11
  • Aldor
    #11
    ziipp: "Ezt szerintem úgy lehetne megoldani, hogy a legrosszabb, és a legjobb véleményeket nem számítjuk, és azt nézzük ami közötte van. Valamint bizonyos mennyiségű reklamációnak kell érkeznie, hogy valóban megkérdőjelezhessék egy tanár hozzáértését. Sőt olyan tanár is van, aki zsarnokoskodik, bizonyos embereket állandó jelleggel szivat, stb. Ez talán egy jó módszer, hogy kiszűrjék őket."

    Ilyen gondolatmenettel (vagy ebből kiindulva) valóban jól működhet ez a rendszer.
    Ami pedig a jó tanár, rossz tanárt, ilyen suli, olyan sulit illeti..
    Avval mind egyetértek, hogy
    -Sokban függ a tanár tudásától és fegyelmezési képességétől.
    -Odatesz a húzó diák, huzandó diák, dumálós partyk, zúzó partyk stb. ARÁNYA
    -Osztály összhangja, együttműködése is számít.
    De
    én sokat gondolkodtam, hogy hogyan is néz ki az egész oktatási rendszer alapja, alappillérei. -na igen, most jön az a rész, amiért egyszer megköveznek majd :P -
    Elsősorban felhoznám a motivációt, a célokat, hogy miért is küzd / szenved / gürcöl / tanul / parancsnokol stb. az ember. Másodsorban, látja e az alagút végét? Egyáltalán önmaga választotta az adott küzdelmet, vagy kényszerítették rá?!

    Tehát, én ,mint 17 esztendeje vala, felsírt deák, úgy vettem észre, hogy sorstársaim tömegesen, azért vannak ellene mindennemű tanulásnak, mert egyszerűen nem választhatnak, hanem van egy adott útvonal, és CSAK azon "lehet" végigmenni ha akarnak érvényesülni az életben, miközben más utak is vannak. És ezalól én sem vagyok kivétel. Pl. nemrégiben volt kisérettségi, és akármennyire is akartam elolvasni olyan dolgokat, amik nem érdekelnek, nem sikerült. (Mégha el is olvastam, nem maradt meg)
    Általános igazság, hogy akit valami érdekel, abba az irányba fog lépni, ezzel gondolom nem mondtam újat, viszont szvsz nagyon is erre kellene építeni, mert akármilyen seggidióta, faszparaszt stb. valaki, ha valami elkezdni érdekelni, akkor abban a témában tanítható, méghozzá minimális fegyelmezéssel!

    UI.: Most, hogy megin gazdasági recesszió van, jöhet a III. VH és akkor a "probléma" szó szerint ki lesz írtva...
  • ch13
    #10
    1,Hát a jó tanáraimat két kezemen meg tom számolni és furcsa náluk meg vagyok 4-es......
    2,A rossz tanárokat ki kéne rúgni sőpőrjék a szemete vagy készüljenek fel órára, mert az is előfordult hogy jobban tudtuk a tanárnál!!!
  • ziipp
    #9
    Van igazság abban, amit mondasz. De ritkán adott az ilyen légkör, mondhatni átlagon felüli. Megint más kérdés, hogy az ilyen osztályok tele vannak "kockákkal", akikkel a magamfajtát őrületbe lehet kergetni. Egyszerűen nem tudok mellettük meglenni, olyanok mint a droidok, gondolkodás nélkül darálnak, *sóhaj*. Na ez volt a személyes kifakadás rész.

    Vissza a témához: egy átlagos osztály úgy néz ki, hogy vannak a húzó emberek, és vannak akiket húznak. Magatartásilag is két részre oszlik a csoport: vannak, akikkel nincs gond, és vannak akikkel van. Ha egy tanár nem tudja kezelni a rosszalkodókat, lőttek a tanításnak. Tehát, egy tanárnak, tudnia kell fegyelmezni. Nincs kibúvó. Aki erre nem képes, az nem jó tanár. Csak ezután lehet beszélni a tanítási módszerekről. És hogy mennyire a tanáron múlik minden: egy kisgyerekből, amikor belép elsősként az iskolába, bármi lehet. Gépészmérnök, orvos, ügyvéd, asztalos - bármi. Mindez attól függ, hogy milyen hatások érik, jó-e a matek tanár vagy sem, esetleg az irodalom tanár kiemelkedő, stb. A gyerekek az anyag, a tanár a szobrász, csak a szobrász tehettségén, hozzáértésén múlik, hogy milyen szép lesz a műve.

