117
  • AgentKis
    #117
    Na ezzel mit kezd majd a taxislobbi?
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.08.16. 14:21:56
  • fonak
    #116
    Attól függ, ha a targoncásnak annyit kell fizetni, mint amennyit egy egyetemi prof keres, akkor lehet, hogy a tőkés elgondolkodik rajta, hogy hosszú távon jobban jár akkor is, ha újra kell építeni a komplett raktárat. Feltéve persze, hogy be tud erre ruházni.
  • Sequoyah
    #115
    Az a vicc, hogy neha borzasztoan primitiv szakmak tudnak automatizalhatatlanok lenni:) Egy targoncast egy hagyomanyos raktarban lehet egyaltalan automatizalni, vagy a fonok mindig hulye keresekkel jon hogy mit hova hogyan kene bepakolni?
    Perze ujra lehet epiteni a komplett raktarat, teljesen automatizaltan, mint ahogy az Amazon is csinalja nehol...
  • Sequoyah
    #114
    Ugyan az, mint az osszes tobbi szakmaval az elmult 2-300 evben. Mi lett a sok foldmuvessel? MI lett a kikotoi rakodomunkasokkal.

    Jo esetben a mai fiatalok mar nem mennek el kamionosnak, hanem tovabbtanulnak mas, megmarado szakmak iranyaban. Es ultraoptimista esetben a nyugdijba meno kamionosok aranya megegyezik az autonom jarmuvek novekedesenek aranyaval, es 40 ev mulva 0 db munkanelkuli kamionos lesz. Ez vegul is nem lehetetlen, mert az autonom jarmuvek sem 5 ev alatt terjednek el...
    Illetve egy reszuk biztosan el tud helyezkedni mashol, akar atkepzessel.
    Rossz esetben rovidtavon hozzaadodnak a munkanelkuliekhez, mig par evtized alatt ki nem hal ez a reteg.

    De ez lenne a szocialis rendszer lenyege. Ezen emberek szivnak majd azert, hogy a tobbsegnek, a tarsadalomnak jobb legyen. Osszessegeben megeri, de a terhet ez a nehany egyen viseli, amit a haszonelvezo tobbsegnek illik kompenzalni.
    De ez nem ujdonsag, szamtalan iparagban megtortent mar az utobbi 200 evben.
  • defiant9
    #113
    Targoncás az hiányszakma. Ameddig nem jönnek oda is a robotok...
  • enyac
    #112
    És mi lesz a hivatásos sofőrökkel? Az átlagos kamionosból a legritkább esetben lehet szoftverfejlesztőt faragni...
  • Sequoyah
    #111
    Itt van par link hogy kicsit okosodj a smart gridrol:
    https://www.smartgrid.gov/the_smart_grid/smart_grid.html
    https://www.reuters.com/article/us-utilities-smartgrid-epri/u-s-smart-grid-to-cost-billions-save-trillions-idUSTRE74N7O420110524
    https://www.energy.gov/articles/how-smart-grid-helps-homeowners-reduce-their-energy-use

    Keresek olyan szakerto velemenyt is ahol az az allitas hogy a smart grid nem fog mukodni, de istennek se talalok ilyet. Szolj ha te talalsz.
    A legkozelebb hozza ez all:
    https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2015/01/29/americans-are-this-close-to-finally-understanding-their-electricity-bills/?noredirect=on&utm_term=.d6a8a4aef1e7
    De ez is csak odaig jut, hogy felkesz a rendszer, es szukseg van a dinamikus arazasra, valamint a IoT-re is, hogy azt is lassuk forintositva hogy mi mennyit is fogyaszt.
  • Sequoyah
    #110
    Miutan kiderult hogy hazgsag amit irtal, tenyekkel is be lett bizonyitva, aztan a tucatnyi valos eletbeli pelda amit tobben is felhoztunk az "basztal barmit is irni", igen besultel...

    Tobbieknek egyebkent: a "A vásárló rosszul jár a dinamikus árképzéssel", ahol szerencsetlen molninak hozzaszolasokon keresztul soroltuk a peldakat, de most persze letagadja hogy barmit is irtunk volnam ahol szinten nem reagalt azon hozzaszolasokra, amik tenyszeruen bizonyitjak hogy hol teved...

