29
-
BlackRose #29 "A weben már rég nem az angol a tartalom fő nyelve...", hát akkor melyik? Az lehet, hogy nem abszolút töbségben van mint azelőtt, de azért még mindég a fő nyelv. Különben ha lokálissan keresel akkor az adott nyelv a legjobb, ha pedig általánossan akarsz információt keresni akkor az angol messze a legtöbb eredményt adja, ha másért nem is akkor mert az angolszász kultura ma dominál, folyóiratok, dokumentumok, könyvek, stb. minden angolul van a legtöbb, és még a nem angol nyelvű cégek is ha valamit érnek akkor a sarokban van az "english" is, hogy rákattins... tehát nem mondom, hogy angolul mindent megtalálhatsz, pl. ha Kosztolányi Dezsőről keresel akkor magyarul sokkal jobban jársz, vagy ha igazi minőséges információ érdekel mondjuk a Zorba táncról akkor gögögül minőségesebb információhoz juthatsz mint angolul, de általában az angol nyelvel megoldhatod a problémáid nagyon nagy részét. Különben a fenster féle dolog ha mint advanced search akkor OK, de éngem nagyon idegesítene ha fenster-t keresnék, és ő Windows linkeket nyomna az orrom elé... pl. fenster prize Frankfurt kérdésemre ő azt felelné, hogy Microsoft Windows - prize 229 EUR - Frankfurt Betriebssystem GmbH... ufff sivalkodnák -
BlackRose #28 Ez mind OK, teljessen egyetértek, hogy ha tudod hogyan akkor a Google is meg más keresők is megtalálják azt amit akarsz, jómagam 10 éve netezek és nincs olyan dolog, amit nem találok meg de sokszor elég sok időbe telik míg megfelelő minőségű információra találok, és már ezért is nem vagyok megelégedve, viszont a legtöbb user az nem a mi fajtánkból van, nem töltött néhányezer órát a neten és nincs neki magas logikai, lingvisztikai tudása és még kevésbé tudja a dolgokat összekötni, na ezek a felhasználók határozzák meg egy szolgáltatás vagy egy termék sikerét, és ezek a saját bevallásuk szerint nincsennek megelégedve a keresőkkel, én nem mondtam, hogy a Google nem jó, de jobb is lehetne, nem vettem észre, hogy jobb lenne mint 1-2 évvel ezelőtt pedig azóta dollármilliárdokra tettek szert, szerintem ez nincs rendjén, ezen a téren igaz, hogy nem könnyű dolgok álnak előttük, de sokkal látványosabb kellene legyen a fejlődés, főleg ha piacvezetők akarnak maradni, mert a Microsoft komolyan gondolja... különben nekem is mint a legtöbb netezőnek teljessen mindegy, hogy kié a kereső az a fontos, hogy amit keresek azt megtaláljam. Érdekes, hogy amikor olyasmit keresel amit pontossan tudsz akkor egyből megtalálod, de sokszor olyasmire keresel amiről igen keveset tudsz és akkor a keresők nagyon gyengék, ezen a téren kell javítani. Pl. keresd meg nekem, hogy a General Electric milyen féle szoftware-fejlesztési metodológiát alkalmaz a Medical Information System fejlesztésekor, és mekkora a project (funkciópont, forráskód sormennyiség stb.)? Az információ megvan a neten, tehát nem titkos dolog, de 2-3 hétig keresgéltem, (persze nem folytonossan), Google, MSN, Yahoo, mind alkalmazva volt, néhány cikkben levő linket használtam, stb. és a végén még egy e-mail is elment a @ge.com-ra mire megtaláltam a választ, pedig nagyon advanced searcher vagyok, de amikor nem tudod pontossan, hogy mit keresel, akkor nehezen találod meg. Ha elmész egy jó könyvtárba és megkérdezed a könyvtárost, hogy x és y érdekel de nem tudsz a dologról majdnem semmit akkor akármennyire is keveset tudsz az adott dologról a jó könyvtáros megmondja, hogy melyik könyekvben találod meg az információt, a