Berta Sándor

Megváltoztatná a reklámipar gondolkodását az Adblock Plus fejlesztője

Az Adblock Plus az egyik legnépszerűbb kiegészítő a Firefoxhoz és már a Chrome alatt is elérhető. Segítségével megakadályozható a különböző online hirdetések megjelenítése. A fejlesztőket támadja a médiaipar, de állítják, ők támogatják a minőségi reklámokat.

Napjainkban rendkívül sok portál és szolgáltatás a működéséhez szükséges bevételeket - vagy azok egy részét - internetes hirdetésekből biztosítja. A felhasználók egy része ugyanakkor idegesítőnek, erőforrás-zabálónak tartja ezeket a reklámokat, vagy csak egyszerűen nem kívánja erre pazarolni a sávszélességét. Emiatt az Adblock Plus az egyik legnépszerűbb böngészőkiegészítőnek számít, 2006. január 17-e óta összesen több mint 136 milliószor töltötték le és átlagosan naponta 11 millióan használják. A jelenleg aktív Adblock Plust használók száma eléri a 13,3 milliót.

Az Adblock Plus fejlesztői nyilatkozatuk szeirnt alapvetően nem az online hirdetések ellen vannak, mivel pontosan tudják, hogy a szolgáltatásoknak és az oldalaknak szükségük van reklámra, csak szerintük nem mindegy, hogy milyenekre. A böngészőkiegészítőt a kölni Vlagyimir Palant készíti. A szakember - néhány önkéntes segítségével - éveken keresztül pusztán hobbiból fejlesztette a programot, azonban nemrég Till Faidával együtt saját céget alapított, hogy így biztosítsa a fejlesztésekhez szükséges pénzt és egyúttal az Adblock Plus jövőjét.

Palant és Faida állítják, nem csupán pénzt akarnak keresni, hanem azt szeretnék, ha jobb reklámok jelennének meg, s a felhasználók dönthetnék el, hogy melyik hirdetés tetszik nekik és melyik nem. (Kérdés hogyan, ha azok nem is látják a reklámokat...) Véleményük szeirnt ebben a folyamatban segít az Adblock Plus. "Az internetes reklámok kikerültek az ellenőrzésünk alól. A cégek évek óta használnak bannereket és felugró reklámablakokat, különösebb siker nélkül. A hirdetési ipar ugyanakkor úgy reagál erre a dologra, hogy még több és agresszívabb reklámcsíkot jelentet meg" - közölte Faida.

Az Adblock Plus profitál ebből a dologból, így a fejlesztők nyugodtan mondhatnák, hogy érdekükben áll a folyamat eszkalálódása, mégis az irány megváltoztatása mellett vannak. "Vannak olyan oldalak, amely 50-60 százalékos veszteségekről számolnak be nekünk. A legtöbb ember nem a hirdetések ellen van, csak idegesíti őket azok megjelenési módja" - emelte ki a programozó. Ez utóbbi miatt különbséget kívánnak tenni a blokkolandó, illetve megjelenítendő hirdetések között, de ötletük sincs arra, hogy szoftveresen miként tudnák megkülönböztetni egymástól a jó, érdekes, ötletes hirdetéseket és a rossz, idegesítő ajánlatokat.

Kifogásolják, hogy a legtöbb hirdetési ügynökség és szolgáltató nem veszi komolyan az Adblock Plus sikerét és nem értik meg, hogy a reklámiparnak változtatnia kell a jelenlegi gyakorlaton. Faida mindenesetre elszánt: "Ez egy olyan negatív folyamat, amit fel akarunk tartóztatni. A reklámok lehetnek informatívak és kreatívak is. Amennyiben nem a felhasználók ellen irányulnak, úgy semmi bajunk nincs az online hirdetésekkel."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • coolpet #80
    Elkezdtem de nem tudtam vegigolvasni a hozzaszolasokat.
    Lehet hogy mar valaki elottem felvetette, de miert ne ertekelhetne a felhasznalo a reklamokat? Minden reklamnak lenne egy azonosito kodja, ami egyedi az egesz weben (128 bites hash kod pl) es az adblock adatbazisaba bekerulne.
    Mielott valaki blokkolna az ilyen azonositoval rendelkezo reklamokat, ertekelnie kellene, pl.
    X ***** (x = ideiglenes bezaras, a *-ok meg 1-5ig a reklam hasznossaga, vagy lehetne 10ig is).
    Minden reklam ami nem rendelkezik azonositoval, az alapbol blokkolva lenne, es minden kliens adblockban be lehetne allitani az erzekenysegi faktort, hogy milyen reklamokat jelenitsen meg. pl 3astol mar jo, de 7estol mar igenjo reklamokat vagy relevans reklamokat lathatok. Azok a reklamok, amik mar egy parszar-ezer ember ertekelt, azok mar alapbol rendelkezhetnek ertelekesi szammal, igy egy esetleges uj felhasznalonal a faktortol fuggoen megjelnhetnek, vagy sem. Ezenkivul be lehetne allitani azt is, hogy nalam minden reklam megjelenjen amig legalabb 1x nem ertekeltem.