    De nem is ertem miert szolsz hozza olyan temakhoz mint a "smart grid", mikozben sajat allitasod szerint meg smartphone-od sincs, es egyaltalan nem vagy kepben a modern technologiakkal.
  • molnibalage83
    #109
    Bullshitnek szép amit írsz. Kifejtettem számokkal és tényekkel, hogy miért. Te basztál bármit is írni. Láthatólag minden hülyeséget élből megkajálsz.
  • molnibalage83
    #108
    Besültem? Epic beszólás...
  • Sequoyah
    #107
    Ne aggodj, nem okorseg. Eddig az emberek onmaguk probaltak sporolni az arammal, ami persze eleg nehezkes, mert tul sok odafigyelest igenyel. De ezentul automatikusan, milimeterre lehet igazitani a fogyasztast az elerheto energiamennyiseghez.
    A kompjuter sokkal tobb valtozot kepes figyelembe venni, es akar masodpercenkent felulbiralni onmagat, a pillanatnyi igenyeknek megfeleloen.

    Ugyan igy az autonom jarmuvek eseten, ha a gridnek pontos kepe van az osszes kornyekbeli auto helyzeterol es celjarol, akkor nagyon szepen el lehet osztani hogy ki melyik kerulouton menjen az utak leghatekonyabb elosztasa erdekeben.
  • Sequoyah
    #106
    Latom miutan masik topicban besultel az hamis erveiddel, atjottel ide osztani az eszt?:D Gondolod ez egy masik univerzum, ahol hirtelen mashogy mukodik a fizika, es a smart grid ertelmetlenne valik, mert vegtelen energiank van ami barhol es barmikor pillanatnyi fogyasztashoz allithato? Nem, ebben a forumban sincs vegtelen energiank. Szoval tovabbra is egy olyan vilagban elunk, ahol az energia az egy szukos eroforras, amivel igyekszunk sporolni.
    A smart grid pedig meg hatekonyabba teszi ugyanazt a sporolast, ami mar eddig is nagyon sikeresen mukodott.
  • molnibalage83
    #105
    Igen, nukleáris hasadóanyagnak hívják. Civilizációs léptékben soha nem fogy el. Tárolható, készletezhető és az egész világon egyenletesnek tekinthető az eloszlása, mert kb mindenhol van belőle.

    Ha itt a napra és szélre gondolsz, hogy mindenhol van, akkor veregesd vállon magad ostoba kijelentésed miatt, mert a load factor jelentését nem sikerült megérteni. Azt jelenti, hogy nincs.
  • M2 #104
    Pedig egyszerű: a Földön van elég energiaforrás, csak okosan kell használni. Akkor nincs szükség se atom, se egyéb (nem megújuló) energiaforrásra.
    Csak maguk a politikai előnyök megérik, a többit nem is említve.
  • molnibalage83
    #103
    Mert egy normálisan felépített olcsón termelő hálózatban egész egyszerűen értelmetlen. Nem kell semmiféle fogyasztást ütemezni - nem is nagyon lehet, sem kis, sem nagyfogyasztót - lásd korábbi hsz-eket - mert az iparban mindent időre csinálnak, az átlagember meg nem vált életmódot.

    Tehát a rendszer kiépítése többe kerül, mint a haszna. Ha mindenki kb. 10-11 EURcet/kWh áron venné az áramot időszaktól függetlenül, akkor ki és hova akar smartgridezni...? Minek? Közgazdasági ökörség az egész és plusz műszaki és jogi agyrém. Egy újabb bullshit termék, amit el lehet sózni, semmi több.

    Építesz egy jó gridet és mindig annyit termel, amit fogyasztanak. Ennyi. Kész. Passz.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.08.09. 12:37:01
  • fonak
    #102
    A smart grid önmagában miért is ökörség? Feltéve, hogy jól használják.
  • Archenemy
    #101
    " Ellenben a vakbélnek nincs haszna, de gondot okozhat. Mégis van kvázi mindenkinek."

    A vakbélnek az (volt) a szerepe hogy ha purgálódik a beledből az összes baci, akkor innen tud hamar "visszafertőződni", optimális esetben még azelőtt hogy éhenhalsz.

