SG.hu
Ingyenesen használhatják az egyetemek az IBM szoftvereit
Az IBM Magyarország kiterjesztette a magyar felsőoktatási intézmények teljes körére Academic Initiatives programját, mely ingyenes hozzáférést ad licenszköteles szoftverek és más technológiai megoldások oktatási célú használatához. A program hamarosan a középiskolák számára is megnyílik.
Az IBM több egyetemmel, főiskolával is évekre visszatekintő, szoros kapcsolatot ápol, a vállalat tananyagokkal, kutatási pályázatokkal, ösztöndíjakkal támogatja az intézményeket. Academic Initiatives programja kurrens technológiákat biztosít diákok, tanárok és kutatók számára: a résztvevők ingyenes hozzáférést kaphatnak az IBM oktatási célra rendelkezésre bocsátott szoftvereihez és a vállalat egyéb erőforrásaihoz, például IBM-es szerverkörnyezetekhez.
Az Academic Initiatives programban eddig azok az intézmények vehettek részt, amelyek az IBM-mel külön megállapodást kötöttek. A szoftverletöltés lehetőségével eddig tizenhárom felsőoktatási intézmény élt, melyek több száz, egyébként licenszköteles szoftverhez férhettek hozzá ingyen (köztük Websphere, Rational, Tivoli, Lotus, ILOG, Connections, InfoSphere termékekhez). A cég idén e tevékenységét kiterjeszti a magyar felsőoktatási intézmények teljes körére, és a korábbinál gyorsabbá, automatikusabbá teszi a letöltéshez, a szoftver- és szerverhasználathoz szükséges megállapodások megkötését. A programot a következő hónapokban fokozatosan az összes hazai középiskola számára is megnyitják.
A szoftvereket az IBM weboldaláról érhetik el az intézmények, és önállóan használhatják oktatási célokra, de igény szerint konzultációval, kurzusfejlesztéssel, vendégelőadásokkal is segíti őket a vállalat. A hallgatók, tanárok, kutatók akár a budapesti IBM központban is kipróbálhatják a tesztkörnyezeteket. “Az innováció ma az egyetemeken és a köréjük szerveződő tudásközpontokban születik, kitűnő kutatók, jól képzett szakemberek, tehetséges hallgatók munkája eredményeként, Academic Initiatives programunkkal őket igyekszünk segíteni” - fogalmazott Veres Zsolt, az IBM Magyarország vezérigazgatója. “A csatlakozó intézmények diákjai gyakorlati problémákon edzhetik tudásukat, és a legkorszerűbb szoftvereket kipróbálva fejleszthetik készségeiket. A program most mindenki számára megnyílt, reméljük, az intézmények élni fognak a lehetőséggel.”
Az oktatási célra szabadon felhasználható szoftverek közvetlen, azonnali segítséget jelentenek az intézmények számára, de a fejlett informatika a felsőoktatás más területein is ösztönözhet előremutató, hosszútávú változásokat. A globális IBM nemzetközi egyetemi kooperációi között több példa is akad, amely azt bizonyítja, hogy a felhőmegoldások kifejezetten jól illeszkednek a felsőoktatás infrastrukturális igényeihez. Az amerikai Georgia State University-n például olyan megoldást dolgoztak ki, amely virtuális felhőbe kihelyezett laborgyakorlatokat tesz lehetővé egymástól akár több száz vagy ezer kilométerre működő hallgatói és kutatói csoportok számára, a Birmingham Metropolitan College-ban pedig kollaborációs rendszer segíti a hallgatókat és tanárokat előadásanyagok, információk gyors megosztásában.
A cloud technológia arra is lehetőséget ad, hogy az egyetemek, főiskolák közös szerverterületen osztozzanak, ahelyett, hogy magas költségen saját szerverkapacitásokba ruháznának be. A jó terhelés- és időbeli elosztás révén az intézmények így kevesebb pénzből is folyamatosan korszerű IT-rendszereken oktathatnak, emellett komoly számítási kapacitásokhoz juthatnak kutatási projektjeik megvalósításához. A technológia itthon is könnyen, egyszerűen implementálható lenne, hiszen az egyetemi felhő nem feltétlenül igényel külön beruházást, ha a kormányzati felhő infrastruktúrájának kiterjesztésével valósul meg. Egy ilyen rendszer a távoli elérés révén a középiskolai informatika-oktatást is fenntarthatóvá és korszerűvé teheti, így segítve a felzárkózást az elmaradottabb régiókban.
