Gyurkity Péter
Nagyot zuhanó PC-piac vár a Windows 8-ra
A Microsoft legújabb operációs rendszerének főbb újításait már ismerjük, a várt sikerrel kapcsolatban azonban nagy a kételkedés. Javíthatja a szoftver esélyeit a kedvező ár, valamint a táblák bevonása a megszokott asztali ökoszisztémába, ám a PC-piac egyre fokozódó gyengülése, amely lassan szabadesésbe megy át, nagyon is komoly problémákat okozhat. A jelek szerint egyedül az SSD-meghajtók és a merevlemezek számíthatnak megújuló érdeklődésre, ám számos egyéb szereplő mellett immár az AMD is súlyos gondokkal küszködik. Az újabb és újabb fejlesztésekben nincs hiány, a Microsoft azonban nagyon sokat kockáztat.
Az IDC és a Gartner egyszerre tette közzé a harmadik negyedévre vonatkozó előzetes számait, ezek pedig nagy visszaesést mutatnak. Globális szinten az egy évvel korábbi időszakhoz képest több mint 8 százalékkal csökkent a PC-piac forgalma, dacára annak, hogy a tanítási időszak hagyományosan erős kezdeti periódusa még reménnyel töltötte el az elemzőket. Az erősödés összeomlott, mi több, az Egyesült Államokban (ahol a táblák nagyon is komolyan nyomulnak előre) 12-13 százalékos csökkenést mértek, ezt pedig már nem lehet azzal magyarázni, hogy a vásárlók a Windows 8-ra várnak.
Jó példa erre, hogy eleddig az Apple a többiekkel szemben erősödött, őket jóval kevésbé érintette a szinte mindenütt érzékelhető gyengülés. Az almás cég ráadásul hagyományosan jól szerepel a harmadik negyedben, ez viszont most megtört, hiszen a Mac-eladások 6-7 százalékkal estek vissza - úgy, hogy a Mountain Lion az időszak elején jelent meg, igencsak kedvező áron. A nagyok közül egyedül az Asus és a Lenovo tudott növekedést felmutatni, ám míg előbbi globális szinten az ötödik helyen áll, a Lenovo immár átvette a vezetést, ami egyben sokat elmond a HP teljesítményéről is (bár ők a szintén 8 százalékkal gyengülő EMEA-régióban még vezetnek). Az ultrabook megoldások túlságosan drágák, az asztali és noteszgépes vonalon a vállalatok is csökkentik kiadásaikat (a Forrester saját felmérése szerint alig egyharmadik érdeklődik a Windows 8 iránt), így a Microsoft és partnerei egyedül a táblákban bízhatnak - nem véletlen, hogy Steve Ballmer is állandóan cége átalakulásáról beszél.
A háttértárolók szegmensében megújulást jelentő SSD kellemes időszak elé néz, hiszen az új konfigurációk mellett a használt PC-ket is egyre többen egészítik ki ilyen meghajtóval, jelentős pluszt csikarva ki korosodó gépeikből. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az árak lassan de biztosan csökkennek, immár a nagyobb kapacitást nyújtó példányok is közelítenek a megfizethető kategória felé, így nem jelent nagy fejtörést egy 128, vagy akár 256 GB-os változat beszerzése. Növelheti a vásárlói bizalmat, hogy az Intel is megjelent a megfizethető szegmensben, az egyre kiélezettebb verseny pedig tovább erősíti a trendet. Ez persze még inkább csökkenti az új számítógépek iránti keresletet, ami az Intelnek sem jó, viszont legnagyobb vetélytársuk (amely a kétezres évek elején élte virágkorát) újabb komoly leépítést tervez, mivel az üzleti eredmény és a kilátások messze elmaradnak a remélt szinttől - az AMD jelenlegi helyzete jól illusztrálja az ágazati szereplők gondjait.
A Microsoft jövőbeni sorsa az új operációs rendszer és az egyéb szoftverek révén szorosan összefonódik ezen vállalatokéval, bár ők egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a táblákra és az új hibrid megoldásokra (nem mintha az ultrabook kategóriát kiötlő Intel hiányozna innen). A Windows 8 fontosabb újításait már jóval korábban megismerhettük, és míg az árakat a hónap elején még csak találgattuk, a Newegg hamarosan elérhetővé tette azokat saját oldalán. A Pro változat 140 dolláros ára azt jelenti, hogy olcsóbbá válik a szoftver (hiszen ez gyakorlatilag a 190 dollárt kóstáló Windows 7 Ultimate funkcionalitását nyújtja), a Pro Upgrade 70 dolláros címkéje pedig kifejezetten kedvezőnek mondható - a 40 dollárba kerülő előrendelés opciója január 31-ig él azok számára, akik most vesznek új PC-t).
