Hunter

Régi koncepció, új küldetés

Augusztusban mutatkozik be az Egyesült Államok hadseregének új léghajója, ami a rakétavédelemben, pontosabban a robotrepülőgépek észlelésében, követésében és megsemmisítésében kaphat szerepet.

Az általában stabil és kiszámítható pályán repülő ballisztikus rakétákkal ellentétben a kis magasságokon lassan haladó, irányukat változtatni képes robotrepülőgépek vagy az angol tükörfordítással élve, cirkálórakéták rendkívül nagy kihívást jelentenek a rakétavédelmi rendszerek számára. Az elhárításukra bevethető fegyverrendszerek, mint a Patriot és a Terminal High Altitude Area Defense rendszer földi radarokra támaszkodnak, amik nem látnak túl a horizonton, és nagyban befolyásolja hatékonyságukat a domborzat. A Légierő radarokkal ellátott repülőgépeket használ, amik fentről képesek befogni a robotrepülőgépeket, üzemeltetésükhöz azonban rengeteg emberi és egyéb erőforrásra van szükség.

Ez vezette el a Hadsereget a radarral ellátott aerosztátokban - a klasszikus léghajókra emlékeztető lerögzített ballonokban rejlő lehetőségek kutatására. A koncepció igazolását szolgáló bemutatókat követően a Hadsereg 2004 decemberében elindította JLENS (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor) programját, 1,4 milliárd dolláros szerződést kötve a Raytheon céggel. Az integrált védelmi rendszereket fejlesztő Raytheon JLENS rendszere két 74 méter hosszú héliummal töltött aerosztátból, egy légtérellenőrző radarból, egy tűzvezérlő radarból, mobil léghajókikötő állomásokból és kommunikációs csomagokból tevődik össze.


Fantáziarajz a JLENS rendszerről

Az egyik aerosztát légtérellenőrző radarjával 360 fokos lefedettséget biztosít, míg a másik egység tűzvezérlő radarja a célzási adatokat biztosítja a Hadsereg fegyverrendszerei számára. Az aerosztátok közel 3 kilométeres magasságban fognak működni a talajhoz rögzítve. Steve Willhelm alezredes tájékoztatása szerint az egységek már 200 kilométeres távolságban is képesek lesznek észlelni és nyomon követni a robotrepülőgépeket. A léghajók 30 napon át képesek a folyamatos működésre, majd 8 órányi karbantartást követően újabb 30 napot tölthetnek a levegőben.

A SPACE.com beszámolója szerint az augusztusi 900 méteres magasságban lezajló repülési teszthez a Massachusetts állambeli Tewksbury székhelyű TCOM építi az aerosztátot, a kísérletet is a cég gyártóegységének területén végzik el. A Hadsereg decemberben kapja meg a Raytheon által már légtérellenőrző radarral is ellátott járművet, amit a utahi Dugway Kísérleti Területen próbálnak ki. A rendszer másik eleme jövő májusban mutatkozik be ugyanott. Ezután kezdődik a két platform integrálása, majd 2010 szeptemberében az első tesztelésük.

A levegőnél könnyebb légi járműveket a polgárháború óta alkalmazzák az amerikai hadászatban, akkoriban ballonok emelkedtek a magasba, melyekről emberek figyelmeztették csapataikat az ellenük irányuló tüzérségi támadásokról. Ma az USA Irakban alkalmaz aerosztátokat, ahol ugyancsak a TCOM és a Raytheon rendszerei teljesítenek szolgálatot. Ezek jóval kisebbek a JLENS egységeinél, mindössze 17 méter hosszúak. Mérete ellenére azonban a 74 méteres aerosztát sem ígérkezik könnyű célpontnak, viszonylagos mozgás hiányában ugyanis radarokkal elég nehezen észlelhető. Természetesen a Pentagont így sem volt könnyű meggyőzni az aerosztátok hatékonyságáról, több kísérletet kellett bemutatniuk, köztük egy olyat is, melyben lövedékekkel lyuggatták át a járművet, ami még így is órákon át működőképes maradt, mielőtt lassan, a gázok kiáramlásával leereszkedett volna a földre. Az előzetes kalkulációk szerint a JLENS rendszer egy radarral ellátott repülőgép költségeinek töredékéből üzemeltethető, miközben tartós felügyeletet biztosít, minimális emberi erőforrás szükséglettel.


