MTI
Magyar fejlesztésű harcjárműveket mutattak be Budapesten
Honvédségi, katasztrófavédelmi, határőrizeti, terrorelhárítási és rendőri feladatokra is alkalmas, magyar fejlesztésű könnyű-páncélvédettségű harcjárműveit mutatta be a Gamma Műszaki Zrt. és a Magyar Védelmiipari Szövetség Budapesten.
Zsitnyányi Attila, a szövetség elnöke, aki egyben a Gamma Zrt. vezérigazgatója elmondta: csaknem negyven éve nem fejlesztettek ki Magyarországon könnyű-páncélvédettségű harcjárművet. A szervezet elnöke reméli, hogy ezek megjelenése a magyar védelmi ipar új fejezetét nyithatja meg.
A szövetség és a magyar védelmi ipar meghatározó cége, a Gamma Zrt. célja egy "terepjáró, ballisztikai védelemmel ellátható, többcélú járműcsalád fejlesztése", amely megfelel a NATO alkalmazási elveinek és a Magyar Honvédség igényeinek is. Ennek keretében szerdán egy négykerék-meghajtású beteg-, illetve sérültszállító, valamint egy hatkerék-meghajtású bázisjármű kész változatait mutatták be. Ezek mellett egy másik újabb - de még nem teljesen kész - fejlesztésüket is ajánlották a hazai védelmi szervek szakembereinek: egy speciális, szintén hazai fejlesztésű radarral is felszerelt járművet, amely egyebek mellett a határőrizetben jelenthet segítséget.
A két harcjárműről Zsitnyányi Attila elmondta: az elmúlt négy évben kilencven magyarországi cég több mint 280 dolgozója (köztük 79 mérnök) közreműködésével készültek el a prototípusok. A négykerék-meghajtású járművet szerdán sebesültszállítóként mutatták be a szakembereknek, annak 2012-ben kifejlesztett elődjét a Paksi Atomerőmű vette meg.
Az RDO 3932 Komondor harcjármű
A másik, hatkerekű járműről szólva a Gamma vezérigazgatója kiemelte: Kialakításának és a hozzá kidolgozott univerzális cserefelépítménynek köszönhetően ez vegyvédelmi, katasztrófavédelmi, de katonai - köztük missziós - feladatokra is alkalmas. Műszaki mentőegységgel, úgynevezett vegetációs tűzoltó-felépítménnyel, sebesültszállítóval, hókotróval is fel lehet szerelni. Bármilyen terepen képes mozogni, téli időjárási körülmények között is. A járművet tíz tonnáig lehet terhelni, ezen kívül akár negyven tonnát is el tud vontatni, és kialakításából adódóan a bent ülők speciális védettségben vannak - mondta a Gamma vezérigazgatója.
A magyar fejlesztésű könnyű-páncélvédettségű harcjárművek gyártásának szakmai, gazdasági, politikai előnyei is vannak. Erősíti például a hazai mérnöki, hadimérnöki szaktudást, hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb mozgósítható eszközparkkal rendelkezzen a Magyar Honvédség az ország védelmi feladatainak ellátására, segíti munkahelyek megtartását és bővítését, továbbá adóbevételeket generál.
Zsitnyányi Attila, a szövetség elnöke, aki egyben a Gamma Zrt. vezérigazgatója elmondta: csaknem negyven éve nem fejlesztettek ki Magyarországon könnyű-páncélvédettségű harcjárművet. A szervezet elnöke reméli, hogy ezek megjelenése a magyar védelmi ipar új fejezetét nyithatja meg.
A szövetség és a magyar védelmi ipar meghatározó cége, a Gamma Zrt. célja egy "terepjáró, ballisztikai védelemmel ellátható, többcélú járműcsalád fejlesztése", amely megfelel a NATO alkalmazási elveinek és a Magyar Honvédség igényeinek is. Ennek keretében szerdán egy négykerék-meghajtású beteg-, illetve sérültszállító, valamint egy hatkerék-meghajtású bázisjármű kész változatait mutatták be. Ezek mellett egy másik újabb - de még nem teljesen kész - fejlesztésüket is ajánlották a hazai védelmi szervek szakembereinek: egy speciális, szintén hazai fejlesztésű radarral is felszerelt járművet, amely egyebek mellett a határőrizetben jelenthet segítséget.
A két harcjárműről Zsitnyányi Attila elmondta: az elmúlt négy évben kilencven magyarországi cég több mint 280 dolgozója (köztük 79 mérnök) közreműködésével készültek el a prototípusok. A négykerék-meghajtású járművet szerdán sebesültszállítóként mutatták be a szakembereknek, annak 2012-ben kifejlesztett elődjét a Paksi Atomerőmű vette meg.
Az RDO 3932 Komondor harcjármű
A másik, hatkerekű járműről szólva a Gamma vezérigazgatója kiemelte: Kialakításának és a hozzá kidolgozott univerzális cserefelépítménynek köszönhetően ez vegyvédelmi, katasztrófavédelmi, de katonai - köztük missziós - feladatokra is alkalmas. Műszaki mentőegységgel, úgynevezett vegetációs tűzoltó-felépítménnyel, sebesültszállítóval, hókotróval is fel lehet szerelni. Bármilyen terepen képes mozogni, téli időjárási körülmények között is. A járművet tíz tonnáig lehet terhelni, ezen kívül akár negyven tonnát is el tud vontatni, és kialakításából adódóan a bent ülők speciális védettségben vannak - mondta a Gamma vezérigazgatója.
A magyar fejlesztésű könnyű-páncélvédettségű harcjárművek gyártásának szakmai, gazdasági, politikai előnyei is vannak. Erősíti például a hazai mérnöki, hadimérnöki szaktudást, hozzájárul ahhoz, hogy nagyobb mozgósítható eszközparkkal rendelkezzen a Magyar Honvédség az ország védelmi feladatainak ellátására, segíti munkahelyek megtartását és bővítését, továbbá adóbevételeket generál.