    Igy az emberek dontik el, hogy milyen minosegu a reklam, mennyire hasznol/latvanyos/tetszik, es nem lesz szubjektiv.

    Ez tenyleg elosegitene a minosegi reklamok elterjedeset, es nem a ubergagyi ugralo villogo zavaro sz@rokat mar bocsanat.
  • JTBM #79
    Nálam az összes olyan reklám maradhatna, ami nem mozog/villog.
    Mivel ilyen nincsen, ezért kivétel nélkül blokkolok minden reklámot + flash szart.

    És megtalálom a módját, eddig még sikerült minden reklámot blokkolnom. :-)
  • KopaszIsten #78
    Bizony van ilyen funkciója. (Nem használtad még???)

    A bannerek sarkában van egy 'Bezárás' "lapfül", ami akkor jelenik meg, ha a banner fölé viszed az egeret. A rákattintás után már csak le kell "okolnod", ha nem akarod finomhangolni. Ahol nincs ilyen lapfül, ott helyi menü (gyengébbek kedvéért jobb klikk) és 'Kép blokkolása..'.

    Én is a villogó sz@rok miatt kezdtem használni. Na meg az oldal is gyorsabban jön le. Elvileg.
  • SchumiBacsi #77
    Majd ha a fostubus YouTube nem hullik szét, amikor eléri a videó a reklámblokkot, akkor van némi remény arra hogy leszedjem az adblockot.

    Bár amióta fent van 10-30%-al (oldalfüggő) gyorsabb a netem, azaz 10óra intenzív netezés alatt akár 3órával is kevesebbet kell nyüstölni, ez nekem óránként 220watt (ennyit eszik a gép), hetente 2kWh áramot spórolhatok, ezáltal csökken a villanyszámlám, azt követően pedig csökken a káros anyag kibocsátásom is mert nem terhelem annyit a villamos energia rendszert. Ebbe a spórolásba nem számoltam bele a szerverek fogyasztását, mert az is belejátszik. Szóval aki adblockot használ nemcsak sávszélességet nyer, hanem hozzájárul a (sötét és méregzöldek figyelem!) káros anyag kibocsátás mérsékléséhez.

    Szóval kedves reklám és marketing, tudjatok rá erre a helyzetre, majd ha a rádióban és TV-ben (tisztelet a kivételnek) több lesz a műsor, mint a reklám, meg leszedetitek a több kilowattos balesetveszélyes táblareklámokat az utak mellől, (aztán sorolhatnám órákig még mit) akkor lehet pattogni adblock ellen, addig még csak eszetekbe se jusson, támadni.
  • nlght #76
    Előttem írta valaki, hogy a reklám "szakemberek" egyék meg amit kifőztek, ezzel teljesen egyetértek. Még hozzátenném, hogy valakiknek még börtönt is adnék az olyan reklámokért, amikor szándékosan hazudnak fűt-fát. Pl. olyan bannert raknak ki, hogy "ön a 1000000. látogató, kattintson ide, hogy átvehesse a nyereményét". Nem dőltem be egyszer sem ilyesminek, de ez már tényleg a legalja, bicskanyitogató szélhámos viselkedés és mindennek van határa. De van remény: az USA-ban most például a Reebok-ot meszelték el 25 millió $-ra mert nem teljesítette a reklámban ígérteket (vmi fenékformáló cipő miatt, lol :D).
  • nlght #75
    Egyébként miért hiszik a hirdetők (akár tv, online, vagy egyéb) hogyha hirdetnek, akkor tódul a nép a boltjukba? Sztem a netes generációknál már rég kialakult egyfajta "ignore hatás", ha ránézek egy reklámra, akkor az agyam rögtön a lehető legértéktelenebb kategóriába sorolja és megy is a "lomtárba" :D
    Aki a felugró ablakokra vagy bannerekre kattintgat, azt alapból evolúciós zsákutcának tekintem, kivéve persze az idősebb generációkat, akik még ismerkednek az IT világával és védtelenek a mocskos marketingel szemben.