Google ezt egyszerűen nem tudja. A keresők nem a minőség szerint rangsorolnak, hanem a népszerűség szerint. Pl. ha beirod, hogy Bank, akkor a Bank of America ott lesz az elején, de egy 300 éves ultramagas szinvonalú Svájci Bank az a legjobb esetben is csak az 50-edik oldalon lesz, vagy ha beírod, hogy quality suite fabric akkor talál egy csomó 10. kategóriás szövetet meg az Isten tudja mimindent, de a Holland & Sherry nem is lesz a listán, pedig az a világ legjobb és legdrágább szövete... na erről beszélek. -
BlackRose #27 Felsoroltál egynéhány feat-ot, amivel egyenessen egyetértek veled, hogy használható lenne, tehát rajtad kívül mások is ugyanezt goldolják, és a Google ahelyett, hogy ezeket a dolgokat implementálta volna, ők bedobtak egy olyan feat-ot amelyet valszeg senki sem használ (a Kínaira fordító-ra gondolok, mert szerinted hány olyan van aki kínai nyelven keres és nem tudja a Kanji-t?), szerintem nem igen sokan... ellentètben azokkal akik az .EU vagy más speciál domain-ekben akarnak csak keresgélni... na nagyjából erre gondoltam, hogy van egy rakás hiányzó feature meg egy rakás felesleges, na ez az egyensúlydefekt jó alkalom a konkurenciának... vagyis a Google nagyon kezdetleges tervezési folyamattal rendelkezik (kb. mint annak idején a Microsoft amikor a Windows 1.0-át csinálták, csak azért voltak vezetők, mert nem volt más a piacon, most a Google esetében ez nem áll, ezért ha a Microsoft-al vagy akárki mással akarnak versenyeben maradni az ilyen defekteket nem szabad megengedniük.) Gondolj csak bele, ha a Yahoo vagy az MSN holnap minden olyan dolgot amit most felsoróltál tartalmazna és emelett nem tudna Kínaira fordítani, te melyik keresőt használnád? Azt hiszem, a válasz a Google ellen menne, vannak peldák amikor egy szuperstabil cég aki 80% feletti részesedéssel rendelkezett éveken keresztül (Johnson & Johnson) 1996-1998 között ez a piaci részesedése 6% alá esett, szivsebészeti valimi volt már nem emlékszem pontossan, de a Netscape is jó pelda, a Google-nak nagyon komolyan kell erősíteni a mérnöki folyamatokon, mert ilyen teljesítménnyel előbb vagy utobb lefekszik valamelyik Microsoft ütésnek következtében (mert azok komolyan gondolják), Steve komolyan gondolta mikor azt mondta, hogy "I am going to fucking kill Google..." -
pemga #26 Tudok egy jó fogorvost :). De tényleg, privátban keress. Az angolról-magyarra jellegűre én is panaszkodtam, ez a magyar nyelv sajátossága, sajnos a kereső nem tud mit kezdeni a ragozással, ha legalább szótöredékekkel menne, már boldogabb lennék. Regexp-ekkel próbáltam, nem ment... Egyet tud, az egybe/külön írást keresni. Pl.: mech-warrior-ra megtalálja egybeírva, kötőjellel, vesszővel, szóközzel vagy bármi egyébbel elválasztva. A lényeg neki, hogy egymás mellett álljon a két szó.
Ami nagyon pipec lenne, ha mondjuk arra keresnék, hogy "fenster" akkor megtalálná a finestra, fenetre, window, stb-stb szavakat is. Ha akarok valamit venni a weben, akkor nem kéne végigkeresni EU-s nyelvekkel és országokkal egyenként... A weben már rég nem az angol a tartalom fő nyelve, EU-ban meg pláne nem... Ebay valami segítséget ad, mert ott legalább a kategóriák ugyanazok, csak más-más nyelven leírva :). (De nincs minden összekötve, ez pl. nincs) Ehhez képest a keresők még mindig angolra vannak optimalizálva :(. -
#25 1. nagyon tetszik a légkör errefelé. nincs fikázás, ami jó. ritkán érzi magát az ember normális vitatkozó társaságban.
