Ötvös Tibor
Hátrány a csinos lányok megjelenése a kiállításokon
Aki járt már bármelyik játékexpón vagy látott azokról felvételeket, akkor bizonyára észrevette a csinos lányokat is, akik többnyire az adott kiadó logójával ellátott ruhákban pózolnak a standok körül.
Az úgynevezett "booth babes" elmaradhatatlan velejárói az ilyen expóknak, hiszen az általános vélemény szerint ezek a hölgyek remek marketinget jelentenek a programoknak és magának a cégnek is. Ma azonban egy igen meglepő felmérés jelent meg a TechCruch hasábjain. A dolog apropóját egyébként a pár héttel ezelőtt Las Vegasban megtartott CES adta, ahol szintén rengeteg dekoratív nő reklámozta a különböző technikai eszközöket, fejlesztéseket.
Spencer Chen, a Frontback marketing-vezetője már korábban is vallotta azt az elméletét, hogy ezen booth babes megoldás nem a legmegfelelőbb, nem vonzza az embereket, a látogatókat és a befektetőket sem a csinos lányok látványa, sokkal inkább taszítja őket. Az úriember pár évvel ezelőtt lehetőséget is látott arra, hogy érvelését alátámassza, hiszen több kiállításra is hivatalos volt cége melyek sorban egymás után következtek. Így a legelsőn a hagyományos felállást választotta, nagyjából 10 fiatal hölgy volt jelen az expón.
A következőn azonban az utolsó pillanatban kiderült, hogy nagyobb területet kapnak, mint azt eredetileg tervezték és ezzel automatikusan együtt jár a több ember iránti igény is. Ekkor Chen úgy döntött, hogy nem a booth babes csoportot bővíti, hanem kimondottan helyi, az emberek nyelvén értő vállalkozókat von be a projektbe. A húzása nem töltötte el túl nagy örömmel a cég vezetőit főleg, miután meglátták, hogy a második csoport két tagja már a nagymama-korban van.
Az expó azonban elkezdődött és a kimutatások alapján a csinos lányok csoportja a látogatók átlagos számának harmadát vonzották a standjukhoz, míg a szakértőbb, helybeli vállalkozók a megszokott érdeklődők háromszorosát. Természetesen ez hatalmas meglepetést okozott a cégnek és az okait is megpróbálták kideríteni. Chen szerint több összetevője van a dolognak.
1. A csinos lányok félelmet keltenek az egyszerű, technika iránt érdeklődő emberekben. Ezt egyébként maguk a hölgyek is bevallották, ők is észlelnek bizonyos fajta rettegést, zavart a vendégeik irányából.
2. A lányok lusták. Az ilyen kiállításokra szakosodott hölgyek megszokták, hogy többnyire autó- és filmbemutatókon alkalmazzák őket, ahol igazából csak mosolyogniuk kell és ennyi. Ám egy technológiai kiállításon a szakmában valamennyire jártas emberek jelennek meg, akik kérdéseket tesznek fel az adott eszközzel, újítással kapcsolatban és ezekre választ várnak. Ráadásul az sem várható el, hogy minden ilyen ügyfelet a korlátozott létszámban megjelenő szakemberekhez vigyenek, hiszen éppen azért vannak a lányok ott, hogy segítsenek.
3. Az ipar szereplői nem tárgyalnak a lányokkal. Ennek oka pedig az előző pontra vezethetők vissza, hiszen nincsenek teljesen képben arról, mit is reklámoznak és milyen extrákat nyújt a jelenleg piacon lévő darabokhoz képest a "saját" fejlesztésük. Chen szerint számos ügyfelet vesztettek el emiatt.
"Akkor miért is léteznek a booth babes szereplői?" - teszi fel a költői kérdést Chen. A válasz több részből tevődik össze. A legfontosabb a költségekben keresendő. Miközben egy, a témához vagy az adott játékhoz valamennyire értő hölgy több pénzbe kerülne, egy booth babe a töredékéért megszerezhető. Másodsorban a cégnél tevékenykedő sales menedzserek imádják a csinos lányokat, ami nem meglepő, hiszen valóban élvezetesebb 8-9 órán át egy csapat gyönyörű hölggyel nevetgélni, mint másokkal.
