Napi Online
Ki a felelős a silány kínai játékokért?
A kínai gyártókat hibáztató első reakciók után megjelenő mélyebb elemzések az amerikai megrendelőket is okolják a veszélyes játékok piacra kerüléséért.
Nem kis presztízsveszteséget okoz a kínai bérgyártóknak, hogy a Mattel Inc. az elmúlt hetekben összesen több mint tízmillió Kínában előállított termékét hívta vissza a boltokból és a vevőktől, mert az azokhoz használt festék ólmot tartalmaz. Egy hivatalos kormányküldöttség éppen ezért hamarosan az Egyesült Államokba utazik, hogy tárgyaljon a "Made in China" jel talán túlzott leértékelődéséről. Egyik érvük minden bizonnyal az lesz, hogy bár eddig csak arról cikkezett a média, hogy lám-lám, olcsó húsnak híg a leve, az ázsiai ország termelői megengedhetetlen eszközökkel szorítják le áraikat, ám talán a megrendelők felelősségét is fel kellene vetni.
A mindenáron való árcsökkentés, az amerikai infláció alacsonyan tartásának vágya ugyanis a végtelenségig lecsökkenti a termelők mozgáslehetőségét. Miután beáldozzák profitjukat, nem marad más lehetőségük, mint hogy a minőségen spóroljanak - ismeri el Peter Dean, egy egykori amerikai játékgyár igazgatója, jelenleg egyetemi oktató. Különösen a nagy áruházláncok, a Wal-Mart és a Target azok, amelyek minden határon túl igyekeznek lenyomni az árakat, de a márkatulajdonos fejlesztők is megérik a pénzüket.
Amikor 1994-ben létrejött az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás, akkor - hogy, hogy nem - Mexikóba vándorolt a játékgyártás, majd amikor 2001-ben Kína belépet a Világkereskedelmi Szervezetbe, továbbvándorolt az ázsiai országba. Eközben az USA fogyasztóvédelmi szervezetei elmulasztottak felállítani egy szigorú minőségi követelményrendszert, amelyet minden az USA-ba importált terméknek teljesítenie kellett volna.
Ezeknek a tényeknek a tükrében legalábbis érdekesnek minősíthetők a Mattel szóvivőjének szavai, aki a következőket mondotta: Minden cég keresi azokat a helyeket, amelyeken a leghatékonyabban állíthatja elő termékeit..., ám a mi első számú prioritásunk mindig is a gyermekek biztonsága volt." Esetleg beszélhettek volna azokkal a szakértőkkel, akik elmondják: több ezer gyár van Kínában, lehetetlen mindegyiket ellenőrizni, illetve közismert, hogy egyes ottani cégek meghamisítják a termékeik tesztjéről készült jelentéseket.
Nem kis presztízsveszteséget okoz a kínai bérgyártóknak, hogy a Mattel Inc. az elmúlt hetekben összesen több mint tízmillió Kínában előállított termékét hívta vissza a boltokból és a vevőktől, mert az azokhoz használt festék ólmot tartalmaz. Egy hivatalos kormányküldöttség éppen ezért hamarosan az Egyesült Államokba utazik, hogy tárgyaljon a "Made in China" jel talán túlzott leértékelődéséről. Egyik érvük minden bizonnyal az lesz, hogy bár eddig csak arról cikkezett a média, hogy lám-lám, olcsó húsnak híg a leve, az ázsiai ország termelői megengedhetetlen eszközökkel szorítják le áraikat, ám talán a megrendelők felelősségét is fel kellene vetni.
A mindenáron való árcsökkentés, az amerikai infláció alacsonyan tartásának vágya ugyanis a végtelenségig lecsökkenti a termelők mozgáslehetőségét. Miután beáldozzák profitjukat, nem marad más lehetőségük, mint hogy a minőségen spóroljanak - ismeri el Peter Dean, egy egykori amerikai játékgyár igazgatója, jelenleg egyetemi oktató. Különösen a nagy áruházláncok, a Wal-Mart és a Target azok, amelyek minden határon túl igyekeznek lenyomni az árakat, de a márkatulajdonos fejlesztők is megérik a pénzüket.
Amikor 1994-ben létrejött az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás, akkor - hogy, hogy nem - Mexikóba vándorolt a játékgyártás, majd amikor 2001-ben Kína belépet a Világkereskedelmi Szervezetbe, továbbvándorolt az ázsiai országba. Eközben az USA fogyasztóvédelmi szervezetei elmulasztottak felállítani egy szigorú minőségi követelményrendszert, amelyet minden az USA-ba importált terméknek teljesítenie kellett volna.
Ezeknek a tényeknek a tükrében legalábbis érdekesnek minősíthetők a Mattel szóvivőjének szavai, aki a következőket mondotta: Minden cég keresi azokat a helyeket, amelyeken a leghatékonyabban állíthatja elő termékeit..., ám a mi első számú prioritásunk mindig is a gyermekek biztonsága volt." Esetleg beszélhettek volna azokkal a szakértőkkel, akik elmondják: több ezer gyár van Kínában, lehetetlen mindegyiket ellenőrizni, illetve közismert, hogy egyes ottani cégek meghamisítják a termékeik tesztjéről készült jelentéseket.