    Arról nem is beszélve, hogy a sok reklám annyira lelassít egy néhány éves pc-t, hogy egy türelmes embernek is elmegy a jókedve netezés közben. Egyébként meg telibesz**om, hogy a zsindex milliárdos tulajdonosa és egyéb médiamogulok miattam nem fogják tudni megvenni a ferrarit a gyerekeiknek... Már elég rossz az zsindex színvonala az utóbbi években, még a helyesírást se nézi senki, az már a legalja, ha a cikk szerzője egyszer sem olvassa el az írását, hanem rögtön a postra kattint.
  • nlght #74
    nem olvastam a kommenteket, de már rég ki kellett volna tüntetni a fejlesztőt, mert a leghasznosabb netes alkalmazás imho és ráadásul ingyenes

  • bakagaijin #73
    scarabeus, így van, adblockplus igen jó sok - a böngészőfelületen amúgy nem látható - dolog kiszűrésére, pl. a Facebook/Google+/wiw/stb nyomkövetők ellen.
  • scarabeus86 #72
    Évek óta használok ABP-t, mert a villódzó, idegesítő reklámok engem is nagyon zavarnak, főleg hogy szétszabdalják az oldalakat. De újabban van egy másik fő ok, ami miatt használom: a FB "kémkedése" miatt. Ha majd egyszer az oldalakon nem lesz semmilyen agresszív, idegesítő reklám, akkor csupán a FB szkriptjeit fogom továbbra is blokkolni, mást nem :)
    A Google hirdetései viszont valóban nem zavaróak.
    Egyébként, rám nem hatnak a reklámok, max negatívan, mert amit rengetegszer reklámoznak a TV-be, azt csakazértse veszem meg (hiszen ami jó, azt reklámozás nélkül is megveszik a fogyasztók).
  • kvp #71
    Tobbfajta reklam van:
    -felugralo, beuszo, olvasast akadalyozo: ezeket mindig tiltani kell
    -zavaroan villogo: ezeket erdemes tiltani, hogy a szovegre tudjunk koncentralni
    -szoveges: ez senkit sem zavar, a google reklamok jo resze ilyen

    Az sg-n es az index-en jopar villogo, mozgo, a szoveg felett uszo komponens van, ezeket kenytelen blokkolni az ember, ha az oldalt el akarja olvasni. A flash es a gif animacio lekapcsolasa ezeket nagyjabol el is tunteti, mindenfele extra program nelkul. (az operaban van ezekhez toolbar-ra kirakhato kapcsolo)

    Az idegesitobb reklamok azok, amiket nem lehet blokkolni, mert akkor a tartalom is blokkolasra kerul. Tehat egy videok elott a hirdetesek, vagy a youtube videok alatt a video fole felugralo reklamok, amik kitakarjak a kepet. De ugyanilyen bosszanto az is, ha egy oldalra csak a reklam megnezese utan lehet belepni vagy addig nem tolt be az oldal alja amig a reklam tartalom letoltese nem fejezodott be. Ezeket az oldalakat az ember ha tetheti inkabb keruli. (az index pl. felismeri, hogy ha nincs engedve a flash, akkor nem rak be egesz kepenyos reklamokat, mert az ures kepernyo miatt nem fognak belepni az emberek)

    Gyakorlatilag normal esetben a google fele szoveges inline reklamok es par allokep kivetelevel minden reklam tartalmat erdemes elore letiltani, igy az embert meg addig sem zavarjak amig eloszor a blokkolasra kattint. A statikus szoveg es statikus beagyazott kepek pedig nem zavaroak. (talan ez az amiert a google meg mindig piacvezeto, mivel a reklamaikat tobbnyire nem blokkoljak az emberek)