Terra incognita az emberi bőr

Úgy tűnik az emberi bőr az egyik legideálisabb élőhely a baktériumok számára. A New York Egyetem Orvosi Központjának kutatói 182 különböző baktériumot találtak a bőrmintákban, melyek viszonylag újak, 8%-uk pedig teljesen ismeretlen a tudomány számára.

A Martin J. Blaser mikrobiológus professzor által felügyelt kutatás hat egészséges ember, három férfi és három nő alkarjáról vett mintákat elemezte, elsőként vizsgálva molekulárisan a bőrt. A kutatás egy, az ember mikro-ökológiáját tanulmányozó projekt része, melyben a kutatók az egészséges és a beteg test közötti különbségekre szeretnének fényt deríteni sejtszinten. A kutatás vezetői szerint az egészség megtartásához a test bakteriális populációjának stabilan tartása is hozzájárulhat. Érdekes módon testünk legnagyobb érzékszerve egy teljesen ismeretlen világ a tudósok számára, meglepően kevés laboratórium foglalkozik a tanulmányozásával világszerte.

Nem fatörzs, hanem fejbőr két hajszállal, elektronmikroszkóp alatt

A New York Egyetem vizsgálati eredményei szerint a bőr lakóinak egy része többé-kevésbé állandónak mondható, míg több baktérium csak átutazóban pihen meg. A tamponnal vett minták minden esetben az alkar középső, csukló és könyök közötti belső részéről származtak, melyeket egy genetikai anyag, a 16S riboszómai DNS kinyerésével vizsgáltak. Az első mintavételt 8-10 hónap múltán újabb követte, ami megerősítette azt a feltevést, mely szerint a Propionibacteria, Corynebacteria, Staphylococcus és Streptococcus baktériumok képzik az emberi bőr állandónak mondható lakóit, a populáció körülbelül 54 százalékát.

A mintákat adó alanyok bakteriális populációjának összetétele feltűnően nagy különbségeket mutatott, mindössze négy baktérium törzs volt, ami minden alanynál megtalálható volt. Ez meglepte a kutatókat, bár valahol számítottak a különbözőségekre, hiszen számos tényező alakítja a baktérium populáció összetételét az időjárástól kezdve a fényviszonyokon át egészen a kozmetikai szerekig bezáróan - magyarázta a kutatást vezető dr. Zhan Gao.

Voltak olyan baktériumok is, melyek csak a férfiaknál jelentkeztek és bár a minták száma még nagyon alacsony ahhoz, hogy messzemenő következtetést vonjanak le, a kutatók úgy vélik a két nem képviselőinek megvannak a saját jellemző baktériumai. A kutatás három évet ölelt fel, ez idő alatt kitenyésztették az összes jelen lévő baktérium fajt, majd alapos vizsgálat alá vetették őket. Kimutatták, hogy számos baktérium csak szekvenciaként található meg az adatbázisokban, melyeket soha nem neveztek el vagy tanulmányoztak behatóan. A következő lépés a beteg bőr vizsgálata lesz.