SG.hu

FIFA 16

Kiadó: EA Sports
Fejlesztő: EA Canada
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i3-2100T 2,5 GHz-es vagy AMD Phenom 9750 Quad-Core processzor, Nvidia GeForce GTX 650 vagy ATI Radeon HD 5770 grafikus kártya, 4 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2550K 3,4 GHz-es vagy AMD FX-6300 processzor, Nvidia GeForce GTX 460 vagy ATI Radeon HD 6870 grafikus kártya, 8 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: FIFA-sorozat, Pro Evolution Soccer-sorozat
Kategória: sport

Menetrendszerűen megérkezett a FIFA-sorozat legújabb epizódja, amivel a népszerű focis játék ismét bebizonyította, hogy képes évről évre elegendő mennyiségű újdonságot garantálni rajongóinak. Hogy milyen friss tartalmakat hozott az aktuális évad, az játéktesztünkből kiderül!

Noha sokan már évek óta csak legyintenek, ha egy újabb FIFA-játék kerül a boltok polcaira, az EA Sports sorozatának azonban még mindig olyan óriási a rajongótábora - sőt mi több, évről évre bővülés is tapasztalható -, hogy továbbra sem látni a franchise bukását, vagy esetleges hanyatlását. Mi sem bizonyítja ezt jobban más, mint a FIFA 16, amely első ránézésre talán olyan, mintha szemernyi változást sem hozott volna magával, azonban a rajongók már az első betöltés után érezhetik, hogy itt bizony minden egy kicsit szebb és jobb lett, hovatovább át is alakult. Nem túlzás kijelenteni, a sorozat aktuális szezonja számtalan olyan újdonsággal kecsegtet, amire már évek óta vártunk, miközben a fejlesztők gondoskodtak arról, hogy a múlt héten általunk is tesztelt PES 2016-tal ellentétben ne visszafejlődésről, hanem inkább továbblépésről beszélhessünk a játék kapcsán.

A FIFA 16 egyik legnagyobb újdonságát már a bejelentéskor is hangoztatták a készítők, így biztosan mindenki tisztában van vele, hogy ezúttal nem csak jól ismert csapatokat, pontosabban férfiakat vehetünk irányításunk alá, hanem végre nőket is. Ha valamivel, akkor ezzel óriásit szakíthatott volna idén a játék - és a nagy kihívónak is óriási fejtörést biztosíthatott volna -, de a női nemzeti válogatottak megjelenése egyelőre jelenleg még csak olyan képet fest le előttünk, mintha a fejlesztők csak kísérleti jelleggel merték volna alkalmazni őket.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Erre utal többek között, hogy mindössze 12 csapatot modelleztek le, akiket kizárólag egymással állíthatunk szembe - férfiakkal tehát nem mérkőzhetünk meg a női válogatottak oldalán -, miközben többek között például egyéni bajnokságot sem indíthatunk velük, ami igencsak fájó pont lehet sokak számára. Mindezt leszámítva azonban a legtöbb rajongót bizonyára az érdekli, hogy milyen érzés nőkkel átélni a virtuális focizás élményét? Összességében kellemes, de nem túl kiemelkedő, sőt mi több, nagyon sokszor inkább esetlen és vontatott mindaz, amit a pályákon látunk.

Nagy bátorságra vall az alkotók részéről, hogy még a legprofibbnak beállított női csapatokat is úgy alkották meg, hogy azok sokkal többet hibázzanak, mint a hasonló titulussal rendelkező férfi klubok, így akárcsak a valóságban, a női futball itt is kicsit vontatott és kevésbé látványos, de pont ezért élvezhető is, ha az ember egy kis változatosságra vágyik. Külön pozitívum, hogy bár néhány hölgy eléggé baltával faragott - ez azért néhány férfi játékosra is igaz, elég csak megnézni a magyar válogatottból szegény Király Gábort vagy Dzsudzsák Balázst -, ugyanakkor a fejlesztők érezhetően sokat törődtek azzal, hogy a nők valóban nőnek tűnjenek a képernyőn. Ez nem csak azt jelenti, hogy melleket kaptak, hanem sajátos mozgáskultúrát is, így ha alaposabban megfigyeljük őket, sokkal másabban futnak, mint az erősebbik nem tagjai.