    És ahogy, az A38 is írta, a tanárok között sok az olyan, akiket máshova nem vennének fel. Belőlük lesznek majd azok az emberek, akik a következő generációk életének alapjait lerakják. Messzemenően nagy felelőtlenség, hogy ezt hagyjuk.

    Wittigennek igaza van, nyilván a gyerek nem tud majd objektívan nyilatkozni az iskolai helyzetről. Ezt szerintem úgy lehetne megoldani, hogy a legrosszabb, és a legjobb véleményeket nem számítjuk, és azt nézzük ami közötte van. Valamint bizonyos mennyiségű reklamációnak kell érkeznie, hogy valóban megkérdőjelezhessék egy tanár hozzáértését. Sőt olyan tanár is van, aki zsarnokoskodik, bizonyos embereket állandó jelleggel szivat, stb. Ez talán egy jó módszer, hogy kiszűrjék őket.
  • Wittgen
    #8
    Azért van hátránya is ennek a német rendszernek. Pl a szülők honnan tudják, hogy milyen a suliban a légkör, milyen felkészült a tanár? Nem ők vannak ott, hanem a kölykeik. Azok meg azt mondanak otthon, ami az ő érdeküket szolgálja. Hisz aki volt diák az tudja, hogy voltak olyan dolgok, amiket az ember szívesen másra kent (pl "xy miatt mindenki 1-est kapott" (pedig csak a diák, mert nem tanult), stb...).

    Szóval ez az értékelés eléggé nem a valóságot tartalmazza.

    És igen, az oktatást meg kell reformálni. A diákok jogait némileg korlátozni, a tanárokét növelni (köztük a fegyelmezés eszközeit engedélyezni), valamint tanári oldalon a szakmai felkészültséget és hozzáállást felülvizsgálni (aki szar tanár, az ne taníthasson).

    É közgazos voltam régen és voltak jó, valamint szar tanárjaim is. A jó tanárok óráin (pl programozás, számvitel) mindenki versenyzett a másikkal, hogy pl ki tud kevesebb karakterből jobb kódot kihozni, adott számviteli problémát ki tud jobban megoldani, stb. És csodák csodájára a jó tanánrok által tanított tantárgyakból az osztályom teljesen jó átlagot ért el, míg a gyengébb tanároknál baszott mindenki az egészre (pl a magyar tanárunknál).
  • Vorpal
    #7
    Ott a pont.
    Közép harmadiktól látni lehetett ki lesz tanár.
  • nickwearby
    #6
    Az egy nagyon szerencsés helyzet,amikor kölcsönösen tudják a tanárok és a diákok inspirálni egymást.
    Ilyen is van, de sajna nem ez a tipikus.

    Nálunk pl. gimiben is megvolt ez, csak felemásan, mert a humán beállítottságú osztály nagyon jól működött a humán tantárgyakból,
    kémia, biosz, stb. órákon viszont nagy 0, illetve a tanárok némelyike elkönyvelte az osztályt rossznak.
  • nickwearby
    #5
    "Frissen végzett tanár/vagy tanító volt, aki lelkesen nekiállt az elmaradottabb gyerekekkel foglalkozni, mert nem akarta őket "elveszíteni". Mire a tanári kar egyöntetűen figyelmeztette, hogy ezt sürgősen hagyja abba."


