39
  • Norbi507
    #39
    Ha egy kép jó, akkor azt "veszik", ha nem nem.
    Hogy mennyiért az már más kérdés. Biztos van olyan újság, aki amatőr/kezdő fotós képeivel nem is foglalkozik, csak az ún. "profi" fotósok képei kellenek nekik.
    Amelyik újság a jó "amatőr" fotókkal is örül mert szépek, valamivel olcsóbbak is talán, az is jó. Egyik sincs hátrányban, a profi, az nem emiatt fog elszegényedni, az amatőr meggazdagodhat, de mindig voltak amatőrök, és jobbak/profik..
  • jackoneill90
    #38
    RealPhoenixx szívesen elolvasnám amit írtál előttem, csak sajnos egy szavad nem értem. Persze lehet hogy angol a billentyűd, ezért nincsenek ékezetek. Akkor bocs.
  • RealPhoenixx
    #37
    A cikk lenyege nem is egeszen az amit probal tukrozni, sokkal inkabb az, hogy valojaban:

    - 23 eves ferfi, aki valojaban csak srac
    - felesege es gyereke van
    - nemreg jott ki a sulibol, tehat palyakezdo
    - es ez a palyakezdo panaszkodik, holott bar a palyakezdo nem amator, de a munkaja nem er sokkal tobbet kezdetben mint egy amatore


    Amit itt leirtak, marha modon hasonlit a kovetkezokhoz:
    A NAGY TUDOSOK megallapitottak, egerek reven, hogy a mobiltelefon nem karos /meg johogynem azt allapitottak meg, hogy: EGESZSEGES/.
    Ugyanakkor a kiserlet lenyege nem volt mas, mintsem: az eger joval gyorsabban eli az eletet mint az ember, s megiscsak az embereknek kijaro intenzitassal vegeztek a tesztet, ez kb olyan, mint:

    Valaki egy lassitott felvetelen bemutatott szabadon eso golyon akarna demonstralni idegeneknek vagy tudatlanoknak azt, hogy milyen gyorsulassal bir a gravitacio itt a foldon, csak eppen elfelejti elmondani: bocsi fiuk, ez lassitott felvetel

    De mondhatnek mas peldat is, mikor az angolok, vagy amcsik, vagy egyebb mas fejlett vilagbeli allam tagjai a kovetkezot csinaljak:
    - ujjal mutogatnak masokra, racionalizalva hogy o miert szegeny szerencsetlen, es az a dolog ami ot eleri az annak es annak a hibaja, s nem tudja kimondani az igazsagot: bocsi, en vagyok a toketlen szarevo faszkalap
    (merthogy nem tanultam, inkabb jatszottam, az az atkozott japcsi vagy magyar vagy roman pedig tanult mikor en meg mindig csak jatszottam, de a kurva anyjat akkor is az az olcso cigo idegen, aki bejott az orszagomba, nah AZ A HIBAS, NEM EN) --mennyi de mennyi ilyen idiota van

    NB: ami pedig jo, legyen az veletlen, vagy akarminek a kovetkezmenye, az akkor is jo, ha pedig ez a taknyos palyakezdo nem tanul meg rendesen fotozni, akkor pedig majd 60 evesen is ugyanigy fog sirdogalni
  • farxis
    #36
    profi, okos fotos csak iphone-t használ a fotózáshoz. csúcstechnia csúcsminőség!
  • TeDDyRuSh
    #35
    Lefordítom a mondandómat BaliBoynak is, hogy megértse. Csak úgy mint minden szakmához, kell egy bizonyos elhivatottság, szakmához való lojalitás, szerelem. Amilyen példákat írtam, azzal általában találkozik egy szakmabeli. Ha jól is sikerülnek a képek, akkor ért is hozzá. Én ezt előtérbe helyezem a technikával szemben. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mindezeket egy kompakt géppel csináld, vagy mobillal. Szükség van a "jó cuccra", hogy minél igényesebben csináld azt, amit csinálsz.