A női válogatottak tehát üde színfoltnak tekinthetők, azonban legkorábban is csak két-három évad múlva számíthatunk olyan mértékű tartalomra velük kapcsolatban, amivel már nem csak néhány percre lesz érdekes velük szaladgálni a pályán. Őket leszámítva ugyanakkor a sorozat korábbi évadaiból megismert összes játékmód és lehetőség visszatér a FIFA 16-ban is, ezáltal a multiplayer mellett a legkülönfélébb bajnokságok, a karrier mód vagy éppenséggel a skill játékok, amelyek mindegyikét érte kisebb-nagyobb finomhangolás. Komolyabb újdonságot ugyanakkor csak a FIFA Ultimate Team kapott, amelyet egy rendkívül érdekes, új játékmóddal igyekeztek feldobni a fejlesztők.

Ez lesz a Draft, amely tökéletesen bemutatja, hogy mennyi mindent ki lehet még hozni a focis koncepcióból. Az új lehetőség lényege, hogy össze kell állítani egy saját csapatot úgy, hogy a posztokat 5 véletlenszerűen kapott focista közül választva oszthatjuk ki. Amennyiben a mezőny felállt, játékbeli pénzért nevezhetünk mérkőzésekre, és ha sorban legalább négy meccset megnyerünk, akkor nemcsak a nevezési díjat, hanem plusz összegeket és extra ajándékokat is bezsebelhetünk a presztízs mellett.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A játék mindezt a sok lehetőséget töménytelen mennyiségű tartalom társaságában tálalja. Ezen a téren a FIFA 16 köröket ver a PES 2016-ra, hiszen bár Brazil Bajnokság talán nincs, ellenben az összes fontosabb európai csapat és rangadó eredeti névvel és az aktuális összeállítással kapott helyet, méghozzá közel 80 stadion társaságában. Ha már felhoztuk példának a nagy riválist, az EA Sports sorozatát leginkább talán azért szeretik jobban a játékosok, mert összességében sokkal nagyobb és realisztikusabb élményt garantál, mint a Konami alkotása.

Nem csak a kommentátorok és a hanghatások terén ég és föld a különbség a két produkció között - sajnos magyar szinkronra idén sem futotta -, hanem már a meccsek felvezetésében, vagy a rendkívül látványosra sikeredett, a félidők során megtekinthető mérkőzés-összefoglalók esetében is. A FIFA 16-tal tehát már az első betöltést követően elkap minket az igazi drukkhangulat, mert a körülmények szinte elhitetik velünk, hogy ott vagyunk egy igazi mérkőzésen, ahol a legjobbak, vagy a legnagyobb kedvenceink mérik össze egymással tudásukat.

Noha évek óta már csak jelentéktelenebb újdonságok és inkább csak fontosabb finomhangolások vannak hatással a FIFA 16 játékmenetére, azért ennek ellenére is érdemes egy kicsit alaposabban is megismerkedni a pontosabb részletekkel. Tény és való, hogy az igazán tökéletes élményt talán az tudná nyújtani, ha a PES és a FIFA egyszer egy közös alkotás erejéig egyesítenék erőiket, amivel megszülethetne a nagybetűs Focis Játék. Amíg erre azonban nem kerül sor, addig kénytelenek leszünk mindig megjegyezni, hogy míg a Konami műve inkább a szimulátoros vonalat kedvelő kemény magnak szól, addig az EA alkotása azoknak a rajongóknak, akik közérthető és könnyed élményekre vágynak - méghozzá különösebb buktatók nélkül.

Fontos kiemelni, hogy bár ez a megállapítás az aktuális szezonban is többé-kevésbé helytálló, azonban a FIFA 16 elindult egy olyan úton, amivel a fejlesztők a szimulátorosabb megvalósítást állították a középpontba. A ló túlsó oldalára nyilván még nem estek át ezzel az intézkedéssel - a közérthetőség és a könnyedség tehát megmaradt -, ellenben garantáltan még a legnagyobb rajongóknak is azzal telnek el az első mérkőzések, hogy begyakorolják és megszokják az újdonságokat. Nem csak a meccsek dinamikája változott meg például az alkotásban, hanem olyan újdonságok is érkeztek, mint a labda nélküli cselezés vagy az erősebb passzolás lehetősége.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen azért továbbra sem kell még annyit gondolkoznunk a meccsek alatt, mint a PES-ben, nincs ránkerőszakolva a feltétlen csapatjáték akkor, amikor éppen nincs is rá szükség, de az életszerűbb helyzeteknek köszönhetően sokkal jelentősebbek lettek a passzok, így könnyebb jó összjátékot produkálva eljutni a kapuhoz, mint korábban bármikor. Sokakat egyébiránt itt újabb komoly meglepetés érhet majd, hiszen a kapusok már nem csak élettelen húsdarabokként hajkurásszák a labdát, hanem a lehető legagresszívebb formában támadnak rá a közeledő játékosokra, és látványosan összedolgoznak a hátvédekkel, ami sokkal erősebb védelmet is jelent majd. Mivel a játékban valóban nagyon sok apró változás történt, ezért a készítők egy új segédet is bevezettek, amit egyetlen gombnyomással likvidálhatunk ugyan, de az első mérkőzések alatt felbecsülhetetlenül hasznos lesz a jelenléte, hogy megtanuljuk az egyes billentyűkhöz rendelt mozdulatokat és lehetőségeket.

