Balázs Richárd
A hajlított képernyők felvillanyozzák az agyat
A jövő - jelen állás szerint - a hajlított képernyőké. Egyre több eszköz alkalmazza a konkáv kijelzőket és a trend nem fog megtorpanni, állítólag az Apple következő iPhone 6 készüléke is ezt az irányt fogja követni.
A háttérben azonban nem csupán egy trend húzódik meg, a tervezők megpróbálnak egy mélyen gyökerező vágyból kamatoztatni, ami szeretne megszabadulni az éles sarkoktól és téglalapoktól, melyek immár évtizedek óta meghatározzák készülékeinket. A hajlítási őrület az anyagtudományok és a gyártástechnológiák számára is előnyös lehet az esztétikai vonzerőn túl. "Az első jelző, amit az emberek a hajlítások leírására alkalmaznak a 'lágy'" - mondta Oshin Vartanian, a kanadai Toronto Egyetem idegtudósa. "A görbületek története az agyban munkálkodó érzelmekről szól"
Vartanian és munkatársai egy kialakulóban lévő terület, a neuroesztétika kutatói, ami megpróbálja megérteni a szépség elismerésének neurológiai alapjait. Tavaly fMRI alkalmazásával tesztelték emberek lakásbelsőkről készült képekre adott reakcióit, megkérve őket, hogy ítéljék meg a képeket "gyönyörű" vagy "nem gyönyörű" értékelést adva. A döntő többség a hajlított jegyekkel és bútorokkal ellátott szobákat kedvelte az egyenes vonalakkal teletömöttekkel szemben. Az fMRI letapogatások megmutatták, hogy a hajlított kontúrok az agy élvezet-központjait stimulálják, míg a szögletesség a veszélyészleléssel kapcsolatos területeket aktiválta.
Az eredmények megerősítették az Egyesült Államokbeli Walter Művészeti Múzeum 2010-ben lefolytatott tanulmányát, ahol a látogatók szintén a hajlított körvonalakat favorizálták az egyenesekkel szemben. Az elektronikai eszközök azonban évtizedek óta ebben az egyenes paradigmában ragadtak, ami elsősorban a gyártási know-how korlátainak köszönhető. Ez azonban változik. Tavaly októberben adta ki a Samsung Galaxy Round okostelefonját, ami a Corning Gorilla Glass technológiájának egy hajlítható változatát, a Willow-t alkalmazza. A Corning cég azóta egy újabb változatot is bejelentett, a 3D Gorilla Glasst, ami akár 75 fokban is meghajlítható anélkül, hogy eltörne. Egy iparágban, ahol egy kis előny is milliárdos bevételeket hozhat, egyes gyártók mesterségesen tenyésztett zafírlapokat használnak az újgenerációs kijelzőkhöz.
A hajlított képernyőket áruló cégek természetesen a kézzelfogható előnyökre hívják fel a figyelmet. A konkáv alak kevesebb fényt ver vissza a néző felé, ezáltal nincs szükség magas háttérfényre, kevesebb energiát fogyasztva, illetve megnyújtva az akku élettartamát. Egy televízió esetében a hajlítás fokozza a képernyő úgynevezett sweet spotját, a legjobb nézési pozíciót, melynek hatására a néző jobban bele tud mélyedni a történésekbe. Nem mindenkit ragadott azonban meg a hajítottság. "Jellegzetes, különböző és egyedi. Magában hordozza a 'hűha' faktort" - mondta Paul Gray, az NPD DisplaySearch ipari elemzője. "A hajlítás okai a stíluson túl azonban rendkívül erőltetettnek tűnnek"
Több ipari szekértő szerit mindez csupán egy múló hóbort, a hajlított képernyők azonban egy gyorsan növekvő piacot testesítenek meg. Gray cégének becslése szerint a hajlított televíziók globális eladása az idei 800.000 egységről 2017-re több mint hatmillióra fog nőni.
A háttérben azonban nem csupán egy trend húzódik meg, a tervezők megpróbálnak egy mélyen gyökerező vágyból kamatoztatni, ami szeretne megszabadulni az éles sarkoktól és téglalapoktól, melyek immár évtizedek óta meghatározzák készülékeinket. A hajlítási őrület az anyagtudományok és a gyártástechnológiák számára is előnyös lehet az esztétikai vonzerőn túl. "Az első jelző, amit az emberek a hajlítások leírására alkalmaznak a 'lágy'" - mondta Oshin Vartanian, a kanadai Toronto Egyetem idegtudósa. "A görbületek története az agyban munkálkodó érzelmekről szól"
Vartanian és munkatársai egy kialakulóban lévő terület, a neuroesztétika kutatói, ami megpróbálja megérteni a szépség elismerésének neurológiai alapjait. Tavaly fMRI alkalmazásával tesztelték emberek lakásbelsőkről készült képekre adott reakcióit, megkérve őket, hogy ítéljék meg a képeket "gyönyörű" vagy "nem gyönyörű" értékelést adva. A döntő többség a hajlított jegyekkel és bútorokkal ellátott szobákat kedvelte az egyenes vonalakkal teletömöttekkel szemben. Az fMRI letapogatások megmutatták, hogy a hajlított kontúrok az agy élvezet-központjait stimulálják, míg a szögletesség a veszélyészleléssel kapcsolatos területeket aktiválta.
Az eredmények megerősítették az Egyesült Államokbeli Walter Művészeti Múzeum 2010-ben lefolytatott tanulmányát, ahol a látogatók szintén a hajlított körvonalakat favorizálták az egyenesekkel szemben. Az elektronikai eszközök azonban évtizedek óta ebben az egyenes paradigmában ragadtak, ami elsősorban a gyártási know-how korlátainak köszönhető. Ez azonban változik. Tavaly októberben adta ki a Samsung Galaxy Round okostelefonját, ami a Corning Gorilla Glass technológiájának egy hajlítható változatát, a Willow-t alkalmazza. A Corning cég azóta egy újabb változatot is bejelentett, a 3D Gorilla Glasst, ami akár 75 fokban is meghajlítható anélkül, hogy eltörne. Egy iparágban, ahol egy kis előny is milliárdos bevételeket hozhat, egyes gyártók mesterségesen tenyésztett zafírlapokat használnak az újgenerációs kijelzőkhöz.
A hajlított képernyőket áruló cégek természetesen a kézzelfogható előnyökre hívják fel a figyelmet. A konkáv alak kevesebb fényt ver vissza a néző felé, ezáltal nincs szükség magas háttérfényre, kevesebb energiát fogyasztva, illetve megnyújtva az akku élettartamát. Egy televízió esetében a hajlítás fokozza a képernyő úgynevezett sweet spotját, a legjobb nézési pozíciót, melynek hatására a néző jobban bele tud mélyedni a történésekbe. Nem mindenkit ragadott azonban meg a hajítottság. "Jellegzetes, különböző és egyedi. Magában hordozza a 'hűha' faktort" - mondta Paul Gray, az NPD DisplaySearch ipari elemzője. "A hajlítás okai a stíluson túl azonban rendkívül erőltetettnek tűnnek"
Több ipari szekértő szerit mindez csupán egy múló hóbort, a hajlított képernyők azonban egy gyorsan növekvő piacot testesítenek meg. Gray cégének becslése szerint a hajlított televíziók globális eladása az idei 800.000 egységről 2017-re több mint hatmillióra fog nőni.