Chen szerint a booth babes munkakör nem fog eltűnni, de azt nem árt figyelembe venni, hogy a csinos lányok alkalmazása az esetek többségében nem jár előnyökkel.
Az úgynevezett "booth babes" elmaradhatatlan velejárói az ilyen expóknak, hiszen az általános vélemény szerint ezek a hölgyek remek marketinget jelentenek a programoknak és magának a cégnek is. Ma azonban egy igen meglepő felmérés jelent meg a TechCruch hasábjain. A dolog apropóját egyébként a pár héttel ezelőtt Las Vegasban megtartott CES adta, ahol szintén rengeteg dekoratív nő reklámozta a különböző technikai eszközöket, fejlesztéseket.
Spencer Chen, a Frontback marketing-vezetője már korábban is vallotta azt az elméletét, hogy ezen booth babes megoldás nem a legmegfelelőbb, nem vonzza az embereket, a látogatókat és a befektetőket sem a csinos lányok látványa, sokkal inkább taszítja őket. Az úriember pár évvel ezelőtt lehetőséget is látott arra, hogy érvelését alátámassza, hiszen több kiállításra is hivatalos volt cége melyek sorban egymás után következtek. Így a legelsőn a hagyományos felállást választotta, nagyjából 10 fiatal hölgy volt jelen az expón.
A következőn azonban az utolsó pillanatban kiderült, hogy nagyobb területet kapnak, mint azt eredetileg tervezték és ezzel automatikusan együtt jár a több ember iránti igény is. Ekkor Chen úgy döntött, hogy nem a booth babes csoportot bővíti, hanem kimondottan helyi, az emberek nyelvén értő vállalkozókat von be a projektbe. A húzása nem töltötte el túl nagy örömmel a cég vezetőit főleg, miután meglátták, hogy a második csoport két tagja már a nagymama-korban van.
Az expó azonban elkezdődött és a kimutatások alapján a csinos lányok csoportja a látogatók átlagos számának harmadát vonzották a standjukhoz, míg a szakértőbb, helybeli vállalkozók a megszokott érdeklődők háromszorosát. Természetesen ez hatalmas meglepetést okozott a cégnek és az okait is megpróbálták kideríteni. Chen szerint több összetevője van a dolognak.
1. A csinos lányok félelmet keltenek az egyszerű, technika iránt érdeklődő emberekben. Ezt egyébként maguk a hölgyek is bevallották, ők is észlelnek bizonyos fajta rettegést, zavart a vendégeik irányából.
2. A lányok lusták. Az ilyen kiállításokra szakosodott hölgyek megszokták, hogy többnyire autó- és filmbemutatókon alkalmazzák őket, ahol igazából csak mosolyogniuk kell és ennyi. Ám egy technológiai kiállításon a szakmában valamennyire jártas emberek jelennek meg, akik kérdéseket tesznek fel az adott eszközzel, újítással kapcsolatban és ezekre választ várnak. Ráadásul az sem várható el, hogy minden ilyen ügyfelet a korlátozott létszámban megjelenő szakemberekhez vigyenek, hiszen éppen azért vannak a lányok ott, hogy segítsenek.
3. Az ipar szereplői nem tárgyalnak a lányokkal. Ennek oka pedig az előző pontra vezethetők vissza, hiszen nincsenek teljesen képben arról, mit is reklámoznak és milyen extrákat nyújt a jelenleg piacon lévő darabokhoz képest a "saját" fejlesztésük. Chen szerint számos ügyfelet vesztettek el emiatt.
"Akkor miért is léteznek a booth babes szereplői?" - teszi fel a költői kérdést Chen. A válasz több részből tevődik össze. A legfontosabb a költségekben keresendő. Miközben egy, a témához vagy az adott játékhoz valamennyire értő hölgy több pénzbe kerülne, egy booth babe a töredékéért megszerezhető. Másodsorban a cégnél tevékenykedő sales menedzserek imádják a csinos lányokat, ami nem meglepő, hiszen valóban élvezetesebb 8-9 órán át egy csapat gyönyörű hölggyel nevetgélni, mint másokkal.
Chen szerint a booth babes munkakör nem fog eltűnni, de azt nem árt figyelembe venni, hogy a csinos lányok alkalmazása az esetek többségében nem jár előnyökkel.