    Ez szomorú :(

    És sajnos, csak megerősíteni tudom az alattam szólók által elmondottakat.
  • Commandante
    #4
    Fazekas-os tapasztalataim szerint gyakran sokkal többet nyom a latba az osztályok összetétele, mint a tanárok pedagógiai vagy szakmai tudása. Nálunk speciel ciki volt valamit nem tudni, úgymond az osztálytársakkal versenyeztünk. Nagyon jó példa erre egyik volt haverom, aki egy 3 hónapos betegség alatt unalmában hobbiból, autodidakta módon felkészült a biológia OKTV-re (spec.mat.-osként), és elsö vagy második lett csont nélkül. Vagy amikor a kémia OKTV nyertese 3-asért felelt kémiából a táblánál. :o)

    A német iskolákban a kissebségiek jelentik a legnagyobb gondot. Két hete pont egy hannoveri tanárnö szülinapi buliján voltam, hát... hallottam érdekes szorikat. Pölö amikor a diákok órán tucatnyi idegen nyelven (török, orosz, ukrán, lengyel, mittomén) beszélik ki szerencsétlen tanárt. Fene se tanítana ilyen helyen.
  • NEXUS6
    #3
    Hát én is végigtekintem eddigi diák pályafutásomat egyetemig bezárólag és egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány igazán jó tanárom volt.
    Igazán rossz tanárom viszont érdekes módon valahogy több volt.
    A jó tanár alatt nem azt értem akinél lógni lehetett, hanem aki normálisan át adta az anyagot és még az ember érdeklődését is felkeltette a tantárgy iránt, aztán sem verekedős nem volt, de a diákjaival sem akart lefeküdni, de mindemellett azért megkövetelte a dolgokat.

    Én csak egy fiatal csajszi panaszára M-léxem, aki mögöttem űlt 1X a vonaton. Frissen végzett tanár/vagy tanító volt, aki lelkesen nekiállt az elmaradottabb gyerekekkel foglalkozni, mert nem akarta őket "elveszíteni". Mire a tanári kar egyöntetűen figyelmeztette, hogy ezt sürgősen hagyja abba.
  • A1274815
    #2
    Azt is vegyük hozzá, hogy manapság azok mennek tanárnak, akiket másra már fel sem vennének.
  • ziipp
    #1
    Okos kezdeményezés. Igenis beszélni kell a tanárok alkalmatlanságáról, mert nagyon nagy felelőségük van, úgy is mondhatnánk: ember életek dőlnek az iskolapadokban. Eddigi pályafutásom alatt, ha csak a gimnáziumi éveimet nézem (5. osztálytól 12-ikig) kb. 70 különböző tanárom volt. Ez elég szar dolog. Átlagolva, van olyan tantárgyam, amiben minden 3/4 éveben tanárcsere történt. Pedig amikor az felvételiztem ebbe a gimnáziumba, viszonylag jó helyen, 600+ országos gimnázium listán a 300 hely környékén tanyázott. Az alatt a nyolc év alat, amíg én ott voltam, sikerül az utolsók közé csúszni.

    Hogy miért történt ez? Alkalmatlan igazgató, aki rossz döntéseket hozott, valamint gyenge tanárikar, ami nem mellesleg az igazgatónak köszönhető, hiszen ő vette fel őket. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány jó tanárom volt. És a jó tanár nálam nem azt jelenti, hogy minden második órában Quake2 a számtechben, vagy sportudvar. :)

    A gond az, hogy ezeknek a tanárok kezein nem csak mi mentünk át, hanem rajtunk kívül vagy több száz gyerek. Több száz ember, karrier, akik veszteséget szenvedtek a hozzá nem értő oktatók miatt. Ez tarthatatlan.

    Persze tudom, hogy van másik oldala is az érmének. Alacsony fizetés mellett mit várhatunk el tőlük? Egyetemi színvonalat biztos nem. De az alacsony kereset nem szolgáltat automatikus indokot arra, hogy valaki ne készüljön az órákra, vagy ne magyarázzon rendesen, egyszóval SZART SE csináljon. Több olyan tanárról tudok, aki eredetileg valami "jobb" képesítést akart, pl. ügyvéd, vagy eleve csak azért lett tanár, mert lightos meló, és nyáron 2 hónap szabadság van. Sírva nevetek. :D