    A lényeg, hogy valaki nem válik autómatikusan jó fényképésszé azzal, hogy van pénze egy jó gépre és éppen jókor volt jó helyen. Ezek mellett el kell ismerni, hogy sok ügyes amatőr fotós van országszerte, sőt, jó pár jobb, mint egy-két magát fotósnak tartott szakmabeli.

    A lényeg, hogy a jó fotós megbírkózik az akadályokkal, kreatív a munkájában, uralja a helyzetet és olyat képeket ad ki a kezéből amire büszke és képvisel egy minőségi minimumot. Nem utolsó sorban pénzre tudja váltani a tudását.

    Szerintem a te elméleted túl sarkított, sőt teljesen kifordított. Ha igaz amit leírtál magadról, akkor valószínű te is jó operatőrnek tartod magad, vagy legalább is tudod, hogy az átlagnál jobb vagy. Értened kellene, hogy mit akarok, de...
  • Bren X
    #34
    A digitális gépek demokratizálják a fotózást, mint ahogy a digitális kamerák a filmezést. Szépen kiderült, hogy sokaknak van jó érzéke a fényképezéshez és ehhez már jó felszerelést is tud magának vásárolni. Persze a pénztárcájához és a tudásához mérten.
  • GG
    #33
    Ezt nagyon jól megfogalmaztad :D
  • BaliBoy
    #32
    Tehát ha
    - lefotózok egy 100 fős óvodát
    vagy
    - egy mobiltelefon fényképezőjével órákon át visszatartott vizelettel lefotózok egy celebet
    - vagy órákon keresztül guggolok ugyanott, hogy ugyanabból a szögből örökítsek meg egy szalagavatót
    akkor én már igazi fényképész vagyok....
    Ez igen. Ez nem semmi egy elmélet. Azzal ne is foglalkozzunk, hogy volt-e értelme a madárlesnek ha egy kiskompakt géppel és/vagy full szar képeket csinált.

    Sőt! Ezen elvek alapján én kapásból igazi operatőr is vagyok mert
    - jó néhány szalagtűzőt, ballagást kameráztam végig
    - amatőr színészekkel csináltam filmeket (minusz 10 fokokban is)
    ....

    Ha ezek a dolgok így mennek akkor elég sok "igazi fényképész" van a világon.
  • TeDDyRuSh
    #31
    Az igazi fényképész ismérvei:

    - lefotóz egy 100 fős óvodát, ahol csupa mosolygós kép születik
    - ha kell 50 kilós felszerelést cipel a fél országon át, hogy jó képei legyenek
    - órákat gugol egy 5 végzős osztályos gimiben, hogy a legjobb szallagavatós pillanatokat megörökítse
    - 3 órát ázik az esőben, hogy a legjobb villámot elcsípje
    - napokat van madárlesen, a legszebb pillanatokért
    - a legkancsalabb lányból is királylányt varázsol képein a ballagási albumba
    - a legszerényebb lánynál is eléri, hogy a legszexisebb oldalát mutassa
    - órákon át visszatartja a vizeletét, hogy elcsípje egy celeb 5mp-es kocsiba szállását
    - képes összeveszni bármelyik laborral, hogy a számára legmegfelelőbben szűrjék ki a papírképeket
    - porban, sárban fetreng, hogy a legszebb nézést elkapja kis kedvencünknek
    - aknák között rohangál, hogy megmutassa egy távoli ország szívbemarkoló arcát

