Baktériumoktól hemzsegnek a cigaretták

A cigaretták ártalmas baktériumokkal fertőzöttek, melyek többsége káros az emberre nézve, állítja egy új tanulmány. A kutatók szerint a beazonosított organizmusok közül nem egy elég ellenálló lehet, hogy az égési folyamatot is túlélje.

Amy R. Sapkota, az amerikai Maryland Egyetem egyik környezet egészségügyi kutatója francia kollégáival közösen elsőként bizonyította, hogy a cigaretta önmagában is számos potenciális kórokozó forrása lehet az aktív és a passzív dohányosok körében egyaránt. "Minket is meglepett milyen széles körben találhatók emberi kórokozók ezekben a termékekben" - nyilatkozott Sapkota, a tanulmány vezetője. "Az általunk tesztelt, a kereskedelemben fellelhető cigaretták tele vannak baktériumokkal, ami alapvetően megfelelt a várakozásainknak, arra azonban mi sem számítottunk, hogy ilyen sok közöttük az emberre ártalmas."

Képesek-e a cigarettában lakozó baktériumok túlélni az égési folyamatot és bejutni a dohányosok légző rendszerébe? Sapkota szerint több kutatás is arra utal, hogy nem egy szívós baktérium bejuthat a cigaretta elszívásával, ami megerősíti a dohányosok légzőjáratainak magasabb bakteriális kórokozó szintjének tényét. "A baktériumok hozzájárulhatnak a dohányosok és a dohány füstben élők fertőző és krónikus betegségeihez, ezért fontos, hogy minél többet tudjunk a világszerte emberek milliárdjai által használt cigaretták baktériumtartalmáról" - taglalta.

A korábbi tanulmányok jellemzően kis mintákat vettek a cigaretták dohányából, amiket tenyészetekbe raktak, hogy lássák képes-e a baktérium a szaporodásra. Sapkota csapata egy holisztikusabb megközelítést vetett be egy DNS mikrosorozat elemzés formájában, amivel meg tudták becsülni az úgynevezett bakteriális metagenomot, a tesztelt cigarettákban jelenlévő bakteriális genetikai anyagok összességét.

Az eredmények szerint a legismertebb cigaretta márkák is megdöbbentő bakteriális sokszínűséggel rendelkeznek, a talaj mikroorganizmusaitól a potenciális emberi patogénekig bezáróan szinte mindent felvonultatva. Egy-egy cigarettában több száz baktérium faj lakozik, köztük olyanok amik tüdő- és vérfertőzésekhez társíthatók, különböző bacilusok, a légzőszervi fertőzésekért felelős burkholderia, valamint a tüdő fertőzésekhez is köthető clostridium és klebsiella baktériumok.

"Most hogy sikerült bizonyítanunk, hogy egy doboz cigaretta mennyi baktériumot tartalmaz, tovább folytatjuk kutatásainkat, amivel megpróbáljuk megállapítani ezeknek az organizmusoknak a lehetséges hatásait a dohányzással kapcsolatos betegségekben" - összegzett Sapkota.