2. nem értek egyet a dologgal. mármint azzal, hogy a találatok nem elégítik ki a felhasználót. részben igaz, de ne feledjük el, hogy "keresni tudni kell"
értelmes lényegre törő szavakat használjunk, minél kevesebbet, de a lényeg legyen benne, de csak a lényeg.
pl. "olyan szótárat keresek, ami angolról magyarra fordít" -- erre nem lesz találat, de arra, hogy "angol magyar" -erre lesz sok.
persze tökéletes kleresőszavvakkal sem talál meg az ember mindent.
Tudjátok, hogy mi a szégyen a Google-ben?
ha tölteni akarok egy crack-et, vagy serialt keresek, akkor mindenképp találok vele, de ha informálódni akarok pl a művégtagokról, vagy keresni szeretnék egy jó fogorvost, akkor nehezebb dolgom van. Nem tudom a yahoo ebből a szempontból milyen, de a google nem vmi jó. -
Lame #24 Igazabol akkor jobb is ez nekem igy. Marad a Yahoo angol keresesekre Google meg a magyarra. Egyszerubb is mintha mindig allitgatnam a nyelvet :) -
Hegyikecske #23 Jah és a kugliban meg pont az tetszik h az a tipikus kezdőlap nicns semi zavaró reklám ott, csak épp annyi amennyi kell, beírod a keresendőt és a többi terület fehér szal majdnem olyan gyors mint ha üres lapról indulnál ( de nekem azért mégis marad az üres:) ) -
Hegyikecske #22 Hmm ez a szótárasdi nem lene rossz 5let de nekem csak angol magyar vagy fordítva szótárra lenne szükségem (mármint teljes szövegeknél) szal amíg nem bővítik sajnos nem veszem hasznát.. viszont ez erről a gugli meghajtóvá csatlakoztatásáról én is hallottam, és érdekelne a cuccli, nem tucc egy linek belinkelni róla ahonnan letölthetem? 2gigányi adat bazz nagyobb mint egy pendriveon elszállítható adat :D meg gyors a feltöltésem is szal asszem ki tudnám használni -
Hegyikecske #21 Én továbbra is azt mondom amit eddig: nem jó ha az ember egy szolgáltatótól kap mindent! -
Hegyikecske #20 300 év???? tudják ezek mit beszélnek? Ki tudja mi lesz 300év mulva? pláne a jelenléegi oldalakkal, 300év mulva nagyon kevés része lesz az amit egyáltalán érdemes lene indexelni... ez megint baromsűág volt szerintem... Annál is inkább mer vanank olyan odalak amiket pl alapból ki kéne hagyni az indexelésből, és máris gyorsabb lenne (monnyuk a gportalosokat) -
pemga #19 Cookie-ban lementhető, hogy milyen nyelvet használjon. Nekem is állandóan német jön be új gépnél, ez attól függ milyen domain-ből lépsz be... A feat amit említesz le van tiltva a magyar nyelvűnél. A yahoo search meg nem tud magyar nyelven :). Ezért nem jogos az összehasonlítás úgy. -
Lame #18 Reszben jogos. Persze en mindig www.google.com-ot irok, be csak alapbol a magyar jon be. Ettol fuggetlenul itt is felajalhatna a Britney-t, elvegre ez egy nev, radasul nemezetkoileg hasznalt. Irhattam volna Ferrair-t is amit szinten nem javit ki a magyar es ez is elvarhato lenne szvsz, mivel egyiknek sincs magyar megfeleloje.
BTW En Maxthont hasznalok, nekem ez tetszik. -
pemga #17 Itt most mire gondolsz, mint feat amit nagyon kevesen használnak? De egyébként ez bármire igaz lehet, mindig lesz olyan feat, amit kevesen használnak, erre alapozva nem fejleszteni szerintem butaság :), én pl. használom az advanced kapcsolókat rendesen. Sőt, én hiányolok és még feat-eket, mint pl. EU only, amiben benne lennének az EU-s domainek nem kéne egyesével végigpróbálgatni, nyelvek között tudjon forgatni (a latin-ok egymás között elég jól fordíthatóak), toldalékolás felismerése (ha legalább szótöredékekkel működne, a magyar kicsit elkattant a szótő és magánhangzó váltásaival). A szinoníma keresés angolban tök jó, de más nyelvekkel az sem működik (pl. ~cat -> feline, kitty, stb.). Jó lenne még spamszűrő is (mint pl. amit a szánalmas.hu csinál, hogy beindexel minden szót a domain nevébe az első oldalakra, de rengeteg ilyen bot-site van, ezeket én már helyből -site: kapcsolóval lököm, ha gond van.)
