Berta Sándor
Udo Jürgens tart a Facebooktól
A 76 éves osztrák énekes és zeneszerző rendkívüli módon érdeklődik napjaink technológiái, elsősorban az internet iránt. Véleményét nem rejti véka alá, ha valami neki nem tetsző dolgot tapasztal.
Udo Jürgens 1934-ben született Bécsben, és Merci Chérie című dalával 1966-ban megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált. Első albuma 31 éves korában jelent meg, amit még további 45 album követett és tíz filmben szerepelt. Lemezeit a világ táján összesen több mint 100 millió példányban adták el és ma is az egyik legnépszerűbb osztrák énekes, aki próbál haladni korral. A legújabb albumán szereplő egyik szám az emberek túlzott mértékű ellenőrzésével foglalkozik. Ez részben annak köszönhető, hogy ő sem szereti, ha róla valami személyes jellegű információ jelenik meg a világhálón, másrészt egyáltalán nem ért egyet azzal, hogy milyen irányba halad ma a világ.
"A magánéletemet teljesen kizárom az internetről, hivatalos online jelenlétemet is mások intézik helyettem. Nincs például magánjellegű Facebook-profilom sem, mivel az egyszer egy rossz pillanatban bumerángként visszaüthet. Az emberek bármit mondhatnak vagy írhatnak rólam, nagymértékben a nyilvánosság előtt zajlik az életem. Ez számomra nagyon kényelmetlen, de ez a foglalkozásom egyik velejárója. Ha az emberek tudnák, hogy mennyire kellemetlen ez, akkor sokkal visszafogottabbak lennének. A dalszövegeimet szívesen közzéteszem, de a magánéletemmel kapcsolatos információkat nem szeretném az interneten látni. Ugyanakkor ezt nem tudom megakadályozni" - szögezte le elöljáróban az énekes.
A Facebookot veszélyesnek tartja, azt is megindokolta, hogy miért: "Az örökkévalóságra és egy cégre bízzuk az összes személyes adatainkat, amik a halálunk után is elérhetőek maradnak. A Facebook visszaélhet a helyzettel. Ez a szolgáltatás nagyon csodálatos, egészen addig, amíg valaki az egész életét jelentéktelenségben éli, de ha valaki ismert, akkor meglepődik azon, hogy mi minden történhet. Minden szenny nyilvánosságra kerül és ezek között biztosan lesz néhány olyan dolog is, ami az illetőnek nem tetszik. Ezenkívül zavar az, hogy a Facebook személyre szabott hirdetéseket jelenít meg és profilokat hoz létre a hasonló témák iránt érdeklődő emberekről."
A zeneszerző kiemelte a privát szféra fontosságát, és hogy rossz dolognak tartja, ha valakinek a magánéletét nyilvánosan kikezdik, mivel az élet sajnos nem mindig zajlik békésen. Az olyan platformok, mint a Facebook kitűnő támadási felületet kínálnak a féltékeny és irigy emberek számára. Ugyanakkor az is igaz, hogy a platform kiválóan használható üzleti célokra, például egy album bejelentésére és népszerűsítésére. Enélkül ma már nem is működhetne semmi, ez egy szükséges eszköz.
Támadta a Google-t is: "Nem használom a Google-t; ha valamit tudni akarok, akkor van elég barátom, akiket megkérdezhetek. Nem szeretném az egész időmet a világháló előtt tölteni. Igen baljósnak tartom, hogy akaratlanul is milyen ajánlatokkal találkozhatunk az interneten, szinte megrémülök, amikor bizonyos dolgokat látok. Ezzel nem tudok mit kezdeni és mielőtt valamit rosszul csinálnék, inkább bele sem kezdek. Számomra ez túl forró téma. Azt ugyanakkor nem ítélhetem meg, hogy miként lehetne jobbá tenni a világhálót. Jelenleg az internet a pozitív hatásai mellett az összes lehetséges emberi negatív tulajdonság gyűjtőhelye is egyben."
A 76 éves énekes nem csak a jelenlegi folyamatok miatt aggódik, hanem a jövőt is eléggé feketén látja. Az új albuma egyik dalában például a repülőtereken használt testszkennerekről és videokamerákról énekel, amiket a hatóságok az állampolgárok nyilvános megfigyelésére használnak fel. Ezzel kapcsolatos véleményét így összegezte: "Úgy vélem, ezek szükséges rossz dolgok. El fog jönni az a nap is, amikor minden koncertet úgy ellenőriznek majd, mint a repülőtereket. Már azt is undorítónak tartom, amikor a koncertek előtt átvizsgálják a rajongók táskáit, ez ugyanis már a teljes ellenőrzés. Barbara Streisand egyik londoni koncertjén, amire én is ellátogattam, már olyan intenzív volt az ellenőrzés, mint egy repülőtéren."
A népszerű előadó végül a zenei letöltésekre is kitért. Elmondta, hogy egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy a letöltések miatt kevesebb CD-t ad-e el vagy sem. Amennyire tudja, a zenei hanghordozók piaca drasztikusan lecsökkent. A letöltési lehetőségeknek köszönhetően az emberek már fizetés nélkül is hozzájuthatnak a dalokhoz. Szerinte érdekes belegondolni, hogy ha így juthatnánk ingekhez, nadrágokhoz és mondjuk autókhoz is. A szellemi tulajdon alkotásai terén ugyanakkor mindez lehetséges, mivel a nevében is benne van, hogy az csak szellemi termék. Az illegális letöltéseket azonban ugyanolyan rossz dolognak nevezte, mint az autólopást.
