Berta Sándor
Megbuktak a hamburgi testszkennerek
Július 31-én lezárult a hamburgi repülőtéren korábban üzembe helyezett két testszkenner tesztelési szakasza. Az előzetes eredmények finoman szólva is kiábrándítóak.
A szövetségi rendőrség tavaly szeptember 27-e óta tesztelte a berendezéseket, azok használata teljesen önkéntes volt. A technológiát az utasok hamar elfogadták, ezt támasztja alá, hogy 793 ezer ember vetette alá magát az ellenőrzésnek. Ezek a száraz statisztikák és a hivatalos álláspont. A valóságban azonban közel sem volt ennyire sikeres a tesztelési időszak.
A Welt am Sonntag birtokába jutott információk szerint ugyanis az eszközök botrányosan teljesítettek. A lap megszerezte a szövetségi rendőrség vezetői által a szövetségi belügyminisztériumnak írt 16 oldalas, bizalmas jelzéssel ellátott jelentést, amelynek tartalma már közel sem támasztja alá az optimista véleményeket.
A rendőrök pozitívan értékelik a testszkennerek működését, mivel jelentős mértékben növelik a biztonsági szintet és a hagyományos fémdetektor-technológiához képest képesek a jövőbeli vészhelyzeteket is megelőzni. Ennyi a pozitívum, ezután a potsdami hivatal a készülékek hiányosságait sorolja fel. A legnagyobb problémát a riasztási arány jelenti, ami jelenleg 70 százalékos. Mindez azt jelenti, hogy a berendezések gyakorlatilag mindenre riasztottak, háromból két utasra a szívbajt hozták. A túlzottan magas riasztási arány miatt a biztonsági személyzet kénytelen volt maga is ellenőrizni a csomagokat és az utasokat. A téves riasztások aránya szintén túlzottan magas volt, elérte a 35 százalékot.
A rendszer jelzett többek között a több rétegű ruhákra, a szoknyák, a nadrágok és a blúzok gyűrődéseire, de nem tudott mit kezdeni a csizmákkal sem. Mindez nem csak elfogadhatatlan, de egyben további munkát jelent a biztonsági személyzetnek, ráadásul az ellenőrzések elhúzódása komoly torlódásokat eredményezett.
Azonban voltak más gondok is. "A nem optimális testtartás és a szkennelési folyamat közben végrehajtott mozdulatok a riasztások körülbelül 10 százalékát váltották ki. A javításokra tett ígéreteket a gyártó nem hajtotta végre" - írták a jelentés készítő. Problémát jelentett a berendezések nagy mérete is, melyek így nem helyezhetők el akárhol, továbbá a felismerési arány is elmaradt a várttól.
Az NDR már tavaly novemberben arról számolt be, hogy meglehetősen rosszak az első tapasztalatok a hamburgi repülőterén tesztelt különleges biztonsági berendezésekkel kapcsolatban. Nem elég megbízhatóak, így az átvilágítás ellenére minden eljárást meg kell ismételni kézi fémdetektorokkal is. Ez időigényes, így a duplán elvégzett ellenőrzések miatt rendszeresen hosszú sorok alakulnak ki a repülőtéri pultoknál. A hibaarány akkor még száz százalékos (!) volt.
A szövetségi rendőrség tavaly szeptember 27-e óta tesztelte a berendezéseket, azok használata teljesen önkéntes volt. A technológiát az utasok hamar elfogadták, ezt támasztja alá, hogy 793 ezer ember vetette alá magát az ellenőrzésnek. Ezek a száraz statisztikák és a hivatalos álláspont. A valóságban azonban közel sem volt ennyire sikeres a tesztelési időszak.
A Welt am Sonntag birtokába jutott információk szerint ugyanis az eszközök botrányosan teljesítettek. A lap megszerezte a szövetségi rendőrség vezetői által a szövetségi belügyminisztériumnak írt 16 oldalas, bizalmas jelzéssel ellátott jelentést, amelynek tartalma már közel sem támasztja alá az optimista véleményeket.
A rendőrök pozitívan értékelik a testszkennerek működését, mivel jelentős mértékben növelik a biztonsági szintet és a hagyományos fémdetektor-technológiához képest képesek a jövőbeli vészhelyzeteket is megelőzni. Ennyi a pozitívum, ezután a potsdami hivatal a készülékek hiányosságait sorolja fel. A legnagyobb problémát a riasztási arány jelenti, ami jelenleg 70 százalékos. Mindez azt jelenti, hogy a berendezések gyakorlatilag mindenre riasztottak, háromból két utasra a szívbajt hozták. A túlzottan magas riasztási arány miatt a biztonsági személyzet kénytelen volt maga is ellenőrizni a csomagokat és az utasokat. A téves riasztások aránya szintén túlzottan magas volt, elérte a 35 százalékot.
A rendszer jelzett többek között a több rétegű ruhákra, a szoknyák, a nadrágok és a blúzok gyűrődéseire, de nem tudott mit kezdeni a csizmákkal sem. Mindez nem csak elfogadhatatlan, de egyben további munkát jelent a biztonsági személyzetnek, ráadásul az ellenőrzések elhúzódása komoly torlódásokat eredményezett.
Azonban voltak más gondok is. "A nem optimális testtartás és a szkennelési folyamat közben végrehajtott mozdulatok a riasztások körülbelül 10 százalékát váltották ki. A javításokra tett ígéreteket a gyártó nem hajtotta végre" - írták a jelentés készítő. Problémát jelentett a berendezések nagy mérete is, melyek így nem helyezhetők el akárhol, továbbá a felismerési arány is elmaradt a várttól.
Az NDR már tavaly novemberben arról számolt be, hogy meglehetősen rosszak az első tapasztalatok a hamburgi repülőterén tesztelt különleges biztonsági berendezésekkel kapcsolatban. Nem elég megbízhatóak, így az átvilágítás ellenére minden eljárást meg kell ismételni kézi fémdetektorokkal is. Ez időigényes, így a duplán elvégzett ellenőrzések miatt rendszeresen hosszú sorok alakulnak ki a repülőtéri pultoknál. A hibaarány akkor még száz százalékos (!) volt.