Amúgy gugli nem sétál végig mindenen indexelve, ez az amit mondtam. Igyekszik oda nyomulni, amire sokan mutatnak, köröket keresni amik egymásra mutogatnak, és azt csak bizonyos de rövid mélységig felkutatni. Ugyanis ő úgy gondolja, hogy adott körben nagyjából ugyanaz van, elég ha a kör közepét neked kidobja válaszban, Te úgyis megnézed ha neked tetszik. Ezért is nem akar bruteforce végigindexelni mindent. Mit értesz meta-indexelés alatt? Régen volt a "META keywords", de azt inkább hagyjuk, elég szánalmas, régen a gyenge vasak korszakában kellett, de akkor is rosszul voltak már kitöltve, ha voltak egyáltalán. Vagy META alatt olyan paramétereket értesz, mint last modif, author, location, language, stb? Mert ezek benne vannak, és lehet is rájuk szűrni. Vagy konkrétan mire gondolsz?
-
pemga #16 Lame, szerintem Te valamit nagyon elcsűrsz, ugyanis nekem a Google is felajánlja, hogy: Did you mean: britney. Megvan, tényleg a Te hibád, csaltál, a magyar nyelv miatt csinálja :)). A yahoo-nál az angol verzióban, míg a guglinál a magyarban próbáltad :). Csak az angolban műxik, de magyar szavakra is (pl. maccska-t mind a kettő felismeri). -
#15 Én csak google-t használok már vagy két éve. Népszerűségének oka sztem az egyszerűsége és a nagyon jó használhatósága. -
Gerappa #14 a #2-eshez hozzaszolva hogy a google nem talalja ki mit akarsz, ez nem igaz, ha firefoxto hasznalsz (marpedig ha a normalisabb internetezok koze tartozol es nem az apuci gepen keresek pornokepeket koze), akkor a firefoxba ott a customizegoogle plugin. ami nem csak hogy kitalalja mit akarsz hanem folyamatosan dobalja ki a masok altal beirt kereseseket (talalati sorrendben), es ha meg igy sem talalod meg a szamitasaid masik 10 keresovel kenyelmesen egy gombnyomassal megprobalhatod! Ugyhogy proba! ;) -
Lame #13 Nekem a Google valahogy tobb olyan talalatot ad aminek nincs koze ahhoz amit kerestem. Alt. csak akkor hasznalom, amikor magyar oldalon szeretnek keresni, arra tokeletesen jo.
Yahoo szinten tud kepeket keresni.
Mail meg nem volt tema, de persze jo az a sok tarhely. Bar nekem tokeletesen eleg amit az ISP-m nyujt. -
Lame #12 Persze, kiprobaltam direkt.
Pelda:
http://www.google.co.hu/search?hl=hu&q=britnye&meta=
http://search.yahoo.com/search?p=britnye&fr=FP-tab-web-t&toggle=1&cop=&ei=UTF-8
A Yahoonal eleg szembe otlo a dolog. Google-on hol van?
ui: bevallom lusta voltam keresni, gondoltam nincs is ... -
kbupdate #11 "ám vezetői szerint akár 300 évbe is beletelhet, mire az összes elérhető információt indexelik."