Udo Jürgens 1934-ben született Bécsben, és Merci Chérie című dalával 1966-ban megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált. Első albuma 31 éves korában jelent meg, amit még további 45 album követett és tíz filmben szerepelt. Lemezeit a világ táján összesen több mint 100 millió példányban adták el és ma is az egyik legnépszerűbb osztrák énekes, aki próbál haladni korral. A legújabb albumán szereplő egyik szám az emberek túlzott mértékű ellenőrzésével foglalkozik. Ez részben annak köszönhető, hogy ő sem szereti, ha róla valami személyes jellegű információ jelenik meg a világhálón, másrészt egyáltalán nem ért egyet azzal, hogy milyen irányba halad ma a világ.
"A magánéletemet teljesen kizárom az internetről, hivatalos online jelenlétemet is mások intézik helyettem. Nincs például magánjellegű Facebook-profilom sem, mivel az egyszer egy rossz pillanatban bumerángként visszaüthet. Az emberek bármit mondhatnak vagy írhatnak rólam, nagymértékben a nyilvánosság előtt zajlik az életem. Ez számomra nagyon kényelmetlen, de ez a foglalkozásom egyik velejárója. Ha az emberek tudnák, hogy mennyire kellemetlen ez, akkor sokkal visszafogottabbak lennének. A dalszövegeimet szívesen közzéteszem, de a magánéletemmel kapcsolatos információkat nem szeretném az interneten látni. Ugyanakkor ezt nem tudom megakadályozni" - szögezte le elöljáróban az énekes.
A Facebookot veszélyesnek tartja, azt is megindokolta, hogy miért: "Az örökkévalóságra és egy cégre bízzuk az összes személyes adatainkat, amik a halálunk után is elérhetőek maradnak. A Facebook visszaélhet a helyzettel. Ez a szolgáltatás nagyon csodálatos, egészen addig, amíg valaki az egész életét jelentéktelenségben éli, de ha valaki ismert, akkor meglepődik azon, hogy mi minden történhet. Minden szenny nyilvánosságra kerül és ezek között biztosan lesz néhány olyan dolog is, ami az illetőnek nem tetszik. Ezenkívül zavar az, hogy a Facebook személyre szabott hirdetéseket jelenít meg és profilokat hoz létre a hasonló témák iránt érdeklődő emberekről."
A zeneszerző kiemelte a privát szféra fontosságát, és hogy rossz dolognak tartja, ha valakinek a magánéletét nyilvánosan kikezdik, mivel az élet sajnos nem mindig zajlik békésen. Az olyan platformok, mint a Facebook kitűnő támadási felületet kínálnak a féltékeny és irigy emberek számára. Ugyanakkor az is igaz, hogy a platform kiválóan használható üzleti célokra, például egy album bejelentésére és népszerűsítésére. Enélkül ma már nem is működhetne semmi, ez egy szükséges eszköz.
Támadta a Google-t is: "Nem használom a Google-t; ha valamit tudni akarok, akkor van elég barátom, akiket megkérdezhetek. Nem szeretném az egész időmet a világháló előtt tölteni. Igen baljósnak tartom, hogy akaratlanul is milyen ajánlatokkal találkozhatunk az interneten, szinte megrémülök, amikor bizonyos dolgokat látok. Ezzel nem tudok mit kezdeni és mielőtt valamit rosszul csinálnék, inkább bele sem kezdek. Számomra ez túl forró téma. Azt ugyanakkor nem ítélhetem meg, hogy miként lehetne jobbá tenni a világhálót. Jelenleg az internet a pozitív hatásai mellett az összes lehetséges emberi negatív tulajdonság gyűjtőhelye is egyben."
A 76 éves énekes nem csak a jelenlegi folyamatok miatt aggódik, hanem a jövőt is eléggé feketén látja. Az új albuma egyik dalában például a repülőtereken használt testszkennerekről és videokamerákról énekel, amiket a hatóságok az állampolgárok nyilvános megfigyelésére használnak fel. Ezzel kapcsolatos véleményét így összegezte: "Úgy vélem, ezek szükséges rossz dolgok. El fog jönni az a nap is, amikor minden koncertet úgy ellenőriznek majd, mint a repülőtereket. Már azt is undorítónak tartom, amikor a koncertek előtt átvizsgálják a rajongók táskáit, ez ugyanis már a teljes ellenőrzés. Barbara Streisand egyik londoni koncertjén, amire én is ellátogattam, már olyan intenzív volt az ellenőrzés, mint egy repülőtéren."
A népszerű előadó végül a zenei letöltésekre is kitért. Elmondta, hogy egyáltalán nem foglalkozik azzal, hogy a letöltések miatt kevesebb CD-t ad-e el vagy sem. Amennyire tudja, a zenei hanghordozók piaca drasztikusan lecsökkent. A letöltési lehetőségeknek köszönhetően az emberek már fizetés nélkül is hozzájuthatnak a dalokhoz. Szerinte érdekes belegondolni, hogy ha így juthatnánk ingekhez, nadrágokhoz és mondjuk autókhoz is. A szellemi tulajdon alkotásai terén ugyanakkor mindez lehetséges, mivel a nevében is benne van, hogy az csak szellemi termék. Az illegális letöltéseket azonban ugyanolyan rossz dolognak nevezte, mint az autólopást.