Berta Sándor
Vita a Nintendo 3DS felhasználási feltételei miatt
Komoly felháborodást okoztak a felhasználók körében az új Nintendo 3DS konzollal kapcsolatos előírások. A cég gyakorlatilag teljes adatgyűjtésbe kezdett, ami az Európai Unióban törvényellenes lehet.
A készüléket digitális másolásvédelemmel látták el. A Nintendo nem aprózta el a dolgot, szinte minden olyan adatra és tartalomra igényt tart, amely a 3DS segítségével készül vagy arra felkerül. Az ezekkel kapcsolatos információkat az eszköz továbbítja a vállalat központjába. Mindez azt jelenti, hogy a Nintendo akarja gyakorolni a 3DS rendszerébe bekerülő összes szöveges fájl, videó és kép használata, újrahasznosítása, másolása stb. felett gyakorolt összes jogot, s mindez független attól, hogy a hordozható konzol tulajdonosa egy 40 éves férfi vagy egy 12 éves gyerek.
A jogi szabályozás közel sem egységes ebben a kérdésben. Az Egyesült Államokban a Digital Millenium Copyright Acts (DMCA) tiltja az eszközök módosítását vagy a gyári másolásvédelem feltörését, illetve kijátszását. Aki ezt a rendelkezést megszegi, az az USA-ban büntethetővé válik. A készülék totális adatgyűjtése azonban lehet, hogy már az amerikaiknak is túl sok lenne. A Nintendo 3DS ugyanis minden végrehajtott tevékenységet feljegyez és ezeket az információkat azonnal továbbítja is. Így látható, hogy éppen ki milyen célokra használja a konzolt, milyen programot futtat, milyen játékkal játszik és milyen alkotásokat hozott létre a termék segítségével. A továbbított adatok között szerepel az illető neve, címe, a korára és a nemére vonatkozó információk, a játékokban elért fejlődési foka, az online státusza, az eszközök sorozatszáma s azonosítója, a sütifájlok, a WLAN-hálózatokban gyűjtött adatok, az IP-címek, a MAC-címek és szinte minden egyéb információ.
A felhasználási feltételek alapján a Nintendo minden olyan műre igényt tart és automatikusan az ő tulajdonába is kerül (!), amit a felhasználó a 3DS segítségével készített, ideértve mondjuk egy bepötyögött verset, egy saját készítésű filmet vagy a rátöltött képeket. Amennyiben a társaságnak megtetszik valamelyik mű, akkor joga van azt globálisan felhasználni, sokszorosítani, módosítani, lefordítani, megjelentetni, eladni, az azzal kapcsolatos jogokat továbbértékesíteni stb.
Olyan ez, mintha valaki egy digitális fényképezőgéppel készítene egy felvételt és a fotók tulajdon- és használati joga automatikusan a gyártóhoz kerülne. Egyetlen lehetséges ellenreakció létezik: a felhasználó nem csatlakozik fel az internetre. A felhasználási feltételek ugyanis rögzítik, hogy a konzol összeköttetésbe léphet a Nintendo szervereivel azért, hogy frissítéseket töltsön le, diagnózist végezzen, adatokat küldjön el a központnak vagy onnan új információkat szerezhessen be. A kapcsolat akár be-, akár kikapcsolt állapotban megvalósulhat. A gyártó így a felhasználó tudta nélkül tölthet fel a gépre új szoftvereket, vagy akár ki is kapcsolhatja a terméket.
Utóbbi akkor következhet be - ráadásul tartós tönkretétel is megvalósulhat (!) -, ha a központi rendszer észleli, hogy módosították a hardvert vagy kijátszották, feltörték a digitális másolásvédelmet. A vállalat fenntartja magának a jogot arra is, hogy indoklás és figyelmeztetés nélkül letörölje a távolból az illegális játék- és filmmásolatokat. Aki nem hajlandó letölteni a frissítéseket, az pedig azzal szembesülhet, hogy a készülékén egy idő után nem fognak mondjuk működni a legújabb játékok.
Az egész célja a termék célcsoportja, a 13 év alatti fiatalok szokásairól való információgyűjtés. Az adatokat természetesen értékesítik, hogy azokat a különböző cégek kiértékelhessék és így személyre szabott ajánlatokkal állhassanak elő a számukra. Persze abba bele se érdemes gondolni, hogy egy dolog a felnőtt felhasználók ellenőrzése, és megint egy más kategória a gyerekek megfigyelése.
A Nintendo felhasználási feltételei komoly felzúdulást váltottak ki. A DefectiveByDesign.org-on több százazn tiltakoztak a gyártó politikája ellen. Kérdés mit szól majd mindehhez az Európai Unió, ugyanis az Európai Unió tagállamaiban általában törvényellenes, hogy egy cég az emberek által használt hírekről, szövegekről, fotókról és videókról gyűjtsön a saját céljaira információkat.