    https://mediq.blog.hu/2007/10/07/a_vakbelnek_van_funkcioja
  • bundasjezus
    #100
    Én is tapasztalom, hogy egyre inkább rá vagyok arra kényszerülve a forgalomban, hogy defenzíven vezessek. Biztos a rohanó világ és stresszes életmód is sokat hozzátesz a közlekedési morálhoz. Engem főleg az zavar, hogy autóba ülve sokak viselkedése teljesen megváltozik. Mintha tankot vezetne, agresszív, felelőtlen és szabálytalanul vezet. Valahogy ezt hozza ki belőlük, hogy körülveszi őket egy fémdoboz és közvetlenül senki nem látja őket, így hamis biztonságérzetük van és az ítélőképességük is leromlik, azt hiszik bármit megtehetnek. Sokaknál vezetés közben jönnek elő a mindenféle komplexusok és élet-halál harcban akarnak revansot venni egy-egy közlekedési szituációban szerzett vélt vagy valós sérelemért. Szóval itt vastagon vannak pszichológiai problémák, amik a közúton kerülnek a felszínre. De ezeket a problémákat kisiskolás korban kellene kezelni megfelelő oktatás és példanyújtás útján.
  • bundasjezus
    #99
    Ez már ízlés kérdése. Van akinek egy hideg fémdarab az autó, egy tartály, amivel eljuthat A-ból B-be. Van aki pedig élvezi, hogy irányíthat egy gépezetet, hallhatja a hangját, szagolhatja az illatát. Nyilván ez a két véglet. Van, aki a lovaglásért van oda, engem pedig az hagy teljesen hidegen, pedig amúgy szeretem az állatokat.
  • duke
    #98
    "Leírva persze, hogy nagyon soknak tűnik naponta 4100 ember. De 1 milliárdhoz képest nem sok. "

    Szerintem meg baromi sok a baleset. Ha egy Magyarorszag meretu orszagban hetente, havonta volna 1 baleset arra mondanam, hogy nem sok, de ennel nagysagrendileg tobb van.
    De szerintem nem is a megtortent balesetek szama a legnagyobb gond, hanem a folyamatos altalanos kozveszely, hogy ugy elunk a hetkoznapokban, mintha HABORUBAN lennek. Minden pillanatban mindenhol eletveszelyben vagyunk az utcan, a teljesen veletszeruen kiszamithatatlanul osszevissza szaguldozo autok miatt.
    Ez az amit elsosorban fol kene szamolni, ez az ami elfogadhatatlan.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2018.08.08. 20:56:04
  • duke
    #97
    "hanem azokra akik élvezik, hogy részei lehetnek egy gép működésének, ami nem egy steril folyamat. Ennyi."
    :)))
    Ez szerintem szenvedely betegseg kategoriaba tartozik. Ha ezt egy mosogep kapcsan mondanad, hogy a regi nem automa mosogepek mennyivel elvezetesebbek szorakoztatobbak voltak, azokkal sokkal elvezetesebb volt a mosas, akkor mindjart szakorvoshoz iranyitananak. De auto buzulast nem tartjak problemanak, pedig az is csak egy haztartasi eszkoz, amivel nem kene tobbet foglalkozni, mint egy lifttel. Beszalok, megnyomom, kiszallok. Igy kene mukodniuk az autoknak is, nem pedig altalanos kozveszelyt, es oriasi gazdasagi karokat okozni, mukodes kozben.
  • defiant9
    #96
    Ilyet csak a gép tud. Az emberektől ilyeneket fogunk hallana magyarázat címén:
    Körülbelül 40 kilométeres sebességgel haladtam és a feleségemmel beszélgettem. Egyszerűen nem vettem észre a Stop-táblát. A sárgán villogó lámpát láttam, de azt hittem, nekem van elsőbbségem. Nagyon sajnálom, egyértelműen az én hibám, nem figyeltem. 1963 óta vezetek, ez az első balesetem - mondta el lapunknak a helyszínen a Renault vezetője.
    Mindenki dumál vezetés közben és ezzel már megosztja a figyelmét, nem 100%-on teljesít, az agyunk korlátozottan multitask.
    A STOP tábla egyébként érdekes lesz. Az ember lassú áttekintéséhez, helyzetértékeléséhez passzol a teljes megállás. A gépnek erre nem lenne szüksége, az a másodperc tized része alatt képes felméri a teljes kereszteződést akár több száz méterre beletekintve. Elvileg módosítható lenne a KRESZ hogy csak embereknek kötelező megállni, a gép akár át is hajthat ha tiszta a helyzet.
    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2018.08.08. 20:07:15
  • paragic
    #95
    Egy épeszű ember bizonytalan, csak a hülyék teljesen biztosak magukban.
  • bundasjezus
    #94
    Pontosan ezért kéne tiszta fejjel, a felelősség tudatában autóba ülni, hogy lehet, hogy az utazás eredménye egy kis kereszt lesz az út szélén, ha nem figyel eléggé az ember.
  • defiant9
    #93
    "ami ha jól emlékszem még a kreszben is le van írva"
    Én meg erre csak azt tudom mondani hogy az sovány vigasz ha fejfádra azt írják hogy "pedig neki volt elsőbbsége".
  • molnibalage83
    #92
    Ez tény, de megcsinálták. 60-70 éve a robotpilóta irányt és magasságot tudott tarani kb. de azt is csak annyira jól, hogy kb. nem használták semmire. Ma me számokat és betűket pötyögnek be a számítógépbe és minden megy magától... Tolóerő automata,ami csak kell.