    És csak ezek után jön a technika.
  • GG
    #30
    Már a dolog odáig fajult hogy ha valakinek van röpke 600 ropija egy full frames gépre és mellé 200 ezre egy alap optikára akkor tudd fotozni.. :P De az a bajuk a profiknak, hogy ők az iskolában tanulták a fotozást hosszú hosszú évek alatt míg az "amatörök" autodirakta modon tanulták meg azt maguktól és fotoznak jól mint ők :D És ők nem pénz éhesek mert nem a munkájuk az.
  • Tetsuo
    #29
    Na ja, nehez egy kitomott denevert szerezni. ;)
  • Amergin
    #28
    Istenem, ez borzasztó! Hová jut így a világ, ha már boldog-boldogtalan fotózhat???
  • gmagich
    #27
    Erre csak annyit mondok, hogy mikor tanfolyamra jártam, előhoztak egy amerikai csákót példaként, aki egy autóban utasként haladt át egy alagúton. Tetszettek neki a fények és épp nem volt nála semmi fotós cucc, ezért fogta a mobilját és kattintott. Feltöltötte az iStockPhoto-ra és ő sem gondolta volna, de úgy vették/vitték a képét, mint a cukrot, mert bár se komponálás, se technika, se átgondoltság, semmi nem állt mögötte, mégis olyan szinten kapta el azt a pillanatot, hogy osztatlan sikert aratott. Ennyi. Nyilván ilyen denevéres képet semmilyen amatőr nem fog csinálni a kompaktjával, mint ahogy az a csaj sem a Margit szigeten, aki a szaladó mókust akarta elkapni mobillal, de a fenti példa ékes bizonyítéka annak, hogy sokszor elég az, ha jó helyen vagy, jó időben és csak gondolkodsz (vagy nem gondolkodsz) és lősz. Ettől még lehet profi egy kép. Noha amatőr szinten, de kb. 10 éve fotózom, és nekem is volt olyan szituáció, hogy Görögországban ott álltam egy csodaszép lépcső előtt és már 36-odjára próbáltam újra, mégsem sikerült elkapni úgy, ahogy szerettem volna, ellenben autóból 100 km/h-s sebesség mellett tudtam olyan képet készíteni Magyarországon, hogy mindenki azt mondta rá, hogy húúbaz.eg, honnan töltötted le. Tehát nekem senki ne mondja, hogy egy jó kép CSAK felszerelés kérdése. Lehet valakinek 1D Mark 15-je, ha vak, mint a sötét éjszaka, és semmilyen szépet nem lát, ami előtte van, illetve igaz ez fordítva is: valaki kompakttal is készíthet meseszép és érdekes képeket, ha van fantáziája, úgy, olyan oldalról látja meg a dolgokat, ahogyan csak kevesek. Ennyin múlik, nem máson.
  • gere1
    #26
    sirjuk rijjunk, h szegeny tulfizetett profifotosok nem tudnak haladni a korral. jajjj mi lesz veluk jajj.

    ugy emlekszem a loszerszam-keszitoi szakma is eroteljesen visszaszorult, miutan a sok rohadek ember a kozlekedeshez lovak helyett az un. "auto"-t kezdte el hasznalni.
  • hopp
    #25
    Nem sírni kell, hanem vagy a) kiemelkedő minőségűt b) egyedit kell alkotni. Az a) pontot nagyon sokszor az amatőr is tudja teljesíteni, és ha kevesebbet kér érte, akkor nyilván tőle fogják megvenni. A kapitalizmus sajnos így működik. A b) pontot nehezebb teljesíteni, viszont a profik itt többnyire előnyben vannak, mivel nagyon sok dolgot egy amatőrnek esélye sincs lefényképezni "egy kattintással". Lásd például ezt.
  • BaliBoy
    #24
    Egyetértek. Az igazi tehetséges fotós nem utómunkával döbbenti le az embereket hanem magával a nyers képpel. Akkor ért igazán a fotózáshoz, hogy ha a felszerelését tudja úgy "manipulálni", hogy tökéletes kép legyen a végeredmény.
    Egyébként meg a szabályok arra vannak, hogy legyen mit áthágni. :) A világon elég sok ember bebizonyította már, hogy úgy lehet maradandót alkotni, hogy nem úgy gondolkodnak mint mindenki más/nem ragaszkodnak szabályokhoz és törvényszerűségekhez.
  • galocza
    #23
    "Ha már javítgatni kell egy fotón (azzal a drága és népszerű programmal) az már nem igazi fotózás."