Erről az jut eszembe, hogy amire végezne, akkor is már sok halott link lesz közte. (És még így is) -
BlackRose #10 Ez nem meghatározó tulajdonság, ugyanis a Pareto elmélet szerint 20% erőforrás biztosítja az eredmény 80%, vagyis ezt a tulajdonságot annyira kevesen használják, hogy nem érdemes vele foglalkozni, és ez egyenessen arról beszél, hogy a Google mennyire kezdetleges folyamattal működik, ugyanis ezt az erőforrást (fejlesztés, tesztelés stb.) inkább azokra a területekre költötte volna, amely a felhasználók 90%-át érinti, ehelyett, ők bedobtak a keresőbe egy olyan feature-t amelyet 0.0001% felhasználó használ. Különben mit gondolsz, mennyi köze van ennek és az ehhez hasonló feature-oknak, hogy a Google a legnépszerűbb, mert én biztos vagyok benne, hogy semmi. -
raingun #9 170 terabyte, az nagyon kevés!!!
Vagy ezt naponta/hetente indexelik be? -
BlackRose #8 Na ezek a metadata dolgok rendben vannak, de túl kezdetleges, ettől sokkal jobb megoldást kellene kitalálni.
Az meg, hogy valamit meg találsz e vagy nem az nem kérdés, a baj a következőkben van:
Mekkora esély van rá, hogy az adott információ minősége megfelelő szintű legyen?
Mert amikor általános dolgokról keresgélsz akkor ez relatív rövid idő alatt megtörténik, de még akkor is van, hogy valami más úton 2-3 hónapra az adott keresés után valami sokkal jobb forrást, sokkal minőségesebb információt találok egy adott dologról, pl. úgy, hogy olvasgatok valami portált és annak archivájában van egy link ami aranyat ér, viszont a Google vagy akármelyik másik kereső ezt a linket csak a 29-edik oldalára rangolja... na ez akkor nekem elegendő ok, hogy ne legyek megelégedve a Google-val vagy akármelyik keresővel. Ha pl. Six Sigma-val mérnénk a keresők teljesítményét akkor 0 Sigma lenne, ugyanis 1.000.000 keresésből legalább fele nem elégiti ki a felhasználót, ezt pl. ha átmásolnád valami más területre, mit szólnál ha több mint fele esetben az orvosok nem megfelelő orvosságot irnának ki a betegnek, vagy a megfelelő orvosságot a 18-adik nekifutásra találnák el... na ha így nézed a dolgokat akkor nagyon nagyon nem leszel megelégedve a szolgáltatással.
Tehát ez vezet bennünket a második fontos dolog felé, az pedig ha a keresett információt megtalálod a kereső álltal, olyan minőségben amelyel meg vagy elégedve, akkor ez mennyi időbe kerül? -
#7 keresés technológiához nem skat értek, annyit csak, hogy metadata mindig van az oldalamon.
azt viszont tudom(nem szakértői vélemény, nem is azt írtam, csak felhasználói tapasztalati szinten), hogy a Google-el eddig mindent megtaláltam, amit kerestem. Legalábbis információt. Fileokra más eljárásokat használok, legtöbbször filemegosztókat.
Mit szeretek a Google-ben?
Kereső - király, képeket is keres, mindent megtalál
Language Tools - eszetlen baró, kár, hogy nem tud magyarul. Képes egész weblapokat lefordítani interaktívan a linkeket követve. Remek cucc
Gmail - levelezés, több, mint 2,5 giga tárhely, egy spéci progival webmeghajtóvá csatlakoztatható, emailben támogat SMTP protocolt!
és még nagyon sok más, van térképe, meg minden. jó rendszer.