Az IBM több egyetemmel, főiskolával is évekre visszatekintő, szoros kapcsolatot ápol, a vállalat tananyagokkal, kutatási pályázatokkal, ösztöndíjakkal támogatja az intézményeket. Academic Initiatives programja kurrens technológiákat biztosít diákok, tanárok és kutatók számára: a résztvevők ingyenes hozzáférést kaphatnak az IBM oktatási célra rendelkezésre bocsátott szoftvereihez és a vállalat egyéb erőforrásaihoz, például IBM-es szerverkörnyezetekhez.
Az Academic Initiatives programban eddig azok az intézmények vehettek részt, amelyek az IBM-mel külön megállapodást kötöttek. A szoftverletöltés lehetőségével eddig tizenhárom felsőoktatási intézmény élt, melyek több száz, egyébként licenszköteles szoftverhez férhettek hozzá ingyen (köztük Websphere, Rational, Tivoli, Lotus, ILOG, Connections, InfoSphere termékekhez). A cég idén e tevékenységét kiterjeszti a magyar felsőoktatási intézmények teljes körére, és a korábbinál gyorsabbá, automatikusabbá teszi a letöltéshez, a szoftver- és szerverhasználathoz szükséges megállapodások megkötését. A programot a következő hónapokban fokozatosan az összes hazai középiskola számára is megnyitják.
A szoftvereket az IBM weboldaláról érhetik el az intézmények, és önállóan használhatják oktatási célokra, de igény szerint konzultációval, kurzusfejlesztéssel, vendégelőadásokkal is segíti őket a vállalat. A hallgatók, tanárok, kutatók akár a budapesti IBM központban is kipróbálhatják a tesztkörnyezeteket. “Az innováció ma az egyetemeken és a köréjük szerveződő tudásközpontokban születik, kitűnő kutatók, jól képzett szakemberek, tehetséges hallgatók munkája eredményeként, Academic Initiatives programunkkal őket igyekszünk segíteni” - fogalmazott Veres Zsolt, az IBM Magyarország vezérigazgatója. “A csatlakozó intézmények diákjai gyakorlati problémákon edzhetik tudásukat, és a legkorszerűbb szoftvereket kipróbálva fejleszthetik készségeiket. A program most mindenki számára megnyílt, reméljük, az intézmények élni fognak a lehetőséggel.”
Az oktatási célra szabadon felhasználható szoftverek közvetlen, azonnali segítséget jelentenek az intézmények számára, de a fejlett informatika a felsőoktatás más területein is ösztönözhet előremutató, hosszútávú változásokat. A globális IBM nemzetközi egyetemi kooperációi között több példa is akad, amely azt bizonyítja, hogy a felhőmegoldások kifejezetten jól illeszkednek a felsőoktatás infrastrukturális igényeihez. Az amerikai Georgia State University-n például olyan megoldást dolgoztak ki, amely virtuális felhőbe kihelyezett laborgyakorlatokat tesz lehetővé egymástól akár több száz vagy ezer kilométerre működő hallgatói és kutatói csoportok számára, a Birmingham Metropolitan College-ban pedig kollaborációs rendszer segíti a hallgatókat és tanárokat előadásanyagok, információk gyors megosztásában.
A cloud technológia arra is lehetőséget ad, hogy az egyetemek, főiskolák közös szerverterületen osztozzanak, ahelyett, hogy magas költségen saját szerverkapacitásokba ruháznának be. A jó terhelés- és időbeli elosztás révén az intézmények így kevesebb pénzből is folyamatosan korszerű IT-rendszereken oktathatnak, emellett komoly számítási kapacitásokhoz juthatnak kutatási projektjeik megvalósításához. A technológia itthon is könnyen, egyszerűen implementálható lenne, hiszen az egyetemi felhő nem feltétlenül igényel külön beruházást, ha a kormányzati felhő infrastruktúrájának kiterjesztésével valósul meg. Egy ilyen rendszer a távoli elérés révén a középiskolai informatika-oktatást is fenntarthatóvá és korszerűvé teheti, így segítve a felzárkózást az elmaradottabb régiókban.