Hitman: Contracts

Fejlesztő: IO Interactive
Kiadó: Eidos Interactive
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 1,5 GHz-es Pentium 4/Athlon XP, 256 MB RAM, 64 MB-os videókártya
Ajánlott: 2,4 GHz-es P4/Athlon XP, 512 MB RAM, 128 MB-os videókártya
Hasonló játékok: Hitman 2: Silent Assassin, Max Payne 2, Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Kategória: külsőnézetes akció
A Hitman első megjelenésekor, 2000 őszén nagy sikert aratott egyedi játékmenetével, amiben kombinálta a lopakodást és a kemény akciót, azonban azóta számos hasonló stílusú játék jelent meg, úgyhogy a harmadik rész már kemény mezőnnyel néz szembe.
Szerény véleményem szerint az Eidosnál a megjelenések időzítéséért felelős kolléga nincs épp a helyzet magaslatán. Ahogy az előző rész esetében is, kedvenc bérgyilkos barátunk harmadik epizódja most is egy nagyon erős mezőny kellős közepén landolt. Gondoljunk csak bele mi folyik éppen az FPS-piacon, Far Cry, Painkiller, nem is beszélve a Splinter Cell: Pandora Tomorrow című remekműről... szóval azt hiszem, a játék megint kevesebb figyelmet kap a megérdemeltnél.
Annak, aki esetleg nem tudná: a Hitman: Contracts egy bérgyilkos mindennapjait bemutató külsőnézetes akciójáték, amelyben nagyon változatos (tényleg, még Budapesten is kell tevékenykednünk!) pályákon kell az adott célszemélyt likvidálni. A nem túl erős történet szerint főhősünket komoly sebesülés érte, és betegágyán gondolja át pár régi megbízását. A helyszínek ennek megfelelően nem is igen kapcsolódnak egymáshoz, talán csak a kínai részben.
A játék többféle nehézségi módban is játszható, ennek megfelelően más és más taktikát kell alkalmaznunk. Rendezhetünk akár Max Payne-féle vérfürdőt, ahol úgy oldjuk meg az adott célpont megsemmisítését, hogy gyakorlatilag mindenkit kinyírunk a pályán, még akár a civileket is. Persze a játék igazi ízét a lopakodás, a fal mellett settenkedés, a megfelelő pillanatra várás izgalma adja meg. A lehetséges "elintézési" módok ezúttal is számos lehetőséget adnak, mozgásterünk ha nem is korlátlan, mindenesetre a maximumot kihozták a fejlesztők.
A fegyverarzenál nem sokat változott a korábbi rész óta, de ez nem is baj, így is minden szükséges eszköz a rendelkezésünkre áll, legyen szó akár vadászpuskáról, akár mesterlövész puskáról vagy a jó öreg zongorahúrról... Sőt, van néhány pálya, ahol Agatha Christie-mintára párnával is meg tudjuk fojtani az arra érdemest, de rakhatunk mérget a teájába is, szóval bőven van lehetőség az ember elleni erőszak alapos gyanújának felkeltésére. Az is erős pozitívum, hogy nyoma sincs a Splinter Cell-es lineáris játékmenetnek, a feladatot úgy látjuk el, ahogy nekünk tetszik, bármilyen irányból és eszközzel. A játékmenet ettől lesz igazán fantasztikus. Magyar vonatkozás, hogy az egyik pálya Budapesten, a Gellért szállóban játszódik. (egyébként ez az első rész budapesti küldetésének felturbózott változata). De a jól modellezett szálló mellett a pályán szereplő összes karakter magyarul beszél, a járókelők, a rendőrök, mindenki, ami különösen frissítőleg hat a sok angol nyelvű játék nyomkodása közben. Érdemes meghallgatni mindenkinek, ugyanis nemcsak találomra összevágott hangfájlokról van szó, hanem teljesen a szituációból fakadó párbeszédekről, tehát a rendőr magyarul kéri a papírjainkat stb. Kiváló hangulatteremtő dolog!
A lopakodós játékok lelke az ellenség mesterséges intelligenciája, tehát a célszemélyt védő testőrök, katonák (akikből egyébként általában rengeteg van) reakciója. Hiszen ha bármi olyat tesznek, ami a játékmenet szempontjából nem megfelelő, az azonnal hazavágja a játékélményt. Gondoljunk csak bele, milyen vicces lenne, ha a Painkiller zombijaihoz hasonlóan egyszer csak hátat fordítanának és vad menekülésbe kezdenének, miközben mi épp egy hangtompítós automata csövét a főnökükre irányítjuk.
A Hitman ez alkalommal is jól teljesít: az ezzel megbízott karakterek figyelnek minden lépésünkre és egymásra is, egyikük megölése után például azonnal átkutatják a környéket a támadó után. Igaz, néha azt sem veszik észre, ha a leghangosabb fegyverrel intézzük el kollégájukat. Mindenesetre az MI tökéletesen szolgálja a játékmenetet, semmi kimagasló hibával nem találkoztunk.
Szóval ahogy már az elején is kezdtem, nagyon erős mezőnyben jelent meg a Hitman: Contracts, mert lopakodós játéknak ott van a Splinter Cell, grafikai csodaként pedig a Far Cry és a Painkiller funkcionál manapság, illetve a külsőnézetes játékok piacán ott figyel a felemásra sikeredett True Crime, és hamarosan megjelenik a DRIV3R is. Szóval egy ilyen kiélezett harcban azt hiszen nagy luxus volt azt a jópár bosszantó apróságot a programban felejteni (a grafikai motor nem épp mai gyerek, vagy gondoljunk a "hullacipelés" nevetséges megvalósítására, vagy épp a nagyon rövid játékmenetre).
Mindazonáltal a játék nem csak rajongók számára lehet kellemes kikapcsolódás, a hangulatos pályák és az izgalmas témaválasztás (ami már az első résszel megtörtént, ugye) garancia lehet a jó szórakozásra. Az Eidost ismerve pedig várhatjuk a folytatást, ha kopasz barátunkról is annyi bőrt lerántanak, mint Lara Croftról, nem lehet okunk a panaszra. Grafika:
Persze az is igaz, hogy a mostanában megjelenő FPS-ek háromdimenziós képmegjelenítés tekintetében jó magasra tették a mércét, és augusztus 3-án itt a Doom III. Gyengébb vason rettenetesen szaggat, ami - mint tudjuk - nem túl ildomos dolog. Ugyanazon a gépen a Far Cry például jóval szebb grafikát produkál.
Kezelőfelület:
Játékmenet:
Zene:
Hangeffektek:
Összegzés:



