Berta Sándor
Kevesebbet fogyasztó és olcsóbb televíziók jönnek
A piackutatók biztosak abban, hogy a közeljövőben még több tévé talál majd gazdára, egyre fontosabb szempont lesz a készülékek fogyasztása, ugyanakkor ezzel párhuzamosan csökkenhet a gyártók és a kereskedők forgalma.
"Az iparnak köszönhetően a fogyasztók megszokták, hogy az árak folyamatosan csökkentek" - hangsúlyozta Paul Gray, a Displaysearch elemzője a berlini Nemzetközi Híradástechnikai Kiállításon (IFA). A jelenlegi forgalomnövekedést is árharc árnyékolja be és nem szabad, hogy az ágazat azt higgye: a dél-afrikai futball-világbajnokság vagy a 2012-es londoni olimpia olyan sokat nyom a latba.
A Displaysearch munkatársa arra számít, hogy az idén összesen 242 millió televíziót értékesítenek világszerte, ez 15 százalékkal több a tavalyi értéknél. 2014-re azonban ez a szám tovább nő majd és elérheti a 282 millió készüléket. Ezzel párhuzamosan azonban a globális forgalom 116,8 milliárd dollárról 102,6 milliárd dollárra csökken és ez gyakorlatilag a 2009-es év adatainak felel meg. Általánosságban elmondható, hogy egyre többen vásárolnak 45 colos nagyobb képátmérőjű tévéket és ezek jóval nagyobb nyereséghányadot tartalmaznak, mint a kisebb televíziók. De problémát jelent, hogy a folyamat túl lassan megy végbe ahhoz, hogy megfordítsa a forgalom csökkenését. Így a Sony, a Panasonic, a Samsung és a többi gyártó csak abban bízhat, hogy az emberek hajlandóak lesznek a jövőben nagyobb tudású, egyben drágább készülékeket vásárolni.
"Ki kell egyenlítenünk az eladásokat és a bevételeket, s nem alkalmazhatjuk a legalacsonyabb árakat" - szögezte le Laurent Abadie, a Panasonic európai vezetője. Az elemzők azonban ennél is tovább mentek. Szerintük fontos, hogy az ágazat képviselői végre elmagyarázzák a felhasználóknak a 3D-s televíziók, a LED-es háttérvilágítás és az internetfunkciók előnyeit. "A fogyasztók minden korábbinál jobban túl vannak terhelve a különböző információkkal" - ismerte el Richard Bass, a Hitachi menedzsere.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy az idei esztendő biztosan nem lesz a 3D-s televíziózás áttörésének éve. Egyszerűen azért, mert alig van elérhető 3D-s tartalom. "Az idei év még nem hozta el azt az áttörést a 3D számára, mint amire számítottam" - jegyezte meg nem véletlenül Simon Kang, az LG szórakoztató elektronikai részlegének vezetője. A 3D-s megjelenítés, a LED-es háttérvilágítás és a netképesség mellett még egy új dologgal is meg kell birkózniuk a gyártóknak. Az Európai Unió ugyanis hamarosan bevezeti a fogyasztási jelölést, így hasonlóan a hűtőszekrényekhez vagy a mosógépekhez, fogyasztásuk szerinti külön kategóriákba kerülnek a televíziók.
Friedemann Stöckle, a GfK munkatársa rávilágított, hogy ezen a területen még nagyon sok munka vár a gyártókra. Jelenleg csupán a termékek 25 százaléka fogyaszt kevesebbet, mint 100 Watt. Ráadásul ezeknek az eszközöknek az átlagára 600 és 800 euró között mozog. A tévék esetében az energiafelvétel csökkentése még nem szerepel az első helyen, napjainkban fontosabb a képminőség és a képátmérő. A ZVEI szakmai szervezet arra számít, hogy az idei év végén megjelenik az EU fogyasztási jelölés a televíziók számára. A legkevesebbet fogyasztó termékek az A, a legtöbb áramot felvevők a G csoportba kerülnek majd. 2011-től kötelező lesz a jelölés használata.
