MTI
Kínai médiakampány az Apple ellen
Tisztességtelennek tartja az Apple által Kínában alkalmazott kereskedelmi módszereket a Zsenmin Zsipao. A kínai központi lap hétfőn megjelent számában az utóbbi hetekben kipattant botrányokra is emlékeztetve "arrogánsnak" nevezve a céget.
A hivatalos kínai média az elmúlt hetekben többször is "szájára vette" az amerikai Apple-t, mintegy "kampányt hirdetve" a vállalat hírnevének megtépázására. A fogyasztói jogok védelmével foglalkozó adásában a kínai központi televízió (CCTV) a vállalat szemére vetette, hogy a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben ez külföldön ingyenes. A több százmillió néző által követett adás után több százezren vitatták meg a témát a kínai mikroblogokon, csalódottságuknak hangot adva az országban egyébként rendkívüli népszerűségnek örvendő céggel szemben. A vállalattal szembeni hangulatot kínai hírességek is szították, amiben - ahogy az egy mikroblogbejegyzésben felejtett utasításból kiderül - feltételezhetően maga a CCTV is jelentős részt vállalt.
Alig egy héttel az adás után a Hszinhua hírügynökség közölt cikket arról, hogy az utóbbi egy év során a közép-kínai Vuhan városában több mint 20 ezer fiatal adósodott el egyebek közt az országban tomboló "Apple-láznak" köszönhetően. A fiatalok magas kamatozású, nagy összegű kölcsönt vettek fel csak azért, hogy legújabb generációs elektronikai cikkeket, így iPhone-t vagy iPadet vásárolhassanak. A híradás újabb csapást mért az Apple hírnevére, s a vállalat népszerűségének árnyoldalaira, a kínai fiatalok státuszszimbólum-függőségére is rávilágít.
Kínának alapvetően a külföldi cégek befolyásával van baja
A "médiaháború" a Zsenmin Zsipao központi pártlap hétfői számában folytatódott. Terjedelmes írásában a lap "arrogánsnak" nevezi a vállalatot, s hiányolja, hogy az Apple nem válaszolt a bírálatokra. Az újság úgy fogalmaz: a kettős mércét illető vádakat követően az Apple mindössze egy "semmitmondó és önfényező" 200 szavas közleményt tett ki honlapjára, nem kért bocsánatot és a problémákra nem kínált megoldást. A vállalat a kínai újságírók többszöri megkeresésére sem reagált, így próbálván kitérni a kritikák elől. A lap írásában több felháborodott és csalódott vásárlót is idéz, akik közölték, hogy a történtek miatt nem fognak több Apple-terméket vásárolni.
Nem az Apple az egyetlen külföldi vállalat, amely tevékenységének negatív oldalait vette górcső alá a kínai sajtó. Decemberben a KFC-ről derült ki, hogy hormonnal és antibiotikummal kezelt csirkehúst használt termékeiben alapanyagként, legutóbb pedig a Volkswagen hívott vissza csaknem 400 ezer autót egy, a kínai televízióban megjelent híradást követően.
A hivatalos kínai média az elmúlt hetekben többször is "szájára vette" az amerikai Apple-t, mintegy "kampányt hirdetve" a vállalat hírnevének megtépázására. A fogyasztói jogok védelmével foglalkozó adásában a kínai központi televízió (CCTV) a vállalat szemére vetette, hogy a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben ez külföldön ingyenes. A több százmillió néző által követett adás után több százezren vitatták meg a témát a kínai mikroblogokon, csalódottságuknak hangot adva az országban egyébként rendkívüli népszerűségnek örvendő céggel szemben. A vállalattal szembeni hangulatot kínai hírességek is szították, amiben - ahogy az egy mikroblogbejegyzésben felejtett utasításból kiderül - feltételezhetően maga a CCTV is jelentős részt vállalt.
Alig egy héttel az adás után a Hszinhua hírügynökség közölt cikket arról, hogy az utóbbi egy év során a közép-kínai Vuhan városában több mint 20 ezer fiatal adósodott el egyebek közt az országban tomboló "Apple-láznak" köszönhetően. A fiatalok magas kamatozású, nagy összegű kölcsönt vettek fel csak azért, hogy legújabb generációs elektronikai cikkeket, így iPhone-t vagy iPadet vásárolhassanak. A híradás újabb csapást mért az Apple hírnevére, s a vállalat népszerűségének árnyoldalaira, a kínai fiatalok státuszszimbólum-függőségére is rávilágít.
Kínának alapvetően a külföldi cégek befolyásával van baja
A "médiaháború" a Zsenmin Zsipao központi pártlap hétfői számában folytatódott. Terjedelmes írásában a lap "arrogánsnak" nevezi a vállalatot, s hiányolja, hogy az Apple nem válaszolt a bírálatokra. Az újság úgy fogalmaz: a kettős mércét illető vádakat követően az Apple mindössze egy "semmitmondó és önfényező" 200 szavas közleményt tett ki honlapjára, nem kért bocsánatot és a problémákra nem kínált megoldást. A vállalat a kínai újságírók többszöri megkeresésére sem reagált, így próbálván kitérni a kritikák elől. A lap írásában több felháborodott és csalódott vásárlót is idéz, akik közölték, hogy a történtek miatt nem fognak több Apple-terméket vásárolni.
Nem az Apple az egyetlen külföldi vállalat, amely tevékenységének negatív oldalait vette górcső alá a kínai sajtó. Decemberben a KFC-ről derült ki, hogy hormonnal és antibiotikummal kezelt csirkehúst használt termékeiben alapanyagként, legutóbb pedig a Volkswagen hívott vissza csaknem 400 ezer autót egy, a kínai televízióban megjelent híradást követően.