Napi Online
Tucatszám zárják be a kalóz Apple-boltokat
A hatóságok újabb 22 hamis Apple-shopot zártak be a kínai Kunming városában, miután egy ott élő amerikai blogger tudósításából kiderült, hogy leleményes helyi kereskedők a vállalat igazi boltjaira megszólalásig hasonlító üzletekben kínálják a cég termékeit − vagy azok hasonmásait.
A hatmilliós nagyváros vezetői vizsgálatot indítottak a nagy visszhangot kapott eset után, 300 számítástechnikai áruk értékesítésével foglalkozó boltot ellenőriztek, így akadt horogra az újabb közel két tucat kalózshop. Az üzletek imázsa sok esetben olyan tökéletes, hogy még az eladók is azt hiszik, hogy az Apple-nek dolgoznak. A kalózok felleléséhez a vásárlók segítségét kérték: a helyhatóság külön telefonszámot adott meg azoknak, akik hamis boltot láttak, hogy értesíthessék az illetékeseket − derült ki a pekingi nemzeti rádió tudósításából.
A China Daily angol nyelvű helyi internetes lap ugyanakkor sajátos értelmezését adta az esetnek: a portál szakírója szerint az Apple hálás lehet a hamis üzleteknek, ugyanis ezek segítenek a cégnek abban, hogy márkaneve, imázsa szélsebesen elterjedjen a világ legnépesebb országában. Az Apple "kulcsfontosságú" piacnak tartja Kínát, de mindössze két-két saját shopja van Pekingben és Sanghajban, ezeken kívül csak független viszonteladóktól lehet megvásárolni termékeit. A gyors terjeszkedéshez sokkal több elárusítóhelyre lenne szükség, ami nagy befektetést igényelne − a trükkös kínai boltosok viszont ingyen növelik az "Apple bolthálózatát".
Az utóbbi elemzés gyenge pontja, hogy vajon a kalózüzletekben igazi vagy hamis Apple-termékeket árulnak-e, és ha az előbbi a helyzet, akkor csempészárut kínálnak-e vagy legális nagykereskedőtől származó termékeket. A kalózkereskedésbe könnyen bejuthatnak az olyan hamisítványok, mint például a HiPhone 5 megtévesztő néven kínált mobiltelefon (Napi Gazdaság, 2010. augusztus 11.), amely az Apple szeptemberben megjelenő iPhone 5 okos telefonjának piacára pályázik. A készülék az iPhone 4-re hasonlít, bár − megelőlegezve a következő változat várt újításait − vékonyabb annál, és a fekete, illetve fehér szín mellett pirosban és rózsaszínben is kapható.
A hatmilliós nagyváros vezetői vizsgálatot indítottak a nagy visszhangot kapott eset után, 300 számítástechnikai áruk értékesítésével foglalkozó boltot ellenőriztek, így akadt horogra az újabb közel két tucat kalózshop. Az üzletek imázsa sok esetben olyan tökéletes, hogy még az eladók is azt hiszik, hogy az Apple-nek dolgoznak. A kalózok felleléséhez a vásárlók segítségét kérték: a helyhatóság külön telefonszámot adott meg azoknak, akik hamis boltot láttak, hogy értesíthessék az illetékeseket − derült ki a pekingi nemzeti rádió tudósításából.
A China Daily angol nyelvű helyi internetes lap ugyanakkor sajátos értelmezését adta az esetnek: a portál szakírója szerint az Apple hálás lehet a hamis üzleteknek, ugyanis ezek segítenek a cégnek abban, hogy márkaneve, imázsa szélsebesen elterjedjen a világ legnépesebb országában. Az Apple "kulcsfontosságú" piacnak tartja Kínát, de mindössze két-két saját shopja van Pekingben és Sanghajban, ezeken kívül csak független viszonteladóktól lehet megvásárolni termékeit. A gyors terjeszkedéshez sokkal több elárusítóhelyre lenne szükség, ami nagy befektetést igényelne − a trükkös kínai boltosok viszont ingyen növelik az "Apple bolthálózatát".
Az utóbbi elemzés gyenge pontja, hogy vajon a kalózüzletekben igazi vagy hamis Apple-termékeket árulnak-e, és ha az előbbi a helyzet, akkor csempészárut kínálnak-e vagy legális nagykereskedőtől származó termékeket. A kalózkereskedésbe könnyen bejuthatnak az olyan hamisítványok, mint például a HiPhone 5 megtévesztő néven kínált mobiltelefon (Napi Gazdaság, 2010. augusztus 11.), amely az Apple szeptemberben megjelenő iPhone 5 okos telefonjának piacára pályázik. A készülék az iPhone 4-re hasonlít, bár − megelőlegezve a következő változat várt újításait − vékonyabb annál, és a fekete, illetve fehér szín mellett pirosban és rózsaszínben is kapható.