MTI

Nyolc év alatt megtérülhet a fővárosi e-jegyrendszer

Kellő érdeklődés mutatkozott a főváros elektronikus jegyrendszerének kiépítésére meghirdetett tender első fordulóján, a beruházás a várakozások szerint nyolc év alatt megtérülhet a növekvő bevételeknek köszönhetően - mondta Nagy Levente, a BKK üzletfejlesztési és ügyfél-kommunikációs igazgatója Balatonfenyvesen.

A városi közlekedés aktuális kérdései című, kétnapos konferencia zárónapján Nagy Levente hangsúlyozta: a papíralapú jegyrendszer elavultságát mutatja, hogy az ebből fakadó, mintegy 51-52 milliárd forintos éves bevételnek csupán a 15 százaléka származik jegyeladásból, a többi bérletértékesítésből, ami nem életszerű. "Az új rendszerben várhatóan jelentősen változni fog ez az arány, erre alapozva gondoljuk, hogy növekedni fognak a bevételek" - fogalmazott a szakember. A tervek szerint időalapú lesz az új tarifarendszer, ami azt jelenti, hogy adott intervallumokra lehet majd jegyet vásárolni, és ez alatt korlátlan lesz az átszállások lehetősége a főváros különböző tömegközlekedési járművein. Bevezetnének egy napi költség-limitet is, ha valakinek egy napon többet kell utaznia, mint amire számított, akkor se kelljen többet fizetnie egy napijegy áránál. A limit elérése után minden tranzakciója ingyenes lesz azon a napon.

A forrást a projektre hitelfelvétellel és önerővel biztosítja a főváros. Az erről szóló, nyolc éves futamidejű hitelszerződést 54,5 millió eurónyi folyósításáról múlt héten írták alá az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD). A főváros közgyűlése ehhez a beruházáshoz, valamint a jegyautomaták beszerzéséhez 8,3 milliárd forintos önerőt biztosít. A bank hozzájárulásával megkezdődött a tendereztetés, amelynek az előminősítő fázisánál tart a kiíró. Mivel egy igen koncentrált, kevés szereplős piacról van szó, rendkívüli elégedettségre ad okot, hogy kellő érdeklődés mutatkozott az első körben - mondta az igazgató.


Az elektronikus jegyrendszerre a szállítói szerződést várhatóan 2014 elején írják alá a nyertes pályázóval. Első lépésként már jövőre megjelennek az új jegyautomaták, és megkezdődik a chipkártyás bérletek bevezetése. A tervek szerint 2015-16-ban tűnnek el a jegylyukasztók, ezt követően üzemelhetik be az új beléptető-kapukat. Egy ideje már tesztelik a világ négy nagy, elismert kapugyártójának a termékeit a fővárosban. "Hírverés nélkül is rendkívül pozitív a fogadtatás" - fogalmazott az igazgató. Hozzátette, úgy számolnak, hogy a beruházás bőven megtérülhet azokból a pluszbevételekből, amelyeket az új rendszer generál a visszaélések visszaszorításával, ez lesz a hitel-visszafizetés fedezete.

Berg Tamás, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője előadásában hangsúlyozta, nagy az ellentmondás a közlekedésfejlesztési igények és a lehetőségek között, hiszen az összesen 9 ezer milliárd forintra tehető igénnyel szemben várhatóan mintegy 1400-1500 milliárd forint fejlesztési forrás áll majd rendelkezésre a következő ciklusban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Xellos999 #9
    Szerintem meg rúgjunk ki mindenkit az ország összes munkahelyéről, pusztán azért mert nem elég nagy a munkanélküliség.
  • teddybear #8
    Például Tallinban akkor is megoldották a dolgot, mert akarták. Ott minden helyi állampolgár ingyen utazhat, emelkedett is a járművek kihasználtsága, és csökkent a belvárosi járműterhelés. Arról nem is beszélve, hogy a környezetszennyezés is csökkent. Nekik megérte. De máshol is van ilyen. Pozsonyban tegnaptól egy hétig ingyen utazhat mindenki, ha van jogosítványa. Persze ez csak ideiglenes, de mikor lesz ilyen nálunk?

    Nálunk nem fogják engedni az ingyen közlekedést, inkább még megterhelik a költségvetést az újabb jegyrendszerrel. Ami pedig a megtakarítást illeti, nagyon sokat lehet megtakarítani a jegyárusításon. Baromi sokat veszít a BKV a kiszervezett árusítási rendszeren, meg a jegyárusító automaták üzemeltetésén, meg a többi homályos kiszervezett ügyleten. Nem csak a jegyárusítóknak és az ellenőröknek lehetne felmondani, hanem a cégen és a beosztottjaikon élősködő biztonsági cégek többségének, a fölös informatikusoknak, meg úgy a vízfej jelentős részének is. Meg a rájuk eső üzemeltetési költségeket, béreket, juttatásokat meg lehetne takarítani.
    Meg az új rendszer bevezetését is meg lehetne spórolni. Az se két forint lenne.
  • Cat #7
    A menetdíjbevétel 50 milliárd forint, ezt kiegészíti az állam a diákok félárú és a nyugdíjasok ingyenes jegye miatt 16 milliárddal, és még hozzácsap csak úgy 32 milliárdot minden évben. Tehát a 109 milliárdos összbevételnek majdnem a FELE a menetdíj. Én is örülnék, de ezt sajnos nem lehet kidobni az ablakon, túl sok.