"Mi nagyon örülünk annak, hogy jön ez a jelölés. Amint használhatjuk, élni fogunk a lehetőséggel" - közölte Frank Bolten, a Sharp egyik vezetője. Azonban az már most borítékolható, hogy nem minden gyártó fog örülni az új rendszernek.
"Az iparnak köszönhetően a fogyasztók megszokták, hogy az árak folyamatosan csökkentek" - hangsúlyozta Paul Gray, a Displaysearch elemzője a berlini Nemzetközi Híradástechnikai Kiállításon (IFA). A jelenlegi forgalomnövekedést is árharc árnyékolja be és nem szabad, hogy az ágazat azt higgye: a dél-afrikai futball-világbajnokság vagy a 2012-es londoni olimpia olyan sokat nyom a latba.
A Displaysearch munkatársa arra számít, hogy az idén összesen 242 millió televíziót értékesítenek világszerte, ez 15 százalékkal több a tavalyi értéknél. 2014-re azonban ez a szám tovább nő majd és elérheti a 282 millió készüléket. Ezzel párhuzamosan azonban a globális forgalom 116,8 milliárd dollárról 102,6 milliárd dollárra csökken és ez gyakorlatilag a 2009-es év adatainak felel meg. Általánosságban elmondható, hogy egyre többen vásárolnak 45 colos nagyobb képátmérőjű tévéket és ezek jóval nagyobb nyereséghányadot tartalmaznak, mint a kisebb televíziók. De problémát jelent, hogy a folyamat túl lassan megy végbe ahhoz, hogy megfordítsa a forgalom csökkenését. Így a Sony, a Panasonic, a Samsung és a többi gyártó csak abban bízhat, hogy az emberek hajlandóak lesznek a jövőben nagyobb tudású, egyben drágább készülékeket vásárolni.
"Ki kell egyenlítenünk az eladásokat és a bevételeket, s nem alkalmazhatjuk a legalacsonyabb árakat" - szögezte le Laurent Abadie, a Panasonic európai vezetője. Az elemzők azonban ennél is tovább mentek. Szerintük fontos, hogy az ágazat képviselői végre elmagyarázzák a felhasználóknak a 3D-s televíziók, a LED-es háttérvilágítás és az internetfunkciók előnyeit. "A fogyasztók minden korábbinál jobban túl vannak terhelve a különböző információkkal" - ismerte el Richard Bass, a Hitachi menedzsere.
Ugyanakkor az is kiderült, hogy az idei esztendő biztosan nem lesz a 3D-s televíziózás áttörésének éve. Egyszerűen azért, mert alig van elérhető 3D-s tartalom. "Az idei év még nem hozta el azt az áttörést a 3D számára, mint amire számítottam" - jegyezte meg nem véletlenül Simon Kang, az LG szórakoztató elektronikai részlegének vezetője. A 3D-s megjelenítés, a LED-es háttérvilágítás és a netképesség mellett még egy új dologgal is meg kell birkózniuk a gyártóknak. Az Európai Unió ugyanis hamarosan bevezeti a fogyasztási jelölést, így hasonlóan a hűtőszekrényekhez vagy a mosógépekhez, fogyasztásuk szerinti külön kategóriákba kerülnek a televíziók.
Friedemann Stöckle, a GfK munkatársa rávilágított, hogy ezen a területen még nagyon sok munka vár a gyártókra. Jelenleg csupán a termékek 25 százaléka fogyaszt kevesebbet, mint 100 Watt. Ráadásul ezeknek az eszközöknek az átlagára 600 és 800 euró között mozog. A tévék esetében az energiafelvétel csökkentése még nem szerepel az első helyen, napjainkban fontosabb a képminőség és a képátmérő. A ZVEI szakmai szervezet arra számít, hogy az idei év végén megjelenik az EU fogyasztási jelölés a televíziók számára. A legkevesebbet fogyasztó termékek az A, a legtöbb áramot felvevők a G csoportba kerülnek majd. 2011-től kötelező lesz a jelölés használata.
"Mi nagyon örülünk annak, hogy jön ez a jelölés. Amint használhatjuk, élni fogunk a lehetőséggel" - közölte Frank Bolten, a Sharp egyik vezetője. Azonban az már most borítékolható, hogy nem minden gyártó fog örülni az új rendszernek.