    Az autóknál a vezetés segítő dolgok lassan már alapfunkciók a középkategóriában is..

    A vezetésnek semmiféle élménye nincs sokaknak. Nekem pl. feladat, kurvára ne élvezem. Nem is csinálom ha nem kell.
  • bundasjezus
    #91
    Erre csak azt tudom mondani, ami ha jól emlékszem még a kreszben is le van írva, hogy a volán mögé megfelelő egészségi és lelkiállapotban kell ülni. Szerintem ez a baleset óta a vétkes illetőben is tudatosult.
  • bundasjezus
    #90
    Egy repülő robotpilótájának azért valljuk be, sokkal egyszerűbb dolga van, mint a Tesla Autopilotjának. A levegőben kicsit kevesebb az ismeretlen az egyenletben. Nyilván érthető az irány, hogy ha már a kombájntól a metrószerelvényig automatizálunk, akkor miért ne lehetne ezt a közúton is megcsinálni. A mérnökök csakazért is meg akarják csinálni, hiszen ez egy izgalmas műszaki kihívás. Vannak akik meg repülő autót fejlesztenek rendületlenül, az is szép kihívás, holott igencsak megkérdőjelezhető az értelme. Én arra fogadnék, ha jósolnom kéne, hogy meg fog valósulni valamilyen formában az önvezetés a közúton. Lehet, hogy méregdrága extra lesz, lehet hogy carsharing keretében fog működni, vagy vakok és gyengénlátók illetve mozgásukban korlátozottak közlekednek majd velük. Bármi lehet. De azt kétlem, hogy kizárólagossá válik az önvezetés a közlekedésben.

    Autógyártó szemszögből meg öngyilkosságnak tartom az önvezetést, mint funkciót. Ha a vezetés élménye az önvezetéssel megszűnik, akkor a vásárlókat teljesen hidegen fogja hagyni az autó, mint közlekedési eszköz. Az autó átlényegül háztartási géppé. Nem fogunk érzelmileg kötődni hozzá, olyan lesz számunkra mint egy kávéfőző vagy egy mosógép. Ebben az esetben pedig a jelenlegi töredékére fog visszaesni a termékpaletta. Nem lesz szükség ennyiféle típusú autóra, csak guruló szappantartókra. Gyártók mennek csődbe, munkások kerülnek utcára. Marad néhány gyártó, aki majd kielégíti az igényeket.
  • defiant9
    #89
    "Közúti ellenőrzésnél szépen rádugja a laptopot a rendőr a fekete dobozra és egy algoritmussal megkeresi azokat a képkockákat, ahol menet közben facebookozott, sminkelt, aludt, filmet nézett, be volt rúgva/drogozva stb. az illető."
    Nekem van ismerősöm aki védet úton haladva jobbról hajtottak ki elé elsőbbséget meg nem adva. Azzal védekezett az illető hogy a barátnője felidegesítette és azon járt az esze, nem a mackósajtot figyelte, ez a szitu is kivédhetetlen a módszereddel.
    Ilyenkor nyilvánvaló az anyagi kár, mert a biztosító amortizáltnak veszi a járgányod ami neked teljesen jó volt még, + beütötte a térdét, semmi komoly nem volt, mégis azóta is fáj neki néha, már soha nem lesz olyan mint korábban. Ez emberi szervezet nem a tökéletesen javításra van hangolva, idős korban minden korábbi sérülés árát hatványozottan fizetjük meg.
    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2018.08.08. 17:10:03
  • molnibalage83
    #88
    Nem trendi, logikus fejldődési lépés. Kérdés, hogy sikerül-e megugrani. A repülőgépeket régen a két szép kezükkel vezették az emberek. Ma nagyrészt robotpilóta. A statisztikákon meg is látszik a difi a többi műszaki fejlődéssel együtt.

    A trendi inkább a szél/napenergia és smart grid nevezetű ökörség.
  • bundasjezus
    #87
    Az arány a hype miatt fordult meg. Trendi lett az önvezetés. Ennyi. Holnap meg más lesz a trendi.

    Musk akkor sem volt sehol, amikor feltalálták a villanyautót, mégis szenzációként adja el. Az önvezetés egészen régi igény, de nem feltétlenül az autóiparban. Bányadömperek, kombájnok, traktorok, metrószerelvények esetében már rég meg is valósult, mert ott volt értelme és technikailag is adottak voltak hozzá a feltételek.