A szoftvercég nem bíz semmit a véletlenre, a Forbes értesülése szerint ugyanis csaknem 1,8 milliárd dollárt költenek a reklámkampányra, ami leginkább az amerikai elnökválasztás szintjéhez fogható kiadást jelent - a Windows 95 esetében ez 200 millió dollár volt. Ezzel egy időben a Surface táblák népszerűsítése is gőzerővel zajlik, amint azt a Times Square egy órási felületén látható reklám is mutatja. Az október 25-ét követő időszak tehát sorsdöntő lehet a cég életében, erre pedig több mint 30 ideiglenes amerikai és kanadai üzlet megnyitásával is készültek, amelyek szintén az operációs rendszert és a táblákat helyezik majd előtérbe.
A Gartner a maga részéről kockázatosnak látja a megjelenést, de ez elkerülhetetlen, amennyiben a Microsoft szeretné megőrizni hangsúlyos szerepét a piacon. Az okostelefonok és táblák térhódításával beköszönő új korszak számukra most kezdődik el igazán, ahogy az RT fokozatosan leváltja majd az NT-t, bár az erősen kérdéses, hogy előbbi milyen széles tömegeket hódít majd meg, tekintettel az új kezelőfelület vegyes fogadtatására és a Windows 8-ban végrehajtott változtatások által kiváltott ellenérzésekre. Amennyiben a szoftver sikeres lesz a táblákon, ez megnyithatja az utat a nagyobb változások előtt a vállalati szegmensben, az új eszközök elterjedése azonban komoly problémákat okozhat a support-részlegeknél, ahol az utóbbi 20 év során a hagyományos asztali PC-re és a noteszgépekre rendezkedtek be.
Egyelőre a hardveres kínálat folyamatos bővülése látszik az egyedüli komoly fejleménynek, ez már az IFA alatt is jól érzékelhető volt. Az elmúlt napokban a Dell és a Samsung is jelezte, hogy immár több megoldásuk előrendelhető, míg a HP saját fejlesztéseit véglegesítette, bár ezek közül néhány csak januárban jelenik meg. A Surface esetében szintén elindult az előrendelés, ám a kiszállítás csak október 26-tól kezdődik.
A megjelenést követő néhány hét alatt kiderül, valóban annyira csekély-e az érdeklődés a platform iránt, ahogy azt korábban jeleztük.
Az IDC és a Gartner egyszerre tette közzé a harmadik negyedévre vonatkozó előzetes számait, ezek pedig nagy visszaesést mutatnak. Globális szinten az egy évvel korábbi időszakhoz képest több mint 8 százalékkal csökkent a PC-piac forgalma, dacára annak, hogy a tanítási időszak hagyományosan erős kezdeti periódusa még reménnyel töltötte el az elemzőket. Az erősödés összeomlott, mi több, az Egyesült Államokban (ahol a táblák nagyon is komolyan nyomulnak előre) 12-13 százalékos csökkenést mértek, ezt pedig már nem lehet azzal magyarázni, hogy a vásárlók a Windows 8-ra várnak.
Jó példa erre, hogy eleddig az Apple a többiekkel szemben erősödött, őket jóval kevésbé érintette a szinte mindenütt érzékelhető gyengülés. Az almás cég ráadásul hagyományosan jól szerepel a harmadik negyedben, ez viszont most megtört, hiszen a Mac-eladások 6-7 százalékkal estek vissza - úgy, hogy a Mountain Lion az időszak elején jelent meg, igencsak kedvező áron. A nagyok közül egyedül az Asus és a Lenovo tudott növekedést felmutatni, ám míg előbbi globális szinten az ötödik helyen áll, a Lenovo immár átvette a vezetést, ami egyben sokat elmond a HP teljesítményéről is (bár ők a szintén 8 százalékkal gyengülő EMEA-régióban még vezetnek). Az ultrabook megoldások túlságosan drágák, az asztali és noteszgépes vonalon a vállalatok is csökkentik kiadásaikat (a Forrester saját felmérése szerint alig egyharmadik érdeklődik a Windows 8 iránt), így a Microsoft és partnerei egyedül a táblákban bízhatnak - nem véletlen, hogy Steve Ballmer is állandóan cége átalakulásáról beszél.
