SG.hu
Jövőre építik a budapesti elektronikus jegyrendszert
Jövőre indul a budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása: az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a budapesti elektronikus jegyrendszer bevezetését.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer előkészítése és bevezetése Tarlós István főpolgármester programjának részeként, a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával történik. A szervezet közleménye szerint a rendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Az ország legnagyobb, legtöbb ügyfél által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága a korszerű, könnyen és egyszerűen használható rendszer, mely az ügyfelek igényeihez rugalmasan, költséghatékonyan tud alkalmazkodni. Az elmúlt két évtizedben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert – most végre Budapesten is lehetőség nyílik rá.
Mintegy egy éves tárgyalássorozat eredményeképpen, január végén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a BKK elektronikus jegyrendszer bevezetésére irányuló projektjét. A projekt megvalósításáért felelős BKK a tavalyi évben elkészült és a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott megvalósítási koncepcióját a bank megismerte és támogatja, annak mentén folynak az előkészületek. A hitelszerződés aláírására – az EBRD által lebonyolítandó átvilágítást és további egyeztetéseket, valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – nyár elején kerülhet sor.
Az új fővárosi vezetés 2010-ben megkezdett, a fővárosi közösségi közlekedési intézményi átalakítását célzó koncepcióját az EBRD támogatásáról biztosította és ezért a jegy- és bérletbevételekért, illetve az értékesítésért felelős BKK, mint a projekt végrehajtója lesz a hitel felvevője, ami igen megtisztelő elismerést és bizalmat jelent a nemzetközi pénzügyi intézmény részéről az új szakmai szervezet iránt. Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.
A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc – a közeljövőben dől el) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Új jegyérvényesítőket telepítenek, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ez azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazó ügyfeleink egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer a kártyáról.
Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. A metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek. A BKK rendszere – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a közelmúltban megkezdett budapesti elektronikus jegyrendszer előkészítése és bevezetése Tarlós István főpolgármester programjának részeként, a Fővárosi Közgyűlés megbízásából és támogatásával történik. A szervezet közleménye szerint a rendszer bevezetésének finanszírozása az elmúlt évtizedekben most először áll valós alapokon. Az ország legnagyobb, legtöbb ügyfél által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága a korszerű, könnyen és egyszerűen használható rendszer, mely az ügyfelek igényeihez rugalmasan, költséghatékonyan tud alkalmazkodni. Az elmúlt két évtizedben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert – most végre Budapesten is lehetőség nyílik rá.
Mintegy egy éves tárgyalássorozat eredményeképpen, január végén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) bejelentette, hogy 54,2 millió euró értékben finanszírozná a BKK elektronikus jegyrendszer bevezetésére irányuló projektjét. A projekt megvalósításáért felelős BKK a tavalyi évben elkészült és a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott megvalósítási koncepcióját a bank megismerte és támogatja, annak mentén folynak az előkészületek. A hitelszerződés aláírására – az EBRD által lebonyolítandó átvilágítást és további egyeztetéseket, valamint a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyását követően – nyár elején kerülhet sor.
Az új fővárosi vezetés 2010-ben megkezdett, a fővárosi közösségi közlekedési intézményi átalakítását célzó koncepcióját az EBRD támogatásáról biztosította és ezért a jegy- és bérletbevételekért, illetve az értékesítésért felelős BKK, mint a projekt végrehajtója lesz a hitel felvevője, ami igen megtisztelő elismerést és bizalmat jelent a nemzetközi pénzügyi intézmény részéről az új szakmai szervezet iránt. Az EBRD bejelentésével párhuzamosan a BKK elindította a beszerzés előkészítését. A szerződéskötésre a nyertessel az év második felében kerülhet sor, a rendszer bevezetése jövőre indulhat. Az előkészítés irányításával a főpolgármester Vitézy Dávid vezérigazgatót bízta meg.
A bérletigazolványt felváltja egy chipkártya, a papír-bérletszelvény megszűnik és virtuális termékké válik. Hasonlóan működik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. A bérletesek kártyája fényképpel lesz ellátva és névre szóló lesz. Lehetőség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy a kártya elvesztése esetén annak zökkenőmentes letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére. Az eddig megszokott vonaljegyet felváltja az időalapú jegy, amely érvényességi idején belül (30 vagy 60 perc – a közeljövőben dől el) korlátlan számú átszállást és utazást biztosít. Új jegyérvényesítőket telepítenek, ami lehetővé teszi a napi költési limit bevezetését. Ez azt jelenti, hogy ha a jeggyel utazó ügyfeleink egy napon belül adott időn belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor utána aznap már többet nem von le a rendszer a kártyáról.
Megszűnhet a pénztárak előtti sorban állás, hiszen az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövőben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével is fel lehet tölteni. Természetesen a helyszínen a jövőben is meg lehet váltani a jegyeket és bérleteket, a megszokott jegypénztárakban illetve az elektronikus jegyrendszer megújításának első, előrehozott ütemeként megújítani tervezett jegykiadó automatákban.
Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenőrök hordozható készülékekkel fogják ellenőrizni a jegyek és bérletek érvényességét. A metró- és bizonyos HÉV-állomásokra automatikusan működő be- és kiléptető kapukat telepítenek. A BKK rendszere – várhatóan szinte közvetlenül London, Chicago és Philadelphia után – alkalmas lesz a bankok által kibocsátott, itthon és világszerte tömegesen elterjedő érintés nélküli bankkártyák közvetlen használatára is. Ebben az esetben a kártya birtokosának nem kell semmilyen jegyet előre vennie, egyszerűen utólag fizet, hiszen másnap hajnalban, összesítve, automatizáltan vonnánk le előző napi utazásaihoz rendelt jegyek, vagy napijegy árát.