Hogy ne csak pozitívumokat említsünk a FIFA 16 kapcsán, érdemes kiemelni, hogy a játékban a szabályrendszer még mindig egészen felemásnak tekinthető. Noha olyan súlyos anomáliák nincsenek, mint a PES 2016-ban, ugyanakkor még így is nagyon sokszor kapunk indokolatlan büntetést, és még mindig gyakran érezni, hogy bizonyos meccseken bármit is teszünk, ha a program előre eldöntötte a másik fél győzelmét, akkor profi csapatmunkával sem tudunk felülkerekedni a másikon.

Az előző évadhoz mérten szerencsére ezúttal már jóval ritkábban érezzük ezt, de azért gyakran felbukkan zavaró tényezőként, akárcsak a labda viselkedésének kiszámíthatatlansága. A fizika összetettsége miatt ugyanis nagyon bizonytalan, sőt mi több, billentyűzettel koordinálhatatlan lett, hogy a labdába miként rúgjon bele az adott játékos, ami alapból befolyásolja majd például azt, hogy lövésünk milyen végkimenetellel zárul, tehát a gép ezen a téren ott csalhatja el a mérkőzést, ahol nem szégyelli.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A FIFA 16 ugyan nem tekinthető mérföldekkel szebbnek a PES 2016-hoz képest, azonban az összhatás így is sokkal átfogóbb lett. Az egyes focisták modelljein ugyan még sokat lehetne fejleszteni, ellenben a stadionok vagy a közönség kidolgozása vagy az animációk rendkívül mutatósra sikerültek, és az élményt nem zavarják meg hosszú töltési idők vagy egyéb kellemetlenségek, egy meccsen tehát csak és kizárólag arra kell majd koncentrálnunk, hogy a lehető legjobb formánkat hozzuk. Mindehhez ráadásul kellemes optimalizálás is társult, tehát már egy közepes számítógépen is teljes pompájában élvezhetjük a mérkőzéseket.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A játék kezelőfelülete ugyan egy ideje már a manapság olyannyira trendi táblás elrendezést alkalmazza, ugyanakkor ez még mindig nem a legszerencsésebb az átláthatóság tekintetében. Ennél sokkal nagyobb baj, hogy az irányíthatósággal is akadnak problémák, hacsak nincs egy jól működő kontrollerünk, esetleg nem szégyellünk egeret használni focistáink terelgetéséhez, a kérdéses hardver segítségével ugyanis egészen hamar meg lehet tanulni például a pontos passzolás tudományát. A nagy riválishoz képest az irányítás szisztémája azonban még ennek ellenére is sokkal átláthatóbb és tanulhatóbb lett, így aligha lesz olyan játékos, akinek ezen a téren esetleg problémája akad.

Játszhatóság: Nem túlzás azt állítani, hogy a FIFA 16 annyi tartalmat és újdonságot kapott, hogy azzal jövő őszig garantáltan ellesznek a játékosok. Legyen szó akár a női csapatok érkezéséről, akár a FIFA Ultimate Team új játékmódjáról, vagy a tonnányi licencből fakadó bajnokságról, biztosan még hetek után is találunk olyan lehetőséget az alkotáson belül, ami új élményeket biztosít. Ezen a téren mindig is verhetetlen volt, és a jelek szerint egy ideig még az is marad a sorozat!

Intelligencia, nehézség: Az előző részhez képest a mesterséges intelligencia tekintetében rengeteget fejlődött a FIFA 16, így a sok finomítás révén egy kicsit ismét közelebb kerültünk a realisztikus élményekhez. Ennek hála a játékosok sokkal életszerűbben helyezkednek, folyamatosan keresik a jobb helyzeteket, de óriási előrelépés tapasztalható a kapusok viselkedésében, sőt a bírók is kevesebbet hibáznak, mint korábban. A PES 2016-hoz hasonlóan itt is gyakran ok nélkül szigorúak velünk, ellenben a FIFA csak ritkán ad lehetőséget megfelelő becsúszás alkalmazására, amelyek ráadásul csak kevésszer végződnek balesettel. Nyilván a szabályok alkalmazásában akadnak még problémák, de a meccsek már ezzel is sokkal kevesebb bosszúságot okoznak, mint korábban.

