Berta Sándor
Mac kontra PC - az Apple-használók fiatalabbak és képzettebbek
A Hunch nevű portál több százezer visszajelzés alapján készítette el átfogó tanulmányát. Az oldal arra volt kíváncsi, hogy milyen egy tipikus Macintosh- és egy PC-használó.
Az embereket gyakran sorolják be különböző sztereotípiák alapján csoportokba. Hogy ez mennyire jó, vagy nem, azt mindenki döntse el maga, azonban a kutatók gyakran alkalmazzák ezt a módszert, s ez a gyakorlat meglehetősen érdekes eredményeket tud produkálni. Nincs ez másként most sem. A Hunch által megjelentetett tanulmány szerint a Mac-használók fiatalabbak, képzettebbek, többen élnek városban és többet partiznak, mint a PC-s társaik. Utóbbiak inkább a hollywoodi sikerfilmek iránt érdeklődnek és egy Vespával szemben előnyben részesítenek egy Harley-Davidsont.
A Hunch egy a tömegek intelligenciáját használó weblap, ahol dolgokat ajánlhatunk másoknak, és megnézhetjük mit tartanak jónak azok, akik velünk hasonló érdeklődési körrel bírnak. A honlap munkatársai 400 000 látogatói visszajelzés alapján készítették el a tipikus Mac- és PC-használó profilját, amit egy tekintélyes méretű infografikában összegeztek. A portál szerkesztői azt állítják, hogy az anyag elkészítése során felhasználták azokat a válaszokat is, amiket az évek során az internetezők adtak a lapon feltett mintegy 80 millió kérdésre.
Akik magukat a PC-sek közé sorolták be, azok fele szerint érdektelenek az ilyen viták, míg a magukat Mac-esként jellemző felhasználóknak csak 43%-a gondolja így, és 10%-kal többen mondták közülük, hogy fontos ez a téma, mint a PC-sek
Szerintük egy tipikus Apple-rajongó fiatal, modern gondolkodású, érdeklődő. Ezzel szemben a PC előtt ülők inkább konzervatívabb személyek, alkalmazkodóbbak és kissé régimódinak tűnnek. Utóbbiak 43 százaléka olyan "korai adoptálónak" nevezte magát, aki minden új technológiát és eszközt azonnal megvásárol, míg a 36 százalékuk inkább megvárja az új eszközök második generációját.
A Mac-használók jelentős részének életkora 18 és 34 év között van, több mint a felük városokban lakik, 80 százalékuk érdeklődik a kortárs művészetek és a független filmek iránt, ráadásul gyakran esznek egzotikus és vegetáriánus ételeket, s el akarnak szakadni az átlagemberektől. (Ezek közé sorolják a PC-tulajdonosokat is.) Továbbá érdekes adat, hogy a Mac-tulajdonosok 67 százalékának van főiskolai vagy egyetemi végzettsége, míg ugyanez az arány a PC-használók esetében 54 százalék.
S hogy milyen egy átlagos PC-tulajdonos a Hunch tapasztalatai alapján? Nos, imádja a hollywoodi filmeket, gyakran eszik tonhalas szendvicset és előnyben részesíti az impresszionista festményeket. Ritkán rendez partit és átlagosan a 35 és 49 év közötti korosztály tagja.
A felméréssel - érthetően - inkább az Apple vezetői lehetnek elégedettek, hiszen a társaság marketingrészlege évek óta ilyennek festi le a tipikus Mac-vásárlót. Ugyanakkor ezek az eredmények közel sem mérvadóak, hiszen például az iPod és az iPad rendkívül népszerű a PC-tulajdonosok körében is. A legjobb megoldás mindenesetre az lenne, ha a kutatók a felhasználókat egyéniségeknek tekintenék és nem próbálják meg őket sztereotípiák alapján különböző kategóriákba sorolni.
Az embereket gyakran sorolják be különböző sztereotípiák alapján csoportokba. Hogy ez mennyire jó, vagy nem, azt mindenki döntse el maga, azonban a kutatók gyakran alkalmazzák ezt a módszert, s ez a gyakorlat meglehetősen érdekes eredményeket tud produkálni. Nincs ez másként most sem. A Hunch által megjelentetett tanulmány szerint a Mac-használók fiatalabbak, képzettebbek, többen élnek városban és többet partiznak, mint a PC-s társaik. Utóbbiak inkább a hollywoodi sikerfilmek iránt érdeklődnek és egy Vespával szemben előnyben részesítenek egy Harley-Davidsont.
A Hunch egy a tömegek intelligenciáját használó weblap, ahol dolgokat ajánlhatunk másoknak, és megnézhetjük mit tartanak jónak azok, akik velünk hasonló érdeklődési körrel bírnak. A honlap munkatársai 400 000 látogatói visszajelzés alapján készítették el a tipikus Mac- és PC-használó profilját, amit egy tekintélyes méretű infografikában összegeztek. A portál szerkesztői azt állítják, hogy az anyag elkészítése során felhasználták azokat a válaszokat is, amiket az évek során az internetezők adtak a lapon feltett mintegy 80 millió kérdésre.
Akik magukat a PC-sek közé sorolták be, azok fele szerint érdektelenek az ilyen viták, míg a magukat Mac-esként jellemző felhasználóknak csak 43%-a gondolja így, és 10%-kal többen mondták közülük, hogy fontos ez a téma, mint a PC-sek
Szerintük egy tipikus Apple-rajongó fiatal, modern gondolkodású, érdeklődő. Ezzel szemben a PC előtt ülők inkább konzervatívabb személyek, alkalmazkodóbbak és kissé régimódinak tűnnek. Utóbbiak 43 százaléka olyan "korai adoptálónak" nevezte magát, aki minden új technológiát és eszközt azonnal megvásárol, míg a 36 százalékuk inkább megvárja az új eszközök második generációját.
A Mac-használók jelentős részének életkora 18 és 34 év között van, több mint a felük városokban lakik, 80 százalékuk érdeklődik a kortárs művészetek és a független filmek iránt, ráadásul gyakran esznek egzotikus és vegetáriánus ételeket, s el akarnak szakadni az átlagemberektől. (Ezek közé sorolják a PC-tulajdonosokat is.) Továbbá érdekes adat, hogy a Mac-tulajdonosok 67 százalékának van főiskolai vagy egyetemi végzettsége, míg ugyanez az arány a PC-használók esetében 54 százalék.
S hogy milyen egy átlagos PC-tulajdonos a Hunch tapasztalatai alapján? Nos, imádja a hollywoodi filmeket, gyakran eszik tonhalas szendvicset és előnyben részesíti az impresszionista festményeket. Ritkán rendez partit és átlagosan a 35 és 49 év közötti korosztály tagja.
A felméréssel - érthetően - inkább az Apple vezetői lehetnek elégedettek, hiszen a társaság marketingrészlege évek óta ilyennek festi le a tipikus Mac-vásárlót. Ugyanakkor ezek az eredmények közel sem mérvadóak, hiszen például az iPod és az iPad rendkívül népszerű a PC-tulajdonosok körében is. A legjobb megoldás mindenesetre az lenne, ha a kutatók a felhasználókat egyéniségeknek tekintenék és nem próbálják meg őket sztereotípiák alapján különböző kategóriákba sorolni.