HENT hírlevél

Jó pénz jár a pozitív vásárlói véleményekért

Kutatások szerint az Amazon portálján a vásárlói értékelések csaknem egyharmada hamis, de nem jobb a helyzet a konkurenseknél sem, vagyis ezek a vélemények igen hasznosak, csak éppen nem feltétlenül szabad hitelt adni nekik.

Elvileg az ötlet remek: akik már kipróbáltak valamely terméket vagy például túljutottak valamely könyvön, megosztják benyomásaikat, tapasztalataikat a potenciális vásárlókkal, éspedig látszólag elfogulatlanul, hiszen ugyan, mi hasznuk lenne belőle? Mint a Die Presse megállapítja, ez azért nem így van. Egy vizsgálat ugyanis kimutatta, hogy az értékelők nem ritkán pénzt kapnak a pozitív vélemények megírásáért. Az egyik érintett elárulta, hogy nála 5 euró a tarifa, ennyiért gyárt kedvező értékelést. A "profi értékelő" több fiktív profillal is rendelkezik, így különböző felhasználónevek alatt ír véleményeket.

Vannak ügynökségek is, amelyek fogyasztói vélemények értékesítésével foglalkoznak.. A New York Times például tavaly leplezte le, hogy miként lett az amerikai John Locke egyik olcsó regényéből az e-könyvpiac egyik bestsellere. Az alkotó ugyan közzétette, miként adott el egymillió példányt a neten 5 hónap alatt, csak éppen azt felejtette el megemlíteni, hogy több mint 300 beszámolót megvett az azóta már bezárt GettingBookReviews oldalon. Egy bennfentes úgy nyilatkozott a tengerentúlon, hogy száz szóig 12 dollár a tarifa, afölött szavanként 3 cent felár jár.

A chicagói Illinois Egyetem kutatója, Bing Liu úgy látja: a számítás általában beválik. Ha ugyanis valaki azt látja, hogy adott termék mellett sok ötcsillagos értékelés áll, valószínűleg ő is megveszi azt a valamit, legyen szó bármilyen áruról vagy szolgáltatásról. A szakember megállapítása az, hogy általában a vásárlói vélemények 15 %-a megállapíthatóan hamis, de becslése szerint ennek még dupláját teszik ki a fel nem fedett hamis értékelések.

Ezt egyébként úgy állapította meg, hogy számítógépes algoritmusokkal elemezte az ajánlások nyelvezetét, és rájött, hogy pl. a könyveknél sokszor a borító fülszövegét adják vissza az értékelések. Azon kívül a különböző kereskedők honlapján gyakorta ugyanazok az értékelések bukkannak fel, csak éppen más és más név alatt. A kérdés azért lényeges, mert Németország - 6,5 milliárd eurós forgalommal - a második legfontosabb piac az Amazon számára. A cég részben az olyan, internet nyújtotta előnyök révén jutott ehhez a piaci pozícióhoz, mint éppen a kérdéses olvasói beszámolók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Amergin #2
    Csak a piacgazdaságot látjuk működés közben...
    Talán ma még nem csuknak le ezért a viccért:
    Kohn Dávidka kérdi a papájától:
    -Tate, mi az a demokratikus piacgazdaság?
    -Az kisfiam, hogy a gójoktól elvesszük azt, ami az övék és mi használjuk azt a saját javunkra.
    -De hiszen akkor megutálnak minket!
    -Na látod kisfiam, ez viszont már az antiszemitizmus...
  • Tetsuo #1
    Ki csodálkozik? Ilyen az egész világ, legalábbis ameddig a globalizáció elér.
    Mindenki átver mindenkit, csak úgy juthatsz tobb pénzhez / hatalomhoz, márpedig ez a cél mai társadalmunkban, hogy letepersz, kihasználsz másokat vagy így, vagy úgy.