SG.hu
A Google 147 millió dollárt ajánlott az Epicnek, hogy a Fortnite a Play Store-ban legyen
A Google a bíróságon megerősítette, hogy az Epicnek 147 millió dollárt ajánlottak fel azért, hogy a Fortnite sikerjátékot az androidos Google Play áruházban indítsa el. Az üzletet a Google Play partnerségekért felelős alelnöke, Purnima Kochikar tanúvallomása szerint jóváhagytak és bemutattak az Epicnek, de ők nem fogadták el. A pénzt három év alatt (2021-ig tartó) "növekményes finanszírozás" keretében utalták volna át a játékkiadónak. A cél az volt, hogy ne legyen trend az Android hivatalos áruházának megkerüléséből, és ezzel együtt megvédjék a Google számára nagyon jövedelmező alkalmazáson belüli vásárlási díjakat.
Az Epic 2018-ban indította el a Fortnite-ot Androidon, közvetlenül a weboldalán keresztül, a Play Store-t elkerülve. Ez lehetővé tette, hogy a Play Store alkalmazásokhoz szükséges jutalék megfizetése nélkül értékesítse a Fortnite játékbeli valutáját, a V-Bucksot. 2020-ban engedett, mondván, hogy "ijesztő, ismétlődő biztonsági felugró ablakok" és más tényezők miatt komoly hátrányba került. Egy még abban az évben benyújtott - és most esküdtszék előtt tárgyalt - trösztellenes perben azt állítják, hogy az eredeti döntésük pánikba ejtette a Google-t. Belső dokumentumokat mutattak be, amelyek szerint a Google "fertőzésveszélytől" tartott, hiszen előfordulhatott volna, hogy más játékfejlesztők (köztük a Blizzard, a Valve, a Sony és a Nintendo) is követik az Epic példáját. Állításuk szerint a Google különleges kedvezmények felajánlásával vagy akár az Epic megvásárlásával próbálta megelőzni ezt.
A dokumentumok akkor kerültek elő a bíróságon, amikor Lawrence Koh, a Google Play játékok üzletágának fejlesztéséért felelős mostani vezetője a tanúk padjára ült. Kiderült a Google azon aggodalma, hogy az Epic döntése után néhány éven belül gyakorlatilag az összes vezető játékfejlesztő disszidál a Playről, ami összesen több milliárd dollárnyi bevételbe kerülhet a Google-nek. A bíróságon bemutatott dokumentumok becslése szerint a Fortnite hiánya 130 és 250 millió dollár közötti közvetlen bevételkiesést, majd szélesebb körben akár 3,6 milliárd dolláros veszteséget is eredményezhet, ha ez a tömeges disszidálás bekövetkezik.
A Google elismeri ugyan, hogy aggódott a Playen lévő játékok elvesztése miatt, de véleményük szerint ebben semmi aljas nincs. "Csak azt akartuk, hogy a fejlesztők a Play-t válasszák" - mondta Kochikar a tanúvallomásában. És az, hogy a játékok bekerüljenek a szolgáltatásba, Koh vallomása szerint "olyan befektetés volt, amelyről úgy gondoltuk, hogy minden dollárt megér" - különösen akkor, amikor ezek a fejlesztők esetleg úgy döntöttek volna, hogy először az Apple iOS-en indulnak. Ezzel szemben az Epic ezekkel a dokumentumokkal azt szeretné bizonyítani, hogy érvelése szerint a Google félt a versenytől az androidos alkalmazások terjesztésének terén, és jogellenes monopóliumként működteti a Play Store-t. Ennek az üzletnek a létezése nem bizonyítja ezt - de legalábbis érdekes betekintést nyújt abba, hogyan látja a Google a játéküzletág helyzetét.
Az Epic 2018-ban indította el a Fortnite-ot Androidon, közvetlenül a weboldalán keresztül, a Play Store-t elkerülve. Ez lehetővé tette, hogy a Play Store alkalmazásokhoz szükséges jutalék megfizetése nélkül értékesítse a Fortnite játékbeli valutáját, a V-Bucksot. 2020-ban engedett, mondván, hogy "ijesztő, ismétlődő biztonsági felugró ablakok" és más tényezők miatt komoly hátrányba került. Egy még abban az évben benyújtott - és most esküdtszék előtt tárgyalt - trösztellenes perben azt állítják, hogy az eredeti döntésük pánikba ejtette a Google-t. Belső dokumentumokat mutattak be, amelyek szerint a Google "fertőzésveszélytől" tartott, hiszen előfordulhatott volna, hogy más játékfejlesztők (köztük a Blizzard, a Valve, a Sony és a Nintendo) is követik az Epic példáját. Állításuk szerint a Google különleges kedvezmények felajánlásával vagy akár az Epic megvásárlásával próbálta megelőzni ezt.
A dokumentumok akkor kerültek elő a bíróságon, amikor Lawrence Koh, a Google Play játékok üzletágának fejlesztéséért felelős mostani vezetője a tanúk padjára ült. Kiderült a Google azon aggodalma, hogy az Epic döntése után néhány éven belül gyakorlatilag az összes vezető játékfejlesztő disszidál a Playről, ami összesen több milliárd dollárnyi bevételbe kerülhet a Google-nek. A bíróságon bemutatott dokumentumok becslése szerint a Fortnite hiánya 130 és 250 millió dollár közötti közvetlen bevételkiesést, majd szélesebb körben akár 3,6 milliárd dolláros veszteséget is eredményezhet, ha ez a tömeges disszidálás bekövetkezik.
A Google elismeri ugyan, hogy aggódott a Playen lévő játékok elvesztése miatt, de véleményük szerint ebben semmi aljas nincs. "Csak azt akartuk, hogy a fejlesztők a Play-t válasszák" - mondta Kochikar a tanúvallomásában. És az, hogy a játékok bekerüljenek a szolgáltatásba, Koh vallomása szerint "olyan befektetés volt, amelyről úgy gondoltuk, hogy minden dollárt megér" - különösen akkor, amikor ezek a fejlesztők esetleg úgy döntöttek volna, hogy először az Apple iOS-en indulnak. Ezzel szemben az Epic ezekkel a dokumentumokkal azt szeretné bizonyítani, hogy érvelése szerint a Google félt a versenytől az androidos alkalmazások terjesztésének terén, és jogellenes monopóliumként működteti a Play Store-t. Ennek az üzletnek a létezése nem bizonyítja ezt - de legalábbis érdekes betekintést nyújt abba, hogyan látja a Google a játéküzletág helyzetét.