Hangok, zene: A játékban felcsendülő zenék mellett minden egyes hanghatás kiemelkedőre sikerült. A tomboló tömeg, a meccsen hallható zajok, vagy éppen a profi kommentátorok egyaránt magasra teszik azt a bizonyos mércét, és hozzájárulnak ahhoz, hogy az Electronic Arts alkotása olyan élményt nyújtson számunkra, mintha egy igazi focimeccset néznénk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Összegzés: Noha pontszám szerint a FIFA 16 talán jobban sikerült, mint a PES 2016, összességében a két focis játék között még mindig nem lehetne éles különbséget tenni, hiszen mindkettő más szemszögből közelíti meg a műfajt, és a végeredményt tekintve mindkettő jó a maga nemében. Ami tény, hogy az Electronic Arts alkotása sokkal több tartalmat kínál, méghozzá lényegesen közérthetőbb formában, így a finomhangolások, valamint a nagyobb újdonságok miatt idén is biztosan sokkal több emberhez jut majd el, mint nagy riválisa. Ha a tavalyi évadot szeretted, biztosan most sem csalódsz majd a játékban, hiszen képes volt hozni a kötelezően elvárható szintet. A következő szezonig nincs okunk panaszra!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #8
    Ne csúsztass! Nem arra célzott, hogy kizárólag felnőtteknek szóljon a játék, hanem hogy nekik is, mert így csak igénytelen, "sörhasú", idióta "angoloknak" szól, akik megrekedtek a pubertásban. ;-)
  • bakkerman #7
    Ja,tiniknek. Azért játszák felnőtt férfiak is egymásnál konzolon,kajával,piával,remek időtöltés néha egy átmulatott éjszaka helyett is. Áruld már el melyik játék az,amelyik csak és kizárólag érett felnőtt embereknek készül?
  • ferenc001 #6
    Azon a képen úgy néz ki, mint aki a vécére szaladt, de időközben rádöbbent, hogy már késő
  • SzocsA #5
    miért mindig ő van a képen, ez a kép eléggé előnytelen lett neki szerintem.
  • Lacee86 #4
    Szegény Messiről nem tudtak jobb képet csinálni? :D
  • astrobal #3
    Arról miért nincs szó egyetlen cikkben se, hogy mennyire ótvar szarul kezeli a szabályokat? Hogy nem fújja be a kezezéseket, a lest, hogy a pattogó labdába orbitálisan bénán kézzel ér bele a játékos, ezt meg persze 100-ből 100 alkalommal befújja? Azzal mi van, amikor a szabadrúgást a tizenhatoson belül álló sorfal felugorva KÉZZEL csapja le, mintha röplabda meccse lenne? Ja és hogy ezt a mutatványt egyszer befújja tizinek, egyszer meg nem?? Fejlesztik itt a passzolást, meg az állva szájbahugyozást, de hogy ne ugyanazt a 10 mondatot böfögje hajdúbé meg az a másik fasz, az neeem, azt nem kell fejleszteni. Meg a millió bug (vagy feature?), amikor az utolsó passzt MINDIG elbasszák a játékosok, kivéve ha 100%os pontossággal találod el az irányt és az erőt. Ugyanezt a középpályán fele ilyen pontossággal is abszolválják, az mi? EZEKRŐL miért nincs szó soha? Vagy arról, hogy miért nem menti a játékosok eredményeit? Nem hiszem el, hogy a mi társaságunk az egyetlen a földön, ahol 4-5 ember játszik változó felállásban és nem tudjuk menteni az eredményeket, a statokat, mert nincs ilyen játékmód. Nevetséges ez a kibaszott EA.
  • yamato41 #2
    Árkádjáték tiniknek. Semmi több. Ez a pénzügyi sikerhez elég, a játék meg kit érdekel...
  • Fbn Lx #1
    még mindig recés faszobrok a játékosok, és nem néz ki jobban mint a 2008, plusz a mozgás esetlenebbnek tűnik
    ha azóta csak egy 200 megás peccset adnának ki hozzá évente, akkor is ugyanitt lennénk