dikkma

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow



Kiadó: Ubi Soft Entertainment
Fejlesztő: Ubi Soft Entertainment
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium III / Athlon 1 GHz, 128MB RAM, 64MB-os DX8 kompatibilis videókártya
Ajánlott: Pentium4 / AthlonXP, 512 MB RAM, 128 MB-os DX8 kompatibilis videókártya
Hasonló játékok: Splinter Cell, Metal Gear Solid sorozat
Kategória: Lopakodós/akció

Az eredeti Splinter Cell 2003. februárjában mutatkozott be PC-n. Az UbiSoft Montreal által fejlesztett játék -amely a kiadó első szárnypróbálgatása volt a kategóriában - hatalmas siker lett. Az egy kaptafára készülő unalmas FPS-ek világában üde színfoltot jelentett a lopakodásra kihegyezett játékmenet, az erős történeti szál, a remek hangulat, na és a lebilincselő grafika. Az újságok értékelései 90% felett alakultak, és a játékosok társadalma egyöntetűen befogadta a jövevényt. Ehhez még vegyük hozzá, hogy az összesített eladások ötmillió eladott példányt számlálnak - nem lehetett kétséges, hogy lesz folytatás, amely végre meg is érkezett.

Fontos tisztáznunk, hogy a Pandora Tomorrow nem kiegészítő, hanem tulajdonképpen a Splinter Cell 2 - így persze elkerülhetetlen az összevetés az első résszel. Neves elődhöz folytatást készíteni mindig is nagy kihívás. Az új résszel az Ubisoft Shanghai még feljebb próbálta tornászni a lécet. Érezhetően nagyon nagy hangsúlyt fektettek a közösség visszajelzéseinek elemzésére, hogy a Splinter Cell legjobb vonásait megtartva, még tovább finomíthassanak a játékon.

Klikk ide! Klikk ide!

A Tom Clancy univerzumban játszódó kalandokat most is Sam Fisher szupertitkos-szuperképzett kommandós bőrébe bújva élhetjük át. Tom Clancy neve garancia a minőségre, és most sem csalódunk benne. A történet szerint 2006-ban az Egyesült Államok létrehoz Kelet-Timoron egy ideiglenes katonai támaszpontot, segítendő a "világ legfiatalabb demokráciája" védelmi erőinek kiképzését. Az Egyesült Államok katonai jelenléte Délkelet-Ázsia szerte heves tiltakozásokat vált ki, de a timori demokráciát fenyegető indonéz milíciák magatartása indokoltá teszi az USA fegyveres erőinek jelenlétét.

Klikk ide! Klikk ide!

Az amerikaellenes gyűlöletszításban - az indonéz kormány jórészt korrupt tagjainak nemhivatalos támogatását élvezve - a Suhadi Sadono vezette gerilla milícia jár az élen. Suhadi Sadono emberei megtámadják és elfoglalják a Kelet-Timorban, Diliben lévő amerikai nagykövetséget, túszul ejtve a több tucatnyi civil és katonai személyzetet. Itt lépünk be mi - alias Sam Fisher - a képbe. Feladatunk védeni és segíteni az amerikai haderőt a helyszínen és egyéb távoli vidékeken mindaddig, amíg Suhadi terrorista célkitűzései meg nem hiusulnak, és gerilla osztaga meg nem semmisül.


Suhadi Sadono                 Sam Fisher

Az első részben a történetíróknak nemcsak a politikai helyzetet kellett felvázolniuk, hanem a Splinter Cell teljes világát - Sam Fisherestől, Nemzetbiztonsági Hivatalostól - be kellett mutatnia a játékosoknak. Talán kicsit soknak is tűnhetett ennyi új információ. A Pandora Tomorrow-ban a párbeszédek már sokkal jobban a cselekményre koncentrálhatnak, a régi ismerősök mellett megismerhetünk új karakereket is.