A készüléket digitális másolásvédelemmel látták el. A Nintendo nem aprózta el a dolgot, szinte minden olyan adatra és tartalomra igényt tart, amely a 3DS segítségével készül vagy arra felkerül. Az ezekkel kapcsolatos információkat az eszköz továbbítja a vállalat központjába. Mindez azt jelenti, hogy a Nintendo akarja gyakorolni a 3DS rendszerébe bekerülő összes szöveges fájl, videó és kép használata, újrahasznosítása, másolása stb. felett gyakorolt összes jogot, s mindez független attól, hogy a hordozható konzol tulajdonosa egy 40 éves férfi vagy egy 12 éves gyerek.
A jogi szabályozás közel sem egységes ebben a kérdésben. Az Egyesült Államokban a Digital Millenium Copyright Acts (DMCA) tiltja az eszközök módosítását vagy a gyári másolásvédelem feltörését, illetve kijátszását. Aki ezt a rendelkezést megszegi, az az USA-ban büntethetővé válik. A készülék totális adatgyűjtése azonban lehet, hogy már az amerikaiknak is túl sok lenne. A Nintendo 3DS ugyanis minden végrehajtott tevékenységet feljegyez és ezeket az információkat azonnal továbbítja is. Így látható, hogy éppen ki milyen célokra használja a konzolt, milyen programot futtat, milyen játékkal játszik és milyen alkotásokat hozott létre a termék segítségével. A továbbított adatok között szerepel az illető neve, címe, a korára és a nemére vonatkozó információk, a játékokban elért fejlődési foka, az online státusza, az eszközök sorozatszáma s azonosítója, a sütifájlok, a WLAN-hálózatokban gyűjtött adatok, az IP-címek, a MAC-címek és szinte minden egyéb információ.
A felhasználási feltételek alapján a Nintendo minden olyan műre igényt tart és automatikusan az ő tulajdonába is kerül (!), amit a felhasználó a 3DS segítségével készített, ideértve mondjuk egy bepötyögött verset, egy saját készítésű filmet vagy a rátöltött képeket. Amennyiben a társaságnak megtetszik valamelyik mű, akkor joga van azt globálisan felhasználni, sokszorosítani, módosítani, lefordítani, megjelentetni, eladni, az azzal kapcsolatos jogokat továbbértékesíteni stb.
Olyan ez, mintha valaki egy digitális fényképezőgéppel készítene egy felvételt és a fotók tulajdon- és használati joga automatikusan a gyártóhoz kerülne. Egyetlen lehetséges ellenreakció létezik: a felhasználó nem csatlakozik fel az internetre. A felhasználási feltételek ugyanis rögzítik, hogy a konzol összeköttetésbe léphet a Nintendo szervereivel azért, hogy frissítéseket töltsön le, diagnózist végezzen, adatokat küldjön el a központnak vagy onnan új információkat szerezhessen be. A kapcsolat akár be-, akár kikapcsolt állapotban megvalósulhat. A gyártó így a felhasználó tudta nélkül tölthet fel a gépre új szoftvereket, vagy akár ki is kapcsolhatja a terméket.
Utóbbi akkor következhet be - ráadásul tartós tönkretétel is megvalósulhat (!) -, ha a központi rendszer észleli, hogy módosították a hardvert vagy kijátszották, feltörték a digitális másolásvédelmet. A vállalat fenntartja magának a jogot arra is, hogy indoklás és figyelmeztetés nélkül letörölje a távolból az illegális játék- és filmmásolatokat. Aki nem hajlandó letölteni a frissítéseket, az pedig azzal szembesülhet, hogy a készülékén egy idő után nem fognak mondjuk működni a legújabb játékok.
Az egész célja a termék célcsoportja, a 13 év alatti fiatalok szokásairól való információgyűjtés. Az adatokat természetesen értékesítik, hogy azokat a különböző cégek kiértékelhessék és így személyre szabott ajánlatokkal állhassanak elő a számukra. Persze abba bele se érdemes gondolni, hogy egy dolog a felnőtt felhasználók ellenőrzése, és megint egy más kategória a gyerekek megfigyelése.
A Nintendo felhasználási feltételei komoly felzúdulást váltottak ki. A DefectiveByDesign.org-on több százazn tiltakoztak a gyártó politikája ellen. Kérdés mit szól majd mindehhez az Európai Unió, ugyanis az Európai Unió tagállamaiban általában törvényellenes, hogy egy cég az emberek által használt hírekről, szövegekről, fotókról és videókról gyűjtsön a saját céljaira információkat.