MTI
Orosz rakétahajtóművek kellenek az amerikai kémműholdakba
Az ukrajnai válság nem fenyegeti az együttműködést az amerikai légierő és az NPO Energomas orosz cég között, amely rakétahajtóműveket szállít a nagyméretű amerikai kém- és katonai műholdak pályára állításához - közölte Eric Fanning, a légierő államtitkára.
"Nagyon tüzetesen vizsgáljuk a jelenlegi kétoldalú helyzetet annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk róla, meg tudjuk védeni a szállításokat. Nem láttam semmi olyat az egyik oldalról sem, ami arra utalna, hogy a szállítások veszélybe kerültek volna" - mondta Fanning. Az Energomas által gyártott, RD 180-as típusú hatóműveket a Lockheed Martin és Boeing közös vállalkozása, a United Launch Alliance használja fel az Atlas V-ös típusú rakéták meghajtására. Fanning kijelentette, hogy az amerikai légierőnek nem áll rendelkezésére elegendő a - kizárólag az orosz cég által gyártott - hajtóművekből ahhoz, hogy megvalósítsa a katonai és kémműholdak pályára állítására vonatkozó, 2016-ig terjedő programját.
Az orosz hajtóművektől való amerikai függőség régóta aggodalmakat kelt a kongresszusban, és ezeket csak tovább súlyosbította az Egyesült Államok és Oroszország között a Krím orosz elfoglalása miatt kialakult feszültség. Az államtitkár szerint az Egyesült Államok vizsgálja annak lehetőségeit, hogy miként tegye változatossá a hajtóművek beszerzési lehetőségeit, beleértve ezek amerikai gyártását is - amennyiben az orosz cég hajlandó lenne eladni a licencet. Fanning elmondta, hogy az ellátás alternatív forrásainak felkutatása már az ukrajnai válság előtt megkezdődött, ugyanakkor kijelentette hogy a partnerség az Egyesült Államok, illetve Oroszország és a hajtómű-gyártó között szilárd.
Az államtitkár szerint a légierő megkülönböztetett figyelemmel követte a Pentagonnak az amerikai fegyvergyártók ellátási láncának ügyében indított nyomozását, amely azt akarta megállapítani, hogyan kerültek kínai nyersanyagok és alkatrészek egyes amerikai fegyverrendszerekbe. A vizsgálat egyebek között a Lockheed Martin F-35-ös és F-16-os vadászgépével, a Boeing B1-B típusú hadászati bombázójával és az SM-3 IIA típusú rakétával kapcsolatban folyt.
Az amerikai törvények tiltják, hogy a fegyvergyártók Kínából és egy sor más országból származó alkatrészeket használjanak fel, mert azok sebezhetővé tehetik az amerikai haderőt. Miután megállapították, hogy a nyomozás tárgyát jelentő alkatrészek nem jelentettek veszélyt, Frank Kendall, a Pentagon vezető fegyverbeszerzője öt tétel esetében kivételt jelentett be a kínai alkatrészek tilalmával kapcsolatban.
"Nagyon tüzetesen vizsgáljuk a jelenlegi kétoldalú helyzetet annak érdekében, hogy megbizonyosodjunk róla, meg tudjuk védeni a szállításokat. Nem láttam semmi olyat az egyik oldalról sem, ami arra utalna, hogy a szállítások veszélybe kerültek volna" - mondta Fanning. Az Energomas által gyártott, RD 180-as típusú hatóműveket a Lockheed Martin és Boeing közös vállalkozása, a United Launch Alliance használja fel az Atlas V-ös típusú rakéták meghajtására. Fanning kijelentette, hogy az amerikai légierőnek nem áll rendelkezésére elegendő a - kizárólag az orosz cég által gyártott - hajtóművekből ahhoz, hogy megvalósítsa a katonai és kémműholdak pályára állítására vonatkozó, 2016-ig terjedő programját.
Az orosz hajtóművektől való amerikai függőség régóta aggodalmakat kelt a kongresszusban, és ezeket csak tovább súlyosbította az Egyesült Államok és Oroszország között a Krím orosz elfoglalása miatt kialakult feszültség. Az államtitkár szerint az Egyesült Államok vizsgálja annak lehetőségeit, hogy miként tegye változatossá a hajtóművek beszerzési lehetőségeit, beleértve ezek amerikai gyártását is - amennyiben az orosz cég hajlandó lenne eladni a licencet. Fanning elmondta, hogy az ellátás alternatív forrásainak felkutatása már az ukrajnai válság előtt megkezdődött, ugyanakkor kijelentette hogy a partnerség az Egyesült Államok, illetve Oroszország és a hajtómű-gyártó között szilárd.
Az államtitkár szerint a légierő megkülönböztetett figyelemmel követte a Pentagonnak az amerikai fegyvergyártók ellátási láncának ügyében indított nyomozását, amely azt akarta megállapítani, hogyan kerültek kínai nyersanyagok és alkatrészek egyes amerikai fegyverrendszerekbe. A vizsgálat egyebek között a Lockheed Martin F-35-ös és F-16-os vadászgépével, a Boeing B1-B típusú hadászati bombázójával és az SM-3 IIA típusú rakétával kapcsolatban folyt.
Az amerikai törvények tiltják, hogy a fegyvergyártók Kínából és egy sor más országból származó alkatrészeket használjanak fel, mert azok sebezhetővé tehetik az amerikai haderőt. Miután megállapították, hogy a nyomozás tárgyát jelentő alkatrészek nem jelentettek veszélyt, Frank Kendall, a Pentagon vezető fegyverbeszerzője öt tétel esetében kivételt jelentett be a kínai alkatrészek tilalmával kapcsolatban.