    Wankel motort és üzemanyagcellás autót is fejlesztett egy időben boldog-boldogtalan. Látjuk mi lett belőle. Aztán az LPG lett a megváltónak kikiáltva, aztán a bioüzemanyagok, aztán a CNG, most meg a villanyautók egy kis önvezetéssel megspékelve. A technikai fejlődés mindig is ilyen volt. Próbálkozunk, fejlesztünk, tesztelünk, aztán ami életképes az maradhat, ami nem az kirostálódik.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2018.08.08. 17:02:07
  • defiant9
    #86
    "a sofőrök 99,85%-ka halálos baleset nélkül vezetet"
    Ez a szám közel sem így fest ha mondjuk a maradandó sérülésekre vetíted, és ugye nyomorékként élve sem olyan vidám az élet.
    Valamilyen szinten maradandó sérülést szenvedettek száma 60x nagyobb mint az elhalálozottaké. Ebben persze a teljes spektrum benne van nem csak aki hivatalosan is rokkant lett.
  • molnibalage83
    #85
    Én is szkeptikus voltam kezdetben a fejlődés ütemét nézve. Most bizonytalan vagyok, de látom a fejlődést.
  • paragic
    #84
    Más.
    Emlékszem rá, hogy 2010 környékén is voltak már itt cikkek a Google, Audi és Nissan önvezető autóiról (Musk még sehol nem volt, hallod ezt, bundasjezus?). Akkor még csak olvasgattam a hozzászólásaokat és kb. a hozzászólók 3/4-e szkeptikus vagy ellenséges volt a technológiával szemben, pl: "ebből 100 éven belül nem lesz semmi" vagy "soha nem adnám át a vezetést egy gépnek".
    Eltelt kb. 8 év, és az arány teljesen megfordult.
    Ilyen gyorsan tudnak változni a dolgok.
  • bundasjezus
    #83
    A referencia a 0 koporsó. De 15-nél járunk a példában. Lehetne 10 ezerből 10 ezer is.
  • M2 #82
    “Nem az ember alkalmatlan a feladatra”

    Dehogynem! És nem csak a balesetek miatt. Ember nem tud például:
    - százzal haladva centi pontossággal besorolni egy menetoszlopba, amit az előzetes kommunikáció után a többi ember nyitott neki,
    - ütközés nélkül, folyamatos mozgással áthaladni egy kereszteződésen, ahol keresztező forgalom van,
    - tömegesen lejutni a Balatonra koccanás és ebből adódó dugók nélkül, de még baleset sem kell, egy erőszakos majom be tudja állítani maga mögött a pályát,
    ...és még sorolhatnám.

    Nálam például annak is ugrana a jogsija, aki nem fogja föl, hogy tömegben az autópályán a belső sáv 110-120-as sebességre áll be.
  • molnibalage83
    #81
    De ez nem referencia, mert nincs távolsággal súlyozva, mert a távolsággal arányos az idő és az idővel nő a kockázat a forgalomban.

    Lövésed nincs a témáról... A statisztika alapjait sem érted.
  • bundasjezus
    #80
    Minden 10 ezer közlekedő emberből 15 halt meg közúti balesetben. Ennél beszédesebb számot nehéz mondani. Számomra ez többet mond, mint az utaskm.
  • molnibalage83
    #79
    Még mindig nem utaskm-re számolsz. Ez így nevetséges...
  • bundasjezus
    #78
    A világ útjain kb. 1 milliárd autó közlekedik. Nagyvonalú leszek és azt mondom, hogy ekkora autó mennyiséghez tartozik 1 milliárd sofőr is. Az 1,5 millió haláleset az 1 milliárd sofőr 0,15%-a. Úgy is fogalmazhatnék, hogy 2013-ban a világ útjain a sofőrök 99,85%-ka halálos baleset nélkül vezetett. Persze ez becslés, mert nem csak sofőrök halnak meg, hanem utasok is, egy autót több személy is vezethet stb, szóval vannak benne elhanyagolások, de nagyságrendi tévedés nincs benne.

    Leírva persze, hogy nagyon soknak tűnik naponta 4100 ember. De 1 milliárdhoz képest nem sok. Nem is akarok relativizálni, mert egy halál is túl sok. Csak az arányokat akarom érzékeltetni, hogy összességében egyáltalán nem működik olyan rosszul az ember általi autóvezetés, mint ahogy be próbálják állítani. Bőven van rajta mit fejleszteni, de nem biztos, hogy azzal kell kezdeni, hogy éppen az embert vesszük ki a rendszerből.

    Lehetne hozni példának a dohányzás, az alkoholizmus vagy akár a stresszes életmódból fakadó betegségek halálozási számait is. Ezek is rengeteg embert visznek a sírba. Szóval van mit söprögetni a társadalom háza táján amúgy is.