    A wiki oldal szerint 12e a BKV teljes munkatársi létszáma.
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Budapesti_K%C3%B6zleked%C3%A9si_Zrt.

    Egy hvg cikk szerint a jegyellenőrök száma most kb. 500 fő.

    Egyébként itt vannak a 2010-es adatok.
    http://www.bkv.hu/ftp/annual_report/annualreporthun2010.pdf

    Ezekből kiindulva, hozzácsapva az itt meglévő 465 irodai munkatársat a backoffice területen, akik a pótdíjazással, postázással, bérletek/jegyek legyártásával, árulásával stb. foglalkoznak sincs 10 százaléka a teljes állománynak. Ráadásul gondolom abban egyetértünk, hogy a jegyellenőrök, jegyárusítók, biztonsági őrök a teljes cég legrosszabbul fizetett dolgozói.

    Tehát ha mindet kirugnád sem csökkennének néhány milliárddal jobban a kiadások, viszont bevételnél 50-et veszítenél el.
  • teddybear #6
    Egyrészt az adósságot is ki kell fizetni valakinek végül, másrészt ok hogy 45% a bevétel a jegyeladásból, már ha tényleg annyi, de mennyi a kiadás? Mennyibe kerül kinyomtatni, és eladni a bérleteket és menetjegyeket? Illetve mibe kerül az ellenőrzés? A rengeteg jegyellenőr, a biztonsági őrök, a beléptető rendszerek, a bírságolásokat intéző és nyilvántartó rendszer és személyzet?

    Ha ezt mind meg lehetne takarítani mennyivel kisebb lenne a cég vízfeje? Hisz csak a működéshez szükséges rendszert kéne finanszírozni, ami sokkal egyszerűbb.
  • teddybear #5
    Ami azt illeti több európai nagyvárosban már ingyen lehet utazni. Mégsem mentek csődbe.

    Irigynek tetszik lenni?
  • sanyicks #4
    miért? a BKV vezérei így is munka nélkül kapnak fizetést, igaz csak milliósat. A BKV pénznyelése nem a blicc miatt van. fogadni mernék rá hogy semmivel nem fog változni a BKV helyzete ezzel sem. Ugyanúgy megmaradnak a soktízmilliárdos tartozások, szétrohadó járművek, mert az e-jegybevételből származó plusz bevételt elvégkielégítik maguknak az elvtársak, vagy megemelik a saját fizetésüket, esetleg elköltik már tanácsadói szerződésre...
  • Cat #3
    "a jegybevétel a kisebbik rész"

    Jelenleg a BKV bevételének 45 százalékát az utasok, harmadát az állam fizeti, a maradék meg hiány. Elviekben 33%-ot kellene fizetnie mindenkinek, a harmadik a budapesti önkormányzat lenne, de az nem ad semmit (csak fejlesztésekre, célzottan).

    Az utasoktól származó bevétel így nem vehető ki a rendszerből, de a szerkezete is nagyon rossz: 90% jön a bérletekből és csak 10% a jegyekből, ami teljesen életszerűtlen. A jegybevétel többszöröse kellene hogy legyen, ezt akarják ezzel elérni.
  • Gauge #2
    Meg szerinted munka nélkül is mindenki kapjon milliárdos fizetést, meg a hiteleket se kelljen azoknak visszafizetni, akik agyatlanul vették fel....gratulálok.


    Ingyen BKV, ja.


  • teddybear #1
    Még olcsóbb lenne az üzemeltetés, ha hagynák a fenébe a viteldíjat. Ha ingyenes lenne az utazás, a BKV megtakaríthatná azokat a milliárdokat, amit most a jegyek, bérletek kinyomtatására, árusítására, és használatuk ellenőrzésére fordít.
    Nem kellene továbbá a bírságolások kivetésére és nyilvántartására egy egész hivatalt pénzelni, fenntartani. A biztonsági trollok sem csinálnának rendszeresen balhét, nem rontanák tovább a cég renoméját, már ha ezt még lehet tovább rontani.

    Amúgy is a főváros és az állam pénzén élnek, a jegybevétel a kisebbik rész. Ezt ezekkel a megtakarításokkal bőven behoznák.