Berta Sándor
90 nap helyett másfél évig tárolja az adatokat a Yahoo
Míg a kormányok biztonsági okokra hivatkozva erőltetik az adatok megőrzését, addig a webes cégek egyszerű üzleti okokból, pénzkeresési célból teszik ezt. A Yahoo is csatlakozik hozzájuk.
A Google-t, a Facebookot és más webes cégeket gyakran éri az a kritika, hogy túlzott mennyiségben kérik be és őrzik meg a felhasználók adatait, ráadásul ezeket az információkat eladják a hirdetési ügynökségeknek. Az üzlet egyaránt kifizetődő mind a vállalkozások, mind a reklámügynökségek számára, hiszen előbbiek komoly pluszbevételekhez jutnak, utóbbiak pedig az internetezők adatainak birtokában finomíthatják adott szegmensekre szabott reklámjaikat. A gyakorlat rendkívül népszerű és sajnos egy újabb piaci szereplő, a Yahoo döntött úgy, hogy az eddiginél jóval hosszabb ideig őrzi meg a szolgáltatásait használók adatait.
Anne Toth, a Yahoo illetékes vezetője a társaság blogjában jelentette be, hogy az eddigi 90 nap helyett a jövőben 540 napig, vagyis másfél évig tárolják el a felhasználók azon adatait, amik a keresések közben kerülnek a birtokukba. Emellett a vállalat más naplófájlokat is az eddiginél hosszabb ideig őrizne meg. Az adattárolás egyaránt vonatkozik a keresési protokollokra és más olyan információkra, amiket az emberek az online kereséseik közben hátrahagynak. Az adatokból pontosan kideríthető, hogy melyik IP-című látogató mire keresett rá és mire kattintott.
Anne Toth írása szerint a következő hetekben tájékoztatni fogják az embereket a változásokról. A hosszabb távú adattárolást várhatóan júliustól vezeti be a Yahoo. A vezető elismerte, hogy a fájlokat többek között arra használják majd fel, hogy a segítségükkel tudjanak személyre szabott keresési eredményeket kínálni látogatóiknak. A Yahoo ezzel a lépéssel csatlakozott a Google, a Facebook és más piaci szereplők alkotta táborhoz: a Google például kilenc hónapig őrzi meg az IP-címeket és a keresési protokollokat, míg a sütifájlokat 18 hónapig.
Úgy tűnik, hogy az adatbiztonsági érdekek ismét egy lépéssel hátrébb szorultak. A lépés egyébként annak tükrében egyáltalán nem meglepőnek, hogy Carol Bartz, a Yahoo vezetője már február közepén úgy nyilatkozott, hogy a társaság felemelkedésének kulcsa az online reklámbevételekben rejlik, és ezeknek köszönhetően várhatóan 2012-re térhetnek rá a helyes útra. A Yahoo online marketingkampányokkal kapcsolatos forgalma az elmúlt években közel 20 százalékkal nőtt. A márciusban bejelentett Direct Search funkció és a Binggel való együttműködés pedig újabb felhasználói adatokhoz, s ezáltal még nagyobb bevételhez juttathatja a céget.
A Google-t, a Facebookot és más webes cégeket gyakran éri az a kritika, hogy túlzott mennyiségben kérik be és őrzik meg a felhasználók adatait, ráadásul ezeket az információkat eladják a hirdetési ügynökségeknek. Az üzlet egyaránt kifizetődő mind a vállalkozások, mind a reklámügynökségek számára, hiszen előbbiek komoly pluszbevételekhez jutnak, utóbbiak pedig az internetezők adatainak birtokában finomíthatják adott szegmensekre szabott reklámjaikat. A gyakorlat rendkívül népszerű és sajnos egy újabb piaci szereplő, a Yahoo döntött úgy, hogy az eddiginél jóval hosszabb ideig őrzi meg a szolgáltatásait használók adatait.
Anne Toth, a Yahoo illetékes vezetője a társaság blogjában jelentette be, hogy az eddigi 90 nap helyett a jövőben 540 napig, vagyis másfél évig tárolják el a felhasználók azon adatait, amik a keresések közben kerülnek a birtokukba. Emellett a vállalat más naplófájlokat is az eddiginél hosszabb ideig őrizne meg. Az adattárolás egyaránt vonatkozik a keresési protokollokra és más olyan információkra, amiket az emberek az online kereséseik közben hátrahagynak. Az adatokból pontosan kideríthető, hogy melyik IP-című látogató mire keresett rá és mire kattintott.
Anne Toth írása szerint a következő hetekben tájékoztatni fogják az embereket a változásokról. A hosszabb távú adattárolást várhatóan júliustól vezeti be a Yahoo. A vezető elismerte, hogy a fájlokat többek között arra használják majd fel, hogy a segítségükkel tudjanak személyre szabott keresési eredményeket kínálni látogatóiknak. A Yahoo ezzel a lépéssel csatlakozott a Google, a Facebook és más piaci szereplők alkotta táborhoz: a Google például kilenc hónapig őrzi meg az IP-címeket és a keresési protokollokat, míg a sütifájlokat 18 hónapig.
Úgy tűnik, hogy az adatbiztonsági érdekek ismét egy lépéssel hátrébb szorultak. A lépés egyébként annak tükrében egyáltalán nem meglepőnek, hogy Carol Bartz, a Yahoo vezetője már február közepén úgy nyilatkozott, hogy a társaság felemelkedésének kulcsa az online reklámbevételekben rejlik, és ezeknek köszönhetően várhatóan 2012-re térhetnek rá a helyes útra. A Yahoo online marketingkampányokkal kapcsolatos forgalma az elmúlt években közel 20 százalékkal nőtt. A márciusban bejelentett Direct Search funkció és a Binggel való együttműködés pedig újabb felhasználói adatokhoz, s ezáltal még nagyobb bevételhez juttathatja a céget.