A 74 méteres monstrum a TCOM szerelőcsarnokában

Az előnyök és a múlt sikerei ellenére is nehéznek tűnik a régi-új elképzelés elfogadtatása a közvéleménnyel. "Az emberek úgy vélik ez egy visszalépés lesz a 21. század technikáinak tükrében" - mondta Willhelm.

A Hadseregnek azonban úgy tűnik, tetszik a megoldás, és korántsem kizárólag a rakétavédelemben gondolkoznak az alkalmazás tekintetében. A JLENS nagy segítség lenne az Irakban és Afganisztánban tevékenykedő erőknek felügyeleti és kommunikációs tevékenységeik ellátásában, ezért jelenleg egy moduláris kialakításon is dolgoznak a Raytheonnál, hogy viszonylag egyszerűen lehessen cserélgetni az aerosztátokon elhelyezhető műszereket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #79
    :D
  • Alfa Of NS #78
    Kicsit utánanéztem az 1914 körüli léghajóknak és az LI-2-nek.

    léghajó: 1500 LE, 9 tonna teher, 80km/h
    LI-2: 2000 LE, 2 tonna teher, 240 km/h

    Ha jól számolom fele energiába kerül a léghajónak a szállítás. Amit még nem tudok, hogy a repülőgépeknél hogyan változik a hajtóművek üzemelése a terhelés, sebesség függvényében. A Zeppelin NT-nél a 3db, egyenként 200LE-s motorból mindössze csak egy kell a 70km/h utazási sebesség fenntartásához. Nyílván repülőgépnél se maxon nyomják utazás alatt, bár a nagyobb terhelésnél lehet hogy szükség van rá, léghajónál meg nem.
  • teddybear #77
    A példában írtam, hogy két tucat ember szállításáról van szó. Ez kb. mindkettőnél a max. terhelés.
  • Alfa Of NS #76
    A te dolgod, hogy leírd miről beszélsz, nem az olvasó feladata hogy utánanézzen.

    De így konkért adatokkal jobb. A kérdés hogy mennyi a repülő és a léghajó terhelhetősége? Mert hiába fogyaszt kétszer annyit a léghajót ha tízszer annyi terhet elcipel. Mert a témával kapcsolatban ez a legfőbb kérdés.
  • polarka #75
    Ok, köszi.
  • teddybear #74
    Gazdaságtalan a teherszállító léghajó, ezért nem is foglalkozik vele senki, aki kicsit is ért hozzá. Aki meg mégis, az általában megszállott mániákus, aki amíg ezzel foglakozik, addig sem kezd dühöngeni. A harmadik fajta meg az akit a mániákus be tud hülyíteni.
  • teddybear #73
    Mondjuk utána is lehet nézni....

    A '914-ben rendszeresített harci zeppelinek 3 Maybach motorral voltak szerelve, darabonként 540-600 LE teljesítménnyel. Ez összesem 1660-1800 LE. Az adatok szerint ez kb. 120 km/ó sebességre volt jó.

    A LI-2 a DC-3 orosz licencváltozata, egyáltalán nem ismeretlen, legalábbis a magyar repülősök között. 2 db AS82T motorral szerelték darabonként 740 LE teljesítménnyel. Az összesen 1480 LE.

    Közelítőleg egyforma a két összteljesítmény, Ami nagyjából egyforma fogyasztást jelent ugyanannyi idő alatt.

    A LI-2 utazósebessége 245 km/ó, maximális sebessége 310 km/ó körül.

    Budapest-Szeged táv úgy 150 km légvonalban.

    Ezt a távot a LI-2 félóra alatt letudja. Egy zeppelinnek ugyanerre a távra kb. 1 óra és 15 perc kell.

    Ha még mindig nem érted, akkor én nem tudok rajtad segíteni...
  • Alfa Of NS #72
    Te beírtál valami ismeretlen léghajót és valami kevéssé ismert repülőgépet. Valami tényekkel alátámaszthatnád hogy hasonló a motorjuk vagy valami ilyesmit írtál.
  • polarka #71
    Én a léghajó, mint szállító jármű lehetőségéről beszélek, nem a cikkben szereplő kikötözött radarállomásról.
  • teddybear #70
    Annak sem jó, mert esetleg letépi a szél a kötélről, vagy annyira meghimbálja, hogy a radarkép használhatatlan lesz.