SG.hu

Jövőre építik a budapesti elektronikus jegyrendszert

Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer előkészítése és bevezetése Tarlós István főpolgármester programjának részeként, a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával történik. A szervezet közleménye szerint a rendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Az ország legnagyobb, legtöbb ügyfél által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága a korszerű, könnyen és egyszerűen használható rendszer, mely az ügyfelek igényeihez rugalmasan, költséghatékonyan tud alkalmazkodni. Az elmúlt két évtizedben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert – most végre Budapesten is lehetőség nyílik rá.

Mintegy egy éves tárgyalássorozat eredményeképpen, január végén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a BKK elektronikus jegyrendszer bevezetésére irányuló projektjét. A projekt megvalósításáért felelős BKK a tavalyi évben elkészült és a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott megvalósítási koncepcióját a bank megismerte és támogatja, annak mentén folynak az előkészületek. A hitelszerződés aláírására – az EBRD által lebonyolítandó átvilágítást és további egyeztetéseket, valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – nyár elején kerülhet sor.

Az új fővárosi vezetés 2010-ben megkezdett, a fővárosi közösségi közlekedési intézményi átalakítását célzó koncepcióját az EBRD támogatásáról biztosította és ezért a jegy- és bérletbevételekért, illetve az értékesítésért felelős BKK, mint a projekt végrehajtója lesz a hitel felvevője, ami igen megtisztelő elismerést és bizalmat jelent a nemzetközi pénzügyi intézmény részéről az új szakmai szervezet iránt. Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.

A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc – a közeljövőben dől el) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Új jegyérvényesítőket telepítenek, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ez azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazó ügyfeleink egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer a kártyáról.

Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. A metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek. A BKK rendszere – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Narxis #11
    Nettó baromság.
  • morden2 #10
    Kicsit én is meg vagyok rettenve a rendszertől, személyes adat meg ilyenek... Ezt olyan BKV ellenőrök fogják kezelni, akik rendszeresen beszólogatnak a fiatal lányoknak, hogy hogyan közösülnének velük, most akkor meglesz a lakcím is meg minden, de örülni fognak ennek az egyszeri képzett bkv ellenőrök. ( tudom paranoid vagyok :D )
  • Zoltan21 #9
    Na végre!
    Ideje volt már!
    2006-ban, majdnem bevezették az elektrát. Valami miatt, mégis leállították ezt.
    Most, remélem, nem lesz hasonló hülyülés, mint kb. 6 éve volt.
  • redfish #8
    Ja, és mi lesz azokkal, akik utazási bérletet használnak, de nincs bankszámlájuk?!... Elég sokan vannak ilyenek, sőt ahogy a tranzakciós díjakat és a növekvő banki költségeket elnézem (újabban már a bankkártyás vásárlás után is fizetni kell több banknál), számuk egyre több lesz...

    Ők hogyan tölthetik majd fel a chipkártyás-feltöltős-nemkellsorbanállni utazási kártyáikat?!...
  • redfish #7
    "... A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz..."
    ===================================================

    Már előre felháborít a gondolat, hogy a BKK kezeli majd a személyes adataimat, a névre szóló bérletet nyilván személyivel (személyes adataim megadásával) kell majd megvásárolnom, semmi köze a BKK-nak ahhoz, MIKOR, HOVA, HÁNYSZOR utazom!...

    Azokban az országokban, ahol chipkártyás-feltöltős utazási kártyák működnek, ott ezek NÉVTELENEK (pl. Bécs), mint ahogy a jegyek is azok, hiszen a közlekedési vállalatnak semmi köze az utas személyi adataihoz, csak ahhoz, hogy az utas kifizesse az utazás árát!

    Vagy mi van?... Ezután majd a mozijegyet, színházjegyet, múzeumi belépőt is csak akkor tudjuk megvenni, ha beregisztrálják a személyi igazolványunkat, fényképünket, születési anyakönyvi kivonatunkat, keresztlevelünket, lakcímkártyánkat, netán még az ujjlenyomatainkat is?...

    Jelzem, soha nem lógtam a BKV-n, családom tagjainak is mindig becsületesen megvettük a jegyeket, bérleteket! Úgy gondolom, hogy azokat igazoltassák és gyűjtsék be a személyes adataikat, akik lógnak a járműveken és csalnak a fizetéssel...
  • tom.. #6
    Persze hogy a legnagyobb bajuk a bliccelés, hiszen 10-ből ha 2 ember fizet a szolgáltatásért. Másnak csak a bliccelés az alternatíva, hiszen ha fizetsz, nem vagy menő.
  • morden2 #5
    Érdemes megnézni a 2-3as metrót az egyiket fényképezik, meg látogatják a politikusok, az jól néz ki, új kocsik stb a másik meg le van sz*rva akár el is éghet a francba
  • qwertly #4
    Ilyen baromságra lesz pínzzz! valószínűleg a csókos haveroknak megy.Mert a metró szét rohad de az ajtók fölé tettek a lámpákat,hogy tudjuk mikor csukódik vagy nyílik ki az ajtó.Ugyan ilyen pót cselekvések vannak a fölösleges matricázások a többi bkv járműveken.Úgy-hogy húzzanak a p@csába,ez a dilettáns beképzelt bagázs.
  • toarpad #3
    A metró szétesik alattunk,de ezeknek a bliccelés a legnagyobb bajuk.
  • morden2 #2
    Én azért félek egy kicsit, egy olyan városvezetés és cég kezébe adni a számla adataimat, aminek havazáskor a hóeltakarítás és sózás megoldhatatlan feladat. Plusz, lesznek szép új kapuk a metróban, közben meg kigyullad a szerelvény, a sín meg eltörik....