yahoo levelezője asszem nem is tud magyarul()legalábbis tavaly még nem tudott
én a híve vagyok, de biztos nem rosz a többi sem. -
BlackRose #6 a brute force alatt azt értelmeztem, hogy már előre meghatározott mechanizmusok nélkül próbáljuk megoldani a dolgokat, úgy, hogy a Google végigsétál és indexel... szerintem valami könyvtári regisztert kell kialakítani (általános megegyezés szerint) amelybe minden, vagy legalábbis azok akik élni akarnak a lehetőséggel és kezelnek valamilyen tartalmat, specifikáció álltal bejelentenék a tartalmat valamilyen metanyelv által. A jelenlegi helyzet az tisztára azon alapszik, hogy valamivel el tud e birkózni a rendszer vagy sem (ezt magad is írod), és erre kész erőforráspazarolás lenne megoldást keresni, inkább a dolgokat előre kell tervezni, mert a végén a tartalmak az Interneten emberek által lettek szerkesztve tehát nem egy természetes dologra kell megoldást keresni, hanem egy tartalomkészítési folyamatot kell előállítani amely alapjában megoldást jelentene a keresési problémákra. -
pemga #5 A 300 év szerintem a számzsonglőröknek (közgazdászok) szól, legyen valami nagy :). Nomeg exp eloszlás miatt lehet valamekkora becslést mondani, de minek. Sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy "ha valami nincs beindexelve, az nem is létezik". A másik, hogy ez akárhogy is nézzük, de brutálisan nyelv specifikus. A fentiek nem nagyon tudnak mit kezdeni a ragozással (ha már -nak/-nek van benne, meg sem találja). De ha megnézi valaki a Baidu-t és összehasonlítja az eredményeket ezekkel akkor is döbb az eredmény, iszony más a lista, nem is látják az oldalakat az amerikaiak. Baidu a 6. leglátogatottabb oldal. Google nem brute force dolgozik, olvasd el Huberman: The Laws of the Web. Ki van optimalizálva rendesen :). (Emiatt tudnak olyan becsléseket is mondani, mint az ominózus 300 év.) -
BlackRose #4 "Eric Schmidt, a vállalat vezérigazgatója az Association of National Advertisers által megrendezett konferencián arról beszélt, hogy egy ilyen projekt rengeteg időt, akár 300 évet is felemészthet."
na ezen a baromságon nem lehet nem nevetni... ugyanis 300 évet honnan vette, az lehet, hogy ez elérhetetlen 10 év alatt, vagy esetleg az is lehet, hogy soha, de 300 év... na ez aztán a duma, és ha a Google-nak 300 évre lenne szükség valamit megoldania, akkor azt hiszem jobb ha becsukják a boltot még most.
Különben azt hiszem, hogy a keresők piacán a Google idővel mindég kisebb piacot mondhat majd magáénak, de nem a Yahoo vagy az MSN lesz az aki ezt lehasítja tőllük, hanem megjelennek majd még sokan, meg ezek akik már jelen vannak azok is idővel erősíteni fognak. Nem hiszem, hogy egy ennyire öszetett problematikára (mármint 300 év ) a közeljövőben valamelyikük is képes lenne általános választ adni, ezért szerintem a keresőket párhuzamossan fogjuk használni, nagyon sokáig, jelenleg pl. a Google képes valamire amire az MSN nem de ez fordítva is igaz, sőt még van amikor valamelyik kisebb kereső jobb eredményt ad valami kérdésre mint a Google, MSN vagy Yahoo. Én jelenleg rendszeressen 4-5 keresőt használok, kb. 40% Google, 10% Yahoo, 40% MSN és a maradékon osztozkodnak a többiek.
Különben marhaságnak tartom azt a hozzáállást, hogy a keresés problematikáját brute force metodussal kell megoldani, a mai Internet olyan amilyen és nem nagyon lehet rajta segíteni, de az adatok elég hamar elavulnak és ezért mondjuk 10 év múlva az adatok többsége fiatalabb lesz 5 évnél, na ezekre a jövőbeli tartalmakra kell meta meg hasonló eljárásokat kidolgozni, valami féle tartalomregisztert kifejleszteni, mert 5 millióból TB-ből 170 TB elérhető a keresők indexelése álltal tehát 99.99% tartalom elérhetetlen a keresők álltal, ez szerintem katasztrófa (persze nem hiszem el, hogy éppen ez a helyzet, de mindenesetre sokkal több tartalom van keresőkön kívűl mint amennyi indexelve van). -
pemga #3 De tud, kipróbáltad? :). Sőt, a gugli olyat is tud, hogy kínainál ha latin betűkkel irod be, mire keresel, szépen átforgatja kínai írásjelekre. (csak ha kínai local-ra van állítva) -
Lame #2 Mire alapozod ezt a szakertoi velemenyed?
Pl:
A Yahoo kitalalja, hogy mit akartal keresni, ha rosszul irod be, vagy elgepeled. A Google ilyet nem tud ... -
#1 na ja, MSN Search eleve bukott, Yahoo is ****
Google rulz