    sokat merengtem ezen, és valahogy én is így gondolom. gépen elvégzett beállítások + szűrő/optikakonfig ér, de utólagos manipulácó nekem mindig csalásnak tűnt vhogy.
    biztosan sokan felhördülnek, hogy "miii??? hát mire való akkor a digitális technika?", de számomra mégis az a kép, ami akkor a gép boszorkánykonyhájában elkészül. viszont el tudom fogadni, hogy más utólag manipulálja a képeit - neki az a képfájl amit áttölt a szgépre, csupán alapanyag.
    mindamellett egy csomó, tanított szabályt nem tartok be, mert én a saját örömömre kattintgatok, és a képeimnek egyvalakinek kell megfeleljenek, nekem.
    ezek is azt mutatják, hogy felesleges szabályokat alkotni, és azok betartására mindenkit kötelezni. ez is olyan kreatív tevékenység, ahol mindenki meghatározhatja a saját törvényeit.
  • fade2black
    #22
    1992ben egy félprofi slr 320.000Ft volt. obik is itt mozogtak.

    egy D300S most ~340.000Ft. árban uaz csak közben eltelt 18év. Akkor egy lakás ára volt, most 2havi fizu. Lehet hülyén nézni de a technika olcsó lett.

    1992ban ha meg akartál tanulni elmentél egy tanfolyamra.
    Most fent a neten ingyen a tanfolyam.

    1992ban ha gyakorolni akartál ~1400Ft volt kedvezményesen egy tekercs film + előhívás.
    Most ingyen nézegeted a monitoron.

    1992ben labor kellett a retushoz.
    Most ott a szgép mindenkinek a lakásában.

    érthető gondolom.

    és ez akkor a D300 szint, félelmetesen jó fotokat látok nap mint nap 50.000Fts kiskompaktokból kipotyanni. flickeren vagy akár fotozz.hun
  • gulyasandras
    #21
    "Amateurs worry about sharpness.
    Professionals worry about sales.
    Photographers worry about light."
  • 5Dani
    #20
    Az amatőrök legnagyobb előnye, hogy ott vannak mindenhol. Tehát ha előre nem tervezhető, de hírértékkel bíró eseményről akar egy médium tudósítani, akkor szakmán kívüli fotós képét fogja megvenni. Érdekes, hogy itt majdnem mindenki képminőség felől próbálja definiálni a sajtófotót, pedig evidens hogy egy mobillal készített kép sokkal jobb, mint egy 1Ds/D3-al nem elkészített.
    A cikkben írt jelenség sajnos létezik, a kiadók lustasága/szarrágósága valóban hivatásos fotósok állásába kerül.
  • BaliBoy
    #19
    Nagyon jó kérdéseket vetsz fel. Nekem is ezek szoktak az eszembe jutni. Én is láttam már olyan képet, hogy alig hittem el, hogy milyen "gyenge" géppel készült. És ilyenkor lehet elgondolkodni, hogy vajon a fotós ilyen profi vagy csak egy véletlennek köszönhető az egész. Jó időben, jó helyen, (jó fénynél :)). Hiszen sok profi fotós híres képe is a véletlennek köszönhető. Úgy gondolom, hogy leginkább az választja el a profi fotóst az amatőrtől (amennyiben tényleg a tehetség miatt nevezhető a fotós profinak), hogy észreveszi ezeket a "véletleneket" és meg is tudja örökíteni azokat.
  • bakagaijin
    #18
    Azért ez nem ilyen egyszerű. Van elég sok spec eset ami csak a profiknak van. Példák amik az eszembe jutnak

    1. Sok helyre be sem engednek sajtóigazolvány, meghívók, szűrés, egyéb nyakbaakasztók nélkül. Tehát itt esélye nincs külső embernek fotót készíteni.
    2. Sok fajta fotó csak extrém telével készíthető, baromi sok várakozás és próbálkozás után. Sport, paparazzi, állatfotók természetben. De gondolom ezen kívül van más sok egyéb technikai cucc, trükk, stb. ami csak barkácskedvűeknek, kísérletezőknek hozzáférhető. Bármi ami több mint egy "katt" egy tetszőleges fényképezőgépen.