A háttértárolók szegmensében megújulást jelentő SSD kellemes időszak elé néz, hiszen az új konfigurációk mellett a használt PC-ket is egyre többen egészítik ki ilyen meghajtóval, jelentős pluszt csikarva ki korosodó gépeikből. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy az árak lassan de biztosan csökkennek, immár a nagyobb kapacitást nyújtó példányok is közelítenek a megfizethető kategória felé, így nem jelent nagy fejtörést egy 128, vagy akár 256 GB-os változat beszerzése. Növelheti a vásárlói bizalmat, hogy az Intel is megjelent a megfizethető szegmensben, az egyre kiélezettebb verseny pedig tovább erősíti a trendet. Ez persze még inkább csökkenti az új számítógépek iránti keresletet, ami az Intelnek sem jó, viszont legnagyobb vetélytársuk (amely a kétezres évek elején élte virágkorát) újabb komoly leépítést tervez, mivel az üzleti eredmény és a kilátások messze elmaradnak a remélt szinttől - az AMD jelenlegi helyzete jól illusztrálja az ágazati szereplők gondjait.
A Microsoft jövőbeni sorsa az új operációs rendszer és az egyéb szoftverek révén szorosan összefonódik ezen vállalatokéval, bár ők egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a táblákra és az új hibrid megoldásokra (nem mintha az ultrabook kategóriát kiötlő Intel hiányozna innen). A Windows 8 fontosabb újításait már jóval korábban megismerhettük, és míg az árakat a hónap elején még csak találgattuk, a Newegg hamarosan elérhetővé tette azokat saját oldalán. A Pro változat 140 dolláros ára azt jelenti, hogy olcsóbbá válik a szoftver (hiszen ez gyakorlatilag a 190 dollárt kóstáló Windows 7 Ultimate funkcionalitását nyújtja), a Pro Upgrade 70 dolláros címkéje pedig kifejezetten kedvezőnek mondható - a 40 dollárba kerülő előrendelés opciója január 31-ig él azok számára, akik most vesznek új PC-t).
A szoftvercég nem bíz semmit a véletlenre, a Forbes értesülése szerint ugyanis csaknem 1,8 milliárd dollárt költenek a reklámkampányra, ami leginkább az amerikai elnökválasztás szintjéhez fogható kiadást jelent - a Windows 95 esetében ez 200 millió dollár volt. Ezzel egy időben a Surface táblák népszerűsítése is gőzerővel zajlik, amint azt a Times Square egy órási felületén látható reklám is mutatja. Az október 25-ét követő időszak tehát sorsdöntő lehet a cég életében, erre pedig több mint 30 ideiglenes amerikai és kanadai üzlet megnyitásával is készültek, amelyek szintén az operációs rendszert és a táblákat helyezik majd előtérbe.
A Gartner a maga részéről kockázatosnak látja a megjelenést, de ez elkerülhetetlen, amennyiben a Microsoft szeretné megőrizni hangsúlyos szerepét a piacon. Az okostelefonok és táblák térhódításával beköszönő új korszak számukra most kezdődik el igazán, ahogy az RT fokozatosan leváltja majd az NT-t, bár az erősen kérdéses, hogy előbbi milyen széles tömegeket hódít majd meg, tekintettel az új kezelőfelület vegyes fogadtatására és a Windows 8-ban végrehajtott változtatások által kiváltott ellenérzésekre. Amennyiben a szoftver sikeres lesz a táblákon, ez megnyithatja az utat a nagyobb változások előtt a vállalati szegmensben, az új eszközök elterjedése azonban komoly problémákat okozhat a support-részlegeknél, ahol az utóbbi 20 év során a hagyományos asztali PC-re és a noteszgépekre rendezkedtek be.
Egyelőre a hardveres kínálat folyamatos bővülése látszik az egyedüli komoly fejleménynek, ez már az IFA alatt is jól érzékelhető volt. Az elmúlt napokban a Dell és a Samsung is jelezte, hogy immár több megoldásuk előrendelhető, míg a HP saját fejlesztéseit véglegesítette, bár ezek közül néhány csak januárban jelenik meg. A Surface esetében szintén elindult az előrendelés, ám a kiszállítás csak október 26-tól kezdődik.
A megjelenést követő néhány hét alatt kiderül, valóban annyira csekély-e az érdeklődés a platform iránt, ahogy azt korábban jeleztük.