Klikk ide! Klikk ide!

Maga a játék keveset változott. A grafika szinte változatlan maradt, továbbra is az Unreal Engine duruzsol a motorháztető alatt - hozzáteszem, nagyon szépen teszi mindezt. A víz és a környezet kapott pár új shadert, és láthatóan nagyobb felbontású textúrákkal ruházták fel a pályákat. A motort elsősorban a sötét helyszínek minél szebb, és hangulatosabb megjelenésére alakították ki - nem nagyon gondolkoztak el a készítők azon, hogy milyen jól használható nappali helyszíneken is. Mostanra felismerték milyen jól teljesít világosban is, így az új részben már sok nappali pályán játszhatunk majd. Ami a játékmenetet illeti, továbbra sem kell ellenfeleket hegyekbe lőnünk, térdig gázolni a töltényhüvelyben, vagy bullet time-ban a golyók elől elhajolgatni - csak csendben gubbasztani a sötétben, és észrevétlen maradni. Természetesen maradt a TPS (harmadik személyű) nézet is. A Pandora Tomorrow nyolc darab egyjátékos küldetést tartalmaz, amely 20 pályát jelent. A pályák szépek, jól kidolgozottak, végre nem X-Boxos textúrákat kapunk a PC-s verzióban. Ahogy kibontakozik előttünk a történeti szál, úgy jönnek sorban a különböző helyszínek. Nevezetesen: négy küldetés Indonéziában, kettő Franciaországban, egy Izraelben és egy az Egyesült Államokban. Az egyik misszió például a demóban is látott francia TGV-vonaton játszódik. Jó példa ez arra, hogy sajnos továbbra is igen lineáris a játékmenet, mozgási szabadságunk gyakorlatilag nincs. Megyünk előre a pályán, és ha A pontból a B pontba két útvonalon lehet eljutni, már örülnünk kell. Szerintem nem várt senki Deus Ex-i kötetlenséget, de egy kicsivel több mozgásteret el tudtam volna képzelni.

Klikk ide! Klikk ide!

Annál is inkább, mert a lehetőség adott lenne. Sam első részben megismert tornamutatványai a Pandora Tomorrow-ban is szerves részét képezik a játéknak. A régi mozdulatok megmaradtak, bár a híres spárga-ugrás például kicsit módosult (ezentúl lehetőségünk van a testsúly egyik lábra való áthelyezésére), illetve új mozdulatsorokkal bővült kommandósunk repertoárja. A lineáris játékmenet mellett még felrónám a készítőknek, hogy igazából nem vagyunk ráutalva ezekre a speciális mozdulatokra. Igen, van hogy csak ezzel tudunk továbbmenni, de nagyon kevés ilyen helyszín van, sajnos.

Sam munkáját most is tekintélyes repertoár segíti. Gyakran nem megengedett a halálos eszközök használata, ilyenkor (immáron lézer-irányzékkal felszerelt) Five Seven pisztolyunk, SC-20k fegyverünk nem, vagy csak gumilövedékkel, sokkolóval használható. Gránátok, mozgás- és hőérzékelők, tolvajkulcs és high-tech kémeszközök segítik munkánkat. Az optikai kábelünk immáron színes képet ad, sőt az éjjel- és hőlátó szemüvegünkkel együtt használható - amik nélkül megint csak nem lenne teljes a felsorolás.

Klikk ide! Klikk ide!

Az irányítás főbb elemei maradtak a régiek. A játékosok visszajelzései alapján - akik úgy találták, hogy kicsit túl sok volt a gomb - próbáltak optimalizálni a kezelésen. A force feedback-es gamepadek és egyéb kontrollerek tulajdonosai további előnyt élveznek ezentúl: mozgásérzékelők, csapdák közelében ezek az eszközök aktívan figyelmeztetik majd a játékost a veszélyre.