    Azért az elég egyértelmű, hogy nem a "csőtörés alsónekeresden" témájú képekkel kell próbálni versenyre kelniük a fotósoknak (a cikkben imho részben emiatt megy a sírás), hiszen aki épp ott van kezében egy mobiltelefonnal az lépéselőnyben van a fotóssal szemben, aki viszont messze van és előbb oda kell mennie...

    Szóval röviden: meg kell keresniük a piacukat a fotósoknak.
  • eto demerzel
    #17
  • Piel
    #16
    30 éve fényképezek, ezért elmondhatom: A mai napig óvom a réges-régi Prakticámat, ami tükörreflexes és cserélhető objektíves. Nagyon jó képeket készítettem vele, több ott virít a falon A4-esben a családnál. De jöttek az olcsó digitális gépek és nekem is be kellett szereznem egyet, mert egyszerűbb rátölteni a számítógépre, ha meg akarom mutatni valakinek, akkor ott a laptop, el lehet küldeni, egyszerűbb vele bánni. Ha már javítgatni kell egy fotón (azzal a drága és népszerű programmal) az már nem igazi fotózás.
    Szerintem gyenge géppel is adott körülmények között is készülhet remek fotó. Láttam ilyet!
    Egyszer láttam a tv-ben egy igazi fotóst. Mutatott egy képet az egyik hidunkról, majd a riporter megkérdezte: Mi ebben a különleges? Válasz: - Az, hogy éjszaka, egy 180 km/óra sebességgel haladó repülőgépről fényképeztem. - Mellesleg jó kép volt, de elgondolkodtam: a képbe mit adott bele a technika, és mennyi volt ebben a tudás? Meg tudná-e csinálni ugyan ilyenre újból? Nem vagyok benne biztos! Ha a gép kell hozzá, akkor miért ő az igazi fotós, ha nem a gépen, hanem a tudáson múlik akkor másik hasonló géppel is meg kell tudnia csinálni ugyanazt. A fotósok nagy része csak a technika vívmányait használják ki, és az igazi fotósnak mondott embereknek jutott annyi vagyon, hogy meg tudják venni a csúcs masináikat.
    Ja kérem! Ha nyerek a lottón, akkor én is profi fotós leszek!
  • Glutamin
    #15
  • Glutamin
    #14
    http://farm3.static.flickr.com/2318/2311674993_399bfddeaa.jpg

