• kukacos
    #37
    Elvileg lehetséges jövőkép: az otthoni PC eltűnik, a helyét cloud computing veszi át. Mindenki "virtuális számítógépet" bérelhet. A megrendelés specifikációjánál paramétereket adhatsz meg (tehát pl. 60 fps-sel kell futtassa x játékot). A virtuális gépen futó szoftver és a rajta tárolt adat védett, a szolgáltató nem tudhatja, mi fut a dobozban, de meghatározhatja, hogy milyen hardveres megvalósítással teljesíti a specifikációt. A szolgáltató szabványos I/O felületet biztosít a neten a virtuális gép felé, amit azt tetszőleges "gyenge" eszközről (mobilról, otthoni házimozi rendszerről, asztali terminálról) elérhetsz. Miután a legtöbb gép üzemideje 90%-ban nincs kihasználva, a netes sávszélmegosztáshoz hasonlóan ez összességében feltehetőleg kevesebb hardveren adja mindenkinek a megszokott teljesítményt, így árban tud versenyezni.

    Amiért ez még nincs, az a hálózati teljesítmény: a sávszélesség, a latency és a QoS.

    Egy tisztességes 60 fps-hez 15 msec latency kell, amit a neten ma épphogy lehet garantálni. Mobilon csak álom. A monitor, amin írok, kb. 400MB/sec sebességgel "tölti le" az adatokat a videókártyáról. Ez még neten is csak álom. Persze tömöríthető, de egy játék vagy egy film már nem annyira. Egy ilyen rendszerhez abszolút 100%-os net rendelkezésre állás kell, ami megint csak álom.

    Amiért ez talán nem is lesz, az az, hogy az adattovábbításnak elvi határai vannak, és a távoli adatszolgáltatás mindig fényévekkel a lokális után kullog. Mobilon komoly elvi, fizikai korlátok vannak. Az elektromágneses hullámok szállítókapacitása nem növelhető a végtelenségig, mert a frekvencia növelésével a hullámok áthatolóképessége erősen csökken. Még egy lakást is nehéz lenne úgy bedrótozni, hogy bármely pozíciójában lézerkapcsolatban legyen a mobilod. Árakról nem beszélve, de tegyük fel, hogy minden fillérekbe kerül. Akkor is kényelmetlen marad.

    Azt csak a jövő technológiája és alkalmazásai dönti el, hogy a hátrányokért cserébe megérik-e majd az előnyök.