Ha a játékmenetet nézzük, a Pandora Tomorrow még jobban megpróbálta kidomborítani a Splinter Cell erősségét. Nem mondom, hogy nem lehet amolyan Megyek Oszt Hent Akció módon játszani. Meg lehet ölni mindenkit (ha nincs éppen tiltva), de ekkor nagyon nehéz lesz a játék. Aki nem tartja be a szabályokat, bizony felkötheti az alsóneműt. Ha az ellenfelek észlelnek bennünket, felveszik golyóálló mellényüket, és jobban fognak figyelni. Az igazi Splinter Cell életérzést a settenkedés nyújtja. Az új részben megtehetjük, hogy akár egyetlen ellenfelet sem ölünk meg a játék végéig.

Klikk ide! Klikk ide!

Az első rész mesterséges intelligenciájáról csak szuperlatívuszokban lehetett beszélni. Lenyűgözött mindenkit az ellenfelek viselkedése. Amit akkor tudtak, azt természetesen nem felejtették el. Így továbbra is látnak, meghallják a zajokat, észreveszik a földön heverő testeket... ugyanakkor a Pandora Tomorrow-ban debütált az Ubisoft újonnan kidolgozott mesterséges intelligencia rendszere, az Ambient AI. Ez elvileg annyit tesz, hogy az ellenfelek (és a többi játékbeli karakter) az előre eltárolt szkriptek helyett sokkal inkább a környezet történéseire fognak reagálni, és ehhez mérten cselekszenek majd. Elérkeztünk a második rész legnagyobb újításához, a többjátékos módhoz. A többjátékos mód további nyolc küldetést tartalmaz. Talán első blikkre nehéz elképzelni, hogy milyen is lehet multiban a Splinter Cell. Hogy milyen? Zseniális! A Pandora Tomorrow ugyanis forradalmi újítást tudott vinni az online játékok - főleg FPS-ek - egyre egyhangúbbá váló világába. Ugyanis immáron nem teljesen egyenrangú, hanem két, felszerelésében és módszereiben alapjaiban eltérő csapat játszik egymással. A három játékmód sorban: a semlegesítési mód, a kivonási mód és a szabotázs. Sajnos a játékosok számát négy főben maximálták, de ez a játékmenet hasznára válik. A két szembenálló fél: a Shadownet kémhálózat és az Argus Zsoldosok. A csapatok felszerelésükben, fegyverzetükben, módszereikben, mozgásukban, és nézőpontjukban különböznek egymástól.

A Shadownet kémek klasszikus Splinter Cell-módra, külső nézőpontból látják az eseményeket. Feladatuk az aktuális játékmódtól függ, de mindig egy biológiai fegyvert tartalmazó tárolóegységgel kapcsolatos. Minden mozgást tudnak alkalmazni, amelyet az egyjátékos módban megismertünk. A legfontosabb korlátozás velük szemben, hogy nem használhatnak halálos eszközöket, így felszereléseik ehhez a megkötéshez igazodnak. Éjjel- és hőlátó szemüvegük szintén ismerős már.

Klikk ide! Klikk ide!

Az Argus zsoldosok a történet szerint katonai és kormányzati objektumok védelmére felbérelt privát szervezet katonái. Feladatuk a kémek küldetésének megakadályozása, és a tárolók bármi áron való megvédése - és a cél érdekében nem rettennek vissza az erőszaktól sem. Mozgásuk nagyon korlátozott, felszerelésük viszont fegyverekkel is bővül. Speciális elektromágneses- és mozgásérzékelő készülékük segítségével deríthetik fel a sötétben rejtőzködő ellenfeleket. És ami az újdonság: a Splinter Cell hagyományait felrúgva FPS nézetből játszanak!

Klikk ide! Klikk ide!