    És ez egy k850-es mobillal készült. Ma már egy alap DSLR-t szint bárki megengedhet magának, akit érdekel a fotózás. Aki eddig a komolyabb eszközparknak köszönhette a profi mivoltát az lassan tényleg kezdhet csomagolni. Akiben meg több is van annak továbbra is lesz piaca.
  • toflehi
    #13
    Ez marhaság, Te nem értesz a fotózáshoz. Fényképezni jelenleg csak DSLR-től (esetleg EVIL-től) felfelé lehet. A telefonok kamerái meg az úgynevezett "kompakt", fényképezőgépnek látszó tárgyak nagyon ritka esetben, egészen ideális körülmények közt alkalmasak igazi fénykép készítésére és itt nem csak a jó fényviszonyokra gondolok. Azoknál ugyanis a mélységélesség szinte végtelen, a színfelbontás csekély, a beépített objektívjeik pedig a nagy zoom-átfogás érdekében feláldozzák a minőséget minden szempontból (torzítás, flare, bokeh, vonalas felbontóképesség, CA stb.).
    Én egyszer fotóztam egy délutánt egy DSLR-rel, jó obival, több évnyi kompakt fgép (különböző típusok, többnyire Canonok) használat után, majd mikor letöltöttem a képeket szgépre azonnal nyilvánvaló volt, hogy semmi értelme a továbbiakban kompakt gépben gondolkodni.
  • Glutamin
    #12
    Ma már bárkinek elérhető egy tükrös gép. Amelyik profi attól fél, hogy kiszorul az nem profi. Az igazán jó képek továbbra is eladhatóak lesznek. Nem attól lesz valaki profi, hogy egyszer befektetett egy nagyobb összeget a felszerelésbe. ennyi erővel bárki jó zenész lehet, mivel a hangszerek ára alacsonyan van.
  • Molnibalage
    #11
    Régen a lópatkolásból is kevesek éltek meg jó vagy rosszul. A világ változik.
  • FoodLFG
    #10
  • BaliBoy
    #9
    Az a helyzet, hogy amíg régebben inkább csak kiváltság volt az, hogy volt valakinek fényképezőgépe (költségek miatt), ma már tulajdonképpen bárkinek hozzáférhetővé (megfizethetővé) váltak akár a jobb gépek is. És hát a nagy számok törvénye. Míg régen kevés emberből könnyebb volt kitűnni, most sok emberből nagyon nehéz. És semmi köze nincs az egészhez a közönség igénytelenségének.
    Az esetek elég jelentős többségében a profi fotóst és az amatőrt a pénz (felszerelés) választja el és nem feltétlenül a tehetség.
  • scnad
    #8
    Ennek elég "savanyú a szőlő" szaga van. Az természetesen egyértelmű hogy egy kompakt géppel nem lehet kristálytiszta képet készíteni egy 300 méterre repülő sirály fejéről, viszont egy kép nem attól lesz igényes hogy 487964387 KWD -os géppel lőtted. Megfelelő ügyességgel, jó fényviszonyok mellett egy normálisabb AF -os mobilkamerával is lehet kiváló képeket készíteni ( már ha tényleg "érzed" ).
  • DeviloftheHell
    #7
    hát azért azt megnézném hogy gyenge fényben tökéletes fotot csinál egy kompaktal azért hamár fotozással akar pénztkeresni szerezzen már be egy dslr gépet még az olcsobbak közül is, és azon nagyon sok mulik a képnél mennyire látja és érzi azt amit leakar fotozni jó pillanatban stb
  • gosub
    #6
    A régen jo képeiröl hires NG is eligénytelenedett, mintha csak belterjes haverok gyenge képeit közölnék. Pedig amúgy rengeteg amatör, de mégis messze profi minöségü képet találni. Meg a kiadok is lopják ezerrel. Egy ismerösöm képeit rendszeresen. Képesek a filckeren lévö 800X600-as képet megvágni, interpolálni és oriásplakátra nyomni. És szarnak fizetni, letagadják.
  • pasi29uk
    #5
    Tévedsz. Témán, a meglátáson múlik minden...
  • pasi29uk
    #4
    Ezek a képek nem sárgulnak, nem romlik a minőségük csak több többb többbbbbb lesz!!! elájulok
  • mad mind
    #3
    Pont a fotózás az, aminél egy amatőr ugyanolyan jó képet képes készíteni mint egy profi. A legtöbb a beállításon, meg a fényeken múlik, és nem a gépen.
  • psishock
    #2
    pont ezt akartam én is említeni, ez dettó így van az élet minden területén, a zeneiparban és többi szakmákban is. Ha igénytelen a fogyasztó, hiába kiabálnak a tapasztalt szakmabeliek, egy amatőr munkának dettó ugyanolyan értéke lesz a vásárló szemében, mint egy professzionálisnak, és ezt a megrendelő cég is látja, az olcsóbbat fogja választani. Természetesen gőzerővel tovább törekszik, hogy még lejjebb vigye a fogyasztó igényeit, így végül még egyszerűbb és költségtelenebb dolga legyen.
  • Tetsuo
    #1
    LOL Ez igy van az elet minden teruleten. Pl a zeneiparban is..
    A libsi kapitalizmus kitermelte maganak a fogyasztoi igenytelenseget es egy szabadpiacnak latszo csatateret, ahol a szbalyokat nehany multi hozza, egyellore -szerencsere- kesve.