottak át távirányítású, elsősorban légicél feladatra drónokat.
    Nyilván az F-16 fly-by-wire és azokhoz képest viszonylag fejlett robotpilóta rendszere teszi azt lehetővé, hogy viszonylag könnyen autonom drónná alakítsák sima távirányítás helyett.

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.04.26. 10:17:21
  • kvp #4
    Az F16-osok az elso tipus amikbol ember nelkuli dronokat epitettek, ezeket egeszitik most ki onvezeto kepessegekkel. Igy lehetoseg van arra, hogy pilota es tavvezerles nelkul repuljenek, mondjuk egy ukran bevetes soran. Mert igy 100% es cserkesz becsulet, hogy nem amerikai pilota vezeti oket...
  • tom_pika #3
    A drónokat messziről vezetik, de a vadászrepülőkben még ül pilóta, vagy már ott sem??
  • barret #2
    Főleg hogy már nincs légiharc,messziről megoldják :)
  • tom_pika #1
    Az MI által vezetett gépet extrém terhelések is érhetik, nem fog elájulni a pilóta. Ez nagy előny lehet.