Bár elsőre hatalmas segítségnek tűnik, számukra az FPS-nézet a legnagyobb kerékkötő is. A tapasztalat azt mutatja, hogy az ember órákig játszhat zsoldosként, de egyszerűen nem ismerhetünk meg többet a pályából, mint mondjuk 40%. Nem ismerhetünk, mert kevés mozgásunk révén csak a folyosókat, raktárhelyiségeket tudjuk lefogni; szellőzőkbe, szűk alagutakba, párkányokra pedig soha nem fogunk eljutni. Ez a kémek felségterülete. Cserébe a zsoldosok fegyverrel rendelkeznek, míg a kém csak az ügyességére, a rejtőzködésre, és a pálya minél alaposabb kihasználására számíthat. Ennek ellenére az, hogy ők szinte bárhova eljuthatnak; rejtőzködhetnek dobozokban, párkányokon, szellőzőkben; egyszóval lefogják a teljes pályát, legalább akkora előny, minthogy nincs fegyverük. A készítőknek tehát sikerült jól eltalálni a játékegyensúlyt - mégha két, nagyon kezdő csapat közül szinte biztosan a zsoldosok kerülnek is ki győztesen az összecsapásból.

Klikk ide! Klikk ide!

Ha valaki esetleg még nem látja lelki szemei előtt a többjátékos mód mikéntjét, a két hivatalos videó biztosan segít majd. A kémek tevékenységét ebből az 5.7 MB-os, a zsoldosokét ebből a 6.5 MB-os videóban láthatjuk.
A csapatmunka természetesen nagyon fontos, pontosan a maximum 4 játékos miatt. Ha valaki - akármelyik csapatból - nagyon elkóborol, könnyen elkaphatja a másik fél. A kémek természetesen még jobban rá vannak utalva a csapattársra, hiszen nem tudják magukat megvédeni. Viszont ha egyikük megbújik a sötétben, amíg a másik babrálni kezd a tárolóegységgel, az ajtóstul a szobába rontó zsoldos könnyen meglepődhet...

Ha mindezek hatására kedvet kaptál egy kis multizásra, nézz körül a fórumban, esténként indul szerver. Grafika: Bár a Splinter Cell óta tulajdonképpen nem változott, az Unreal Engine továbbra is gyönyörű. A helyszínek nagyon szépen kidolgozottak, nagyfelbontású textúráik végre nem X-Box kiadás érzetét keltik. A víz nagyon szépre sikerült. Az árnyékok szerves részét képezik a játéknak, és ennek megfelelően igényes a megvalósításuk; és rá vagyunk utalva, hogy felhasználjuk az árnyékokat. Az egyik jelenetnél például a napszak változásával növekednek az árnyékok is, ami nélkül nem tudunk továbbjutni. Elmondhatjuk, hogy a látvány minden esetben ugyanúgy a székhez tudja szögezni a játékost, ahogy az első rész is tette.

Kezelőfelület: Az X-Box verzióból átvett HUD elsőre kicsit szokatlan, de szerintem tökéletes. Ugyanúgy ellát bennünket minden fontos információval, ahogy a régi tette. Azért én egy sebesség-o-metert el tudtam volna még képzelni, mert így csak tippelni lehet, milyen gyorsan fogok megindulni. Gyakran lesz segítségünkre Sony-Ericsson P900-unk a küldetések során - egy kis reklám belefér. :)

Játékmenet: A Splinter Cellnek nem igazán akad párja. A sztori lebilincselő, változatosak a küldetések. Néha túlzónak találtam a fegyverhasználat tiltását (a terroristák a nagykövetségen éppen kivégzik a túszokat, nekünk meg tilos fegyvert használni), de szerencsére a játékban bármennyit menthetünk (az elmúlt egy évben csak checkpoint-rendszert láttam az Ubisofttól). A készítők szerint az átlagjátékos 25 óra alatt végig tudja játszani az egyjátékos küldetést, a tapasztaltabbak 12 óra alatt - talán egy-két pálya még elfért volna a cd-ken.

