Hunter
Hajtóműfrissítést kapott a SpaceShipOne
Minden eddiginél erősebb hajtóművel fog nekivágni a SpaceShipOne a nemzetközi űrrepülési verseny végső összecsapásának, ami a tervek szerint már ebben a hónapban kezdetét veszi.
A történelmi június 21-i repülése óta, melyben a SpaceShipOne az első civil pilótát juttatta el a világűr peremére, az űrhajó és a hajtómű mérnökei a jármű teljesítményének fokozásán dolgoznak. "Hajtóművünk hibátlanul teljesített azon a repülésen" - mondta Jim Benson, az űrrepülő erőforrását szállító SpaceDev alapító elnöke. "Azonban tovább javítottunk a teljesítményén."
A módosítások hatására a SpaceShipOne hajtóműve több hajtóanyagot szállíthat és tovább képes működni, magyarázta Benson a SPACE.com-nak, hozzátéve, hogy összességében 20 százalékos teljesítménynövekedést sikerült elérniük. A SpaceDev kaliforniai ága, a Poway szállítja az űrrepülőgép hajtóművének alkatrészeit, illetve ők a felelősek a gép repülések utáni feltöltésének.
A SpaceShipOne-nak két emberi repülést kell teljesítenie, melyből az elsőt szeptember 29-én már a módosított hajtóművel kísérlik meg. Ez lesz az első kísérlet az Ansari X-díj elnyerésére, melyért több mint két tucat csapat verseng, ám végső határideje 2004. december 31-ben lett meghúzva.
A SpaceShipOne egy hibrid rakéta hajtóművet használ, ami folyékony és szilárd hajtóanyaggal működik. A teljes rendszer egy folyékony dinitrogén-oxid (avagy kéjgáz) oxidálóból és a gumi üzemanyag szilárd formájából áll össze, melyek egy átlagos repülés során 76 másodpercig égnek együtt. A mérnökök a folyékony üzemanyag kezdeti égéshez használt mennyiségét növelték meg, és néhány másodperccel meghosszabbították az égési idejét.
Benson elmondása szerint a hajtómű működésében van egy pont, amikor az üzemanyag oxidáló tartálya átkapcsol a folyékony üzemanyag egy gáz halmazállapotú formájának használatára, ekkor jelentős visszaesés következik be tolóerőben. Ezt a visszaesést hivatott késleltetni a megnövelt folyékony hajtóanyag mennyiség, ami nagyobb hajtóerőt biztosít a repülés elején, amikor a SpaceShipOne irányító felületei még képesek a gép kormányzására.
A június 21-i repülésen a gép egy kormányzási hiba következtében tévesztette el visszatérési pontját közel 35 kilométerrel. "Elmentünk a rendszer teljesítő képességének határáig, ami messze meghaladja az eredeti kialakítást és a követelményeket" - mondta Benson. "Ez tette lehetővé, hogy mindent kipréseljünk a két rendszerből, az űrhajóból és a hajtóműből egyaránt."
A történelmi június 21-i repülése óta, melyben a SpaceShipOne az első civil pilótát juttatta el a világűr peremére, az űrhajó és a hajtómű mérnökei a jármű teljesítményének fokozásán dolgoznak. "Hajtóművünk hibátlanul teljesített azon a repülésen" - mondta Jim Benson, az űrrepülő erőforrását szállító SpaceDev alapító elnöke. "Azonban tovább javítottunk a teljesítményén."
A módosítások hatására a SpaceShipOne hajtóműve több hajtóanyagot szállíthat és tovább képes működni, magyarázta Benson a SPACE.com-nak, hozzátéve, hogy összességében 20 százalékos teljesítménynövekedést sikerült elérniük. A SpaceDev kaliforniai ága, a Poway szállítja az űrrepülőgép hajtóművének alkatrészeit, illetve ők a felelősek a gép repülések utáni feltöltésének.
A SpaceShipOne-nak két emberi repülést kell teljesítenie, melyből az elsőt szeptember 29-én már a módosított hajtóművel kísérlik meg. Ez lesz az első kísérlet az Ansari X-díj elnyerésére, melyért több mint két tucat csapat verseng, ám végső határideje 2004. december 31-ben lett meghúzva.
A SpaceShipOne egy hibrid rakéta hajtóművet használ, ami folyékony és szilárd hajtóanyaggal működik. A teljes rendszer egy folyékony dinitrogén-oxid (avagy kéjgáz) oxidálóból és a gumi üzemanyag szilárd formájából áll össze, melyek egy átlagos repülés során 76 másodpercig égnek együtt. A mérnökök a folyékony üzemanyag kezdeti égéshez használt mennyiségét növelték meg, és néhány másodperccel meghosszabbították az égési idejét.
Benson elmondása szerint a hajtómű működésében van egy pont, amikor az üzemanyag oxidáló tartálya átkapcsol a folyékony üzemanyag egy gáz halmazállapotú formájának használatára, ekkor jelentős visszaesés következik be tolóerőben. Ezt a visszaesést hivatott késleltetni a megnövelt folyékony hajtóanyag mennyiség, ami nagyobb hajtóerőt biztosít a repülés elején, amikor a SpaceShipOne irányító felületei még képesek a gép kormányzására.
A június 21-i repülésen a gép egy kormányzási hiba következtében tévesztette el visszatérési pontját közel 35 kilométerrel. "Elmentünk a rendszer teljesítő képességének határáig, ami messze meghaladja az eredeti kialakítást és a követelményeket" - mondta Benson. "Ez tette lehetővé, hogy mindent kipréseljünk a két rendszerből, az űrhajóból és a hajtóműből egyaránt."