Multiplayer: A többjátékos mód forradalmi és brilliáns. Majd' minden játékban van egy kis eltérés a két szembenálló fél között, de alapvetően ugyanaz a célja mindkét csapatnak. A Pandora Tomorrow szakít a hagyományokkal, és két teljesen különböző oldalt állít szembe egymással. A jó netkód és a játékosok alacsony száma miatt lag nincs, és egy ADSL is elég a hostolásra.

Hangeffektek, zene: Az új rész szinte teljes egészében megkapta az eredeti Splinter Cell hangjait. Bár ezekkel semmi baj nincs (főleg, hogy 5.1-es a hang), de egy kicsit több újítást itt is el tudtam volna képzelni. A zenéket Lalo Shifrin szerezte, és tevékenységünkkel összhangban dinamikusan változik. Zavaróan hangos ugyanakkor Sam minden egyes lépése: szerintem ha mögém akarna lopakodni, egy folyosó másik végéből is meghallanám - az ellenfelek meg közvetlen közelről sem veszik észre. Miért hallani ennyire az ő szuperhalk kommandós-csukáját, és miért nem hallani az ellenfelek tankbakancsát? :)

Összegzés: Gondban voltam, amikor a cikk elején "Hasonló játékok" címszó alatt meg kellett jelölnöm néhány másik játékot. Egyszerűen ez a Splinter Cell, műfajt teremtő, újat hozó alkotás. Sikerrel emelkedik ki a tucat-FPSek, "megyek és gyilkolok" játékok világából. Nagyszerű elgondolás, tökéletes kivitelezés. Többjátékos módja - akárcsak anno a Splinter Cell egyjátékos téren - forradalmi újítást tudott hozni a játékmenetbe. Sokáig fogunk még játszani a Pandora Tomorrow-val, ezt bizton állíthatom. Nincs mit magyarázni, csillagos ötös!

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ben2004 #62
    Sziasztok! Adnátok 1 magyarosítást PC-hez? Fontos lenne. Előre is köszi!
  • Charbi #61
    ez hasonlít a manhunthoz, csak nem annyira brutális, de az sc-ben nem kell szidnom a játékot mert a szakaszos mentések miatt ha a 21. ember megöl akkor nem kell újra kinyírnom 20-at, ez a lopakodósok királya
  • doki11 #60
    van hozzá magyarosiatas ????????, PC-re
  • zoli0324 #59
    ...
  • tozso007 #51
    Elakadtam, ha valaki tudna segíteni azt megköszönném:
    egy nagy épületben vagyok, ahol a plafonról lóg egy hatalmas repülő modell, lementem egy mozgólépcsőn a lift szobába, de egyik lift sem működik, ekkor jön az utasítás, de nem tudom hova kell menni, mit kéne megtalálni. Soth kéne becserkészni a ''ticketing area''-ban de nem tudom hogy juthatok oda.

    Plíízz help.


  • eyecandy #39
    Én nem találtam, valahol máshol?
    Esetleg átdobnád mélben? [email protected]
  • eyecandy #36
    Sziaszto, tudna segíteni valaki? A Splinter 1 kiegészítő lemezén a tengeralattjáró bázison vagyok, egy vezérlő teremben. Elzárok egy generátort v. mit, majd az ajtó becsukódik és ben történk semmi, nem tudok kinyitni semmit... Valakinek ötlete? Kösz
  • BarnaMedve #31
    Te meg vegyél neki mellé egy ATI Radeon 9800 PRO 256MB DDR - es kártyát, te törvényesség bajnoka!
  • Devla #30
    Ha igazan jo lopakodos jatekot akarsz, probald ki a Metal Gear Solid 2-t. Oda-vissza felmossa a padlot a splinter cellel es barmilyen mas lopakodosnak titulalt jatekkal. Kb 1 eve jott ki PCre, csak DVDn.
  • JZO #29
    vegyél egy példányt a boltban és lesz CD keyed